LDR vs hoger ingesteld

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

LDR vs hoger ingesteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 15:53

Jaja, deze komt vaker aan de orde, ik weet het. Als background... ik heb een nu (bijna) 5 jarige die zo'n 1.5 jaar onder het zadel is. Ik heb het een en ander nogal rustig aan met hem opgebouwd, aangezien ik niet echt veel haast met hem heb. We zijn begonnen met vooral lang en laag en zijn nu (onder instructie) bezig om hem iets hoger in te stellen en hem meer op zijn achterhand te krijgen. Over het algemeen rijd ik hem dus gewoon "hoog" ingesteld, met zijn neusje op de loodlijn en voldoende van achter naar voren voorwaarts. In de spiegels ziet dit er dressuurtechnisch correct uit. Het is nog niet altijd je van het, maar hier streven we naar.

Gister was er toevallig iemand les aan het geven die voornamelijk laag/diep/rond rijdt en die vroeg mij op een gegeven moment waarom ik hem eigenlijk (zo) hoog ingesteld rijd. Overigens was dit geen kritiek van de zijkant, maar gewoon interesse...

Mede omdat hij ook nogal op mijn hand aan het hangen was heb ik hem toen inderdaad wat dieper ingesteld en zo een half uurtje warm gereden en toen wederom weer wat hoger ingesteld en ik moet zeggen dat dat erg fijn ging.

Ik heb nogal wat moeite om hem er van het begin af aan al lekker bij te krijgen en fijn nageeflijk te krijgen. Na een half uurtj ofzo, nadat hij goed warm is komt hij meestal wel los, maar goed, dan ben je dus wel al een half uur bezig. In principe is dit niet anders dan met het LDR rijden, alleen voelt hij dan eigenlijk gelijk al iets losser.

Dus... wat vinden jullie? Ik vind het wel interessant om de verschillende ideeen te lezen. Ikzelf denk ik dat ik het een en ander gewoon wat af ga wisselen...

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:51

Ik begin altijd LDR om hem lekker los en over de rug te krijgen en dan idd na een half uurtje probeer ik hem wat hoger in te stellen.

Ikzelf heb vooral gemerkt als ik hem in het begin al hoog in wil stellen is het alleen maar vechten, rug wegdrukken en aanspannen... Niet echt lekker voor hem en mij dus. Als ik hem wat lager instel is het zo beter voor ons beiden.
Maar hier komt ook bij dat mijn paard 22 is en zijn hele leven op een manege heeft gelopen. Kop in de lucht en rug wegdrukken. Ik weet niet hoe ik een ander paard zou rijden wat wel dressuurtechnisch goed opgeleid is...

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:54

Dit is iets waar ik ook veel mee bezig ben en veel over nadenk. Mijn situatie lijkt een beetje op de jouwe... Mijn paard is ook 5 en nu 2 jaar onder het zadel.
Tjalko is van zichzelf lenig en loopt over het algemeen heel los door zijn lijf. Ik heb nooit heel veel aandacht besteed aan LDR of VN, ik zorgde er gewoon voor dat hij fijn liep, met voldoende achterbeen gebruik en een fijne aanleuning.

De laatste maanden ben ik steeds meer aan de oprichting en verzameling gaan werken. Tjal pakte dat vreselijk goed op en ik dacht helemaal klaar te zijn voor het M. Tot hij 3 weken geleden ineens heel erg krampachtig ging lopen en vreselijk op de voorhand dook! Hij zat volledig vast in zijn rug.
Ik heb hem nu 2 weken alleen maar laag en rond mogen rijden (maar in ons geval absoluut niet diep) om die hele bovenlijn weer op te rekken en los te maken. Dat vond ik (en Tjal ook) moeilijker dan welke oprichting of welke oefening dan ook. Tjalko liep echt te grommen als een oude beer die zit te k*kken en ik vond het heel lastig om voldoende aanleuning te houden in die lage lijn. Sinds een paar dagen is hij weer helemaal terug op zijn oude 'niveau' en kan zowel laag en rond lopen als mooi opgericht. Wat ik hiervan heb geleerd is dat ik Tjalko altijd eerst helemaal los over zijn rug moet werken (dat kan soms in 5 minuten, maar soms ook pas na 50 zijn) en dan kan ik pas gaan denken aan oprichting en oefeningen. Tijdens de oefeningen moet ik regelmatig controleren of hij wil en kan bukken, daarna kan ik hem gewoon weer oppakken.

om op jou terug te komen... Kan je op elk moment te paard helemaal naar beneden rijden, zonder verlies van impuls, tact een aanleuning? Zo ja, dan lijkt me er niets aan de hand, zo nee...

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:34

Zoals hierboven al beschreven rijd ik ook eerst in richting LDR en als mijn paard los is stel ik haar wat hoger in.

Mijn paard wil van nature graag achter de teugel lopen. Lijkt allemaal ideaal: ik heb geen gewicht in mijn handen en zij loopt zo op het eerste gezicht in een mooi krulletje Haha!
Maar dit is natuurlijk niet de bedoeling, ik heb totaal geen contact. Zij loopt maar lekker in haar krulletje en hoeft haar rug totaal niet te gebruiken.

Wanneer ik haar wat hoger instel is per dag verschillend. Soms loopt ze na 10 minuten al heerlijk los door het lijf en andere dagen na 25 minuten pas.
Als ze dan wat meer opgericht loopt en ik heb het gevoel dat ze weer wat strak wordt of ik heb het gevoel dat ze wat gespannen is stel ik haar weer wat lager in.

Op deze manier gewoon een beetje aanvoelen en afwisselen werkt bij mij het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 18:05

Volgens mij begin je al fout als je instelling LDR vs hoog ingesteld is, maar dit terzijde.

Diep rijden is een trainingsmiddel om een trainingsdoel te bereiken. Je kunt een paard alleen diep rijden als hij zijn gewicht op het achterbeen heeft.

manic schreef:
Mede omdat hij ook nogal op mijn hand aan het hangen was heb ik hem toen inderdaad wat dieper ingesteld

Dit is dus de stomste reden om een paard diep te gaan rijden, dat is vragen om problemen. Een paard dat er juist niet fijn doorheen wil kun je wel een keer wat lager instellen om hem helemaal los te maken, maar een paard dat al in je hand hangt ook nog een keer naar beneden gaan rijden gaat hooguit achter je been kruipen (en daar zal ie ook wel wat lichter van worden misschien, maar daar bereik je dus niks mee)

Het vereist aardig wat ruitergevoel om een paard diep te kunnen rijden en toch op het achterbeen te kunnen houden. Daarom is het ook niet zo makkelijk na te rijden voor veel mensen. Sommigen vinden het daarom een slecht systeem, mijn mening daarover is dat het systeem niet uitgevonden is om door iedere idioot nagereden te worden, itt het Duitse skala.

Diep rijden is niet per defenitie slecht, net zomin als je met hoog ingesteld rijden per defenitie je paard vast rijdt. Het gaat juist om de afwisseling in verschillende trainingshoudingen. Dat is iets wat de mensen die diep rijden vaak meer doen dan de mensen die krampachtig aan het "dressuurhoudinkje" vast houden. Mensen die diep rijden rijden hun paarden ook hoog namelijk, omgekeerd komt veel minder voor.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 18:19

De titel van het topic is ook maar een titel, gelimiteerd aan een aantal karakters. Ik kon het helaas niet in minder worden/duidelijker maken wat ik bedoelde. Het is inderdaad geen of/of verhaal in mijn opinie, meer een combinatie van. Ik streef er in principe naar om mijn paard hoog danwel laag in te stellen, zolang ik maar degene ben die dat aangeeft. Volgens mij zijn we het daar wel over in.

Wat betreft het op de hand hangen en dan/dus lager hoger instellen. Met laagdieprond kan ik hem makkelijker wegrijden dan hoger ingesteld. Dit is een probleem, maar niet waar dit topic over gaat Lachen Ik claim ook niet dat ik mijn paard super correct hoog of laag instel, want daar ben ik gewoon niet goed genoeg ruiter voor. Mijn streven is om het zo correct mogelijk te doen...

Ik ben er ook heilig van overtuigd dat er meerdere manieren zijn om hetzelfde te bereiken. Het een zal de ene ruiter beter liggen dan het ander, en mischien ook wel het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 18:25

Als ik het op de hand hangen combineer met het half uur nodig hebben om je paard er fijn doorheen te krijgen, denk ik dat je hem om te beginnen al niet fijn voor het been hebt. Ik denk dat daar je eigenlijke probleem ligt, en niet in je werkhouding.

Maar dat is zo wat mijn gevoel zegt als ik het zo lees

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 18:27

.....en mijn gevoel..... Lips are sealed oeps, ik heb gezworen nooit meer op RT te posten.... Bloos!

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 18:28

Dat zou zomaar kunnen Lachen Wellicht iets om wat meer aandacht aan te besteden...

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 18:28

Betrapt !!! Haha! Haha!

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 18:29

Bloos! Bloos! Bloos!

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 18:30

Aimee schreef:
.....en mijn gevoel..... Lips are sealed oeps, ik heb gezworen nooit meer op RT te posten.... Bloos!


En jouw gevoel?

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 18:31

Ja Aimee wat zegt jouw gevoel ?

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 18:33

Zep schreef:
Maar dat is zo wat mijn gevoel zegt als ik het zo lees

..... en mijn gevoel........


Schijnheilig

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 18:38

Ah, even je antwoord verkeerd gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 21:00

Manic, ik ken jouw paard toevallig en ik heb hem wel eens zien lopen en naturel (ik de ene kant van de longe en hij de andere kant). Als ik denk aan de manier waarop je paard gebouwd is en hoe hij zijn benen wegzet en zijn lijf gebruikt, dan denk ik dat je niet teveel moet gaan verwachten van het diep rijden. Want ik denk dat je hem eigenlijk "gewoon" iets ronder hebt gezet en dat hij daardoor lichter werd. Je zet zijn hals iets anders neer zodat hij minder aan je hand kan zeuren eigenlijk. Ik was er natuurlijk niet bij en ik weet in hoeverre die lichtheid uit je been kwam, dus hou me te goede Haha!.
Hoe de lichaamsbeheersing van je paard nu is, weet ik ook niet natuurlijk, maar denkend aan het type denk ik dat het voor hem heel erg moeilijk wordt om onder jou door van achter naar voor op te veren en te rijzen in de schoft in een diepe houding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 21:22

Ik snap dat allemaal niet zo goed met al die systemen. Ik heb nooit geleerd om in enig systeem te paardrijden. Heb altijd gewoon leren paardrijden.

Mij is altijd geleerd om het paard exterieurmatig te bekijken en daarnaast zijn beweging goed te bekijken. De sterke en de zwakke punten goed te leren zien, en daarmee aan het werk te gaan onder het zadel. Een paard wat wat overbouwd is, bijv nooit laag in te stellen. Een paard met veel front wat makkelijk de rug kan wegdrukken juist weer wat lager en dieper. Maar steeds gewoon weer aan te passen aan het paard. Dat is dan ook wat volgens mij paardrijden is.

Dat hele diepe vind ik dierenmishandeling, schofterig tegenover een paard om een dier zo in te stellen. Daarnaast valt het mij bij iedereen op die heel diep rijd...........die beesten zijn altijd zo verschrikkelijk zuur. Tijdens wedstrijden kijk ik altijd bij het losrijden, en ik word er niet vrolijk van. Er is er geeneen die fris door de baan gaat. Alleen knarsetandend, oren in de nek, zwiepend met de staart......en verschrikkelijk snel in het zweet. Mijn manier zou het niet zijn. Maar die mening heb ik al vaker geventileerd hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 21:38

Pipo schreef:
Tijdens wedstrijden kijk ik altijd bij het losrijden, en ik word er niet vrolijk van. Er is er geeneen die fris door de baan gaat. Alleen knarsetandend, oren in de nek, zwiepend met de staart......en verschrikkelijk snel in het zweet.

Nou weet ik niet naar welke wedstrijden je gaat maar ik heb ik Amsterdam toch nog een heel knap staaltje van LDR rijden mogen aanschouwen tijdens het losrijden. Die paarden waren absoluut niet zuur maar juist fit, fris, vrolijk en los in het lijf......... Om eerlijk te zijn waren alle paarden daar fit, fris en vrolijk.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 21:44

Pipo schreef:
Maar steeds gewoon weer aan passen aan het paard. Dat is dan ook wat volgens mij paardrijden is.


OK dan!

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 01:18

Het ging me ook niet zo zeer om een systeem, maar meer om wat de voor/nadelen van beiden zijn.

Lov, mijn paardje is inmiddels alweer een stukkie verder hoor Knipoog Maar ik begrijp wel wat je bedoel.... het is voor hem vrij makkelijk om op de voorhand te "flikkeren" om het maar even bot te zeggen.

Ben vanavond begonnen met eerst hem goed naar het been te laten luisteren, dus niet halfwat en "okee, ik doe het wel hoor". Iets lager ingesteld en ik moet zeggen dat mijn half uur warmrijden toch sterk gereduceerd werd naar zo'n 10 minuten... Heeft mischien ook met het weer te maken (warmer), maar ik moet zeggen dat ik erg fijn gereden heb... Ga voorlopig proberen iets ronder, waakzaam voor het been en dan later weer wat omhoog stellen en dan zo nu en dan weer de hand laten volgen...

