lichaam ter beschikking stellen na je dood

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-01 16:20

Heeft iemand hier weleens over nagedacht?
Het is mogelijk om je lichaam na je dood ter beschikking te stellen aan de medische wetenschap.

Mijn oma van 92 is gisteren overleden en zij wilde dit dus. Het lichaam wordt dan binnen een paar uur na het overlijden opgehaald. De kinderen konden nog wel afscheid nemen, maar ik heb haar niet meer gezien.

Gelukkig maar dat ik geen practica anatomie meer heb, want dat gebeurd dus onder anderen met deze lichamen. Ik vraag me af of veel mensen dat willen. Voor de familie is het wel apart, je hebt immers geen begrafenis/crematie en dus ook geen graf of urn.

Ik heb eigenlijk nooit aan haar gevraagd hoe ze op dat idee is gekomen, of zou er voor worden geadverteerd ofzo Verward

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 16:29

Gecondoleerd Marja.
Ik denk dat mensen vaak daartoe besluiten wanneer ze iets dergelijks zelf meemaken.
Mijn oma had Alzheimer, en bij haar is er (door familie) dus ook vaak over gesproken. Mijn oma zelf heeft daar echter nooit toestemming voor gegeven (was toen ook al helemaal van de wereld), dus het is ook niet gebeurd.

Lijkt me moeilijk voor de familie, maar het is het overdenken wel waard......

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 16:33

gecondoleerd....

ik zou nooit mijn lichaam ter beschikking stellen. je lichaam is iets van jou. (vind ik he..) en daar moet niemand aan gaan zitten ookal ben ik al dood. en je weet nooit of je het nog eens nodig kan hebben Bloos

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 16:36

Als ik kom te overlijden en ze kunnen mijn hart (of iets anders) gebruiken om een kind of ander jong persoon te redden GRAAG Party!! .

De nabestaande hebben toch niets meer aan mijn lichaam het verdwijnt in een kist en daar blijft het
Verward . Terwijl daarmee andere mensen misschien ook wel familie gered kan worden.

Ik heb dus een donocodicil Lovers.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-01 16:42

Dus jullie hebben ook geen donorcodicil, of hoe noem je dat nu het landelijk geregistreerd is?
Ik geloof dat ik daarop heb ingevuld dat mijn nabestaanden mogen beslissen wat er met mij gebeurd. Wat erg, ik weet het gewoon niet meer zeker wat ik heb ingevuld, kun je dat ergens opzoeken?
Dat is ook al jaren geleden dat je daar een formulier voor kreeg toegestuurd.

In principe is het namelijk net zoiets als donorzijn. Je hebt denk ik alleen niets te zeggen over welke organen enzo je af wilt staan. Lijkt me wel een apart idee als je op sterk water gaat. Maar ach, je bent toch dood en dankzij de medische wetenschap hebben ze bij mij een openhart operatie succesvol uitgevoerd, beetje hypocriet om zelf niet aan de vooruitgang mee te werken.

Dat vind ik toch iets wat je je moet afvragen hoor. Zou je gebruik willen maken van een donororgaan als dat je leven zou kunnen redden/verlengen?
Iedereen wel denk ik, waarom dan zelf geen donor zijn?

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 17:09

Gecondoleerd met het verlies van je oma.
92 jaar, wat een leeftijd he ? ik hoop dat ze die in goede gezondheid gehaald heeft.

Nee, niemand komt aan mijn lichaam, en dat weet mijn familie. behalve als iemand in de familie iets nodig heeft, maar dat zou ik nu ook wel doen hoor, als ik iets kan missen en kan bijvoorbeeld mijn broertje er mee helpen, dan sta ik dat af zonder er over na te denken.

Ik ben dus geen donor.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-01 17:16

Dank voor de condoleances.
Ach, toen ze 80 werd vond ze het eigenlijk wel mooi genoeg geweest Lachen Helaas dacht haar lichaam hier anders over. De laatste jaren wilden haar ogen en handen niet meer zo en zat ze maar te zitten in het bejaardentehuis. De dagen gleden aan haar voorbij en ze had dit geaccepteerd. Wat voor medicijncoctail ze precies kreeg weet ik niet, maar als de uppers en downers in balans waren dan kon ze opvallend 'goed' zijn en kon je een prima gesprek met haar voeren.
Wat ik wel heel mooi vond is dat ze rustig gestorven is (mijn moeder zat naast haar), dat gun ik iedereen hoor, een vredige dood. Niet zo'n eindstrijd met pijn en emotie. En ook geen lang ziekbed, het kwam nog vrij onverwacht, voor zover dat op die leeftijd kan tenminste.

Maarja, ik ben nu een rouwadvertentie aan het schrijven voor morgen in de krant. Die moet voor vijven bij ze binnen zijn. Als ie af is zet ik hem wel hieronder.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 17:22

gecondoleerd

ik zelf vind het aan de ene kant een goede gedachten je kan er andere mee helpen maar aan de andere kant lijkt me het ook niet echt fijn omdat het jou lichaam is en niet die van een andere.

