Paarden en pony's wel of niet bij elkaar in de wei???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
karinb
Berichten: 17
Geregistreerd: 02-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-01 20:29

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie hier op willen reageren. Thuis heb ik 3 pony's staan en 1 paard. De pony's lopen altijd bij elkaar en het paard loopt apart. Nu hebben we er sinds kort een heel groot stuk land bij (mooi, groot en droog) en wil ik ze allemaal bij elkaar in doen. Maar het probleem is dat het paard het niet kent om bij die andere merries in te lopen. Ze heeft vroeger als veulen en enter wel bij andere paarden in gelopen. Het paard is 6 jaar en kan af en toe behoorlijk speels zijn. 2 pony's zijn al op leeftijd en dus niet zo snel meer. De andere pony is nog jonger. Zouden deze 4 bij elkaar in kunnen lopen of is dat juist vragen om problemen? Hebben jullie hier ervaringen mee?
Alvast bedankt voor jullie reactie

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: karinb op 2001-12-03 19:38 ]</font>


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 20:31

Doe eerst het paard in bij 1 pony. Doe dat een paar keer en kijk hoe het gaat. Als dat goed gaat, 1 voor 1 de andere pony's erbij. Meestal lossen ze problemen zelf wel op, ik denk dus dat het wel goed gaat.

Sanny

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 22:08

Hoi,

Als wij een nieuwe pony erbij kregen deden we ze meestal direct met z'n allen in de wei. Eerst was er dan een beetje rang bepaling en elkaar achter na zitten, maar na een tijdje waren ze goed aan elkaar gewent. De pony die er bij kwam was meestal in het nadeel, iedereen wou met hem kennismaken, maar na een beetje bokken en gillen was dat ook weer over. Soms kwam het voor dat 1 pony de nieuwe van de anderen weg hield en hem er niet bij liet komen, toen hebben we een paar eruit gehaald en werden ze toch vriendjes. Meestal valt het wel mee met de wondjes van het bokken, ze raken elkaar meestal niet erg en ze wijken wel uit voor een bok, je moet ze als ze weer rustig zijn wel even controleren op wondjes. Als je bang bent dat ze zich gaan bezeren aan hun benen kun je natuurlijk beenbeschermers om doen, maar dan moeten ze wel goed vastzitten, dit deden wij meestal niet.
Oja even voor de duidelijkheid wij hebben nu een groep van 1 paard, 3 e-pony's en een shetje. Er zijn veel paarden bij gekomen en weggegaan (een pony verkocht en 3 op proef geweest en weer terug gegaan of verkocht). Nu hebben we een hele hechte groep en we hebben ze vaak in de wei zien dollen en weten nu echt wat de leiding types zijn, dit is wel handig om te weten als je ze er alleen moet uit halen want je pakt gewoon de leider en de rest volgt wel. En 1 van de oudere pony's neemt ook een jongere onder haar hoede, heel grappig, waardoor de jonge veel makkelijker iets te leren is met de oudere merrie erbij, hij doet t gewoon na. Ik wens je veel plezier en mijn advies is om ze gewoon bij elkaar te zetten!!! Veel suc-6!!!

Groetjes Sanne en de paardjes


Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 22:12

Je moet het gewoon proberen. Het is heel normaal als de paarden in het begin ff "ruzie" maken om de rangorde te bepalen.
Ik heb zelf een paard van 1.74 en wilde graag een gezelschaps paardje erbij hebben. Dat is een shetlander geworden (hij kan onder me paard doorlopen) ik was ook heel bang dat het niet goed zou gaan, maar ze waren meteen dol op elkaar en zijn echt de beste maatjes!
Succes er mee!

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 23:30

Het ligt er een beetje aan hoe dominant de paarden zijn,
wij hebben een ruin die ik absoluut niet bij de andere ruinen in de wei hoef te zetten!
Hij brengt ze echt letsel toe!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 00:25

Ik ben het helemaal eens met Sanny, gewoon proberen en niet te snel denken dat het niet goed gaat. Rangorde bepalen is normaal; zou raar zijn als het anders was.
Persoonlijk zou ik het met allemaal tegelijk proberen. Maak je geen zorgen om de kleintjes, want die zijn de grote toch vaak te vlug af. (Kunnen veel sneller omdraaien)

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 00:35

Gewoon proberen, maar wel even in de buurt blijven. Meestal vechten ze even de rangorde uit en dan gaat het goed, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. De oudere pony's zullen meestal zelf wel aangeven dat ze met rust gelaten willen worden. Bij ons op de wei tenminste wel.
En als ze echt onrustig blijven kun je ze toch alsnog uit elkaar plaaatsen?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 11:07

Goed uitkijken! Wij verkochten een driejarige hengst naar Oostenrijk. Na een paar weken kregen we te horen dat hij was doodgetrapt door een groot paard. Waarschijnlijk werd het hengstje wat te opdringerig... Huilen

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 11:58

Denk dat je het best kunt proberen. Wel ff erbij blijven, het kan natuurlijk alijd fout gaan..
Maar als ze allemaal niet erg dominant zijn zal het best meevallen.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 12:01

Nee niet gewoon proberen, er kunnen ongelukken gebeuren. Deel de wei in tweeen door een goed breed schrikdraad te spannen en laat de paarden zo kennis met elkaar maken. Na een paar dagen (als het goed gaat) haal je de draad weg.
Als je ze gelijk met elkaar losgooit op de wei zal je wei ook niet lang mooi blijven want ze zullen als gekken tekeer gaan. Ik zou het risico niet nemen als ik jou was...

RESPECT VOOR JE MEDEMENS!!!!

FlyGirl

Berichten: 225
Geregistreerd: 19-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 12:37

Ik zou ze in elk geval niet 1 voor 1 bij elkaar zetten dan moeten ze telkens weer de rang onder elkaar uitvechten, dus dan zou ik ze allemaal tegelijk bij elkaar zetten en erbij blijven.

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 13:15

ik laat de nieuwe paarden vaak eerst op stal aan elkaar wennnen, ik heb stallen waarbij ze gewoon bij elkaar kunnen en elkaar kunnen besnuffelen en als ze elkaar zat zijn hebben ze ook ruimte zat om elkaar een beetje te ontwijken.
de nieuwe paarden zet ik dan altijd een nachtje naast de leider van de kudde dan is die rangorde vaak al een beetje uitgemaakt en dat scheelt de volgende dag in de groep vaak een heleboel! *LOL*

ooit zal ik daar komen waar ik wil zijn, ik moet alleen nog weten waar dat is.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 13:57

hai,

wij hadden het vroeger ook altijd apart.
maar de laatste twee jaar doen we alles bijelkaar.
het gaat hartstikke goed, wel ff wennen maar we hebben het gewoon in één keer gedaan.

er lopen 2 shetveulentjes, 2 jonge paarden, 2 jonge pony's en 2 bejaarden (36 en 29) pony's en dat gaat allemaal prima.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:04

Laat ze eerst aan elkaar wennen door ze bij elkaar in dezelfde wei te zetten maar met een draadje ertussen. Zo kunnen ze wel snuffelen maar ook weg. Na een paar dagen het draadje weghalen. Dit heeft bij mij altijd gewerkt. Een andere optie is het paard eerst laten wennen aan of de meest dominante van de andere groep of juist de minst dominante. als die aan elkaar gewend zijnde rest van de groep er pas bij zetten.

sorry niet goed gelezen deze suggesties zijn al eerder gegeven. Mee eens dus.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: dimmelim op 2001-12-04 13:05 ]</font>

karinb
Berichten: 17
Geregistreerd: 02-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-01 14:25

Bedankt voor jullie reacties! Helaas zijn er wel veel verschillende meningen die jullie vertellen. Enkelen zeiden: eerst naast elkaar in de stal of naast elkaar in de wei. Dat lopen ze al. En af en toe, meestal in de wei geeft dat wel gepiep en gegil maar daarna rennen ze meestal van elkaar weg. Dus die reacties ken ik al, in ieder geval bedankt voor jullie suggesties. Maar ik weet dus nog niet precies hoe ik het ga doen. Als iemand nog ideeen heeft dan hoor ik zo graag!!!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 20:26

ik heb zelf een veulen van nu bijna 7 maanden oud. de eerste week stond hij apart in een paddock en naast hem een haflinger. na die week gewend te zijn niet meer te drinken bij z'n moeder heb ik eerst met hem een rondje door het weiland gelopen en in het land liepen toen 3 shetlanders en 3 fjordjes. toen die kwamen snuffelen enzo eerst even vast gehouden en daarna los gelaten. en dan gaat het meestal wel goed


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, boemel, MaanNaam en 94 bezoekers