Ik denk dat het LDR "systeem" erg onder vuur komt door wat Zep zegt. Te veel mensen die dingen nadoen, een slof erom hangen om dat mooie ronde krulletje als snel effect te krijgen, maar eigenlijk geen benul hebben waar ze mee bezig zijn of hoe ze die hulpteugel moeten gebruiken. En dan heb ik het nog niet eens aan het gros van mensen die hun paard vervolgens niet meer omhoog kan rijden. Zoals altijd zullen de goeien onder de slechten moeten lijden... Maar goed, deze discussie ging daar dus niet over, maar om de voordelen van het lager instellen t.o.v het hoger instellen van het paard.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:22

Pipo schreef:
Mij is altijd geleerd om het paard exterieurmatig te bekijken en daarnaast zijn beweging goed te bekijken. De sterke en de zwakke punten goed te leren zien, en daarmee aan het werk te gaan onder het zadel. Een paard wat wat overbouwd is, bijv nooit laag in te stellen. Een paard met veel front wat makkelijk de rug kan wegdrukken juist weer wat lager en dieper. Maar steeds gewoon weer aan te passen aan het paard. Dat is dan ook wat volgens mij paardrijden is


Zo is het mij ook geleerd.

Elk paard is verschillend van bouw en karakter.
Dus ook verschil van aanpak.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:31

ik begin met voorwaarts neerwaarts
en probeer hem dan dichter bij me te krijgen
vandaaruit wil ik hem ooit nog eens iets hoger ingesteld krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:33

manic schreef:
Lov, mijn paardje is inmiddels alweer een stukkie verder hoor Knipoog Maar ik begrijp wel wat je bedoel.... het is voor hem vrij makkelijk om op de voorhand te "flikkeren" om het maar even bot te zeggen.


Dat is wel heel bot Haha!. Maar ik weet (eigenlijk wel) zeker dat jouw paard erbij gebaat is om te rekken en te strekken. Het afwisselen in lichaamshouding kan daar heel erg goed bij helpen, samen met schakelwerk bijvoorbeeld. Ten overvloede: alle zegen zit van achter Haha!.
Het volgen van de hand is inderdaad wel belangrijk, ook steeds om te controleren of de houding nog actief vanuit je been is en niet per ongeluk een houdinkje is geworden, achter je been (valse knik).

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:36

Lovely schreef:
Ten overvloede: alle zegen zit van achter Haha!.


Bij ons zeggen ze: de motor zit van achteren Knipoog

Ik probeer in het begin zo min mogelijk te doen aan de voorkant.
Ik schakel veel, stel links rechts in, veel overgangen.

Als ze ontspannen op eigen benen lopen en fijn aan mijn been zijn, pak ik ze op, en kan ik over het algemeen vaak het hoofd plaatsen waar ik wil.

Dat is dus in het ene geval, diep en rond en bij de ander hoger ingesteld.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 01:43

Lovely schreef:
Dat is wel heel bot Haha!. Maar ik weet (eigenlijk wel) zeker dat jouw paard erbij gebaat is om te rekken en te strekken. Het afwisselen in lichaamshouding kan daar heel erg goed bij helpen, samen met schakelwerk bijvoorbeeld. Ten overvloede: alle zegen zit van achter Haha!.
Het volgen van de hand is inderdaad wel belangrijk, ook steeds om te controleren of de houding nog actief vanuit je been is en niet per ongeluk een houdinkje is geworden, achter je been (valse knik).


Dat wisselen in houding bleek vanavond dus ook erg fijn te werken. Kan natuurlijk mazzel of eenmalig zijn, dus dat houd ik nog even vol om te kijken hoe het dan gaat. Inderdaad kan hij zich makkelijk wat vast zetten en een "houdinkje" adopteren waarin hij lekker doorkachelt. Het omhoog en dan weer omlaag en dan weer omhoog etc werk gaat dat bij hem zeker tegen...

Valse knik heeft hij (volgens mij in ieder geval) nog nooit gehad. Tempo houdt hij over het algemeen ook netjes vast, of tie nou hoog of laag ingesteld is. Hij marcheert gewoon wel lekker door...

Ik was helemaal in shock vanavond... Kwam er in zijn galop ineens achter dat er ook nog een achterhand aan vast zit OK dan! Steeg ineens op Haha!