Westen + Andalusier!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Westen + Andalusier!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 23:47

Even een vraagje.

Ik ben gek op andalusiers, ik heb nog nooit écht western gereden, maar het spreekt me wel aan.
Een andalusiers Reining laten rijden, is dat mogelijk of is de bouw hier absoluut niet geschikt voor?

Ik weet dat andalusiers de Doma Vaquera kennen en dit lijkt op Cutting, maarja, Cutting is niet hetzelfde als Reining. Dus ik ben wel nieuwsgierig of dit gaat met een anda.

Ik ga binnenkort wat westernlessen rijden, dit omdat ik hier toch meer in thuis wil worden voor ik mijn keuze maak. Ik hoop dan ookop een quarter horse of een dergelijk paard kan rijden. Maar dat is nog maar even afwachten.

Dus bij deze deze vraag aan jullie Haha!

groetjesss

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:03

Ieder paard heeft aanleg ergens voor en is in het één beter dan in het ander. Er zijn genoeg haflingers, arabieren en andere rassen die heel goed zijn in reining. Je rijdt nog niet eens western en weet nu al zeker dat je reining wilt gaan doen? Weet je het heel zeker? Lachen Misschien verandert je mening wel wanneer je eenmaal western rijdt.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 00:05

hmm, ik weet het allemaal nog niet zeker Haha! maar vanaf mijn nu zo onervaren positie denk ik dat het reining gaat worden Tong uitsteken

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:11

Ik denk dat je beter naar de individuele kwaliteiten van het dier dat je op het oog hebt kunt kijken, dan naar algemene raskenmerken. Schiet je over het algemeen niks mee op.
Ik zou niet weten waarom een Andalusiër geen nette reiningproef neer zou kunnen zetten. Spectaculair is misschien een ander punt, maar netjes dat moet kunnen.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:28

Als het er eentje is met uitstraling, zul je behoorlijk wat blikken vangen.

Het verstandigste lijkt mij gewoon om te kijken waar het talent van je paard ligt. Ik hoop dat Pluis talent heeft voor cutting, maarja, als hij talent blijkt te hebben voor en plezier in trail en pleasure en niets van die loeikoeien Koe moet hebben, zal ik toch kiezen voor dat onderdeel waar zijn talent ligt.

Het belangrijkste is dat we het samen fijn hebben Lovers . Gewoon lekker rijden, wedstrijden is bijzaak.

Just try and see...

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

14cecile14

Berichten: 2726
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:48

ja ik denk net als farichta dat je voor het onderdeel moet kiezen waar je paard het meest voor geschikt is. Het is joun eigen keuze. Maar ik denk dat een pleasure paard ik de reining niet veel zal presteren.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 19:51

mja, ik geloof dat het doma vaquera meerlijkt op cutting, maar ok, ik weet ook dat quarters e.d. wel voor bepaalde doeleinden gefokt worden...

dus tsja Haha! ik wacht het gewoon nog even af

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:19

mijn andalusier vond western rijden opzich al helemaal niks.
als ik er engels reed dan ging ze enorm showen en ze liep dan met losse teugels in de krul.

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 01:14

Ik heb weleens een show gezien, waar een andalusier (of lusitano..mag kwijt zijn) een hele mooie hogeschoolshow weggaf, maar aan het einde ging ie ook nog even spinnen... zonder hoofdstel, maar goed! en hard! Wauw! En een sliding van een metertje of 5 kwam er ook nog uit Haha! .

Dusse, volgens mij ook een ideaal paard om mee te westernen. OK dan!

caballero

Berichten: 83
Geregistreerd: 29-10-01
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 11:52

ik heb een anda, en ik rij reining. Hij vind het prachtig.
De anda's zijn snel en wendbaar.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 13:10

en oip wedstrijdgebied, hoe worden ze geaccepteerd? natuurlijk niet in de normale westernwedstrijden, maar misschien in anderen?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:58

Hoezo "Natuurlijk iet in de normale westernwedstrijden"???

Ik rij met m'n Fjord in "Normale" westernwedstrijden en heb nog totaal geen negatieve reacties gehad Verward Tuurlijk, als de veewagen opengaat wordt er even gegrinnikt, maar dat is bij de inrijring al over hoor Haha!

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 19:39

neh, ik bedoel de wedstrijden waar de quarters e.d. aan meedoen

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:49

Ja westernwedstrijden dus Haha!
Wel eens een westernwedstrijd gezien waar geen quarters rondliepen Verward

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 01:04

Sonja schreef:
Ja westernwedstrijden dus Haha!
Wel eens een westernwedstrijd gezien waar geen quarters rondliepen Verward


ja bij de paintshows *LOL* *LOL*

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 01:47

hehe zoiets bedoel ik dus, ik neem aan dat er voor andere rassen als de quarters en paints enz. wel speciale wedstrijden worden georganiseerd. of niet soms?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 08:59

er worden wedstrijden georganiseerd waar je met een ander ras aan mee kan doen door de WRAN.
je rijdt dan wel tussen de quarters en paints.

bij de beginners zie je nog wel andere rasssen , maar bij de amateur en de open klasses verdwijnen die de laatste tijd steeds meer.
maar het mag wel meedoen met een ander ras, het wordt wel geaccepteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 09:14

lunatje schreef:
hehe zoiets bedoel ik dus, ik neem aan dat er voor andere rassen als de quarters en paints enz. wel speciale wedstrijden worden georganiseerd. of niet soms?


Nee, die zijn er bij mijn weten niet. Bij de WRAN zijn wel alle rassen welkom, maar dat wil (gelukkig) niet zeggen dat de "echte westernrassen" dan uitgesloten zijn. De hoofdmoot in de ring blijven toch de quarters en wat paints.
Maar dat maakt toch niet uit? Je resultaat wordt door jezelf bepaald, niet door de rest!


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:29

Ik rij bij de amateurs op een KWPN-er. En dat gaat best aardig. Wel zijn er bepaalde disciplines waar je het moeilijk hebt of zelfs niet mee kan doen. Trail kan ik bijvoorbeeld wel vergeten. Lanna's hoeven zijn 16 cm breed en zelfs met beide hoeven tegen elkaar geperst, past ze nog niet goed tussen de balkjes. En galopsbalkjes neemt ze met 3 tegelijk Lachen ze is nu eenmaal gefokt op ruime gangen Lachen

Maar pleasure, horsemanschip en tot op zekere hoogte reining kan goed met een ander ras. Voor reining moet je het dan hebben van perfecte uitvoering, niet van spectaculaire stops.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:50

In de pleasureregels staat volgens mij ook duidelijk dat er gejureerd dient te worden naar kunnen van het paard. Dus met een KWPN, of een Fjofrietinklinger Haha! moet je een Quarter er toch "uit" kunnen rijden.

Maar voor mij persoonlijk telt alleen m'n eigen resultaat. Een lintje is leuk hoor, maar voor mij zeker niet noodzakelijk.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:03

Sonja schreef:
In de pleasureregels staat volgens mij ook duidelijk dat er gejureerd dient te worden naar kunnen van het paard. Dus met een KWPN, of een Fjofrietinklinger Haha! moet je een Quarter er toch "uit" kunnen rijden.

Maar voor mij persoonlijk telt alleen m'n eigen resultaat. Een lintje is leuk hoor, maar voor mij zeker niet noodzakelijk.


Precies. Ik tel mijn eigen kleine succesjes!

Maar als er gejureerd moet worden naar het kunnen van het paard, dan zouden ze bij de trail wel eens onderscheid in maten mogen gaan maken.

Bij springen doen ze dat ook. Ze verwachten dat een groter paard toch echt hoger springt dat een c-pony. Dus ik opteer voor drie trailparcoursen: 1 voor de kleintjes, 1 op quartermaat en 1 voor de paarden van 1.70 of groter Lachen Kan ik ook een keer trail doen OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:57

Tja en daar loop je er dus tegenaan dat het uit de States komt, daar gebruiken ze gewoon niet van die enorme paarden als jouw merrie Haha!
Maar misschien zou je het eens in de WRAN-groep moeten gooien. Heb uit zeer betrouwbare bronnen begrepen dat jij een hele mooie kans hebt om e.e.a. eens bespreekbaar te maken Tong uitsteken


Moet ik zondag trouwens behalve een zadel ook nog een keukentrap meebrengen? Of heb jij wat staan om mij een meter hoger te krijgen? *LOL*

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:05

Het is inderdaad wel een idee van die evschillende goepen trail

Alleen je hebt met de trail wel aan je vaste maten te houden. En ja voor de open leg je het zoiezo allemaal dichter op elkaar dan de beginners!!


maar ik zou zeggen OPPER het idee

Euh,...?? Tsjah,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:09

Chantalleke schreef:
Alleen je hebt met de trail wel aan je vaste maten te houden.


Maar waarom zou je bij WRAN-wedstrijden geen grootte-klasses in kunnen voeren met aangepaste maten? Ik heb met mijn Fjord geen enkele moeite met Quartermaten, ga ik bij wijze van spreken fluitend doorheen. Maar ons KWPN-slagschip past er niet zo makkelijk in. Dan staat bv het vierkant ook echt vierkant vol Haha!

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:23

De WRAn hou zich vast aan de regels van de AQHA en die hebben ook vaste maten

Euh,...?? Tsjah,...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers