luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dnies90
Berichten: 3411
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: De Meern.

luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 18:36

mijn verzorgpony luchtzuigd Verward
kan die er nog afkommen het is namelijk een jong paard Verward
en hoe werkt nou zo band presies?
wie kan mij helpen


ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:43

luchtzuigen doen ze vaak uit verveling, doordat hij gaat luchtzuigen maken ze een stofje in de hersenen aan waardoor het paard zich "happy"voelt en zich dus niet verveeld.

enige oplossing is zoveel mogelijk het paard naar buiten doen, liefst met andere paarden.
het voer verdelen over meerdere keren per dag, zodat ie wat te doen heeft, paard op een andere plaats neerzetten waar hij meer afleiding heeft.
zorg dat de verveling weggaat!

is het te laat daarvoor dan kan een band oplossing bieden , maar haalt de oorzaak niet weg.. Scheve mond

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 19:34

Een band kan je beter niet doen; soms is het middel erger dan de kwaal. Ze kunnen er o.a. cornage van krijgen (verlamming van de stemband). Net wat ellepel zegt: veel afleiding geven, veel naar buiten, contact met andere paarden. Hoeveel zuigt hij ongeveer en wanneer?
Mijn paard was een frequent luchtzuiger, maar doet het nu sinds een paar weken helemaal niet meer: voldoende ruwvoer, afleiding en aandacht en een homeopatisch middel voor zijn maag. Als je meer info wilt, pb dan gerust.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 19:38

Kyona schreef:
...en een homeopatisch middel voor zijn maag. Als je meer info wilt, pb dan gerust.


Vooral dat kan een oorzaak zijn. Suc6 ermee in ieder geval!

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 00:32

een paard wat eenmaal luchtzuigt houdt daar nooit meer mee op. Bij ons op stal hebben we ook twee luchtzuigers en bij hen helpt een band voor geen meter. Maar wat we nu hebben is een soort muilkorf. Hierdoor kunnen ze niet meer zuigen. Het ziet er misschien zielig uit een paard met een muilkorf, maar ze kunnen er bijna alles mee, eten (tussen de spijlen door hebben ze meteen wat te doen) en zelfs drinken uit een automatische drinkbak al duurde het wel even voordat ze dat door hadden. In heb begin hebben we gewoon een speciekuip met water gegeven. De muilkorf hebben we alleen op stal om want op de wei zuigen ze toch niet.
succes,
groetjes,
Anne-marie

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

TOETJOEEE

Berichten: 438
Geregistreerd: 25-02-04
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 00:49

Je zou een inderdaad een luchtzuigband kunnen proberen, en op de plaatsen waar hij zuigt, zou je bijvoorbeeld teer of iets anders kunnen smeren waar hij echt niet aan wilt komen met zijn mond!
Succes!

Horseless

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 10:09

Ben het toch echt niet met Amvbeek eens hoor. Ken 3 paarden die door gebruik van iets homeopatisch toch echt gestopt zijn met luchtzuigen. De mijne deed het eerst bijv. echt heel frequent en nu zie je het hem op stal helemaal niet meer doen. Die kruiden vind ik dan een superoplossing beter dan al die gekke toepassingen van muilkorven etc. daar worden ze alleen maar supergefrustreerd van. Het is trouwens niet bewezen dat paarden koliek krijgen door het luchtzuigen. Dus dan kan je beter je stal bijna zuigproef maken en een dingetje van bijv. rubber laten zitten zodat hij toch een beetje zijn gang kan gaan. Voor het welzijn van het paard een stuk beter.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 11:19

Mijn paard (22) zuigt al zijn hele leven heb ik gehoord van de vorige eigenaar. Idd op het moment dat ze de lucht naar binnen zuigen / slikken komt er endorfine vrij in de hersenen waardoor ze zich prettig voelen. Ellendig is dus dat het nu een verslaving is geworden.
Als je verzorgpaard het net doet kun je hem nog eraf helpen door voldoende afleiding te geven. Veel hooi / voer in bixbal ed.

Teer oid op de plaatsen smeren waar je paard bijt en zuigt zou ik niet doen. Mijn paard doet het alleen op de voerbak, (andere plek in stal is er niet). Als ik dat zou insmeren met vies spul betwijfel ik of hij zijn voer nog wel opeet.