Ik weet zelf niet wat ik zou doen......

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 17:49

Ik heb een codicil ,en evt zou i kmijn lichaam af willen staan.
Je lichaam is alleen maar het omhulsel ,jezelf, je geest is daar al uit ontstegen toen je overleed.
Zo denk ik erover.

Ander aspect is dat er een schreeuwend tekort is aan donoren en lichamen voor de wetenschap !
Zo kan ik nog wat betekenen na mijn dood.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-01 17:58

pff wat is dat duur zeg, zo'n advertentie. Maar ja, ik voel me eigenlijk aso om daarover te mopperen.

Dit komt morgen in de krant:

Toen
een ton vol speelgoed
drilpudding, jan in de zak
een schelp tegen een kinderoor
'hoor je de zee?' met een glimlach

U wilde
geen afscheid, geen kaarten
geen urn, geen graf
alles is al lang geregeld
alles is al lang gedaan
eindelijk oma, u mag gaan

Nu
een laatste groet
en een dankuwel
voor vele zorgzame jaren
en geschonken kleinkindgeluk
u was een lieve oma

Nico
Peter en An (+ klein hartje erachter)
Marja en Vincent

Bijna 400 piek, nou ja, gelukkig zijn we met z'n drieen, dat scheelt weer Schijnheilig

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-01 18:09

Ach ja, maar ik heb het zelf in elkaar geflansd ja. Ik heb al een kleiner lettertje genomen dan normaal (tien punts geloof ik) dat scheelde al 100 piek.
Ik zei net tegen m'n moeder hoe duur het was, en toen mompelde ze iets over een erfenis Cool . Al moet je daar tegenwoordig volgens mij het meest van naar de belasting brengen Knipoog .

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 19:15

Allereerst gecondoleerd. Ik vind het een ontzettend mooie tekst voor de advertentie. Over het nadenken over je lichaam afstaan voor de wetenschap daar heb ik best wel veel over nagedacht. Dat en een codicil zijn overigens 2 aparte dingen. Bij een codicil stel je je organen ter beschikking, deze worden verwijderd, waarna de rest gewoon begraven/gecremeerd wordt. Bij terbeschikkingstelling gaat het zoals jij schreef, het lichaam wordt opgehaald. Lijkt me best moeilijk voor de nabestaanden. Ik heb in ieder geval een codicil, ze mogen alles van me gebruiken. Ik vind overigens eigenlijk wel dat mijn organen alleen gegeven zouden mogen aan mensen die ook een codicil hebben maar helaas kan je dat voorbehoud niet maken. Ik denk dat als die regel er zou zijn, er meer mensen een codicil zouden invullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 20:14

Marja, gecondoleerd.

Bij de huidige donorregistratie kun je 4 verschillende opties kiezen, wel/niet, overlaten aan nabestaanden of alleen bepaalde organen/weefsels.

Ik laat de keuze over aan mijn nabestaanden. Voor hen is het belangrijk, voor mij dan niet meer. Voor gebruik van sommige organen heeft men een hersendode donor nodig, waarvan het lichaam dus nog wel "werkt" om het maar oneerbiedig te zeggen. Ik kan me voorstellen dat het dan moeilijk te accepteren is dat iemand echt overleden is. Dus als mijn familie dat niet wil gebeurt dat ook niet. Andere organen en vooral weefsels blijven dan wel bruikbaar, en laat ze die maar zoveel mogelijk gebruiken!

Moeilijke keuze, ik heb er lang over na moeten denken toen ik dat moest gaan registreren.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 20:15

Citaat:
Op 2001-12-04 15:20, schreef Marja:
Gelukkig maar dat ik geen practica anatomie meer heb, want dat gebeurd dus onder anderen met deze lichamen.


Je hoeft niet bang te zijn dat je je eigen oma tegenkomt met anatomie practicum hoor. Het is niet zo dat ze dood gaat en een week later op de snijzaal ligt, soms bewaren ze die lichamen wel 10 jaar of nog langer ('mijn' preparaat (wat klinkt dat onpersoonlijk!) was al in 1982 overleden), ook gaan ze naar een andere plaats, als je komt te overlijden in Maastricht gaat je lichaam naar bv. Groningen en ze checken ook nog op achternaam van de studenten, dus die kans is het echt minimaal.
Ook zijn de gezichten in principe afgedekt, als je ze niet wil zien, dan hoeft dat niet, mag wel overigens.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 21:02

Ik heb ook een donor codicil.
Ik heb hem bij me en ik ben geregistreerd. Ze mogen ook alles van me gebruiken als het bruikbaar is.
Maar over ter beschikking stellen heb ik nog nooit nagedacht.
Als ik donor ben en dan ook nog dit blijft er niks meer van me over om te begraven Haha!
Misschien is ter beschikking stellen wel goed als je iets hebt van dementie ofzo mmm vind dit wel een moeilijk onderwerp.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 21:55

Ik zou het wel doen als het nut zou hebben voor de medishce wetenschap. Ik heb er zelf toch niets meer aan.
En anders zou ik in ieder geval orgaandonor worden. het is toch geweldig als iemand anders nog wat aan jouw organen heeft? Een vriendin van me is bijna 3 jaar geleden omgekomen bij een autoongeluk en door haar hart is een jong meisje gered, geweldig toch?

