Wie kent de Selle Francais???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seveng
Berichten: 79
Geregistreerd: 20-11-03

Wie kent de Selle Francais???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 20:28

Hallo!!

Ik heb in december een onwijs leuk paard gekocht, waar Spaanse papieren bij zitten waar ie ook vandaan komt (hij is sinds 1997 in NL). Dus ik dacht eerst dat het een spaans ras was, maar toen ik zijn brandmerk moest opgeven bij de verzekering bleek het een Selle Francais te zijn. Tot voor kort had ik hier nog nooit van gehoord.... Dus ik heb wat info gezocht over de typische kenmerken enzo en dat klopt wel met Flash! Maar nu ben ik benieuwd wie er nog meer zo'n paardje kent, wil graag meer weten over het ras Lachen

Groetjes Rebecca! [color=blue]
[/color]

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 20:32

Eerst de zadelmaker (van rijs zevenhuisen die tuigen maakt en dus overal komt) en later ook mijn smidt vind dat whis er op lijkt ook kwa eigenschappen

MliesJarig
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:48

Ik heb er wel van gehoord, maar weet er verder niet zo heel veel over..

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:51

De Selle Francais is kort door de bocht gezegd de Franse versie van de KWPN Lachen. Er zijn vnl goede springers te vinden in Selle Francais (S.F.). In S.F. zit ook vaak veel Engels Volbloed. Veel kwpn-ers hebben ook redelijk wat S.F. in hun bloed zitten (dat herken je doordat dit ook op het papier genoemd staat).

Duhelo

Berichten: 28544
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:53

er zit zoeen op de manege
het is een zeer braaf paard, wordt altijd gebruikt in de privelessen, doet geen vlieg kwaad, meestal
wel vind ik zen gangen niet al te denderend, maarja door het manegewerk...
kon vroeger wel goed springen, nu durft hij niet meer
(ze hebben hem latenspringen over balken die op blauwe tonnen lag, emilio is verkeerd gesprongen en heeft heel zen voorbenen eraan opengehaalt Scheve mond)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 10:21

Selles Francais zijn de frans gefokte warmbloed sportpaarden. Hier zitten heel veel hengsten bij die ook voor het KWPN gebruikt worden om mee te fokken, zoals de beroemde Quidam de REvel en zijn zoon Guidam. Ander voorbeeld is Almé. MAar die spaanse papieren horen dus niet bij je paard? Dan hebben ze je besodemieterd.

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:11

Selle Français
--------------------------------------------------------------------------------

Afbeelding

Soort: warmbloed
Herkomst: Noord-Frankrijk
Ook bekend als: Cheval de Selle Français, Frans Zadelpaard

Afbeelding


Over de Selle Français
Franse fokkers hebben de reputatie zeer zorgvuldig te werk te gaan en rassen alleen te veredelen. De ontwikkeling van de Selle Français bevestigt dit. Onder de Europese wedstrijdpaarden is dit één van de meest veelzijdige paarden. Het ras wordt ook wel Cheval de Selle Français (Frans Zadelpaard) genoemd.


Karakter en verzorging
Het ras staat bekend om zijn goede temperament. Het dier is vuriger dan menig ander warmbloedpaard, maar hij kan zich ook zeer vriendelijk gedragen.


Gebruiksmogelijkheden
De Selle Français is het belangrijkste wedstrijdpaard in Frankrijk. Toch bestaat het stamboek van dit ras pas sinds 1965. De Selle Français kan zeer goed als rijpaard en als wedstrijdpaard gebruikt worden. Het ras is nog steeds populair bij de Zwitserse bereden cavalerieregimenten. De moderne Selle Français wordt gefokt voor de springsport, waar hij opvallend goed presteert. Het is ook een goed terrein- en samengesteld wedstrijdpaard.


Geschiedenis
De Selle Français is afkomstig uit Noord-Frankrijk. Dit warmbloedpaard komt voort uit de Normandiër, een zwaar trekpaard dat ongeveer 1000 jaar geleden in het westen van Frankrijk voorkwam. Volgens de overlevering zou Willem de Veroveraar deze "Great Horse" mee naar Engeland hebben genomen. Op die manier zou de Normandiër aan de basis van verschillende Engelse trekpaarden hebben gestaan.
Toen in de loop van de Middeleeuwen de oorlogvoering veranderde en het verschijnsel van de ridders met een zware wapenuitrusting te paard verdween, verminderde ook de behoefte aan zware paarden. Men ging ten behoeve van het leger op zoek naar meer wendbare dieren, terwijl in de landbouw de behoefte aan zware trekpaarden bleef bestaan. In het kader van dit fokprogramma werden de Engelse Volbloed, verschillende halfbloedpaarden en andere Franse paarden als de Charolais en de Limousin gebruikt. Dit leidde in eerste instantie tot een soort Franse Volbloed.
Bij het fokprogramma ontstonden vervolgens twee typen, waarvan een tuigpaard tot de Franse Draver leidde. Het andere type was de Anglo-Normandiër waaruit op zijn beurt weer een trekpaard en een rijpaard, de Selle Français, voortkwam. Deze overgang is niet zo vreemd, als men bedenkt dat men eigenlijk eerst een trekpaard zocht, dat later als gevolg van mechanisatie overbodig raakte. Bij de verbetering van het ras werd vervolgens gebruikgemaakt van de Arabier.
In het huidige fokprogramma wordt voor bijna de helft gebruikgemaakt van Volbloed- en Anglo-Arabische hengsten. Voor de andere helft is de Selle Français zelf de vader. Het basismateriaal van de Selle Français, zijn hoogte en fysieke gesteldheid, zijn afkomstig van de Normandiër. De Volbloed bracht de snelheid en de beweging, terwijl de Arabier voor het karakter en uiteraard een algehele verbetering van de eigenschappen zorgde.


Exterieur
De Selle Français heeft geen opvallende kenmerken. Het paard wordt vertegenwoordigd door paarden uit heel Frankrijk - Selle Français betekent eigenlijk Frans Zadelpaard. Over het algemeen is de Selle Français een paard met een goede lichaamsbouw.
Hoofd en hals: Op de lange en sierlijke hals staat een groot hoofd met edele lijnen. Ook hier zijn oude schoonheidsfoutjes tijdens het fokprogramma verdwenen. De wangen zijn droog. Op het hoofd staan een paar lange oren.
Lichaam: Kenmerkend voor dit ras is de sterke en vrij lange rug met een diepe koffer. De borst is ruim en heeft veel diepte. De schouders zijn stevig. Oorspronkelijk waren deze te steil en te recht. Door het voortzetten van het fokprogramma is deze, als een fout beschouwde, eigenschap verdwenen. De achterhand is krachtig en breed.
Benen en hoeven: Het grove beendergestel duidt op de overeenkomst met de Franse Draver. De benen zijn krachtig en lang, de gewrichten droog zonder overtollig vet, plooien en rimpels.
Op de lange en sierlijke hals staat een groot hoofd met edele lijnen. Ook hier zijn oude schoonheidsfoutjes tijdens het fokprogramma verdwenen. De wangen zijn droog. Op het hoofd staan een paar lange oren.
Stokmaat: Bij de stokmaat maakt men onderscheid in halfzwaargewichten en zwaargewichten, waarbij de eerste in drie maten (klein -tot 1,58 meter-, midden -1,58 tot 1,63 meter-, en groot -boven 1,63 meter-) en de tweede in twee maten (klein -tot 1,60 meter-, en groot -boven 1,60 meter-) wordt verdeeld.
Kleur: Hoewel alle kleurslagen zijn toegestaan, heeft de voskleur toch de voorkeur.
Bewegingen: De beweging van de Selle Français is energiek en lenig. De springkracht is sterk ontwikkeld.

Afbeelding

Invloeden
- Normandische Paard
- Engels Volbloed
- Charolais
- Limousin
- Anglo-Normandiër

Stamboek informatie
North American Selle Francais Horse Association
P.O. Box 646
Winchester VA 22604
USA
Tel: +1 (540) 662-2870
Fax: +1 (540) 662-3628

Association Nationale des Eleveurs de Chevaux de Race Selle Français (ANSF)
22 rue de Penthièvre
75 008 Paris
FRANCE
Tel : +33 (0) 1 45 62 00 52

BRON: http://equus.fasthost.tv/[/size]

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:14

Ik heb in Belgie gekeken bij een Valk Kleurige Selle Francaise. Maar die was helaas echt lelijk gebouwd (mega korte hals, korte rug etc) dus dat is m niet geworden. was wel een braaf paard verder.

Seveng
Berichten: 79
Geregistreerd: 20-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 22:21

Bedankt voor de reacties!! Leuk om wat meer te komen weten van het ras! De omschrijving klopt ook helemaal met Flash.
Maarre Desiree, ik ben niet besodemietert hoor... Hij komt uit Spanje is daar geboren, dus zijn papieren en paspoort is in het Spaans. Maar het ras is een Selle Francais. Ingewikkelt Verward

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:28

Schokkend dat plaatje.

