Dierenzegening!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 21:06

Hallo,
Doet jullie manege dit ook? Elk jaar een dierenzegening organiseren? Die van ons wel. Gisteren was het weer zo ver!!
s'Morgens komen we om 8 uur op de manege aan en dan moeten we al de pony's mooi kuisen.
Om 9.30u gaan die ruiters die 12 jaar zijn met de pony's naar de kerk. Als je nog te jong bent dan kun
met een auto mee gaan. De pony's en paarden worden dan aan touwen vast gebonden. De kinderen en de volwassenen gaan dan naar de mis. Als de mis gedaan is kruipen de ruiters terug op hun pony's en paarden. Daar staat de priester met Monica om de broodjes aan de pony's en paarden te geven. Tijdens de terug tocht passeren de volwassenen langs een cafeetje om iets te drinken op hun paard. De wijding is altijd de eerste zondag van de advent. Soms zitten we dan te zingen op de pony's. Ik mag nog niet mee omdat ik nog maar 10 ben. Volgend jaar mag ik waarschijnlijk mee want dan ben ik bijna 12!
Dit zal tof zijn!!

Groetjes Pouskintje Party!! Party!!

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 21:45

Hoi,
Wij rijden niet echt op een katolieke manege maar de eigenaar is wel katoliek en dit is ook een beetje dat de pony's minder kans hebben om een ongeluk te hebben.

Groetjes Celine en Pouskin

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 23:00

Volgens mij is dat typisch Vlaams. In nederland vind men dit zo bijzonder dat jullie dat doen dat het soms op tv komt. Ik heb het tenminste weleens als nieuwsitem gezien. Kan me niet meer herinneren ter ere van welke het heilige het ook alweer was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 08:15

Hier in Zuid limburg is ook heel gebruikelijk om elk jaar de dieren in te zegenen. Dat gebeurt met de hubertus mis. Dan komt de pastoor naar de manege en daar kan je je hond, kat, konijn en paard etc. laten zegenen. De pastoor gaat ook door alle stallen heen en elke pony/paard wordt gezegend met wat wijwater en daarna krijgen ze een stukje brood. Pablo vind dat wijwater sprenkelen maar vaag maar is dol op het mandje wat daarna voorbij komt.