Paard op strand overleden.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-01 17:41

Stond vandaag bij ons in de krant. Ik schrok me rot want het zal je maar gebeuren.
Ik zal even overschrijven zoals het er stond onder een enorme foto.

Bij de Noordpier is gistermiddag een paard op het strand overleden. Het dier liep met de eigenares in de branding en viel opeens neer. Reddingsbrigade, dierenambulance, politie en brandweer werden ingeschakeld, maar hun inspanningen mochten niet baten. Het paard bleek een hartaanval te hebben gekregen en overleed ten plaatse.

Nadat ik het gelezen had dacht ik, het zal je gebeuren dat je aan het lopen bent en je paard is er ineens niet meer. Wat zal die eigenaresse geschrokken zijn. Wat een verdriet dat je op zo een manier afscheid moet nemen van je paard. ( voor het paard beter zo in een keer, maar niet als eigenaar)
Mijn maag draaide er van om.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.


Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 17:43

Jee, wat erg, het zal je inderdaad maar gebeuren.
Zoiets verwacht je niet. Het is altijd erg als paarden doodgaan, maar dit had eerder een plezierig uitje moeten zijn voor het paardje, toch ?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 17:45

he bah wat verschrikkelijk.
moet er niet aan denken..
Wat voel je je dan machteloos zeg... bah! Verdrietig

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 17:49

Ik heb het eens meegemaakt op een onderlinge wedstrijd op de manege waar ik toen reed. Ik was het paard in aan het vlechten en in de binnenbak werd een show gegeven met lusitano's.
In de stallen hoorde je van allerlei geritsel en gekauw. Kortom volop leven in de stallen. Ineens hoorde ik een klap in de binnenbak en alle paarden draaien meteen met hun billen naar de staldeuren en het werd doodstil op stal...
Een van de hengsten heeft een hartaanval gekregen tijdens de show. En is dus overleden in het harnas zoals ze dat zeggen.
De wedstrijd werd (logisch) daarna afgelast.
Heel akelig was dat.
Later is het met een manege-paard in de les ook een keer gebeurd.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 17:52

he bah..
moet er niet aan denken dat als ik met queen een buitenrit aan het maken ben dat ze zo in een keer in elkaar zakt....
he bah.. zoiets blijft je altijd bij....

Love the life that you live, live the life that you love

kojack

Berichten: 6396
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:02

he hallo
wij hebben ook zoiets gehad bij ond op stal
er was een man met zijn paard aan het rijden
hij komt de bak uit en het paard valt tot 3 keer toe
en de laatste keer bleef het paardje liggen en was overleden
ik ben me zo kapot geschrokken ik heb die dag niet gereden
echt eng joh
groetjes

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:09

Lijkt me echt vreselijk!
Maar misschien wel een mooie dood voor het paardje, al zal de eigenaar het vreselijk vinden! (IK OOK Verdrietig )

HenrietteM

Berichten: 278
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:27

beter dan een spuitje. Doodvallen op het strand lijkt me niet zo'n verkeerd einde. Als het tenminste al een oud paard was

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:31

Van de zomer ook nog op concour met een tuigpaard gewoon heel normaal voor de kar.

Tja die dingen gebeuren in het leven helaas. Verdrietig

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Vasco

Berichten: 444
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Steenwijkerwold (bij Steenwijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 19:42

Wat erg, maar ja als alle paarden blijven leven staat de wereld vol, maar het is toch wel zielig stel je voor een jong paardje, want als shower of tuiger ben je toch niet de oudste denk ik?

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 20:44

Jemig zeg... dat is dan inderdaad een typisch geval van sterven in het harnas.
Zou het koude water hem een hartstilstand gegeven hebben?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 21:00

Citaat:
Op 2001-12-03 19:42, schreef Vasco:
Wat erg, maar ja als alle paarden blijven leven staat de wereld vol, maar het is toch wel zielig stel je voor een jong paardje, want als shower of tuiger ben je toch niet de oudste denk ik?


