Discussie; paarden worden teveel vermenselijkt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 12:54

Steef ga lekker met jezelf in een hoekje zitten spelemn ipv overal wat achter te zoeken. Als iemand zich aangesproken voelt door die opmerking dan is dat haar of zijn probleem en dan lost diegene dat maar op met Phia want die plaatste die opmerking. Jouw steken (niet onder water en trouwens deze opmerking hoor ik ook van andere mensen, waar je mee opgaat word je mee besmet) zijn wel erg doorzichtig, beetje zieltjes aan het winnen ofzo.

En wat betreft een paard van ee nton of 4000 gld vind ik echt onzin. Voor iedereen is een paard veel geld waard en Steef jij kan denken dat dat paard waar je op rijdt tonnen waard is maar dat is hij pas waard als je het in je zak hebt hoor eerder niet. En het is maar net wat een gek er voor geeft en dan hoeft het nog geen eens een topper te zijn om veel geld waard te zijn.
En voor de rest gaat iedereen maar met zijn paard op zoals hij/zij zelf wilt. En zeur niet over het vermenselijken van paarden want je kan hier toch niks aan veranderen, iedereen denkt dat hij het beste met zijn of haar paard doet. kijk eens naar beelden van het transport van slachtpaarden naar italie..............nou dan mogen onze paarden niet zeuren hoor.

_________________
Quote marjolein:
"zeggeh jij moet zwart haar hebben. zie ik opeens een blond persoontje. nu klopt mijn hele beeld van jou niet (eigenlijk had je daarbij ook nog een puntmuts op maar dat zeg ik er maar nie bij) ."

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mytens op 2001-12-04 12:02 ]</font>

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 13:00

Misschien ben ik wel een boerin op en top hoor, maar ik zie net als anderen trouwens, een paard gewoon nog als een beest die buiten hoort. Hij krijgt zo nu en dan een flinke trap, maar daardoor is hij nog nooit in z'n leven geblesseerd van geraakt. Alleen van vastliggen in z'n stal. Maar zo kijk ik er tegenaan, en lig er dan ook echt niet wakker van dat anderen hun paard dag en nacht met bandages en al op stal zetten. Moet ieder voor zich weten. En als mijn andere paard wordt goegkeurd als dekhengst zal die aardig in prijs stijgen, maar hij krijgt hetzelfde lot als de anderen paarden. De wei op, de blubber in. Als ik telkens zou moeten nadenken over mogelijke verwondingen, zou ik een zorgelijk leven hebben. Het heeft voor mij gewoon veel voordelen, de paarden voelen zich zichtbaar lekkerder, het is gezond en het scheelt kostbare bodembedekking. Hetzelfde geld voor de hond hoor, ik hoef niet zo'n smerig beest op mijn bank, ben gek op hem maar hij gaat gewoon in de kennel. En daar heeft die het prima naar z'n zin!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 13:10

Steef, ik weet niet wat jij tegen mij heb, maar wat ik neer heb gezet is niet tegen 1 personen (LEZEN) maar SOMMIGE mensen!!!!!
Dus Steef Verward ....
Wat betreft "De topper" waar jij op rijdt moet zich eerst bewijzen op heel hoog niveau. Kijk eerst maar of die tonnen er voor wordt geboden en gegeven. Als het paard oud, op en versleten en op pensioen is, dan kan je zeggen hij was goed of hij was niet goed.
Het is en blijft en paard met 2 oren, 4 benen en een staart. Hij eindigt net zo als het paard van de schillenboer. Gaaaap

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 13:45

Ik dnekd at steef niet zozeer op de opmerking 'sommige mensen'doelde, maar meer op deze:
Citaat:
Ik ken hier op Bokt een paard die behandeld wordt alsof hij een topdressuurpaard is. Het paard is nix gewend en gaat van alles mankeren. Er is nog iemand die dat paard heel goed kent en denkt daar precies hetzelfde over.


Om wie het gaat is niet zo moeilijk te raden voor de meeste bokkers die de functie 'bekijk de berichten van deze gebruiker' wel eens gebruiken.Ik vind het jammer dat zo'n voorbeeld dan weer 'verpersoonlijkt' moet worden.

Wat betreft voorzichtiger zijn met paarden die meer waard zijn... dat lijkt me een logische zaak. De vraag is tot welke grens je 'voorzichtig' moet zijn.
Wat dat betreft is het misschien wel vermenselijken... of iig een overeenkomst. Want topdanseressen oid gaan ook niet wintersporten... en modellen eten ook niet iedere dag bij de mac.
Can't win them all...

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 13:46

tsja laura maar mensen kunnen hun eigen keuze maken. dat is wel anders

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 13:52

ja dat klopt. Paarden zijn afhankelijk van de keuzes die de mensen maken. Maar wie zegt dat een paard op topniveau wil lopen? Of alleen voor de recreatie gebruikt wil worden? Daarin maken mensen keuzes. Dus moeten ze naar die eerder gemaakte keuzes handelen.
Uhm... wortd ik een beetje vaag nu? Haha!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 13:53

mensen bepalen voor zichzelf dat ze topsporter of topmodel worden, en paarden niet.
En iedereen vindt zijn eigen paard het leifste en is in dat opzicht het meeste waard en als je dat niet vindt dan verdien je je paard niet. Want dan komt het erop neer dat je denkt van ohh ik heb een paardje van 4000 gld gekocht dus die hoeft geen deken op en mag geslagen worden door andere paarden, echt onzin. De markt (de koper als die ook daadwerkelijk helemaal betaald is dus geen bieders) bepaald wat je paard waard is voor de sport maar niet qua emotie voor veel mensen want dat is niet in geld uit te drukken.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 13:54

ik denk dat een paard wel liever in de wei met soortgenoten loopt dan dressuurmatig oefeningetjes in een bak. Een hoop paardeneigenaren laten hun paard helemaal geen paard meer zijn vanwege blessures ed. dat is wel een beetje egoistisch.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:10

Ik ga hier niet in discussie over dat paard. Wat ik wel wil zeggen is dat dat paard echt een hele goede is en dat meerdere mesnen dat zeggen en dat hij gewoon niet goedkoop is. Wat er uiteindlijk voor gegeven zal worden weet ik niet maar het is echt geen goedkoop paard.

Voor mij zit er wel degelijk verschil van een paard van 4000 en een paard van 4 ton. Met een paard van 4 ton ben ik toch even heel wat voorzichtiger dan een paard van 4 ton.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:11

Citaat:
Op 2001-12-04 13:10, schreef Steef:


Met een paard van 4 ton ben ik toch even heel wat voorzichtiger dan een paard van 4 ton.



Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:13

Mijn instructrice heeft ook paarden die ieder een paar ton kosten, maar ze zet ze toch elke dag op de wei. Overigens doet ze dan wel effe peesbeschermers om. Opgelost. Een paard is en blijft op de eerste plaats een paard. Of hij nou een ton kost of 2500,-, En paarden zijn bewegingsdieren.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:14

Goh Desiree zijn we het zowaar een keertje eens Haha!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:14

Nou Steef dan ben jij geen enkel paard waard. Dus als iemand een topper koopt van 4000 gld op 4 jarige leeftijd omdat de huidige fokker ervan af moest of omdat hij er geen verstand van had dan ga je er makkelijk mee om????????? en wie bepaald voor jou dat dat paard een paar ton waard is?????? mensen er om heen ja maar zolang ze dat paard met hun mond en niet met hun portemonnee de hemel in prijzen is het paard dat nog steeds niet waard hoor. pas als je het geld in je zak hebt dan kun je bepalen of hij veel waard was qua geld ofniet. slechte argumentatie.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:15

Misschien wel ja. wat betreft 'mijn paard was maar 4000,- dus die hoeft geen deken op'... als ik zoiemand tegenkom krijgt ie een schop onder zn kont Haha!
Maar ik denk wel dat zodra je op een bepaald niveau rijdt, je anders op gaat stellen tegenover je paard. Postitief (misschien dat je hem meer vitamines geeft, oid, of extra massagebehandeling weetikveel) maar inderdaad ook negatief zoals voorzichtiger zijn met in het weiland. Stel dat je Anky bent en je moet overmorgen een wk rijden... zet je hem dan vandaag nog in het land in een plensbui? tsja...
Daarnaast is deken opleggen vaak een gevolg van.... Misschien zouden topamazones ook wel het liefste hun paard in de stromende regen zetten... maar omdat die geschoren worden ivm het werk, moeten ze een deken op, en kunnen ze misschien niet meer hele dagen in het land (weetikveel, maar een voorbeeldje)
Maar waar het op uitkomt is dat iedereen het beste wil voor zijn paard. Sommige zijn daar egoistischer in dan anderen. Maar paardrijden is eigelijk sowiezo een egoistische sport. Want zijn er mensen die enkel een paard kopen omdat ze denken dat ze het beest zo'n supergoed leven kunnen geven? Nee toch. Komt altijd voort uit egoisme Lachen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Laura op 2001-12-04 13:17 ]</font>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:16

Puck, jij en ik zijn het wat paarden betreft meestal eens, is jou dat niet opgevallen? Alleen op het punt van leeftijd zadelmak maken zaten we effe op een andere lijn. En toen had ik het ineens gedaan en het kwam niet meer goed.
Overigens Steef, is niet degene die beslist dat dat dure paard op stal moet blijven. Je moet hem daar dus niet op aanvallen, want hij kan de situatie toch niet veranderen.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:18

We vallen hem daar ook niet op aan maar het gaat erom dat hij anders om gaat met een paard van 4 jaar of 4 ton (in zijn belevenis dan qua prijsvergelijking). Een paard is een paard.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:19

Ik kan het toch niet laten om dit alles maar over mijn kant te laten gaan.

Iedereen heeft inmiddels wel door dat het om Fitz gaat en ik wil er maar 1 ding over zeggen.
Dit jaar heb ik gewoon een pechjaar.

Fitz wordt al een paar jaar op dezelfde manier gehouden en heeft nooit wat gemankeerd.
Ik heb hem dit jaar in het land gehad en daar is ie zeker niet van opgeknapt.
Hij is te dominant voor een kudde met als gevolg een flinke trap en zal dat dus altijd wel houden.
Gevolg voor hem is idd dat hij dus niet meer in het land mag.
Dat is misschien wel egoistisch maar hij zal dus altijd in de wei de banketstaaf zijn om het zo maar even te zeggen.

En Steef, lief dat je het voor me opneemt en dat je Fitz als een hele goede beschouwt! Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:27

Ik beslis idd niet wat met dat paard gebeurt al ben ik het er wel mee eens dat het onverantwoordelijk is om die knol gewoon buiten te zetten.


Ik ga niet anders met een paard om van 4000 in de trant van geen deken opdoen en geen peesbeschermes. Met die knol van 4 ton ga ik gewoon 3 x zo voorzichtig mee om. GEwoon omdat ik bang ben dat er wat met die bok gebeurt.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:27

Steef moet zich er niet mee bemoeien, dit is iets tussen jou en phia en steef die gaat ineens heel hectisch lopen doen. Dit lossen jullie maar samen op want niemand is erbij geweest wat er zich precies heeft afgespeeld tussen fitz,fitz (paard) en phia.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:29

een paard is een paard steef, ongeacht wat ie waard is.(volgens de mens dan, want die denkt alleen aan geld)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: PUCK op 2001-12-04 13:29 ]</font>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:33

Ik dacht dat het in z'n algemeen ging, en ik wist niets van Fitzroy af. Trouwens, Iones is ook zo'n l u l l o in de wei hoor. Die zit ook te emmeren met andere paarden. Hij kan alleen bij merries (niet als die dominant zijn) en bij ponyruintjes. IN de regel staat hij alleen met paddy en dat gaat goed. Ik ga met elk paard voorzichtig om, omdat ik veel van paarden hou. Je kunt toch nooit voorzichtig genoeg zijn. Daarbij zijn paarden van nature ook een beetje brokkenpiloten en daar doe je als eigenaar niets aan.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:44

Een paard is een paard, komt de zelfde op de wereld en verlaat de wereld ook op de zelfde manier. Dus een paard van de groetenboer komt hetzelfde op de wereld als bijv. Bonfire. Ze verlaten de wereld ook op de zelfde manier.

Een echt sportpaard die echt op (inter)nationaal niveau loopt, heeft het beter dan de paarden die in de basis lopen en 22 uur op stal staan en 1 uur in dienst moet staan van de baas. Sportpaarden komen 2 tot 3 keer per dag eruit!!! Rijden, afstappen aan de hand of aan de molen en veel gaan er een uurtje naar buiten het land in of de paddock in. Dat zijn paarden die "veel geld waard" zijn. Deze echte sportpaarden mogen meer dan de meeste paarden in de basis sport. Waarom doen ze toch de paarden lekker naar buiten???? Om ze fris te houden en de lol erin te houden. Wisten jullie dat de paarden van Michael en John Whitackers een paar maanden per jaar op vakantie gaan naar het land!!!!! Dit om bij te komen van de wedstrijden en hun lekker te kunnen uit te leven. Hoe oud zijn hun paarden??? 18, 19 jaar en ze winnen de ene wereldbeker na de andere. Zij behandelen hun paard als een paard. Dus land doet eigenlijk meer goed dan kwaad.
Hoe voorzichtiger je met een paard omgaat, hoe eerder ze wat hebben.!!!!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:46

Phia er zijn ook helaas lompe paarden die zichzelf continue verwonden. ik weet niet hoe ik het dan op zou lossen, alleen in de wei waarschijnlijk.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:50

Lomperikken heb je altijd, daar kan je niks aan doen. Opsluiten misschien??? Haha! 24 uur per dag op stal, helemaal ingepakt zodat hij zich niet kan bewegen. Misschien een optie voor sommige!!

Als je zo'n paard heb, kan je naar het museum gaan om een harnas voor paarden uit de middeleeuwen lenen. Misschien blijft hij dan wel heel Haha!

Ze zijn niet van suiker!!!! Verward of wel Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:53

Je kunt altijd wel een paard vinden waar je paard het wel goed mee kan vinden. En dan kun je je paard daarmee in de wei zetten. En dan kun je evt. ook nog eens peesbeschermers om doen zolang. Je moet toch wat?
Overigens, die paarden van de broertjes Whitaker is wel een goed voorbeeld. John verscheen de laatste INdoorbrabant in de volvocup met een 19 jarige die als een van de besten rond kwam, en in de puissance met een 21 jarige en die sprong het beste van allemaal! Ongelofelijk gewoon. maar hun paarden laten zij pas op latere leeftijd ook op hoog niveau presteren.