Reeel bedrag voor upload service?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Reeel bedrag voor upload service?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 21:35

Ik loop er al een paar eeuwen aan te denken een upload service op te zetten voor de users van Bokt. Aan de ene kant omdat vrijwel alle gratis uploadservers regelmatig problemen hebben, de foto's doen een paar dagen niet, foto's zijn na een paar dagen ineens weg, etc. Aan de andere kant kan dit een mogelijke inkomstenbron zijn voor Bokt. Geen grote inkomstenbron maar wel een vrij constante.

Het grote probleem tot nu toe waren de kosten. Als men een beetje fanatiek gebruikt maakt van de upload service dan hebben we ongeveer 1Mbit aan extra bandbreedte nodig en dat kost (in Nederland) ongeveer 300 euro per maand. Om op die manier een upload service rendabel te maken moeten of heeeeeeel veel mensen er gebruik van maken of moeten we een flink bedrag per maand gaan vragen. Met een beetje geluk heb ik nu een wat goedkopere manier gevonden om aan bandbreedte te komen, voornamelijk doordat 99% van het verkeer op Bokt binnen Nederland blijft. Als dit plan doorgaat komt het maken van een upload service al een heel stuk dichterbij.

De grote vraag is nu: wat lijkt jullie een reeel bedrag per maand?

Het voorstel is dat je een upload dienst krijgt waar je 200MB aan foto's neer kan zetten, je kan er albums aanmaken, mensen kunnen er reageren op je foto's en die foto's punten geven, je kan gemakkelijk foto's in een topic zetten en je kan foto's alleen beschikbaar maken voor jezelf of alleen voor Bokt gebruikers. (deze features zijn overigens allemaal onder voorbehoud Haha!)

Wat zou je willen betalen voor zo'n dienst?

Overigens ben ik ook benieuwd welke extra dingen jullie eventueel zouden willen hebben als er een bepaald bedrag betaald gaat worden. B.v. meer mogelijkheden in de profielen? Iets met email? Avatars? Meer dan 200MB? Verzin maar wat, verras me Lachen

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje


Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:43

blijven die foto's dan ook altijd staan, als er geen storingen of wat dan ook zijn? Daar heb ik namelijk ook wel wat voor over Haha!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:44

Een paar eeuwen? Hoe oud ben je dan wel niet?? Haha!
200MB is toch wel veel?
€5 p.m. denk ik Verward Ligt er een beetje an wat de mogelijkheden zijn.

Leuke opties mbt profiel (automatische link ofzo) of onderin het berichte naast Profiel, Pm,email,www e.d. zo'n knopje aanmaken. En de andere features die je noemt vind ik ook wel goed . Misschien iets met tabbladjes. Max 5(of meer) tabbladen waarin je zelf een onderverdeling kan maken naar paard of sport of iets dergelijks?

- Offline -

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:45

DeesDeBest schreef:
Een paar eeuwen? Hoe oud ben je dan wel niet?? Haha!
200MB is toch wel veel?
€5 p.m. denk ik Verward Ligt er een beetje an wat de mogelijkheden zijn.

Leuke opties mbt profiel (automatische link ofzo) of onderin het berichte naast Profiel, Pm,email,www e.d. zo'n knopje aanmaken. En de andere features die je noemt vind ik ook wel goed . Misschien iets met tabbladjes. Max 5(of meer) tabbladen waarin je zelf een onderverdeling kan maken naar paard of sport of iets dergelijks?

nou als ze maar nioet om de maand wegvallen vind ik het al wel goed hoor Haha!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 21:46

De foto's die je upload blijven altijd staan. Of ja, tot je ze zelf verwijderd natuurlijk maar ik heb eigenlijk liever dat ze blijven staan. Het is best irritant als je een oud topic zit te lezen dat alle foto's niet meer werken Scheve mond

De foto's die geupload worden worden natuurlijk netjes gebackupt. Dus ook als er een storing is dan hebben we de foto's nog staan.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:49

ik zou even vergelijken met een provider. op basis daarvan een schappelijk prijsje verzinnen.

Amor Vincit Omnia

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:54

Dat lijkt mij ook een slim plan SP.
Daarbij lijkt het me ook wel handig om te kijken hoeveel animo ervoor is, het zou wat l ullig zijn als het straks helemaal niet uit kan.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 22:00

Webhosting is iets dat een provider er bij doen, de kosten daarvoor zijn voor een provider peanuts. Het is dus erg moeilijk om uit te rekenen wat je bij een provider kwijt bent voor webhosting. Overigens krijg je bij het gros van de providers alleen een lege directory waar je spullen neer kan zetten via b.v. een FTP programma. De toegevoegde waarde van een Bokt upload is vooral dat het gebruiksvriendelijk is. Je kan het gewoon vanuit je webbrowser beheren, plaatjes worden automatisch verkleind, je hoeft niet met HTML te rommelen, etc.

Hmm, animo is idd ook handig Lachen Het zou ook prettig zijn als mensen zouden willen melden of ze het voor het bedrag dat ze noemen ook af zouden willen nemen...

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:02

Goh Bart, ideetje van Tweakers Tong uitsteken ?

Ik vind het wel een goed idee wellicht dat ik zelf dan ook een abbo zou nemen ( ondanks dat ik helemaal geen problemen heb met uploaden).

Bij tweakers is een 20 mb upload service 2,46 en 100 mb 3,96 per maand.
Is 200 mb niet een beetje veel???

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:07

Ik heb er weinig verstand van, hoeveel foto's kan je ong. op 200MB kwijt?

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 22:07

Neuh, ben hier al mee bezig sinds het moment dat de Bokt upload dicht is gezet... Grote verschil met tweakers is trouwens dat zijn niets betalen voor hun bandbreedte *jaloers* Scheve mond Bandbreedte is juist wat deze dienst duur maakt voor Bokt. Harddisk space kost bijna niets. Zelfs als er 1000 mensen 200MB zouden gebruiken dan heb je nog genoeg aan een 200GB disk en dat kost zo'n 500 euro ofzo wat je af kan schrijven in een jaar of 3.

@kayla: Als je foto's gemiddels 50KB zijn dan kan je er 4000 foto's op kwijt.
Laatst bijgewerkt door BartVB op 03-03-04 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:08

dat lijkt me dus een mooi prijsje. maar misschien wel wat veel 20 mb.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:12

bart dat van de bandbreedte is een beetje kletskoek want een file van 50kb zal nooit 1 Gb bandbreedte vreten.

Amor Vincit Omnia

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 22:27

Dat heb ik ook niet gezegd Lachen

Maar je zit al snel aan flink wat MB voor 1 topic als daar b.v. 6 plaatjes van 50KB in staan en als dat topic dan een keer of 50 bekeken wordt. Zeker als er per maand zo'n 1500 topics gestart worden op ITP en HAW alleen al. Dat is zonder de profielen (nog meer plaatjes), avatars en plaatjes in willekeurige topics.

Verder moet er natuurlijk ook betaald worden voor de 4 servers die ook regelmatig vervangen moeten worden, de andere bandbreedte van Bokt (waarvoor we nu 300 euro per Mbit betalen), etc, etc. Het is dus niet de bedoeling dat we dit upload verhaal tegen kostprijs aan gaan bieden... Zie het upload verhaal als een stuk Bokt.nl sponsoring waar je ook direct het e.e.a. voor terug krijgt. Het gaat er dus vooral om wat een reeel bedrag is en niet of je het ook voor 10 cent per maand minder in de markt zou kunnen zetten Lachen

Overigens is het de bedoeling dat de mensen die eerder al een x bedrag gedoneerd hebben gratis gebruik kunnen maken van de upload (iig voor een bepaalde tijd).
Laatst bijgewerkt door BartVB op 03-03-04 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:29

Denk ook een euro of 5. Bij lycos ben ik voor 300 euro webspace + domeinnaam en 15 GB dataverkeer in de maand 12,50 kwijt. 5 euro in de maand is een leuk bedragje wat ook de jeugdige bokkers misschien wel aanspreekt.

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:58

Ja 5 euro is volgens mij wel een reeel bedrag. En inderdaad misschien ook wel voor de jeugdige bokkers...
Maar je moet er natuurlijk zelf ook niet slechter op worden zeg maar. Dus het ligt natuurlijk wel aan de animo en de prijs die jij er uiteindelijk voor moet betalen om deze service aan te kunnen bieden.
Maar ja, dat heb je waarschijnlijk zelf ook wel bedacht....is hier dus animo voor....

Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg - Loesje

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131980
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:06

Ik snap helemaal niets van MB's, webspace-gedoe etc. *LOL*
Maar ik probeer even iets te berekenen aan de hand van mijn eigen situatie.
Ik plaats een paar keer per jaar wat foto's (ca. 5 st. per keer) op HAW of ITP.
Daarbij nog een paar foto's per jaar op EA.
Niet echt een veelgebruiker dus, en ik denk dat ik de overige mogelijkheden zoals hierboven genoemd, niet zal gebruiken; het blijft dus echt bij die tien a twintig foto's per jaar die ik op dit forum zou willen plaatsen.
Wat zou ik daar voor willen betalen per jaar ? Verward
Ik denk ongeveer 5 euro.

Bart, zou het mogelijk zijn om de foto's die je hier wilt plaatsen "verplicht" te uploaden via Bokt ?
Dan heb je meteen een veel grotere klantenkring en zou je de kosten kunnen verdelen over alle bokkers die foto's willen plaatsen.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:10

Ik zou nooit willen betalen voor een uploadservice, gewoon omdat ik óf zelf een server heb óf dan toch al ergens ruimte huur...