Kevin's vader is een Selle Francais (Reve d'elle om precies te zijn). Kevin's hals is iets anders, maar vooral rug en achterhand is precies Kevin Bloos! Bloos! .

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:34

Rebeccie schreef:
Bedankt voor de reacties!! Leuk om wat meer te komen weten van het ras! De omschrijving klopt ook helemaal met Flash.
Maarre Desiree, ik ben niet besodemietert hoor... Hij komt uit Spanje is daar geboren, dus zijn papieren en paspoort is in het Spaans. Maar het ras is een Selle Francais. Ingewikkelt Verward

O jee, als dat paard nu maar geen identiteitscrisis heeft! Een selle francais die een andalusier meent te zijn! Haha!

Is het paard trouwens gechipt, of doen ze daar niet aan in Spanje?

Seveng
Berichten: 79
Geregistreerd: 20-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 15:29

Welk plaatje is schokkend???

Ja hij is gechipt maar niet in Spanje. Hij is ook al een tijdje hier hoor, vanaf 1997 duss... Hij is aardig vernederlands (of hoe je dat ook zegt Knipoog )

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:35

Dat laatste plaatje wat Girl in the Mirror heeft geplaatst Lachen.

Een plaatje van mijn paard ter vergelijk:

Afbeelding

Seveng
Berichten: 79
Geregistreerd: 20-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 20:01

[img][/img]

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:02

Kijk eens bij Sando in haar profiel. Haar paard Peru is een SF...

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:51

ja, helaas doet mijn profiel het niet, dus ik zal er eventjes eentje van hem plaatsen hier....


Afbeelding

Peach

Berichten: 632
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:05

Ik ken het ras wel, maar nog niet zo heel lang (ben nog niet zo'n enorme paardenkenner Knipoog )
Ik vind het wel mooie paarden

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:32

Dat van dat grote hoofd en die lange oren, klopt wel Haha!

Mijn kwpn-merrie heeft Hugo als vader en zijn vader is Grand Veneur: een selle francais. Van franse paarden wordt nog wel eens gezegd dat ze een bretons bekje hebben, ze zijn wat stug in de mond. Ze zijn vaak wat op de voorhand gebouwd en hebben wat moeite met dragen. Maar daar staat tegenover dat ze voor je willen werken!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:07

Peru is maar half Frans. Ik zie in hem ook totaal geen Selle Francais, maar eerder een KWPN.

Kim1507
Berichten: 92
Geregistreerd: 04-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:01

Hallo,

Sorry voor het omhoog schoppen van dit topic, maar zoals de topicstarter, ben ik sinds kort ook in het bezit van een S.F. Het is een geweldig meewerkend en snel lerend paard, ontzettend vriendelijk!

Het lijkt me fantastisch om met andere 'S.F. Eigenaren in contact te komen. Ervaringen en foto's uitwisselen.

Zo gauw ik begrijp hoe ik hier foto's kan plaatsen, zal ik er 1 van mijn Franse topper plaatsen.

Groetjes,
Kim

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Wie kent de Selle Francais???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:03

ik heb een BWP met SF bloed (vaderlijn is helemaal SF :) )

Kim1507
Berichten: 92
Geregistreerd: 04-08-11

Re: Wie kent de Selle Francais???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:38

Hey Quebelle! Leuk dat je hebt gereageerd, vertel wat meer over je paard, ben heeel benieuwd! Welke vader zit erachter?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Wie kent de Selle Francais???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:53

Foto's stana in m'n profiel :)

Z'n naam is Quebell des Bruyeres,afgekort als Bell.
Hij is nu 18 en van niets onder de indruk.
Bell is een echte GVR,grote vriendelijke reus.Hij word heet in een springparcours maar draait ook z'n hoef niet om voor een dressuurproefje.
Hij is zeker bomproof,kijkt van niets om en m'n buurjongetje van 5 zet hem met gemak in de weide.
Ik ga met hem crossen en dan word ie wel erug heet maar dan blijft hij tot op zekere hoogte nog handelbaar :P

Bell is een Vainqueur de Cheux x Pik Bauer.
Vainqueur is een minderbekende zoon van Grand Veneur :)

Merrr

Berichten: 513
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:21

Hoi,

Achter mijn paard zit ook SF
Zijn opa is Calvados
Via de andere kant zit er weer holsteiner bloed in (indoctro)


groetjes