Andrew op controle bij kliniek...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Andrew op controle bij kliniek...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 00:46

Vandaag ben ik met Andrew naar de kliniek geweest in Garijp.
Ik moest heel lang wachten, bleek dat ze een spoedgeval hadden.
Paard met gebroken been dat in het gips moest...
Tja... Andrew bleef ontzettend braaf op de trailer en bijna een uur later waren we aan de beurt.

Eerst rechtuit stappen en draven, toen op de stenen cirkel. Erg gevoelig natuurlijk. Geen buigproeven gelukkig (had ik liever niet omdat hij toch al niet zo lekker liep en je toch wat forceert en we toch al wisten wat er was)
En daar was de dierenarts het mee eens. Overbodig...

Toen naar binnen... Nee dus... Andrew wilde niet de behandelruimte in! Niet met duwen of trekken, ging gewoon zitten! Dus eerst maar een spuitje Schijnheilig
toen liet hij zich toch uiteindelijk naar binnen duwen en eenmaal daar aangekomen werd hij zo slaperig dat ik hem niet eens vast hoefde te houden... Hij liet zijn hoofdje hangen, oortjes naar voren en bleef doodstil staan... 2 fotootjes... Zo klaar!

Toen vergelijken...
Je kon zien dat het middelste van de drie kleine gewrichtjes in het spronggewricht nu bijna helemaal dichtgegroeid was. Heel mooi egaal, met nog een heel smal donker streepje. Een halve milimeter schatte de veearts. Ook van voor was hij mooi verder dichtgegroeid.
Het gaat langzaam, maar hij verwachte dat Andew er nu snel geen last meer van zou hebben (behalve iets verminderde bewegingsvrijheid)
Alle gewrihtjes zagen er verder heel mooi glad en rond uit, zonder tekenen van vergroeiing. Zoals hij in augustus op de foto stond zou hij bij een keuring zijn afgekeurd, maar zo als het er nu uitzag zou hij hem er niet meer op afkeuren! (Waar ik heel blij om was, niet dat ik hem kwijt wil! Schijnheilig Knipoog)

Die onregelmatigheid had hij nog wel gezien, en daarvoor heb ik dus opnieuw equipalazone meegekregen. Dit was een dipje die bij de spat hoorde en zou nog wel eens voor kunnen komen. Ik kon deze keer wel rustig doorrijden.

Ook nog voeradvies gekregen vanwege zijn gevoeligheid voor spierbevangenheid: vet i.p.v. koolhydraten. geen hoogwaardige brok meer dus, maar een plantaardige olie (zoals zonnebloemolie) en eventueel vitamines (voornamelijk E) bijvoeren. Ik was al heel erg terug in brok en gaf hem als zonnebloemolie door de brok om de vitaminepoeders te laten plakken, maar weet nu dus hoeveel hij maximaal per dag mag hebben als hij zwaar aan het werk is.

Afijn... Het was een nuttig bezoekje, want ik weet dat we op de goede weg zijn, dat ik door kan rijden zoals ik nu bezig ben en dat er vooruitgang te verwachten is. Hij is er zeker niet slechter op geworden!
Hopelijk duurt het weer lange tijd voor er weer een dipje komt, of nog liever... Geen dipje!

Ik ben in elk geval opgelucht...
Bedankt voor het lezen van het lange verhaal!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 01:20

Hè jeetje wat een goed bericht Joyce!! OK dan!
Wat een opluchting moet dat zijn, toch ff stressen van tevoren of niet?
Gaat de goede kant op dus, mooi zo!! Die Andrew boft maar met jou Knipoog
Je doet het hartstikke goed!

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:21

Fijn hoor dat het de goede kant op gaat!
Veel succes ermee verder OK dan!

Andrew_lover

Berichten: 179
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: *._.*DraChten*._.*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:35

heey joyce...Wat fijn dat het alleen maar een dipje was... En dat we gewoon met hem kunnen blijven doorrijden...erg fijn om te horen..Haha!...

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:26

Oh da's toch fijn bericht! Super OK dan!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:30

dit was 'het uitstapje' wel waard hé OK dan! !

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 18:51

Ja, inderdaad!
Vandaag hem toch meegenomen naar privéles, mijn instructrice het hele verhaal vertelt en die was ook opgelucht dat we zo verder konden werken en we hem niet overbelast hadden. Het rijden ging best lekker. Op de terugweg stond hij te springen in de trailer en daardoor werd hij alsnog zeiknat. Op stal gelijk rollen en toen ik hem daarna even los liet in de bak rende hij gelijk weg en liet zich daarna in het zand ploffen om -tig keer om te rollen, overeind te springen een bokrondje te geven om ergens anders weer neer te ploffen voor een nieuwe rol-serie. Even naar mij draven om gelijk weer weg te rennen en weer ergens neer te ploffen...
Het leek echt komisch Haha! Toen hij na een minuut of tien uitgerold en gedold was hem op stal gezet om op te laten drogen, geborsteld, dek op en het land weer in...
Toen ik naar huis ging, was hij alweer aan het dollen met de jonge paarden.
Volgens mij geven die medicijnen hem vleugels Schijnheilig Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:57

wat fijn dat t toch de goede kant op gaat

Destiny heeft er een jaar over gedaan(ze zeiden 3-6 maanden was dus 12 mnd) voor het was vastgegroeid, ik heb geen controle foto's meer laten maken, ook geen medicijnen, gewoon 12 mnd weidegang en toen weer geprobeerd en ze was 100% M1 dressuur en L springen en toen na 2 jaar recreatief gebruik LA weer korter, nu na behandeling met Tildren(spat is verder gegaan, het spronggewricht zelf in) lijkt het de goede kant op te gaan, dus binnenkort weer bosritjes met desje Lachen

maar dat hij zo gek doet in de wei is echt wel een goed teken! niet te veel belasten ineens, en altijd erg goed losstappen en uitstappen, dan komt t echt wel goed

welke medicijnen heeft hij nu trouwens? ben wel nieuwsgierig!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 19:21

hij krijgt equipalazone. Staat niet goed bekend, maar werkt wel super.
Hij heeft het niet continue. toen hij de eerste keer kreupel was, een half jaar geleden heeft hij het eerst twee weken gehad, als kuur, daarna bleef hij nog kreupel in draf. Na een maand wachten heb ik weer een kuur van een week gegeven en daarna liep hij goed. Hij is nu een aantal maanden goed geweest tot hij twee week geleden ineens moeilijker in wilde buigen op links, en een week later na een overenthousiaste rit liep hij de dag erna onregelmatig. Twee dagen later liep hij al weer veel beter, maar de veearts kon het gister dus nog wel zien op de harde cirkel. Vandaag had hij waarschijnlijk mede door de medicijnen duidelijk geen pijn... Met rijden doen we gewoon rustig aan om hem niet te overvragen. Alleen op goede bodem rijden, en lang lossstappen en langzaam losdraven tot hij zelf tempo verhoogd.
Waarschijnlijk is een kuur van 1 week al genoeg deze keer, hij liep immers zonder medicijnen al weer bijna goed binnen een paar dagen.

Equipalazone is dus alleen om die ontstekingsreactie te stoppen en hem door de dipjes te helpen. Als ik het hem continue zou moeten geven, dan zou ik stoppen met rijden...

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 20:24

Hee, dat is een opluchtig zeg! Fijn dat je lekker door kan blijven rijden...

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 20:54

Dat zijn goede berichten, Joyce, lekker dat je weer aan de slag kunt.
Hopelijk blijft het dipje weg!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:20

hé goed nieuws hoor, fijn voor jullie! Het klonk allemaal zo beroerd vorig jaar...

OK dan!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 21:32

ja, hij bleef ook veel langer kreupel dan de veearts had verwacht. die dacht dat het na die ene kuur wel over zou zijn, maar hij is toch ruim drie maanden kreupel geweest en pas met vier maand kon ik weer echt rijden in stap, draf en galop. Ik had eigenlijk al een beetje ingecalculeerd dat ik nooit meer met hem lekker zou kunnen rijden. Hij blijft ook nu wel buien houden dat hij gevoelig loopt, of niet lekker actief is, maar met niet te lange ritten en op goede stevige bodem (en vooral in de binnenbak van mijn instructrice met houtgranulaat) loopt hij zelfs beter dan voor hij kreupel werd. Ik heb nu geleerd hoe ik hem beter zijn achterhand kan laten gebruiken en hoe ik hem "aan elkaar" kan rijden. Je merkt heel langzaam dat hij sterker wordt en krachtiger gaat lopen, ook zijn conditie gaat langzaam weer vooruit. Maar juist daarom schrok ik zo van zijn dip!
Ik was bang dat hij weer maanden kreupel zou zijn ,of dat het niet meer goed zou komen... Nu krijg ik zelfs een beetje hoop dat ik misschien wel weer eens een leuk B-proefje met hem mee kan rijden bij de onderlinge wedstrijden... Maaruh... Alleen als hij goed loopt. Ik wil niets forceren!
Bedankt voor jullie lieve reacties...

superstarry
Berichten: 225
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Drachten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:22

Jee wat een opluchting zeg!! Gelukkig valt het mee met het slechte nieuws, heel veel sterkte verder!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:28

Citaat:
Equipalazone is dus alleen om die ontstekingsreactie te stoppen en hem door de dipjes te helpen. Als ik het hem continue zou moeten geven, dan zou ik stoppen met rijden...


Het middel is wat in het verleden Bute was.
Niet te lang gebruiken dus.

Verder wens ik je veel sterkte en nog veel rijplezier toe.

Die voedingstips zijn ook ok.
Ik voer muesli van Equisanum daar zitten heel veel olien in.
In brokken kan dat nl niet die vallen dan uitelkaar Haha!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:31

Uit een topic toen [naam verwijderd] spierbevangen was:
Zannekin schreef:
Heb je een drastische dieetverandering al geprobeerd? Geen krachtvoer en vet toevoegen: http://www.ruralheritage.com/vet_clinic
De moeite toch waard om een keer te proberen. Wordt ook hier voorgeschreven.

Hier raden ze aan een vetrijk dieet met Lucerne-voer.

Wat goed dat de spat van Andrew toch aan het stabiliseren is. Vermoed nu zelf dat het idd tijdelijk gaat wezen, en zodra de ontwikkeling ind e spat is gestopt, je gewoon nog een hele tijd probleemloos met je geliefde Andrew kan rondrijden. Wellicht geen sport, en zeker geen springen, maar toch, genoeg leuke dingen om nog wel te doen fijn voor je!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 14:41

Super bericht Joyce!
Fijn dat je weer met hem door kunt rijden, en over 2 weken ga ik met je mee naar les Knipoog

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 18:21

Hee Joyce ,hier alsnog even een reactie van mij
Had je topic compleet over de kop gezien,snap er echt niks van. Bloos! Verward
Maar goed nieuws hoor Wat een opluchting is dat dan he als ze je het goeie nieuws vertellen,kun je in elk geval lekker door blijven rijden met Andrew. OK dan!