Wat ik bv. ook doe is 2 winterpenen in stukjes snijden en 's avonds voor ik wegga door de stal strooien. Je wil niet weten hoe lang hij bezig is, want stel je voor dat je een stukje over het hoofd ziet...

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:41

Luchtzuigers vervelen zich niet, zijn niet psychisch gestoord o.i.d. maar hebben last van de maag. Er zijn speciale middelen op de markt waarmee het minder wordt. Gewoon zoveel mogelijk op de wei en onbeperkt hooi is het beste.

Je kunt een band proberen maar die kunnen (inwendige) beschadigingen veroorzaken. Ook de zogenaamd vriendelijke miracle-colar.

Dat luchtzuigers meer kans hebben op koliek is inmiddels ook achterhaald. Het percentage luchtzuigers met gaskoliek is niet groter dan het percentage niet-luchtzuiger.

Het beste is je er niet aan te ergeren.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 15:08

Ik heb ook een luchtzuiger die het zijn hele leven al doet. Sinds 2 jaar ben ik ook op de hoogte van hetmaag verhaal en heb ik de band eraf gehaald. Veel minder krachtvoer en veel meer ruwvoer doet wonderen. Hij doet het alleen nog een beetje na het nuttigen van zijn krachtvoer. We gaan van de week ook beginnen met kruiden voor zijn maag en darmen dus ben benieuwd. Hij heeft overigens nog nooit koliek gehad. Ik denk dat die koliek eerder samenhangt met het feit dat zo'n dier maagklachten heeft. Hoe meer maagpijn hoe meer zuigen en dan heeft hij "zomaar" een koliekaanval. Zou die koliek dan niet eerder voort kunnen komen uit het feit dat hij gewoon buikpijn heeft?
Anya... was jij btw niet degene die een nieuw geneesmiddel aan het uitproberen was of was dat iemand anders???

Niets zo charmant als een paard in her land.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 15:10

Dat was ik... Lanna's luchtzuigen is drastisch verminderd na de pronutrin. Dus ik ben wel blij. LachenZe is niet helemaal gestopt trouwens.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:24

Goed te horen. Jammer dat zulke dingen nooit echt bekend gemaakt worden. We blijven maar aan de martelbanden. Bij mij heeft beter voeren echt goed geholpen maar helaas willen veel staleigenaren daar niet aan meedoen.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Dnies90
Berichten: 3411
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: De Meern.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 19:23

bedankt voor die vele reactie.
hij krijgt nu 4 keer op een dag voer een kuil
en zoveel mogelijkl buiten en over een paar weken weer lekker de wei op Haha!

ruitje

Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 19:38

Ik geloof niet dat dingen smeren op bijvoorbeeld de voerbak helpt.Ik ken er genoeg die het in de lucht doen!Volgens heeft het niets met verveling te maken.Deze paarden stonden de hele dag in de wei,en er werd genoeg aandacht aan besteed!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 19:48

Natascha schreef:
Goed te horen. Jammer dat zulke dingen nooit echt bekend gemaakt worden. We blijven maar aan de martelbanden. Bij mij heeft beter voeren echt goed geholpen maar helaas willen veel staleigenaren daar niet aan meedoen.



het wordt veelvuldig bekend gemaakt. Helaas zijn er veel mensen... Ook bokkers Huilen die de oude bakerpraatjes en ideeen over luchtzuigen nog voor waar aannemen.

Luchtzuigers stressen, vervelen zich, krijgen altijd koliek, zijn altijd te mager, de buurpaarden nemen het over...Noem maar op.

Gelukkig sta ik op een stal met 3 luchtzuigers die gewoon tussen de andere luchtzuigers staan. Ze zijn geen van allen te mager, het is door geen van de andere paarden overgenomen (ook niet door Lanna's drie veulens), ze hebben geen van alleen een band om en voor zover ik weet geen van allen koliek gehad. Wel komen ze de hele dag op de wei en krijgen ze meer hooi dan andere paarden Haha!

Kortom: ze zijn er wel, de staleigenaren die normaal doen over luchtzuigers.