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 22:01

Allereerst gecondoleerd, Marja. 92 is een hoge leeftijd, hopelijk waren haar laatste jaren voor haar nog redelijk goed. Het lijkt me moeilijk als je echt aftakelt, zolang alles nog een beetje functioneert, lijkt het me fijn om oud te worden.
Marc en ik zijn "lid" geworden van de hersenbank. Marc heeft MS en dan kunnen ze na je dood veel onderzoek met je hersenen en ruggemerg doen. Ze hebben ook hersenen van gezonde mensen nodig, ter vergelijking. Daarom heb ik me ook aangemeld. Veek mensen weten van het bestaan van de hersenbank niet af, maar ik denk dat het heel belangrijk onderzoek is, wat ze doen.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-01 22:11

Bedankt Jet.
De hersenbank, daar heb ik inderdaad nog nooit van gehoord.
Hebben ze je lichaam dan ook snel nodig en wordt je daarna nog begraven of gecremeerd?

Ik denk toch dat best veel mensen zich beschikbaar voor een van de drie opties willen stellen die ondertussen genoemd zijn. Maar de daadwerkelijke stap om het vast te leggen wordt nog te weinig gezet, en aangezien je het niet voor het zeggen hebt op welke leeftijd je leven eindigt is dat best zonde.

Dus iedereen die nu zegt of denkt: dat wil ik ook, zet nu de stap en denk niet dat het iets is voor later als je oud bent is.

_________________
"Geef hem die graag de waarheid zegt een paard, waarop hij kan ontkomen" (Armeens spreekwoord)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marja op 2001-12-04 21:12 ]</font>

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 22:19

Ja Marja, je lichaam moet dan na je overlijden binnen twee uur bij de hersenbank in Amsterdam zijn, dat gaat meestal met een ziekenwagen en daarna, als ze hebben wat ze willen hebben, zorgen ze dat alles er weer netjes uitziet, zodat je alsnog begraven of gecremeerd kan worden. Als je je aanmeldt, krijg je een inschrijfformulier en alle informatie erover, als je dat invult en opstuurt, krijg je een geplastificeerd kaartje dat je in principe altijd bij je moet dragen. Verder krijg je ook een formulier dat je thuis moet bewaren en een kopie daarvan e aan je huisarts. Die weet dan ook dat je daarvoor hebt gekozen en kan eventueel stappen ondernemen om de hersenbank te waarschuwen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 22:23

Gecondoleerd.

Na mijn dood lig ik tussen 6 planken of ik word gecremeerd. Niemand onder de grond heeft wat aan mij, dus mogen degene die bovengronds wonen alles van mij gebruiken wat ze nodig hebben.

Sterkte!!

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 23:40

Marja, je kunt bij de huisarts het foldertje over donorregistratie halen. Daar staat ook het adres bij en een telefoonnummer. Kun je bellen hoe je jezelf nou geregistreerd had.
Toevallig heb ik net gisteren dat formulier opgestuurd, want ik wist überhaupt niet meer of ik dat wel of niet gedaan had.
Van mij mogen ze alles hebben als ik dood ben. Stel je voor dat je zelf ooit eens wat nodig hebt en er is niemand die iets heeft willen geven...
Mezelf voor de wetenschap ter beschikking stellen zou ik niet doen. Ik vind het geen prettig idee dat ik dan open en bloot voor ieders neus op de snijtafel kom te liggen als discussie-item.
Als donor weet ik dat ze de benodigde delen wegnemen en dan kan ik gewoon begraven worden. Schijnheilig

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 23:50

Ik heb thuis een sticker en daar staat op :

Don't take your organs to heaven ,heaven knows we need them here!

Waarom het nu weer in het engels moet Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 01:20

Gecondoleerd. Mooie tekst trouwens in de advertentie.

Over de donorregistratie heb ik maar heel kort nagedacht, zo snel als ik kon heb ik het terug gestuurd. Dat ik zo snel kon beslissen was omdat ik dus iemand ken die zich helemaal het apezuur heeft gevochten om in leven te blijven in afwachting van een long. Er waren geen longen beschikbaar in NL, de uiteindelijke donorlong kwam uit Zwitserland nota bene. Daarom dus heb ik zo gauw als het formulier binnen was, getekend en teruggestuurd. Dat beslis ik dus zelf en niet mijn nabestaanden.