Copyrights op foto's

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Copyrights op foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 22:34

Naar aanleiding van een paar topics van mensen die er ook mee begonnen zijn... en naar aanleiding van iedereen die het met elkaar eens lijkt te zijn in het 'pikken van foto's topic.

ik vind het echt doodzonde dat steeds meer mensen met die copyrights gaan werken... als in, is het nou echt zo erg als mensen een plaatje van 400 pixels breed op internet gebruiken? wat kunnen ze er nu in vredesnaam mee...

Je zet foto's op internet om ze aan andere mensen te laten zien. Het maakt het voor mij superonaantrekkelijk als er in grote letters doorstaan dat ze van c-tussen-haakjes wie dan ook zijn... Kijk, als jij voor je beroep foto's maakt zoals bijvoorbeeld van www.paardenfoto.nl kan ik het begrijpen, maar als je foto's wil laten zien van hoe goed het rijden gaat, of van hoe mooi je paard is, dan snap ik niet waarom het nodig is...

En dan nog een bal opgooien: is het internet niet ook een heel klein beetje om dingen makkelijk en voor niets te kunnen vinden? Download jij zelf geen hele cd's per MP3? Zoek je zelf geen clipart voor schoolwerkstukken of informatie? Gebruik jij geen gratis diensten zoals bijvoorbeeld hotmail en je uploadsite? Werkt dat dan maar allemaal één kant op?

Zo. Dat moest ik even kwijt...

edit: eerste zin aangepast

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:42

Ik ben het met je eens hoor. Ik vind het ook een beetje onnodig...

Maar misschien doen sommige dit ook wel om te voorkomen dat mensen die foto's gaan gebruiken met verhalen erbij van: "Dit is mijn paard, mooi he?"

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:51

ik heb het alleen op mijn website maar verder doe ik het ook niet hoor of ik zou doorzichtige letters gebruiken

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:51

Ik wil wel mijn paarden laten zien, maar ik vind het niet leuk als 'pennymeisjes' mijn paard te koop zouden zetten of er hele verhalen over gaan ophangen. Daarom zet ik er dus wel tekst doorheen, want hiermee maak ik het een potentiële inpikker lastiger om mijn foto's te misbruiken.
Het kan nog wel, maar kost veel meer moeite en dat schrikt de meeste mensen dan wel af.
En ik misbruik tot nog toe geen foto's van anderen, muziek heb ik wel gedownload, maar die is ook bij mij weer te verkrijgen, dat is ook niet zo persoonlijk als foto's, maar goed, dat is mijn mening.
En dus zal ik ermee door blijven gaan, wat anderen er dan ook van vinden!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 23:00

Waarom is het zo erg als pennnymeisjes de foto's gebruiken? Misschien is de kern van het probleem gewoon wel dat ik dat niet snap.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:07

Het is nou eenmaal geen pretje om je pony te koop te zien staan ofzo.. Dus ik kan het best begrijpen.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:10

Nathalie schreef:
Het is nou eenmaal geen pretje om je pony te koop te zien staan ofzo.. Dus ik kan het best begrijpen.


precies!
meestal zet ik gewoon Evita haar naam erbij op de foto's, vind ik niet storend ofzo.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 23:14

Maar je pony staat toch niet te koop, het is toch alleen maar een foto die door iemand met teveel fantasie gebruikt wordt?

Wat ik wel grappig vind trouwens is dat op de foto's in jullie profiel nergens copyrights staan Lachen

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:16

ik heb het bij mijn tekeningen er groot doorheen staan omdat ik niet wil dat mensen mijn tekeningen zomaar ergens voor gebruiken en als bescherming tegen zomaar uitprinten (is me al een paar keer gebeurd dat ik een aanvraag voor een tekening kreeg, ik de tekening gemaakt voorbeeld gestuurd of het goed was, tekening was goed maar ze printen hem uit en hoeven het orgineel niet meer Boos! )

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:18

Ellende schreef:
Maar je pony staat toch niet te koop, het is toch alleen maar een foto die door iemand met teveel fantasie gebruikt wordt?



Er stonden laatst wel een aantal paarden van bokkers te koop! Niet echt leuk dus..
Er ging laatst ook een mail rond met een foto van mijn paard erin, vind t niet echt een fijn idee dat iedereen zomaar fotos van mn paard verstuurd, weet jij veel wat ze erbij zetten.. Voortaan dus op mijn fotos ook copyright!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 23:22

Ik snap op zich wel dat als er commerciële belangen in het geding zijn (klinkt duur Knipoog ) dat het verhaal geheel anders ligt, dus copyrights op tekeningen waar nog geld ontvangen moet worden snap ik... al blijf ik op dit moment liever geloven in de goedheid van de mens...

en stuur ik scans op van max. 700 pix die gewoon te klein zijn om mooi uit te printen Lachen

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:28

Als ik wist hoe ik een copyright erop moet zetten zal ik dat ook gelijk doen (PB me als je weet hoe het moet) het lijkt me namelijk niet zo leuk omdat ik straks misschien mijn pony op marktplaats zie of zo!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:29

Wees blij dat iemand jou foto en jou paard zo mooi vind dat ze dit soort dingen ermee willen doen!
waar maken jullie je druk om?
er is hier op bokt iemand die haar hele profiel vol heeft staan met foto's die ik gemaakt heb! (semi-profesioneel!) zonder dit te vragen en zonder de fotograaf erbij te vermelden. Nou en? Moet ik er van leven?
En dat je pony "te koop" wordt aangeboden, nou en. hij gaat echt niet weg hoor omdat toevallig een eenofander pennymeisje je foto zo mooi vind. Ze zet zichzelf vool L*L want dan is er toch zeker wel een e-mail adres van diegene.
Zie er de lol van in en reageer op je eigen foto.
Maak jullie niet zo druk, dan moet je geen foto's plaatsen

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:32

Verward Waarom iemand anders zijn of haar foto's gebruiken. Wat moet je d'r in hemelsnaam mee... Gewoon lekker afblijven, of gebruik je eigen foto's, maar blijf van de mijne af! Het is toch mijn paard en niet de jouwe.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:33

Ellende schreef:
Maar je pony staat toch niet te koop, het is toch alleen maar een foto die door iemand met teveel fantasie gebruikt wordt?

Wat ik wel grappig vind trouwens is dat op de foto's in jullie profiel nergens copyrights staan Lachen


Toch niet helemaal goed gekeken, want in mijn profiel staan wel degelijk teksten door de foto's heen. Ok, er staat geen C tekentje bij, maar ik hen wel mijn foto's 'verlelijkt'.
En ik zet die foto's op internet om aan jullie te laten zien, een ander moet zelf maar voor leuke foto's zorgen, als die dat zonodig ergens wil laten zien, maar niet die van mij!
En dat jullie het geen probleem vinden dat je paard ergens te koop staan, moeten jullie weten, ik vind dat niet leuk en daarom zet ik er tekst doorheen. Als je dat niet prettig vindt, moet je maar niet naar mijn foto's kijken, dan heb je er ook geen last van, ok?

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:41

ik doe het zelf nooit
maar ik begrijp best dat er mensen zijn die het wel doen
ik zat laatst op een site (paardenspel) te kijken

en opeens zag ik een foto van een pony die mij een beetje bekend voor kwam
toen ik nog eens goed keek zag ik dat het een pony was die ik op de site
(die hier boven in reclame maakt) heb gezien

dat beestje is overleden en zou het me voor kunnen stellen dat de eigenaar van die foto's hier niet blij mee is

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 00:05

Ellende schreef:
Naar aanleiding van een paar topics van mensen die er ook mee begonnen zijn... en naar aanleiding van iedereen die het met elkaar eens lijkt te zijn in het 'pikken van foto's topic.

ik vind het echt doodzonde dat steeds meer mensen met die copyrights gaan werken... als in, is het nou echt zo erg als mensen een plaatje van 400 pixels breed op internet gebruiken? wat kunnen ze er nu in vredesnaam mee...

Je zet foto's op internet om ze aan andere mensen te laten zien. Het maakt het voor mij superonaantrekkelijk als er in grote letters doorstaan dat ze van c-tussen-haakjes wie dan ook zijn... Kijk, als jij voor je beroep foto's maakt zoals bijvoorbeeld van www.paardenfoto.nl kan ik het begrijpen, maar als je foto's wil laten zien van hoe goed het rijden gaat, of van hoe mooi je paard is, dan snap ik niet waarom het nodig is...

En dan nog een bal opgooien: is het internet niet ook een heel klein beetje om dingen makkelijk en voor niets te kunnen vinden? Download jij zelf geen hele cd's per MP3? Zoek je zelf geen clipart voor schoolwerkstukken of informatie? Gebruik jij geen gratis diensten zoals bijvoorbeeld hotmail en je uploadsite? Werkt dat dan maar allemaal één kant op?

Zo. Dat moest ik even kwijt...

edit: eerste zin aangepast


Niet alles op Internet is gratis en hoeft het ook niet te zijn.
Hele CD's of zelf bioscoopfilms, foto's, boeken en dergelijke zitten gewoon rechten op en mag dus niet. Dat geld ook scannen en plaatsen van artikelen of boeken. Mag dus niet, je moet dat blad of boek maar kopen. Voor trailers, pre-views of samples ligt het anders, daarvan wil de maker juist dat zoveel mogelijk mensen het zien, in de hoop dat ze naar de film komen of de CD of DV, foto of schilderij kopen.

De fotos van mezelf (in mijn profiel) staat geen copyright doorheen, ik ga ervan uit dat die toch niet verkocht worden en inderdaad ik wil die zo mooi mogelijk aan anderen laten zien! Fotos die ik beroepsmatig voor anderen maak staat wel de copyright tekst er doorheen. Als je die zonder de tekst wil, kan dat dus wel maar niet gratis.

Hotmail en upload sites is weer anders. Hotmail is een gratis dienst van Microsoft, ze doen gratis dat in de hoop dat je meer diensten afneemt. Dat is dus gewoon helemaal legaal.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 00:07

Sorry, mijn onduidelijkheid, ik had alleen de foto's van ireentjun en nathalie bekeken...

Marije_jiplover"]
[quote="Ellende schreef:
Maar je pony staat toch niet te koop, het is toch alleen maar een foto die door iemand met teveel fantasie gebruikt wordt?

Wat ik wel grappig vind trouwens is dat op de foto's in jullie profiel nergens copyrights staan Lachen


Toch niet helemaal goed gekeken, want in mijn profiel staan wel degelijk teksten door de foto's heen. Ok, er staat geen C tekentje bij, maar ik hen wel mijn foto's 'verlelijkt'.
?
[/quote]

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 14:11

Ik ken het. Van mijn site zijn ook wel eens plaatjes gejat en zag daarna doodleuk mijn paard ergens anders terug. Was overigens wel een leuk penny verhaaltje bij geschreven Haha! . En ook het tekenwerk verhaal is me overkomen. Zit je weken te zweten op een paar tekeningen, zeggen ze doodleuk dat ze ze wel uitprinten Boos!
Je kunt ook proberen je foto's met een stukje code te beschermen maar zelfs daar zijn de slimmeriken tegen opgewassen. De meeste penny miepjes gelukkig niet *LOL*

nadinec

Berichten: 542
Geregistreerd: 13-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 14:46

Ik heb zelf ook een website, en vind het wel grappig als mensen mij foto's pikken. Het enige wat ik niet zo leuk vind om mijn paarden op een vraag en aanbod site zie staan.
Aan de andere kant, moet je denk ik ook wel denken, "ach ze weten toch niet beter"
Heb zelf ook een tijdje geleden mijn internetadres onderaan de foto's te zetten, maar zoals je zelf al zegt, het is gewoon niet mooi. Ik heb er dus nu zelf voor gekozen om al mijn foto's openbaar te maken en iedereen mag ze van mij pikken.

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:44

Marije_jiplover"]
[quote="Ellende schreef:
Maar je pony staat toch niet te koop, het is toch alleen maar een foto die door iemand met teveel fantasie gebruikt wordt?

Wat ik wel grappig vind trouwens is dat op de foto's in jullie profiel nergens copyrights staan Lachen


Toch niet helemaal goed gekeken, want in mijn profiel staan wel degelijk teksten door de foto's heen. Ok, er staat geen C tekentje bij, maar ik hen wel mijn foto's 'verlelijkt'.
En ik zet die foto's op internet om aan jullie te laten zien, een ander moet zelf maar voor leuke foto's zorgen, als die dat zonodig ergens wil laten zien, maar niet die van mij!
En dat jullie het geen probleem vinden dat je paard ergens te koop staan, moeten jullie weten, ik vind dat niet leuk en daarom zet ik er tekst doorheen. Als je dat niet prettig vindt, moet je maar niet naar mijn foto's kijken, dan heb je er ook geen last van, ok?
[/quote]

Amen
Ik ben het in grote lijnen met je eens
Maar als ze ze willen jatten doen ze dat toch wel. Met of zonder © teken.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:58

Ik vind het juist wel grappig als ik Maikel ergens anders weer terug zie, hij is al een keer dekhengst en spring paard geweest Knipoog dat is het risico van het plaatsen op internet.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:36

Ik heb een redelijk grote site. En vaak worden de foto's gewoon gebruikt voor een paardenspel zonder link naar mijn site.

Ik heb dus de website voortaan in de foto's staan. Zo kan iedereen zien dat ze van mijn site komen. Ze linken de foto's dus gebruiken ze mijn bandbreedte.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:55

Ik ken iemand (hobby fotograaf) die erg mooie foto's maakt en deze ook online heeft staan.
Laatst kwam diegene tot de ontdekking dat zijn foto's door diverse sites werden gebruikt, als logo/achtergrond voor in je mobieltje.
Die sites verdienen daar dik aan. En wat ziet diegene ervan terug? Niets nada nop. Wel een eer natuurlijk dat je foto's daarvoor geschikt worden geacht, maar om deze zomaar ongevraagd te gaan gebruiken?
Nee, naar mijn mening is dit niet ok en ben dan ook niet tegen copyrights.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 18:07

Dan kan jou kennis gewoon een rekening sturen naar degene die de logo's doorverkoopt!
De fotografenfederatie heeft een lijst met richtprijzen. Als de foto zonder toestemming commercieel wordt gebruikt, kent de rechter 3x die prijs toe.
voor prijzen en meer details kijk maar op http://www.fotografenfederatie.nl onder richtrijzen en BUR.