Voor zover ik weet krijgen ze er hooguit slechte tanden van.

ruitje

Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:16

En vergeet de maagzweren niet!Reken maar dat je niet wil weten hoe dat paard er van binnen uit ziet!Ik heb namelijk op videobeelden gezien hoe een maagzweertje eruit ziet....GEEN PRETJE(bah)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:07

ruitje schreef:
En vergeet de maagzweren niet!Reken maar dat je niet wil weten hoe dat paard er van binnen uit ziet!Ik heb namelijk op videobeelden gezien hoe een maagzweertje eruit ziet....GEEN PRETJE(bah)


B'elanna is onderzocht op maagzweren. Die heeft ze niet!

Qtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Mol - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:25

Kijk eens op www.miraclecollar.com . Mijn paard heb ik al 10 jaar en ze luchtzuigde al toen we haar kochten. Jammer genoeg hebben we haar in het begin laten doen, waardoor het verergerd is. Toen hebben we zo'n luchtzuigband gekocht in de ruitersportzaak en als ze die aanheeft zuigt ze niet. Ik vind deze soort banden zeer diervriendelijk. Sindsdien is het luchtzuigen ook afgenomen. Ik kan haar nu een hele dag buiten zetten zonder dat ze gaat zuigen. (Vroeger zou ze bij het eerste paaltje gestopt zijn...)

groetjes,

Kim

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:48

Kyona,wat heb jij voor kruiden/middel gebruikt?
En gebruik je het nog?met een soort onderhoudsdosis?
Waar kun je het kopen en wat kost het???

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 00:34

Qtje schreef:
Kijk eens op www.miraclecollar.com . Mijn paard heb ik al 10 jaar en ze luchtzuigde al toen we haar kochten. Jammer genoeg hebben we haar in het begin laten doen, waardoor het verergerd is. Toen hebben we zo'n luchtzuigband gekocht in de ruitersportzaak en als ze die aanheeft zuigt ze niet. Ik vind deze soort banden zeer diervriendelijk. Sindsdien is het luchtzuigen ook afgenomen. Ik kan haar nu een hele dag buiten zetten zonder dat ze gaat zuigen. (Vroeger zou ze bij het eerste paaltje gestopt zijn...)

groetjes,

Kim


waarschuwing miracle-colar. B'elanna had deze band om toen ik haar pas had. Ze luchtzoog kennelijk af en toe gewoon door de band heen (hoewel ik haar dat nooit heb zien doen). Op een goed moment at ze niet meer dus heb ik de veearts gebeld. Die heeft haar onderzocht en ze bleek behoorlijke inwendige verwondingen te hebben van die band. De wonden zijn inmiddels genezen, maar ze heeft er een beschadiging aan haar strottenhoofd en stemband aan overgehouden.

Kortom: kijk a.u.b. uit met die banden. Ze zijn niet zo diervriendelijk als mensen denken!

Bovendien onderdrukken deze banden het gedrag misschien, maar ze doen niets aan de oorzaak. En dat is: maagklachten. Geen maagzweren maar een soort brandend maagzuur. O.a. doordat wij paarden zo'n onnatuurlijk dieet met veel brok geven. Dat is dan ook de reden dat veel jongere paarden beginnen met luchtzuigen. Teveel brok, te weinig ruwvoer en te weinig beweging. Paarden rond de 2 - 3 jaar hebben een grote kans te starten met luchtzuigen. Toevallig is dat ook meestal het moment dat ze worden binnengehaald om zadelmak gemaakt te worden. Dan krijgen ze meer brok en komen niet meer de hele dag op de wei...Tadaa... hoe creeer ik maagklachten bij een jong paard.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 20:01

Mijn paard had dus ook last van de miraclecollar (open plekken bovenaan zijn hals (ook al zat er een bontje aan) en hier kunnen ze wel degelijk cornage van krijgen!
Heb veel pb-tjes gehad over het homeopatische middel dat hij nu krijgt. Hij krijgt het nu ca 5,5 week en zuigt nu 3 weken niet meer (niemand hoort hem nog op stal!). Ook na het eten, eerst deed hij het gelijk na een worteltje, niets meer te merken.
Tip: HOOI schijnt beter te zijn voor luchtzuigers dan kuil. Belangrijk is dat je veel hooi voert en weinig krachtvoer. Hij krijgt bij mij in vergelijking tot bij zijn oude baas veel meer hooi (2 a 3 x zoveel) en minder krachtvoer (bijna de helft).
Met de kruiden doe je ca 2 maanden schat ik zo in. HIer komt de info:

Mijn paard krijgt
maagcompositum van Van de Pigge: heb de tekst hieronder gezet.
De site is http://www.dierdrogist.nl
Je kan ze ook bellen algemeen 023-5312454
Heb er echt hele goede ervaringen mee. Aan de hand van mijn verhaal hebben ze me dit geadviseerd en wonder boven wonder helpt het dus. De prijs valt mee 29,50 en daar doe je zeker 2 maanden mee. Die van mij krijgt het nu een week of 5/6 denk ik en zuigt dus nu 3 weken niet meer op stal. In het bakje pakt hij nog wel de rand van het hout vast en doet af en toe een zuigje.
Maar op stal deed hij het eerst continu: na het eten en 's middags een tijd. Dat is over. Hij sabbelt nu alleen op zijn zoutblokhouder (die ronde pin in het midden, doet ie of het een lolly is en staat er mee te klooien maar zonder te zuigen). Dat vind ik niet erg. Hij is veel vrolijker nu hij geen band om heeft (had hij bij de oude eigenaar); hij kreeg er plekken van - zelfs van de miracle collar. Het ging echt open (wonden). Ik hoorde hem ook wat met galopperen en heb toen van de DA gehoord dat ze cornage kunnen krijgen van de band dus gauw afgedaan. Hij is veel vrolijker zonder band.
Succes
Maagcompositum paarden/pony’s

Bij zwakke maag en gebrekkige spijsvertering, reguleert het maagzuur.

Liquiritiae officinalis werkt verzachtend op slijmvliezen en met name op het maagslijmvlies; versterkt de maagwand; werkt krampstillend; verlaagt overvloedig maagzuur. Angelica officinalis helpt bij eetlustgebrek; vermindert gasvorming in de maag en darmen; werkt spijsvertering bevorderend; is pijn en kramp stillend; werkt maagzuur regulerend. Zingiber beschermt het maag-darm slijmvlies; verhoogt de absorptie van vitaminen en mineralen. Lichen islandicus werkt verzachtend voor de maagwand; tegen braken (bij honden en katten); reguleert de maagzuurgraad; werkt eetlustopwekkend. Carduus marianus verbetert de bloedcirculatie in de buikholte; werkt eetlustopwekkend en reinigt de lever. Mentha piperita werkt desinfecterend bij spijsverteringsproblemen; stimuleert de spijsverteringssappen; vermindert krampen; antibacterieel. Chamomilla werkt ontstekingswerend; werkt krampopheffend.
Humulus lupulus. Werkt maagversterkend; verbetert opname van voedingsstoffen. Taraxacum heeft een reinigende werking op de lever (en op het gehele lichaam); vermindert maag(wand)ontstekingen. Calcium carbonaat bindt de zuren in de maag van paarden en pony’s. De werking van Maagcompositum kan worden versterkt door dit middel samen met Rustcompositum en Probio forte toe te dienen. Met name bij luchtzuigers is het aan te bevelen voldoende ruwvoer te geven.

Fabrikant: De Groene Os

Inhoud: 750 gram



Prijs: € 25.90

ikkuh112334
Berichten: 33
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:27

al heel veel mensen hebben gereageerd en je krijgt ook bijna dezelfde reacties maar ik wil ook nog even reageren Lachen daarvoor is dit forum er per slot van rekening..

bij ons was een paard op stal die ook in het begin niet zo heel erg lucht zoog maar later werd het al erger..
we hadden hem eerst een band om gedaan maar dat hielp niet
hij bleef maar doorgaan, toen hebben we ook zo'n soort muilkorf
gekocht.. het lijkt heel zielig maar dat valt best mee, ze kunnen er alles mee... in de wei haalden we hem altijd af om hem toch een beetje een vrij gevoel te geven. maar in de wei leerde hij het zichzelf aan zonder zich ergens op vast te zetten en toch lucht kon zuigen. hij heeft doordat
hij het maar door bleef doen op een nacht 2 ernstige koliek aanvallen in 1 x gehad waardoor er die nacht 3 verschillende dierenartsen bij zijn geweest en niemand wist wat ze er mee moesten.. het lot wachtte hem op zeiden ze. die zelfde nacht is hij nog door verwezen naar een ziekenhuis
waar hij geopereerd is en 60% kans op overleven had.
gelukkig hij heeft het overleefd..
maar na een paar dagen ging het slecht en kwam er weer een dierenarts bij, maar die wou niks aan hem doen want die dacht dat hij toch dood ging. (erg frustrerend als je er alles aan wil doen om je paard in leven te houden).
uiteindelijk ook op ander voer gezet veel ruwvoer en natuurlijk afleiding.
hijh eeft wel dag en nacht buiten en binnen de muilkorf om.. maar het moet maar.. uiteindelijk is het een super paard geworden en rijdt nu in de top en dat met de koliek aanvallen waarna men dacht dat hij nooit meer bereden kon worden.

Groetjes Aan Stal Sixty-four

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:57

Tja een muilkorf helemaal een zinvolle actie. Goede symptoombestijding. NOT. Enneh... maar al te gemakkelijk worden kolieksituaties afgedaan als luchtzuig-oorzaak. Ik wilde dat die dierenartsen eindelijk hun literatuur een beetje gingen bijhouden...

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:02

nou je kunt zeggen wat je wilt maar die luchtzuiger bij ons op stal heeft altijd last van koliek aanvallen gehad maar sinds hij een muilkorf om heeft is het in één keer opgehouden. En het ziet er zielig uit maar ze kunnen er echt alles mee hoor. het is echt niet zo dat ie nu zielig in een hoekje weg staat te kwijnen. Het is echt gewoon een heel vrolijk paard. altijd oortjes naar voren en komt altijd even kijken wie er binnen komt en zo.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:09

Amvbeek schreef:
nou je kunt zeggen wat je wilt maar die luchtzuiger bij ons op stal heeft altijd last van koliek aanvallen gehad maar sinds hij een muilkorf om heeft is het in één keer opgehouden. En het ziet er zielig uit maar ze kunnen er echt alles mee hoor. het is echt niet zo dat ie nu zielig in een hoekje weg staat te kwijnen. Het is echt gewoon een heel vrolijk paard. altijd oortjes naar voren en komt altijd even kijken wie er binnen komt en zo.



Jaja zulke verhalen hoor je er altijd wel een van.
En hup 1 op 1 de conclusie dat het dan het luchtzuigen wel zijn zijn geweest.

Waar denk je dat een paard gemiddeld allemaal koliek van kan krijgen. Dit paard kan wel een darm op het bandje hebben gehad, een gewone bij alle soorten paarden voorkomende gaskoliek. Noem maar op. Maar als het een luchtzuiger is wordt altijd gelijk geroepen dat het wel door het luchtzuigen zal komen. Bah...dan doen we zo'n dier een muilkorf om. En kijk eens hij doet het nooit weer. Zie je wel dat het door het luchtzuigen komt...zeggen ze dan. Ik ken legio niet-luchtzuigers die ook eenmalig of zelfs vaker ernstige koliek hebben. Terwijl ze toch niet luchtzuigen. Die doen ze ook geen muilkorf om.

Bovendien kun je geen oorzakelijk verband aantoen. Want muilkorf om, betekent ook niet meer eten. Geen stro eten, geen happen zaagsel, geen schrokken noem maar op.

Overigens is er al drie jaar oud universitair onderzoek waarin wordt aangetoond dat luchtzuigers de lucht niet inslikken, dat de lucht niet in de maag, en dus al zeker niet in de darmen terecht komt. Het gaskoliekverhaal is achterhaald.

Daarnaast bestaat er ook al jaren een statistisch onderzoek waarin de uitkomst is dat het aantal luchtzuigers met gaskoliek niet significant hoger is dan het aantal niet-luchtzuigers met gaskoliek.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 bezoekers