Maximale leeftijd merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Maximale leeftijd merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-04 16:17

Hallo! Ik ben nieuw hier, en gooi gelijk maar even een vraag in de groep:
Hoe staan jullie tegenover het fokken met oudere merries? En dan heb ik het over een leeftijd van, zeg boven de vijftien jaar.
Ik las ergens dat het geen kwaad kan, mits de merrie haar eerste veulen VOOR haar tiende jaar heeft gekregen. Als ze haar eerste veulen na haar tiende jaar krijgt, zou dat eerder voor complicaties tijdens de dracht en de geboorte kunnen zorgen.
Klopt dit of niet? En hebben jullie er ervaring mee?

Groetjes Ronja


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 16:22

Dat ligt er maar net aan of de merrie idd al eerder veulens heeft gehad. Als het eerste veulen na de 10j komt hoeft dat niet persé voor complicaties te zorgen. Een eerste veulen na de 16/17de j zou ik niet doen. De DA kan je merrie wel goed onderzoeken en evt. advies geven over het wel of niet doen. Maar een merrie kan na haar 10de j heus nog wel een eerste veulen krijgen. Er zijn nl. zat sportmerries die na de 10de hun eerste veulen krijgen, bijv 12 t/m 13.
Als een merrie voor haar 15de nog geen veulen heeft gehad, raad ik je aan om eerst de Da haar te laten onderzoeken en bij jezelf zeer goed af te vragen waarom je een veulen wilt. 15 is een redelijke leeftijd hoor.

En welkom op Bokt btw.

- Offline -

jarver
Berichten: 81
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 18:03

we hebben thuis een merrie van 22 die een veulen krijgt met een 1.5 mnd!!!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 18:08

Ik ben ook benieuwd naar de rest van de meningen aangezien ik met dezelfde vraag zit.

Ik zit er ook over te denken om een veulen er bij te fokken, maar dat wordt op z'n allervroegst volgend jaar. En dan is ze dus 14 voordat ze haar eerste veulen krijgt.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 18:44

jarver"]
we hebben thuis een merrie van 22 die een veulen krijgt met een 1.5 mnd!!!
[/quote]
Dan neem ik aan dat dit niet het eerste veulen is..

[quote="laurae schreef:
Ik ben ook benieuwd naar de rest van de meningen aangezien ik met dezelfde vraag zit.

Ik zit er ook over te denken om een veulen er bij te fokken, maar dat wordt op z'n allervroegst volgend jaar. En dan is ze dus 14 voordat ze haar eerste veulen krijgt.


Dit is echt geen probleem hoor. Nogmaals de meeste merries die in de sport presteren krijgen rond deze leeftijd hun eerste veulen. 14 is niet oud voor het eerste veulen.

- Offline -

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-04 20:52

Ja dit hoor ik dus van meer mensen, de 1 zegt dat het nergens op gebaseerd is en de ander dat het echt wel risico's met zich meebrengt. Maar elke keer kom ik er weer op uit dat ik het beter met de dierenarts kan overleggen.
Het probleem is ook dat we niet precies haar leeftijd weten. Verschillende mensen hebben het een paar keer geschat aan de hand van haar tanden, maar dat is niet altijd even nauwkeurig (tussen de vijftien en de twintig jaar verandert er bijvoorbeeld niet bijzonder veel aan het gebit)
Als het goed is, was ze tien jaar toen we haar kochten. Wat er daarvoor allemaal met haar gebeurd is weten we niet, dus ook niet of ze al dan niet een veulentje heeft gehad. Maar dit zullen we ook door de dierenarts laten onderzoeken.
In ieder geval bedankt tot nu toe en alle reacties/meningen/ervaringen blijven welkom! OK dan!

Groetjes Ronja

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:55

ik hebzelf met exel 17 nog in mijn achterhoofd fokplannen. of ze nog gaan uitkomen weet ik niet, maar zolang de merrie gezond is en zonder te veel moeite door haar laatste dracht is heen gekomen zie ik geen probleem.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:57

Ronja schreef:
Ja dit hoor ik dus van meer mensen, de 1 zegt dat het nergens op gebaseerd is en de ander dat het echt wel risico's met zich meebrengt. Maar elke keer kom ik er weer op uit dat ik het beter met de dierenarts kan overleggen.
Het probleem is ook dat we niet precies haar leeftijd weten. Verschillende mensen hebben het een paar keer geschat aan de hand van haar tanden, maar dat is niet altijd even nauwkeurig (tussen de vijftien en de twintig jaar verandert er bijvoorbeeld niet bijzonder veel aan het gebit)
Als het goed is, was ze tien jaar toen we haar kochten. Wat er daarvoor allemaal met haar gebeurd is weten we niet, dus ook niet of ze al dan niet een veulentje heeft gehad. Maar dit zullen we ook door de dierenarts laten onderzoeken.
In ieder geval bedankt tot nu toe en alle reacties/meningen/ervaringen blijven welkom! OK dan!

Groetjes Ronja

in dit geval zou ik zeker de va er bij halen. dit omdat de kans bestaat dat ze nog nooit een veulentje heeft gehad en dan is het dus niet erg slim om het nu ineens wel te gaan doen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-04 21:16

Nee nee, als blijkt dat ze nog nooit geveulend heeft en ze ook echt ouder is dan vijftien jaar, dan gaat het hele feest niet door
Toch zou het zo zonde zijn, want ze is nog kerngezond, in super conditie en ijzersterk.
Vorige zomer heeft ze zelfs een veulentje bij ons op stal geadopteerd; een hengstje (van JetstreamW) Zijn moeder wilde het niet hebben, ze trapte hem verrot als hij wilde drinken.
Na veel proberen (ze gaf ook al geen melk) hebben we het kleine ding bij mijn merrie gezet, en een uur later zou je zweren dat het moeder en zoon was, als je niet beter wist! Hij mocht zelfs drinken van haar (hoewel er natuurlijk geen druppel uitkwam, wist hij veel)
We hebben hem met de fles opgevoed, en nu is hij een grote jongen tussen vier andere hengstjes in de wei!
Maar goed, nu weer ontopic!! OK dan!

Groetjes Ronja

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 21:38

Wat weet je eigenlijk van de afstamming van de merrie??

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-04 22:13

sarabande schreef:
Wat weet je eigenlijk van de afstamming van de merrie??


Niets! Maar daar gaat hopelijk snel verandering in komen, en misschien zitten we zelfs al wel op het juiste spoor! Cool
Voor verdere uitleg, zie dit topic: [FA] Casper

groetjes Ronja

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 14:58

Spannend; gisteren heb ik de brief op de post gedaan naar het nrps, met foto's en gegevens van de merrie.
Ben benieuwd of we snel info krijgen over de afstamming, en de echte leeftijd! En natuurlijk, het allerbelangrijkste: of ze al dan niet eerder geveulend heeft....
Volgende week komt de dierenarts haar onderzoeken! Nu komt er echt vaart achter. Ik houd jullie op de hoogte OK dan!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 19:43

ben benieuwd

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:55

Donja heeft 19 februari jonstleden haar 6de veulen op de wereld gezet. Donja zelf is 21 (al zou je haar dat niet geven, het staat echt op haar papieren...Lachen ) Op haar 13de kreeg ze haar eerste veulen. Ik heb nog nooit een paardje gehad wat zo makkelijk werpt als zij. Ook dit veulen was er maar zo en de nageboorte was er binnen 40 minuten geheel af.

Ik denk dat je naar je merrie moet kijken, is ze gezond, goed in conditie, e.d. dan is er geen enkele belemmering om er een veulen bij te fokken.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 00:56

Thanx Donja, zo'n reactie doet me uiteraard goed. Veel mensen hebben het over de risico's (waar je natuurlijk rekening mee moet houden) waardoor je allerlei rampenverhalen gaat bedenken. Je zou bijna vergeten dat het ook gewoon GOED kan gaan. Je weet het toch nooit.
Ik ben wel erg benieuwd, ik hoop dat ze snel reageren Haha!

groetjes Ronja

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 19:34

Update: vandaag gebeld door het nrps. Ik kon helaas zelf niet aan de telefoon komen. Ze zeiden dat ze op de foto's het brandmerk niet goed konden zien, en dat ik dus terug moet bellen om te beschrijven wat ik gezien heb (om zeker te weten dat ze bij het nrps ingeschreven staat, en niet ergens anders) Ze dachten zelf dat er een soort "B" in staat. Wat moet ik DAAR nu weer van denken?
Weet iemand iets over een stamboek (of iets anders voor mijn part) met een brandmerk met de letter "B"? Ik zal ze morgenochtend gelijk es even terugbellen...