Wat heeft leeftijd daarmee te maken, al is je paard tachtig als het dood neervalt waar je bijstaat, het verdriet blijft hetzelfde.
Mijn paard is in mei 1998 (ook in het harnas, tijdens een wedstrijd) aan een longbloeding overleden. De vee-arts die er achteraf bij was, heeft gezegd dat een longbloeding in principe geen reden kent, jong, oud, dik, dun, getraind, ongetraind, maakt niet uit! Mijn paard was 13! Niet overdreven jong, maar absoluut de moeite waard en ik mis hem nog elke dag!

Die opmerking heeft dezelfde strekking als het feit dat het erger zou zijn dat bv je buurmeisje van 6 overlijdt dan je oma van 85! Het blijft pijn doen, ik kan deze opmerking dus niet echt waarderen. Verder no hard feelings, maar het moest er ff uit!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 21:00

Het zal je maar gebeuren. Zo rijd je met je trouwe maatje en zo ligt ie.....
Een paar jaar geleden gebeurde er ook zoiets bij ons op het strand, ik was er zelf gelukkig niet bij.
Het meisje galopeerde met haar paard over het strand, het paard viel en brak zijn been. Daar moet je toch niet aan denken...
Oke, hij ging dan wel niet accuut dood, maar wel ter plaatse afgemaakt. Het was een acute beenbreuk ofzo, was dus ook gebeurd als ie rustig draafde.
Brrr.... Ik moet er zowiezo niet aan denken dat mijn paarden dood gaan, maar op zo'n manier....
Ook voor jezelf, je blijft je micchien wel altijd afvragen, had ik maar dit of dat niet gedaan. Scheve mond\

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 21:40

ja het is echt balen als je paard dood neervalt. Ik heb het helaas ook megemaakt Huilen mijn paard van 12 jaar, ik had hem sinds zijn 2e jaar en ik stond hem gewoon te longeren, hij sprong omhoog schudde een keer en viel dood neer! Ik kan nu nog steeds niet tegen een plat liggend paard (en het is toch al een aantal jaren geleden! ik was bijna prix st george dressuur met hem! Gelukkig hadden we het paard enigzins verzekerd en kon ik een nieuw paardje kopen. Dit paard kreeg koliek en na 2 weken faculteit moest hij alsnog afgemaakt worden niet meer te redden! Ik heb een hele tijd geen paard meer willen hebben, maar er nu gelukkig weer 2! *LOL* Party!!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 22:55

Ooh bah wat vreselijk lijkt me dat. En dan de grote vraag die bij (waarschijnlijk) iedereen wel opduikt, kon ik er wat tegen doen? Ooh, echt, 3x bah. Ik heb het ook gehoord toen een manegepaard tijdens een buitenrit neerviel, en toen we langs die plek kwamen, kreeg ik tranen in mijn ogen. Dat lijkt me echt afschuwelijk om zoiets mee te maken....

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 23:45

En toch hoop ik dat mijn paard op deze manier aan z'n einde komt. Hoe gek het ook mag klinken, maar als mijn paard doodgaat bij het mooiste wat ze vindt, lopen langs het strand, dat is toch heel mooi voor het paard. En toch ook voor de eigenaar. Je paard legt eens het loodje, wat is er dan mooier dan langs het strand, zonder doodsstrijd, zonder stress, gewoon knoppie van het licht om en einde paard.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 23:58

Ik ken een paar van zulke verhalen,
het is id een heel mooi einde,
het enige nadeel is het weghalen van het kadaver,
Een vrachtwagen kan niet op het strand komen dus vaak worden ze er met een shovel (Sommige noemen dit een schoffel *LOL* ) weg gesleept.
Dat beeld kan ik niet aan wennen!