Ik denk dat voor een deel van de jonge bokkers elk bedrag te duur zal zijn... Ik vind het echt heel moeilijk om een prijs te geven omdat ik me niet kan indenken dat iemand ervoor zou willen betalen :/


edit: na herlezen: je hebt vrij weinig aan m'n post, sowwy
Laatst bijgewerkt door Eline op 03-03-04 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt


BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 23:14

@Ellende; voor niets gaat de zon op Lachen De site waar je nu al een flinke tijd gebruik van maakt kost iedere maand bakken met geld, dat zal op een gegeven moment ergens anders vandaan moeten komen dan van mijn bankrekening Knipoog

@Oscar; dat kan wel maar is niet helemaal fair tov de mensen die b.v. maar af en toe een foto plaatsen. Het verplicht stellen is wat mij betreft niet echt een optie. De upload service is een extra service die we de gebruikers bieden, niet lief als we het dan ineens verplicht gaan stellen... Het idee is ook dat mensen het graag willen betalen omdat ze het kunnen gebruiken of omdat ze Bokt willen sponsoren, we willen het niet door je strot gaan duwen Knipoog

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:17

Heej, ik heb al een keer een hele euro gedoneerd Tong uitsteken

Ik heb ook nergens gezegd dat ik niet zou willen betalen voor Bokt, ik zou niet willen betalen voor een uploadservice Tong uitsteken

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:18

5 Euro per maand lijkt mij ook redelijk. Zeker wanneer je in je achterhoofd houd dat je gelijk op die manier ook Bokt kunt steunen.

Betreft de mensen die er geen 5 euro voor over hebben zou je misschien het aantal MB's + het aantal euro's kunnen halveren.
Minder plek, minder kosten.
(zo dat ze keuze kunnen maken en wanneer ze willen een maand later bijvoorbeeld overstappen)

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:22

Je kan ook verschillende 'pakketten' aanbieden.
Low budget pakket, 10 euro per jaar? 20 MB?
Mid budget pakket, 3 euro per maand? 100 MB?
Bokt pakket, 5 euro per maand? 200 MB?

Mensen die een foto of (t/m 50) per jaar op bokt zetten komen bij lange na niet aan die 200 MB (ga ik even van uit) en zouden idd met 5 a 10 euro per jaar een leuk dingetje hebben. Ze veroorzaken daarbij ook niet zoveel dataverkeer.

Persoonlijk vind ik 5 euro per maand erg veel.
Ik heb een hosting pakket voor 10 euro per maand waar ik mijn foto's op kwijt kan + mijn website.
Ik zou er geen gebruik van maken.
Mijn foto's werken altijd. Dus waarom veranderen. Dit gaat dus op in mijn geval....

De suggestie van Oscar om mensen te 'verplichten' de foto's via de bokt upload te plaatsen lijkt mij dus ook 10 x niks Knipoog Niet omdat ik bokt niet wil steunen maar omdat ik dan betaal voor een dienst waar ik niks aan heb, dan maak ik liever gewoon wat over.
Ik heb al ruimte (webspace) en foto's die altijd werken. Daar betaal ik al voor (meteen ook voor mijn website). Dit data verkeer komt dus ook niet over bokt.

Ik maak dan liever in 'ruimere' tijden af en toe een giftje over.

Eventueel, ligt eraan wat voor features er gaan komen, zou ik wel willen betalen voor een features-pakket, dus zónder upload.
Dat is eigenlijk misschien wel een goed idee! Wat dat kost bart ook 'alleen maar' ontwikkel tijd en verder geen continue kosten aan dataverkeer of webspace zoals bij de upload. Het geld wat hij daarmee binnenhaalt is dus meteen van hem.

Even een ander kleurtje voor mijn goede idee Knipoog

Wat DDB noemt met tabbladen in profiel vind ik wel een handige!

Dit is mijn eerste idee, meer suggesties misschien later.
Laatst bijgewerkt door Sjimmy op 03-03-04 23:27, in het totaal 4 keer bewerkt

:evaw:

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:25

Sjimmy schreef:
Je kan ook verschillende 'pakketten' aanbieden.



Daar dacht ik ook aan idd met een evt. mogelijkheid tot verhogen als je toch meer nodig hebt.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 23:28

Het probleem met die paketten is dat je voornamelijk de hoeveelheid disk hebt om mee te spelen. Wat je dan gaat zien is dat mensen het kleinste pakket pakken en dan foto's weg gaan gooien als dat vol zit. Is natuurlijk gewoon slim, zou ik ook doen, maar dan zit je dus met het 'wat ouder topic zonder fotos' probleem Haha! Niet optimaal dus.. Of we moeten het zo maken dat je met een pakket b.v. 5MB per maand krijgt. Dus de eerste maand kan je 5MB uploaden, na een jaar heb je in totaal 60MB tot je beschikking. Op die manier kan je altijd al je foto's laten staan. Nadeel is wel dat alles dan weer wat ingewikkelder wordt.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:29

hmm... dan vergeet je de delete functie in te bouwen? Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers