Dressuurbeugels lengte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Dressuurbeugels lengte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 14:39

Ik wil graag een dressuurzadel, maar nu vroeg ik me af hoe dat met beugels zit. kan je gewoon dezelfde beugels, die je voor een vzh zadel hebt, gebruiken? En bestaat er voor de dressuurlengte van de beugels ook een 'truucje' zoals bij vzh zadels? (vinger op de gesp en dan de beugels in de oksel) Of zijn in verhouding de beugellengtes hetzelfde?


YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:42

Volgensmij maakt het niet veel uit. Sommige mensen laten hun voet uit de beugel hangen, en als de beugel dan tot hun enkel komt, zou de beugel goed zitten. Dit zou alleen wel zeggen dat ik twee gaten te lang zit Haha!. Het trucje met die gesp werkt dan beter. Maar je hoeft daar toch niet per sé een trucje voor te hebben? Je kunt je beugels ook op maat maken als je erop zit, en dan het nummer van het gaatje onthouden.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 14:44

Maar is het niet zo dat als je op een vzh zadel zit en je voeten nét niet/wel onder de buik van het paar uitkomen dat dat dan met een dressuurzadel helemaal zo is? Of zitten je voeten dan op ongeveer gelijke hoogte?

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:45

Met een dressuurzadel zit je soms wel een gaatje langer dan dat je op een vzh zadel zit (ligt natuurlijk aan de beugelmaat bij het vzh zadel), en vooral omdat de meeste dressuurzadels een diepe zit hebben, komen je benen wat verder onder het paard uit.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:48

Net wat jij gewoon lekker vindt rijden en zolang je je beugels maar niet kwijt raakt tijdens het rijden doordat ze te lang zijn, je je hakken niet teveel gaat optrekken en/of "op je tenen" gaat rijden.
Mijn instructrice op de rijvereniging vindt ook altijd dat ik mijn beugels te lang heb. Ik vind het fijn rijden, raak ze niet kwijt en kan mijn hakken nog steeds goed uitdrukken (en, vooral belangrijk, ik kan Fayette d´r bokken uitzitten Tong uitsteken).
Mijn prive-instructrice zegt niks over de lengte van mijn beugels maar die is mijn beugellengte al een aantal jaar gewend Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 14:48

Hmm.. daar baal ik nou van.. Scheve mond

Mijn benen steken nét wel onder het paard uit (ligt er ook een beetje uit welk perspectief je het bekijkt Knipoog ) En met een dressuurzadel dus helemaal..

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 14:52

flettie schreef:
Net wat jij gewoon lekker vindt rijden en zolang je je beugels maar niet kwijt raakt tijdens het rijden doordat ze te lang zijn, je je hakken niet teveel gaat optrekken en/of "op je tenen" gaat rijden.
Mijn instructrice op de rijvereniging vindt ook altijd dat ik mijn beugels te lang heb. Ik vind het fijn rijden, raak ze niet kwijt en kan mijn hakken nog steeds goed uitdrukken (en, vooral belangrijk, ik kan Fayette d´r bokken uitzitten Tong uitsteken).
Mijn prive-instructrice zegt niks over de lengte van mijn beugels maar die is mijn beugellengte al een aantal jaar gewend Haha!


Stel: Ik maak de beugels van mijn vzh zadel wat langer (2 gaatjes Verward ) kom ik dan in de buurt van de 'dressuurlengte' ? Maar wanneer ik dat doe kan ik mijn hakken niet meer uitdrukken, verlies ik mijn beugels. Ik zit nu net op een punt dat als mijn beugels 1 maatje langer worden ik mijn beugels verlies en mijn hakken niet meer kan uitdrukken..

Is deze lengte van de beugels dan on-ge-veer hetzelfde als bij dressuurbeugels?

(Sorry dat ik er een beetje over door dram, maar wil het gewoon graag weten Knipoog )

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:08

YvonneAa"]
[quote="flettie schreef:
Net wat jij gewoon lekker vindt rijden en zolang je je beugels maar niet kwijt raakt tijdens het rijden doordat ze te lang zijn, je je hakken niet teveel gaat optrekken en/of "op je tenen" gaat rijden.
Mijn instructrice op de rijvereniging vindt ook altijd dat ik mijn beugels te lang heb. Ik vind het fijn rijden, raak ze niet kwijt en kan mijn hakken nog steeds goed uitdrukken (en, vooral belangrijk, ik kan Fayette d´r bokken uitzitten Tong uitsteken).
Mijn prive-instructrice zegt niks over de lengte van mijn beugels maar die is mijn beugellengte al een aantal jaar gewend Haha!


