S&T -Niet meer op trens te rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-01 16:58

Bij mij op stal rijdt een vrouw die haar paard altijd op stang en trens rijdt. Ze rijdt nu in het Z2 en gaat binnenkort waarschijnlijk de overstap maken naar het ZZ-licht, paard is absoluut goed voor elkaar, ziet er goed uit, is er klaar voor, niets op aan te merken.
Maar ze rijdt dus altijd en eeuwig met die S&T, kwam haar laatst tegen op de hei, zelfs toen had ze die ijzerwinkel er in hangen. Haar trenshoofdstel hangt beschimmeld in de zadelkamer, dat gebruikt ze dus echt nooit meer. Het is ook niet zo dat ze op de trens van de S&T rijdt, want ze pakt die stang er ook regelmatig bij.
Ik heb het wel eens aan haar gevraagd en veel verder dan 'op wedstrijd moet 'ie het ook hier mee doen' kwam het niet.
Is het zo dat als je eenmaal begonnen met het rijden op S&T dat je paard op alleen een trens niet meer fatsoenlijk te rijden is?
(het gaat hier om een groot, massaal paard, dat zich heel sterk kan maken, vrij lastig is, van ieder 'gaatje' gebruik maakt, maar dat met die stang dus wel uit z'n hoofd laat)

_________________
<FONT COLOR="BLUE">De natuurlijke trots en adel van het paard zijn af te meten aan zijn verzet tegen geweld en bedrog</FONT>
<FONT COLOR="PURPLE">Alessandro Alvisi 1887-1951</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margreet op 2001-12-02 16:59 ]</font>


CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 17:02

voordat dat paard in de z zat zal ie ook wel met alleen trens gereden zijn, en met succes anders kwam ie niet in het z
als ik ooit met stang en trens mag rijden zou ik het voldoende afwisselen, vooral tijdens een buitenritje, als je je paard dan niet meer met trens kunt rijden, kun je volgens mij ook niet zo heel erg goed rijden, wat doe je dan in de zzlicht?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131720
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 17:04

Als je je paard echt goed voor elkaar hebt, dan zou het in principe niet uit moeten maken of je alleen met trens rijdt, of met stang en trens.
In de praktijk werkt het helaas vaak anders......
Vooral sterke paarden en paarden die nogal "uitprobererig" zijn, kunnen vaak moeilijker terug naar alleen een simpel trensje.
De stang wordt vaak gebruikt om het paard onder controle te houden, en als ze daar eenmaal aan gewend zijn, dan is het moeilijk een weg terug te vinden.
Zoals deze mevrouw het doet is dus niet helemaal volgens de regels van de klassieke rijkunst, maar in de praktijk gebeurt het toch vaak.
Ik reed altijd maar 1x per week met stang en trens, de rest van de week op alleen een dik trensbit.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 17:41

Ik reed ook nooit vaker dan 3 x per week op S&T,
misschien ook uit luiheid,
want zo'n oud trenshoofdstelletje is zo schoon maar een mooi S&T hoofdstel neemt toch echt wat meer tijd in beslag Pling

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 18:37

mijn nicht reed 1x per week misschien 2x (een keer voor de les en tijdens de les!) met s&t zij vond het juist de kunst om op alleen een trens zo te rijden! Als je zo goed kan rijden, dan meot je het ook op een trens kunnen doen dan contstant op stang en trens! Daar ebnik het volledig mee-eens, niet omdat het mijn nicht is hoor! nou ja ook wel een beetje..... nmaar het is gewoon waar!!! Haha!

....

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 19:21

Ik reed alleen vlak voor de wedstrijd een paar keer op S&T, meer niet! Haha!

Ik denk dat ze het wel makkelijk vindt zo, je hebt immers wat meer te vertellen. Maar mijn manier zou het niet zijn.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 20:34

In principe zou een paard wat op stang en trens loopt ook gewoon op een trens moeten kunnen lopen. Mijn instructrice vind dat als je je paard op s en t rijdt, je dat altijd moet doen omdat dat het minst verwarrend is voor je paard. Zo heeft zij dat vroeger van de oude leermeesters geleerd. Zelf heb ik gemerkt dat mijn ene paard zowel op s en t als op t te rijden was en mijn andere paard heel lang nodig heeft gehad om aan de s en t te wennen. De laatste heb ik dus ook behoorlijk lang alleen op s en t gereden. Nu rijdt ik hem in het bos op t en soms in de bak bijvoorbeeld als ik een sprongetje wil maken of als mijn bijrijdster hem rijdt. dat gaat nu goed. Het zal dus wel per paard verschillen wat je het beste kunt doen lijkt mij. Vork

Stralend de dag door.

Fitzroy

Berichten: 25032
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 21:29

Ik rijd ongeveer 2 x in de week met S & T, voor de rest op mijn gewone trens. Ik kan niet zeggen dat ik veel verschil merk. Hij kan alleen soms wat rommeliger in de aanleuning zijn op S & T. Juist daarom rijd ik er niet teveel mee.

janna

Berichten: 4535
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 22:18

f
Laatst bijgewerkt door janna op 07-04-22 07:14, in het totaal 1 keer bewerkt

-

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 20:41

Tja...bij mij op de manege staat een paard die een best wel harde mond heeft en weleens een gekke bokkesprong kan maken. Op een gegeven moment deed mijn instructeur er een stang in (ik denk dat het een kimblewick of een thiedeman bit is maar dat weet ik niet zeker. Het hoort hoe dan ook niet in een manege thuis).
Hij zegt tegen mij, ja ik geef dit ding niet aan iedereen, maar nog geen maand later reed de halve manege ermee. Nu kun je natuurlijk al raden dat hij totaal niet meer op dat bit reageert. Een trens erin hoef je al helemaal niet meer te proberen.

Ik denk dus wel, als er overmatig en incorrect gebruik is gemaakt van de stang, dan kan het er wel degelijk een verminderde reactie op gaan treden bij het paard. Dat ze zo nu en dan wel eens een corrigerend rukje eraan geeft moet kunnen, maar niet teveel. Ik denk dat je wel snel de neiging hebt bij het type paard wat jij beschrijft, om sneller aan je teugels te rommelen, maar volgens zijn zulk soort paarden ook vrij gemakkelijk te verpesten omdat ze van nature niet echt licht zijn.

De opmerking 'hier moet hij het op de wedstrijd ook mee doen' vind ik wel wat misplaatst. Het paard eraan laten wennen mag. Maar daar moet het dan ook wel bij blijven.

Groetjes van Patricia

Kijk voor mijn tekeningen op Instagram: https://www.instagram.com/JessGProductions


Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 08:35

Eddy de Wolff van Westerrode geeft in zijn boek "Van groen tot grand prix" heel duidelijk aan dat het niet de bedoeling is om zodra je 5 wp's in de M2 de stang en trens erin te hangen en die vervolgens nooit meer af te wisselen met een trens. Zijn uitleg is meer dan duidelijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers