Tips voor aankomen paard + voer ik genoeg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Tips voor aankomen paard + voer ik genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 01:53

Ik rijd sinds kort een paardje.

19 jaar, merrie, ze zal ongeveer 1.55 zijn, misschien ietsjes groter, maar zal niet veel schelen. Tis een Hakney X Gelderlander, ze is vrij rank maar toch steviger als een gemiddeld paard. (Zie mijn profiel voor foto's, het is de zwarte merrie Beauty)

Nou is het zo dat ze erg mager (3 maanden terug) bij ons aankwam.
We zijn begonnen met haar een halve kilo biks 's ochtends en 's avonds te voeren, 1 plak hooi 's ochtends en 's avonds.
Daar zijn we heel snel van afgestapt omdat ze alleen maar dunner werd.
Tegenwoordig zit ze op het dubbele, 1 kg biks 's ochtends, 2 dikke plakken hooi en 's avonds presies hetzelfde.
Over het algemeen krijgt ze er ook brood bij (kwart brood, bruin) en een stuk of 4 grote wortelen.

Maar ze komt nog steeds niet aan.
De paardentandarts komt aanstaande donderdag en er is al een wormenkuur tegen eventuele lintworm besteld, die komt met iets van een week binnen. Maar stel nou dat dit niet de problemen zijn, hebben jullie nog andere tips? Of moet ik haar gewoon meer gaan voeren?

Ik rijd haar niet echt intensief, laat zeggen dat ik haar gemiddeld 2x per week een half uurtje rijd (veel draven, gallopje en een rengallop) en dan nog iets van 3x in de week 20 minuutjes naar buiten zonder zadel en een beetje stappen een drafje en een gallopje.

Eens in de zoveel tijd maak ik een rustige buitenrit van ongeveer 2 uur.
Ze staat gemiddeld 8 uur per dag op de weide, maar het gras is erg kort dus daar heeft ze niks aan.

Nou, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Alvast bedankt,

Tessa

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 09:17

Het bekende antwoord:
Haal er een d.a. bij als je het niet zeker weet.
Misschien heeft ze iets onder de leede waardoor ze niet dikker wordt.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 11:01

2x een kilo biks vind ik niet echt veel hoor,misschien heeft het paard een snelle verbranding en heeft ze meer nodig.
Je kan ook rustig een half brood geven hoor,mijn paard staat op rust en die krijgt hetzelfde gevoerd +een schep meusli en 2 plakken kuil.

gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 11:07

maiis is een dikmaker.
mijn paard krijgt per dag:
2kg brok, +- 6kg voordroog, 2 kg scheppen gerst, en een emmertje pulp(droog zo.n 1/3 kg). daarnaast krijgt ie als ie is gewerkt nog een kg lucernebrok.

ik zou als ik jou was toch wat meer voeren om haar dikker te krijgen.
succes!!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 13:05

thanx, meer voeren dus Lachen ennuh, betreft de DA, beaut is erg fit onder het zadel, ook in de weide en aan de hand. Het enige waaraan je kan zien dat ze niet helemaal gezond is is dat ze zo dun is. Maar voor we er een DA bij halen laten we eerst haar tanden vijlen en krijgt ze een uitgebreide wormenkuur. Als het dan nog niet opschiet dan halen we er een DA bij

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:09

maismeel: lekker met warm water een papje van maken en je ziet haar dikker worden
Mijn koudbloed werd ineens erg mager (geen weidegang in de winter)en nu geef ik 1 x per dag 5 handjes maismeel (als papje) en de ingevallen plekken zijn na 3 weken al helemaal weg OK dan!

Verder krijgt hij 2 keer 1/2 kilo brok en een kilo müsli en nog wortels, appeltje enz.

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:21

een vitaminepreparaat wil ook nog wel eens een beejte helpen.. net als een wormenkuur kun je die in pastavrom krijgen.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:01

hi die van mij was ook altijd erg mager, behave deze zomer, maar nu ging ze naar binnen en werd ze weer mager. heb er wel een DA bij gehad, en nu bleek had ze eiwit tekort. en ze had iets aan de lever. ik gaf haar altijd veel hooi dat ze de hele dag door kon eten en 2 a 3 kio brok per dag. ik reed haar elke dag een 3 kwartier en 1 dag rust en 1 dag longeren. nu ben ik haar meer brok gaan voeren en ze krijgt nu 4 kilo merriebrok (zit merr eiwit in) en ze moet eigenlijk naar de 6 maar daar begin ik niet aan ze ziet er nu erg goed uit.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:29

Het lijkt me dat je wat weinig voert. Het zou beter zijn om 3 a 4 keer per dag een dikke plak hooi te geven en dan bv per dag 2 a 3 kilo brokken.

Persoonlijk vind ik geexpandeerde maisvlokken prettig om bij te voeren, als een paard eens wat extra's nodig heeft.

Brood is op zich niet zo gezond voor paarden, af en toe een sneetje gedroogd brood kan geen kwaad.

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:35

1 woord: maismeel OK dan!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 23:28

hum, thanx voor de tips, het valt me de laatste 2 dagen op dat ze wat lustelozer is Boos! wordt inderdaad tijd voor een vitaminenpreparaat

duppie82

Berichten: 70
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: Almere/Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:36

Ik zou maar oppassen met maismeel, het is inderdaad een dikmaker, maar ik heb ook gehoord dat het vet om de organen vastzet en dat wil je niet. Gewone hele mais of gebroken mais is veel beter.
zowieso is het beter dat het paard meer hooi of kuil krijgt, dit is ook een dikmaker ( denk maar aan grasbuikje )Ik zou inderdaad ook een vitamine stoot geven, dan heeft ze een oppepper.

Een laatste tip: Heb je de mest al bekeken, daaraan kan je zien of het voer wat je geeft goed gekauwd en verteerd wordt. Als je grote stukken onverteerd hooi of brokken tegenkomt dan weet je dat het probleem bij haar mond of darmen liggen.
Ik hoop het beste voor je en veel succes met je paardje.
Zo

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 00:40

thanx duppie, ik heb de mest nagekeken, hier kon ik niks bijzonders aan vinden, het valt me alleen op dat ze wel veel mest, (maja, ik kan me natuurlijk ook vergissen omdat ze normaal gesproken niet zo lang op stal staat als vandaag) Ik vond 5 mesthopen, die zijn er gekomen in ong. 19 uur, naja, bij nader inzien valt dat misschien nog wel mee...

Nee, die vitaminenpreparaat gaat er komen, zelfs al zou ik die zelf moeten betalen. Ik weet niet hoeveel zoiets kost?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:02

lunatje schreef:
Nee, die vitaminenpreparaat gaat er komen, zelfs al zou ik die zelf moeten betalen. Ik weet niet hoeveel zoiets kost?


Hangt ervan af voor welke je kiest. Misschien heb je iets aan de volgende link: http://www.paardendrogist.nl.

Toch lijkt het me een goed idee om als het paard magertjes blijft, de dierenarts te laten komen voor o.a. een bloedonderzoek. Het zou namelijk best kunnen, dat je paard genoeg vitamines en voedsel binnen krijgt, maar dat het niet (genoeg) verteerd kan worden om de een of andere reden.

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:15

ik ben persoonlijk absoluut geen voorstander van maispulp of meel...

een uitgebalanceerde en gevarieerde voeding is nog steeds het beste..

brok verhogen, en vooral hooi! hooi is als gras, paarden lopen de hele dag in de zomer toch ook op gras en eten naar genoegen, waarom niet bij hooi? (let wel: er zijn paarden, waaronder de mijne, die zich zouden verongelukken als ik hem onbeperkt hooi geef, maar algmeen genomen mag een paard hooi eten naar zn zin (maar geen kuil ofzo, ik heb het dus over gewoon hooi!!)

wat je ook kan doen is door de brok wat zonnebloempit of mais olie doen, dikken ze ook wat van aan.

welke brok krijgt ze? daar hangt ook veel van af...

vitaminenkuur en ontwormingskuurtje zal haar goed doen.

succes!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 19:05

oef, welke brok ze krijgt weet ik zo gauw even niet uit mijn hoofd. Tis sowieso gewoon onderhoudsbrok. Maar ze krijgt iig 's ochtends 2 dikke plakken hooi en 's avonds ook. Verder staat de op de weide, gras is erg kort maar daar plukt ze ook wel wat uit.
Olie is een goed idee, zal een fles halen.
Verder komt donderdag de tandarts, karin (de eigenaresse) wilt even afwachten wat die zegt over beauty, en van daaruit handelen.

Ik ga tevens binnenkort de vorige eigenaar bellen, even kijken of hij het vaccinatieboekje nog heeft liggen en even dergelijke dingen navragen, we vermoeden namelijk ook dat ze chronische lichte bronchitis heeft...

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:59

Het kan ook zijn dat de wormenkuren helemaal niet aanslaan!
Dat was bij ons toen ook, ze kregen iedere 2 maanden netjes hun wormkuur. Maar toen de DA kwam, omdat de merrie te mager was geworden bleek dat ze een verwaarloosde worminfectie had Verward
Wormpasta kan bepaalde delen van de darm overslaan.
Een spuit in de bloedbaan zorgt er voor dat dan echt alle wormen doodgaan.

Voortaan krijgen ze allemaal in de bloedbaan bij ons.

Slobber voeren helpt ook goed.
Onze merrie van 18 wordt ook niet snel dik, verbrand het vet heel snel na een rit of rijles (ivm steekwond 4 jaar terug, veel bloed verloren enz.)
Ze krijgt op dit moment 6 liter slobber per dag, 3 's morgens en 3 's avonds.
En ik zou hooi voeren zoveel ze op kan.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:22

Veel paarden op leeftijd hebben moeite om op gewicht te blijven. Ik heb er zelf ook zo eentje staan.
Ik zou vooral het hooi flink omhooggooien. En dan een vitamine stootje he? Die dingen zijn niet zo duur, 7 of 8 euro gemiddeld. Ik geef standaard elke 3 maanden een vitamine stoot, en slechter is hij er nog nooit van geworden.
Verder kun je ook olie (zonnebloem of mais) geven. Beginnen met een klein scheutje en dat kun je langzaam opvoeren. Niet gelijk een hele plens geven.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 14:13

Precies, net als noekie dacht ik ook aan een worminfectie. Toch even de da erbij.

gina_oud
Berichten: 117
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:46

Wij hebben ook een oud paardje (ongeveer 25 is hij nu). Ook hij viel een poos geleden erg af. Op aanraden van de veearts heeft hij een paar emmers vitaminen leeg. Ook heeft hij bij zijn brokken nog extra muesli. En natuurlijk heel veel gras laten eten, want dat zit boordevol eiwitten.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 21:58

bij lilian stond ze dag en nacht op de wei, kregen ze hooi en ik meen 1 of 2 kilo biks, maar kan het me niet helemaal goed herrineren, ze was iig nooit mager!

succes me beauty, hoop dat ze snel weer wat dikekr wordt!

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:47

voer het paard meerdere keren per dag. mensen die moeten aankomen eten ook wel 5 of 6 keer per dag.

dus geef haar 2x biks, niet teveel anders wordt ze vervelend.
en geef haar vier keer per dag 1 plak hooi.
zo moet het lukken, wordt ze dan niet dikker dan kan er een ander probleem zijn.
als ze redelijk druk is zou ik haar schildklier laten testen, als die te snel werkt kunnen ze daar ook dun van worden.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 19:04

ellepel schreef:
als ze redelijk druk is zou ik haar schildklier laten testen, als die te snel werkt kunnen ze daar ook dun van worden.


Ze speelt regelmatig voor atoombom.....

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:03

In wortelen zit echt geen voeding..dus daar moet je niet teveel op rekenen...ook helpt het om je paard(gebroken) maís oftewel kippevoer te voeren...Hooi voeren moet je niet meten maar naar behoefte voeren..wat voor hooi voer je?Ook help het misschien om eerst hooi te voeren en een half uur later pas biks te voeren..misschien ook wat 'vollere'biks met meer inhoud als een onderhoudsbrok...Ik denk overigens dat haar laten grazen in een nagenoeg kaal land ook niet veel goeds opleverd...zo blijft ze in beweging(verbrand dus energie) en krijgt er nauwelijks energie van terug van het grazen...of je moet r hooi gaan bijvoeren in het het land?!
Wanneer is ze voor ut laatst ontwormd? en met wat voor merk? Een vitaminespuit kan ook nooit kwaad...die kosten rond de €7,- meen ik.
Een paard die overigens nagenoeg dagelijks getraind word mag minstens wel 3 à 4 kilo voer hebben..mijn pony kreegt ook 3kg p/dag!!die traint dagelijks 3 kwartier(best zwaar nog ook..rijd Z dres en M spr)en krijgt overvloedig ruwvoer aangeboden zodat er altijd wat te knabbelen valt!!
Overigens voer ik om 22h nogmaals ruwvoer...

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:58

voor het geval dat er wat met haar tanden niet goed zit is hele of gebroken mais geen aanrader omdat ze die dan sowieso niet goed kan kauwen en die er van achter net zo uitkomt als hij er van voren in is gegaan. maismeel is dan beter of maisvlokken. persoonlijk geloof ik meer in een goed merk paardenbrok. paarden met een minder goed gebit hebben vaak ook moeite met müsli.

onbeperkt hooi is in mijn ogen sowieso vanzelfsprekend. dat wil zeggen voer zoveel dat er altijd wat over is. als het paard vanwege gebitsproblemen het hooi niet goed kan kauwen is er nog de mogelijkheid om (gehakselde) lucerne te voeren. de paardentandarts kan je in dit geval ook goed adviseren. laat hem/ haar ook naar de mest van het paard kijken.