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 09:09

Heet brandmerk van het NRPS staat op de rechtbil en is een molentje in 2 halve cirkels. Wanneer het brandmerk op de linkerbil staat kan dit al geen NRPS paardje zijn of ze moet op 3 jarige of latere leeftijd zijn opgenomen door dit stamboek. Een brandmerk met een B kan uit Duitsland komen en dan denk ik aan de stamboeken Bayern en Baden-wurtemberg. Brandenburg kan het niet zijn want dat heeft een slang met pijl als brandmerk op de linkerbil.


Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 10:40

Het brandmerk staat op de rechterbil, en ik kon in ieder geval duidelijk een cirkel ontdekken, met een teken erin. Een molentje kon ik er zo niet echt in herkennen, maar wel schuine lijnen bovenin (soort ruit als het ware) en nog iets van lijnen/tekentje eronder. Als we er echt niet uitkomen zal ik het plekje even scheren, want zeker nu met de wintervacht is het nauwelijks te zien.
Over een kwartier bel ik naar het nrps.

Edit: net gebeld, we kunnen toch beter zelf eens naar het nrps komen om te zoeken in de kaartenbakken. Logisch eigenlijk want de gegevens van voor 1991 zijn opgeslagen in kaartenbakken ipv computer. Nu nog een vrij dagje zien te vinden (want een dag zullen we er wel voor nodig hebben denk ik)
Laatst bijgewerkt door Ronja op 04-03-04 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:16

Natuurlijk brengt het risico met zich mee. Ik bedoel als een vrouw rond haar 40ste een kind krijgt heeft ze ook kans dat het een meerling of gehandicapt is, maar kijk je naar Ratina Z die was volgens mij 18 toen ze haar eerste veulen op de wereld zette, dus als de merrie gezond is en een normale cyclus heeft waarom niet.

Vrijdag eerste springconcour met de Mermus
SPANNEND.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:35

Ronja schreef:
Het brandmerk staat op de rechterbil, en ik kon in ieder geval duidelijk een cirkel ontdekken, met een teken erin. Een molentje kon ik er zo niet echt in herkennen, maar wel schuine lijnen bovenin (soort ruit als het ware) en nog iets van lijnen/tekentje eronder. Als we er echt niet uitkomen zal ik het plekje even scheren, want zeker nu met de wintervacht is het nauwelijks te zien.
Over een kwartier bel ik naar het nrps.

Edit: net gebeld, we kunnen toch beter zelf eens naar het nrps komen om te zoeken in de kaartenbakken. Logisch eigenlijk want de gegevens van voor 1991 zijn opgeslagen in kaartenbakken ipv computer. Nu nog een vrij dagje zien te vinden (want een dag zullen we er wel voor nodig hebben denk ik)



ja, een dag zul je er wel moeten voor uit trekken. Het is toch een 2-tal uur rijden van jouw uit en dan nog alles gaan uitzoeken zal toch ook wel een paar uur duren. Ik zal maar zeggen, veel plezier met zoeken Haha!

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:42

Ik wil zelf mijn 16 jarige merrie ook nog laten dekken en heb hier met mijn DA over gesproken en hij zei dat het niet meer complicaties gaf dan bij een jonger paard. Enigste probleem was dat ze misschien lastiger drachtig te krijgen was. En ze heeft ook nog nooit een veulen gehad.

Rona, Linanda en Oackly

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 22:29

Volgende week komt de dierenarts... Hij gaat voelen of ze al eens geveulend heeft, en scannen om te kijken of ze nog vruchtbaar is. Dan zullen we overleggen of de dekking doorgaat.
Op de papieren zullen we dus nog even moeten wachten (in ieder geval tot de volgende vakantie, mei ofzo)
Maar ach dat veulen (als het er komt) staat ook niet ineens morgen voor de deur...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:30

11 mnd Haha!

- Offline -

Claatje
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:32

Ik verzorg een merrie en die word dit jaar 29 en heeft op haar 24 haar laatste veulen gekregen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:39

En haar eerste? Daar zit 'm nu net het punt. Dat is haar vraag nl. Het gaat om leeftijd mbt tot eerste niet wanneer 't laatste veulen geboren wordt.

En 't is full niet ful

- Offline -


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kabayo en 138 bezoekers