Invloed van ezels op de vruchtbaarheid van paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Invloed van ezels op de vruchtbaarheid van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 23:54

Wat voor invloed hebben ezels op de vruchtbaarheid van paardenmerries? Ik heb wel eens gehoord dat ze een negatieve invloed hebben op de vruchtbaarheid. Ik ken ook een merrie die met twee ezels en twee varkens in een zandbakje staat en wel drachtig wordt, maar na een paar weken komt de vrucht af... Nu hoorde ik van iemand dat dit kan komen door de ezels, omdat deze ook veel ziektekiemen bij zich schijnen te hebben. Weet iemand hier meer van??


anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:21

Nou ik heb welleens gehoord dat de mest van ezels helemaal niet goed is voor paarden, maar waarom niet weet ik ook niet. misschien is er wel gewoon iets mis met de merrie. Probeer haar drachtig te maken/houden door haar apart van de ezels te houden, misschien lukt dit.

Vrijdag eerste springconcour met de Mermus
SPANNEND.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:48

Ik heb wel eens ergens gelezen dat het idd niet zo best is om ezels en paarden samen te stallen; zou iets met wormen te maken hebben volgens mij. Of het invloed heeft op de vruchtbaarheid weet ik niet, maar zou best kunnen.

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:49

Ezels zijn dragers van longwormen, ze hebben er zelf geen last van maar als je ze samen met paarden weidt kan dit erg schadleijk zijn omdat de paarden wel vatbaar zijn voor de longworm.

Of het iets met de vruchtbaarheid te maken heeft, geen idee. Maar positief lijkt het me niet.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 18:12

ezels dragen inderdaad longwordemn bij zich, maar als je je paard gewoon normaal ontwordm en de ezels ook, kan r helemaal niets gebeuren. *LOL*
Wij hebben drie ezels en 1 paard, en die staan nu al 2 jaar samen, nooit wat mee gebeurt, ik kan me ook niet voorstellen dat ezels wat met de vruchtbaarheid te maken kunnen hebben. *LOL*

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl

chera
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 21:16

Dat ezels wat met de vruchtbaarheid van paarden/ponys te maken hebben lijkt me ook erg sterk.
Maar je zegt dat ze ook bij varkens staan? ik weet bijvoorbeeld dat varkenmest, schapen ziek/dood kan maken, wanneer deze over het weiland is uitgestrooid.
Misschien dat het 'm daar in zit, of misschien is het gewoon geen goede fokmerrie?!?

Ezels dragen idd (ik dacht) de larven van de longworm bij zich, via gras (de weide) nemen paarden/ponys dit op.
Maar idd wanneer je maar regelmatig ontwormt is er niks aan de hand.
Ik heb een ezel en een pony en die staan al 7 jaar samen, op een kreupelheidje en een hoestbui na, is er nog nooit wat geweest.

Chera


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 bezoekers