Spastische darm

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Spastische darm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 17:39

Daar heb ik dus al geruime tijd last van en ik heb wel eens ergens gelezen dat meer bokkers dit hebben.

Ik volg alle dingen van de dokter op:
Groene groente, geen kolen
Vezelrijk eten
Geen prik of koffie
Veel sporten
Veel drinken

Ik heb ook een tijdje poeders gehad en ik neem een soort van yakult. Helpen doet het niet echt.

Het ligt ook aan stress, maar dat heb ik amper.

Toch heb ik vaak vreselijke krampen, soms de hele dag door, soms hele pijn scheuten.

Hebben de bokkers die dit ook hebben, nog speciale tips die ze zelf hebben gevonden, die goed helpen?

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 18:12

ik heb het ook alleen heb geen tips.
ik heb alleen van de dokter een soorrt poeder waar heel veel vezels inzitten verder doe ik er niet veel aan.

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 18:15

ik ga zelf altijd met een warme kruik zitten, of op bed liggen...

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 18:48

Ik heb het ook.. Ik eet me helemaal vol met van die speciale vezelkoeken die je bij de C1000 krijgt. Dat helpt wel een beetje. Verder drink ik elke dag een kleintje Yakult, en een flesje Actimel. Ik heb ook baat bij Roosvicee stop. Verder kamillethee en brandnetelthee!

Heb ook baat gehad bij voetreflextherapie, alleen wordt dit dus niet vergoed!!

Verder zal ik ermee moeten leren leven, want hoe dan ook: last ervan houden blijft toch, wat je ook probeert..

Ik heb een tijd een speciaal dieet moeten volgen omdat mijn krampen te erg werden (lees: mezelf openkrabben tijdens pijnaanvallen en me dat niet meer kunnen herinneren achteraf). Dat hielp goed, het was alleen niet al te lange tijd vol te houden.. Ben een enorme lekkerbek.. Bloos

Maarre.. het is wel een rot-probleem.. Scheve mond

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 19:06

Ja ik heb ook die poeder zakjes gehad, maar ze helpen bij mij voor geen meter en ik word er alleen maar misselijk van Schijnheilig en er staat ook op dat het voor een betere stoelgang is, maarja die is gewoon normaal!
Ja dat is wel lekker ja een warme kruik, alleen kan dat alleen thuis en ik heb er ook vaak last van op school.

Oooh, dan ga ik ook ff die thee halen. Dankje!! OK dan! Kijken of het bij mij ook werkt.

Ja ik weet dat ik er ook mee moet leren leven, alleen vind ik dat echt geen fijn gevoel.
Ik krijg soms nu ook al kramp als ik gewoon een boterham neem ofzo Scheve mond

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 19:11

Het kan overgaan toch? Alleen als je het verwaarloosd kan je een gronische vorm krijgen ofzo?

Tenminste, zo is het mij verteld. Ik heb het al vanaf mijn 11e. Bloos! En bij mij is het nu gronisch.
Heel pijnlijk maar ik ben er eigenlijk wel aan gewend nu. Scheve mond

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 19:16

Ik heb het toen ik klein was al voor 1 maandjes gehad, toen is het gelukkig over gegaan.
Nu is het weer terug gekomen en ik heb er nu al 2 maanden last van Verdrietig
Ben dus erg bang dat het nu ook niet meer weg gaat...

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:01

Ook hier een spastisch darmpje Knipoog
Echt tips voor minder last heb ik niet, heb ookal van alles geprobeerd maar er is eigenlijk niet echt iets dat helpt.
Wel ga ik over een tijdje acupuntuur proberen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:03

Ik heb er van de huisarts capsules voor gehad: duspatal. Alleen als ik echt hele erge buikpijn heb neem ik er 1 in (heb nogal veel problemen met pillen slikken en deze dingen zijn zo groot Scheve mond ), maar ze werken super!
Na zo'n 10-15 minuten is de pijn weg, dus ja...

Verder ga ik als ik echt weer zo'n erge 'aanval' heb helemaal in elkaar gedoken in bed liggen. Dit is dan nog wel het fijnste.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:05

Mijn moeder heeft het alleen als reactie op het eten van appels Verward

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:25

Ik heb gelezen dat je ook naast de vezelrijke producten veel melk moet gaan drinken Scheve mond

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:27

gliss schreef:
Ik heb gelezen dat je ook naast de vezelrijke producten veel melk moet gaan drinken Scheve mond


Bij mij is dit juist 1 van de redenen om erge last te krijgen van mijn darmen (en natuurlijk stress).

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 21:47

Dan kan ik wel eens langs gaan bij de dokter om ook die dingen te vragen, kijken of hij het erg genoeg vind.
Net zoals jou, heb ik dus ook onwijs veel moeite met pillen in nemen, zelfs voor mijn pil moet ik 4x slikken Scheve mond

In elkaar duiken helpt erg goed ja, haha alleen gaat dit niet op school, maar dan buig ik altijd zo ver mogelijk naar voren.

Ik heb ook gehoord dat je veel moet drinken, maar van melk wist ik het niet.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:57

Je kan laten onderzoeken of je op bepaalde soorten eten en drinken niet zo goed reageert.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:56

Wat Kayla zegt idd...

Ik heb wel zelf geen last van een spastische darm, maar heb ook problemen met m'n maag... Ik heb eens de tip van de diƫtiste gekregen om een tijd lang bij te houden wat ik at per dag (dus echt alles wat je eet opschrijven) en om ook bij te houden wanneer ik last had van m'n maag... En dan hieruit af te leiden bij welke etenswaren ik meer/minder last had en dan zo m'n eetgewoonte aan te passen.

Misschien handig om eens te doen, dan weet je waar je echt op moet letten met eten.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:14

Haagsemeid schreef:
Dan kan ik wel eens langs gaan bij de dokter om ook die dingen te vragen, kijken of hij het erg genoeg vind.
Net zoals jou, heb ik dus ook onwijs veel moeite met pillen in nemen, zelfs voor mijn pil moet ik 4x slikken Scheve mond

In elkaar duiken helpt erg goed ja, haha alleen gaat dit niet op school, maar dan buig ik altijd zo ver mogelijk naar voren.

Ik heb ook gehoord dat je veel moet drinken, maar van melk wist ik het niet.


Inderdaad vaak slikken, maar wat je ook kan proberen bij die capsules; met vla innemen (appelmoes kan ook) als het maar wat dikker is. Dan slik je makkelijker door.

Net wat je zegt, op school kan je niet inelkaar duiken. Als ik thuis ben en merk dat er weer eens heel veel pijn aan zit te komen neem ik dus zo'n capsule. Sta ik op het station en ik wordt letterlijk krom getrokken van de pijn ga ik echt weer naar huis! Gelukkig heb ik het niet zo heel vaak meer.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 14:17

Dat is wel een goed idee ja, om dat bij te houden.
Misschien dat het ook van andere dingen komt ja.

Ja vla helpt wel meestal, gelukkig heb ik bijna nooit medicijnen dus heb ik ook nooit last van. Maarja sommige dingen hebben ze nou eenmaal niet in poeder/oplos vorm Scheve mond

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:21

De ziekte van Kroon heet dat toch?.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:24

Volgens mij is de ziekte van Crohn nog iets anders dan een spastische darm?

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 14:26

De ziekte van Crohn en colitis ulcerosa zijn beiden chronische aandoeningen van het maagdarmkanaal. Zij worden ook wel chronische inflammatoire (= ontstekingsachtige) darmziekten genoemd. In het engels wordt de term IBD, Inflammatory Bowel Disease, gebruikt.
De term IBD moet niet verward worden met de afkorting IBS (Irritable Bowel Syndrome'), het zogenoemde Spastische Darm Syndroom waarbij geen ontsteking aanwezig is. Hier lijkt een bewegingsprobleem van de darm de oorzaak van de klachten te zijn.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:39

Mh balen hem met iemand samengewoont die dit had had er weinig last van als hij maar op tijd zijn medicijnen in nam.

Weet alleen dat hij na alle onderzoeken zeker wist dat hij GEEN homo was hahaha. Moet daar nog vaak aan denken.

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:12

Antoinette"]
[quote="gliss schreef:
Ik heb gelezen dat je ook naast de vezelrijke producten veel melk moet gaan drinken Scheve mond


Bij mij is dit juist 1 van de redenen om erge last te krijgen van mijn darmen (en natuurlijk stress).
[/quote]
ja het ligt bij iedereen anders natuurlijk Scheve mond

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 18:27

Is dit misschien iets waar je mee verder kunt?
http://www.scdiet.nl/scdietnl

Alle koolhydraten uit je eten schrappen...

Het is een vervelend probleem,wanneer is het ontstaan enz.

Medicijnen alleen zijn niet zaligmakend.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 18:36

Misschien als ik op mezelf woon, dat ik dat eens ga proberen, maar kan het nu me moeder niet aan doen, als ze nog meer verschillende dingen moet kopen en koken. Haha!

En het probleem is dat je je koolhydraten wel hard nodig hebt met sporten en ik ga 4x in de week naar de sportschool.

*update*
Heb even verder zitten lezen, maar op die site staat dat je wel bloemkool mag, maar ik mag dus al zowiezo geen kolen, dus dit is weer precies averechts Verward Verward
Er staat ook dat je geen brood mag.
Dit wordt dus heel moeilijk om dit te kunnen volgen. Wat zou ik dan moeten eten in de middag Haha!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 21:49