Stel: Ik maak de beugels van mijn vzh zadel wat langer (2 gaatjes Verward ) kom ik dan in de buurt van de 'dressuurlengte' ? Maar wanneer ik dat doe kan ik mijn hakken niet meer uitdrukken, verlies ik mijn beugels. Ik zit nu net op een punt dat als mijn beugels 1 maatje langer worden ik mijn beugels verlies en mijn hakken niet meer kan uitdrukken..

Is deze lengte van de beugels dan on-ge-veer hetzelfde als bij dressuurbeugels?

(Sorry dat ik er een beetje over door dram, maar wil het gewoon graag weten Knipoog )
[/quote]

Als je je beugels langer maakt en je verliest ze dan zitten ze dus niet op de goede lengte Dan kun je beter weer je beugels korter maken. Ik zou het bij mij eigenlijk eens moeten vergelijken met de beugelriemen van mijn vzh-zadel. Maar ik heb niet het idee dat er veel verschil in lengte zit tussen mijn vzh-beugels en mijn dressuurbeugels (bij mijn dressuurzadel). Misschien heb ik er in werkelijkheid wel verschil in zitten maar voor mijn gevoel niet
Kun je niet van iemand eens een dressuurzadel uitproberen? Want niet alleen wat beugels betreft zit er verschil tussen een vzh en een dressuur maar vooral wat zit betreft. Vaak zit je in een dressuurzadel dieper dan in een vzh-zadel. Ik zelf geef sterk de voorkeur aan mijn dressuur t.o.v. mijn vzh (die staat niet voor niets te koop Haha!). Van de andere kant heb je bij een vzh vaak meer houvast dankzij de kniewrongen die je bij een dresuurzadel niet of minder hebt.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:11

Ik doe altijd de lengte van mn beugel meten door middel van je oksel.
Dan zet je je hand bij het aanknopingspunt van beugel met zadel, en dan de beugel tot aan je oksel, dan zit ie in principe goed, maar ik doe hem dan altijd nog 5 of tien cm langer.

En volgens mij als je je beugel van een vzh zadel haalt, en met dezelfde lengte aan het dresuurzadel doet, komen je knieen over de wrongen.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 15:17

Afbeelding

Zo ziet het eruit op een vzh zadel (ja, heb het paard wat bijgeschaaft Haha!)
En bij een dressuurzadel komen ze hoogstwaarschijnlijk meer onder de buik uit. Of niet?

Een dressuurzadel van een ander lenen is helaas geen optie. Ik ken niemand pesoonlijk van wie ik er 1 zou mogen lenen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:28

Je knieën/bovenbenen moeten netjes aansluiten op de wrongen van het zadel. Op een dressuurzadel zijn de zweetbladen rechter, dus moet je je benen langer houden om netjes aan te kunnen sluiten.
Gewoon langer gaan zitten op een VZH-zadel werkt dus niet, want dan mis je die aansluiting omdat het model van het zadel anders is.
Verder is het toch ook een beetje experimenteren wat je prettig vindt zitten. De een vindt het fijn om echt in de wrongen te "duwen" en zit dus wat korter een ander zit liever losser en doet ze wat langer.

Verder vind ik het, zeker op een dressuurzadel, prettig om de gespen onderaan te doen.

Nulla tenaci invia est via


KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:54

IK heb geleerd dat je beugels moeten passen als je met je benen lang gaat zitten en dan je tenen optrekt. Dat zouden de beugels zo om je voeten moeten glijden... Ik heb alleen al heel lang niet meer mijn beugels hoeven veranderen.

Wel zit ik op mijn veelzijdigheidszadel korten dan op mijn dressuurzadel...


SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:31

het ligt net aan jezelf of de verhoudingen hetzelfde zijn.
ik rij nu ook op een vzh zadel, maar met dressuurles heb ik ze wel erg lang (langer dan tot m'n oksel).
met springles gebruik ik hetzelfde zadel, alleen dan doe ik mijn beugels 5 (hele) gaatjes korter.
het is net hoe jij ze fijn vind zetten en wat je instructeur er van vind.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 19:53

Conclusie: De beugels zijn qua lengte bij een dressuurzadel langer dan bij een vzh zadel. En je benen komen sowiezo al wat 'langer te hangen' vanwege de rechte zweetbladen.

Zo heb ik het goed, toch Lachen?

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:45

Er is zoiets als de ideale lijn, schouder, heup, hak. Veel mensen hebben hun beugels te lang en daardoor hun onderbeen te ver naar voren, als je in de ideale lijn je hak goed kan uitdrukken, en je beugels niet verliest bij het lichtrijden maar je been toch mooi lang is, is het goed. (althans, dat zei mijn duitse instructrice altijd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:50

Patsy schreef:
Er is zoiets als de ideale lijn, schouder, heup, hak. Veel mensen hebben hun beugels te lang en daardoor hun onderbeen te ver naar voren, als je in de ideale lijn je hak goed kan uitdrukken, en je beugels niet verliest bij het lichtrijden maar je been toch mooi lang is, is het goed. (althans, dat zei mijn duitse instructrice altijd)


dus als ik jou goed begrijp moeten je beugels dus redelijk kort zitten (maar niet te kort uiteraard): dan kun je je hak naar beneden doen (zoals het hoort) want als je je beugels langer maakt zitten je benen te ver naar achteren?? Ik lees dit topic graag mee want ik doe mijn benen vaak te ver naar voren Bloos (zie mijn topic: (onder)benen naar achteren: tips?)

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:51

het is voral te zien welk zadel je hebt
bij VZH, heb je de nijging je knieen te drukken, dus moeten je beugels korter anders verlies je ze
maar bij dresuur, als je beugels even lang zijn als bij VZH, zit je met je knieen over de wrongen
en moet je ze lanegr doen om prettig te rijden,
gewoon uitproberen, je zult zien
en het kan je paard niet schelen hoe lang je benen zijn hoor Haha!

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:03

Ook in een dressuurzadel moeten je benen op de juiste plaats liggen, vraag eens iemand je been in die goede positie te leggen, druk dan je hak in die positie netjes uit, en je been zo lang mogelijk, en als je de beugel dan verliest, is hij een gaatje te lang. Het is eventjes wennen, maar als je er dan ook aan went je been op de goede plaats te laten liggen, krijg je een veel rustigere beenligging.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 07:40

Een paar weken geleden geleerd bij Paardengeluk: het is helemaal niet de bedoeling dat je je 'hak uitdrukt'. De hak van je schoen moet optisch gezien het laagtst zijn, en dat is automatisch zo als je je voet gewoon plat houdt (da's het stevigste)

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:49

Je moet gewoon kijken hoe jij het lekkerst zit. Als ik mijn beugels opmeet van gesp tot oksel zit ik echt niet lekker, te kort zelfs. Dus eigenlijk gaat het allemaal om het gevoel.

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:51

YvonneAa schreef:
Maar is het niet zo dat als je op een vzh zadel zit en je voeten nét niet/wel onder de buik van het paar uitkomen dat dat dan met een dressuurzadel helemaal zo is? Of zitten je voeten dan op ongeveer gelijke hoogte?


HEb ik met mijn 1.58 op een paard een heel groot probleem....... Haha! Haha!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:06

Unity"]
[quote="YvonneAa schreef:
Maar is het niet zo dat als je op een vzh zadel zit en je voeten nét niet/wel onder de buik van het paar uitkomen dat dat dan met een dressuurzadel helemaal zo is? Of zitten je voeten dan op ongeveer gelijke hoogte?


HEb ik met mijn 1.58 op een paard een heel groot probleem....... Haha! Haha!
[/quote]
Me too Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 12:50

Unity"]
[quote="YvonneAa schreef:
Maar is het niet zo dat als je op een vzh zadel zit en je voeten nét niet/wel onder de buik van het paar uitkomen dat dat dan met een dressuurzadel helemaal zo is? Of zitten je voeten dan op ongeveer gelijke hoogte?


HEb ik met mijn 1.58 op een paard een heel groot probleem....... Haha! Haha!
[/quote]

Ben ik nou echt blond, of snap ik hem niet helemaal Scheve mond Je bedoeld dat jij 1.58 bent en een probleem hebt als de beugels hetzelfde blijven?

(Hmm.. Ik geloof dat ik echt blond ben Haha! )

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:06

Nee, als je beugels onder de buik van het paard uitmoeten komen Haha!

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 13:48

oooh, okee ik snap hehe Haha!

Maar het probleem bij mij is dat ik dat dus bijna wel heb met een vzh zadel. Dus dan heb ik dat met een dressuurzadel helemaal. En persoonlijk vind ik dat heel wat minder.. Scheve mond


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RenateHidden en 86 bezoekers