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 00:14

Dat is met een paard van mijn vroegere stal ook gebeurd. Paard was pas acht en van een oudere man (ergens in de zeventig), hij was aan het galopperen en opeens begon het paard te slingeren en viel dood neer. Voorbijgangers kwamen naar de stal gerend en wij zijn er naar toe gesneld maar konden niets anders doen dan de eigenaar troosten die helemaal verslagen op het strand zat. Wat me het meeste bijstaat na al die jaren was dat spoor in het zand. Eerst een normaal spoor van een galopperend paard en dan dat slingerspoor.


chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-01 08:43

Voor het paard is het een prachtige dood. Ook ik zou eigelijk wel wille dat mijn paardjes op die manier zouden sterven. Maar ik denk dan weer aan het leed van zo een eigenaar. Stel je voor hoe zij zich moet voelen. Hoe zij afscheid moet nemen van haar paardje. Het gepluk en getrek aan het paard en jij staat erbij te kijken. Nee, daar wil ik niet aan denken.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 10:00

Toch heb ik dit al eens meer gehoord. Dat een paard tijdens het rijden gewoon instort en overlijdt aan een hartaanval. Ja, het is inderdaad heel erg als het gebeurt. maar het is zowiezo erg als je paard doodgaat.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 10:02

Uiteindelijk is het voor mijn paardje een mooie dood geweest. Het hele stervensproces heeft nog geen 5 minuten geduurd.
Zwaar is wel dat je absoluut niet voorbereid bent op de dood van je lieveling, maar als ik zou mogen kiezen denk ik dat ik toch voor zon dood ga. Eerst een slopende ziekte en dan na een tijd moeten beslissen om je paard in te laten slapen lijkt me zo nodig nog vreselijker!

Nadeel is wel dat er gelijk hordes mensen om heen komen staan, kijken wat er gebeurd, iedereen staat in de weg, vee-arts kan er niet door, dat soort dingen. Er stond zelfs iemand fotos te maken! Nou die is door een vriend van mij letterlijk weggeschopt! -tegen inlvering van zijn rolletje!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 10:08

je buitenzorg ik ben het helemaal me je eens, wel een mooie dood, het kan veel erger.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 11:05

Een mooie dood is het zeker. Wij hebben de eigenaar van het paard wel meegenomen voordat het paard weggehaald werd. Is niet zo'n prettig gezicht met zo'n schuiver. Wat een idioot om daar foto's te gaan staan maken maar voor sommige mensen is zoiets pure sensatie alhoewel ik me daar niets bij voor kan stellen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 11:10

Citaat:
Op 2001-12-04 11:05, schreef Percy:
Wij hebben de eigenaar van het paard wel meegenomen voordat het paard weggehaald werd. Is niet zo'n prettig gezicht met zo'n schuiver.

Wat een idioot om daar foto's te gaan staan maken maar voor sommige mensen is zoiets pure sensatie alhoewel ik me daar niets bij voor kan stellen.


Ik moest ook weggehaald worden, het gebeurde midden op straat. Ik denk dat ik zeker 2 uur bij hem heb gelegen, uiteindelijk hebben ze me weggekregen want ze wilden ook niet dat ik erbij was dat ie weggehaald werd. Achteraf hoorde ik dat ze hem met z'n allen op een grote plank hebben gelegd en uit respect een deken iver zijn hele lijf heen. Zo is de vrachtwagen in gedragen!

En die idioot was ook nog eens van de plaatselijke krant, vond het waarschijnlijk wel een emotinele topper in de krant, een jankende griet bij een dood paard!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 11:50

Het lijkt me echt verschrikkelijk, hartstikke, afschuwelijk erg!!
Ik huiver al bij de gedachte. Dalijk ben je aan het rijden en dan valt je paard opeens neer en staat niet meer op...
Vreselijk gewoon


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, joke165, journee, MarieAnne, Mark0919, Mitch_Beauty, sterregoud, Vagabondo en 46 bezoekers

cron