Hoe kan ik haar het beste af laten vallen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Hoe kan ik haar het beste af laten vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 19:47

hallo,

wij hebben sins begin dit jaar een paardje, een 3/4 arabiertje van 8 jaartjes en 1.48 hoog.
Nu zitten wij met een probleem, ze is al vanaf het begin erg dik en had geen conditie.
Wij zijn veel aan haar conditie gaan trainen en hebben haar op een soort dieet gezet, een maand later was ze wel wat afgevallen en had ze ook een betere conditie dus zijn we haar meet voer gaan geven maar nu wordt ze meteen weer verschrikkelijk dik.....en druk! ze kreeg in het begin 3 keer per dag 1/4 biks en 2 keer per dag 1 plak hooi toen we haar meer zijn gaan geven is dat 2 keer per dag 1/4 biks geworden en 1 keer per dag 1/2 biks en 2 keer per dag 1 plak hooi en soms 3 keer per dag 1 plak hooi.....
aan haar wrkprogramma is niets verandert. Ze wordt minimaal 3 keer per week intensief gereden en 3 keer per week iets minder intensief.....maar soms dus ook meer dagen erg intensief....
nou is mijn vraag...is deze hoeveel heid voer te weinig voor zo'n paard wat zulk werk verricht? omdat ze zo dik werd staat ze nu weer op 3 keer per dag 1/4 biks en 2 keer per dag 1 plak hooi.

iemand andere suggesties om Niarda op een vriendelijke manier toch af te laten vallen, want ze is echt veeeel te dik!

Gr. Crista

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:53

Volgens mij hebben alle Neron's aanleg om dik te worden. Wij hebben er ook zo 1 staan. Krijgt bijna niets en is tonnetje rond.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:00

Misschien andere biks gebruiken, staat ze op sportbrok of onderhoudsbrok en als het sportbrok is op welke basis (bv hipposter basis sportbrok is op basis van granen).
Als ze het nu prima doet op deze hoeveelheid brok zou ik er niks aan veranderen, lekker zo laten. Hier heeft ze blijkbaar genoeg aan.
Verder gewoon blijven rijden, kilo's gaan er echt vanzelf wel af, te snel afvallen is ook niet goed nl.
Succes

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:51

ach ja het is hetzelfde als met mensen, de ene hoeft er maar aan te ruiken en hopla er zit een kilo aan, de volgende traint zich een ongeluk en lijnt zich helemaal krom. Zolang jou paardje zich lekker voelt en d,r conditie word beter, niet druk maken dan.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 15:51

oke heel erg bedankt voor de reacties en ff voor Vippie.....we staan op een manege dus is het vrij moeilijk om ander biks te geven dan de rest....maar in iedergeval bedankt voor je antwoord

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 15:56

Mijn tinkerruintje was afgelopen jaar ook erg dik. Hij is toen 4 weken bij mij komen logeren (staat normaal op een pensionstal) en ik ben hem opbouwend dagelijks beweging gaan geven.
Rijden, longeren of gewoon losgooien. Eerst een kwartiertje per dag en uitgebouwd naar een uur (of langer bij buitenritten).
Hij kreeg van mij 0.5kg basisbrok, maar wel onbeperkt hooi. In die 4 weken tijd is hij behoorlijk veranderd. Van een veel te dikke pony naar een pony met conditie en spieren.
Mijn zusje heeft dit eenmaal thuis doorgezet en nu gaat het hartstikke goed. Ik zal eens kijken of ik de topics kan terugvinden die ik destijds heb geplaatst.

*edit* Helaas doen de foto's uit mijn oude topics het niet meer. Zal vanavond eens kijken of ik ze opnieuw kan uploaden.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 16:38

Ik zou met de biks eigenlijk stoppen, paarden kunnen wel genoeg hebben aan hooi. En als het dan nog niet lukt, je er gewoon bij neer leggen. Sommige paarden hebben er gewoon aanleg voor.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 16:39

LuvdaTossa schreef:
Ik zou met de biks eigenlijk stoppen, paarden kunnen wel genoeg hebben aan hooi. En als het dan nog niet lukt, je er gewoon bij neer leggen. Sommige paarden hebben er gewoon aanleg voor.

ik zou niet met de biks stoppen.wel minder biks voeren en meer hooi

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 16:58

ja, ik zou ook zeggen, je oude voerschema terug, en meer hooi geven, 2 plakjes is veel te weinig!