wondje bij hoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

wondje bij hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 23:19

Ik kwam er vandaag achter dat mijn paardje een wondje heeft op een heel raar plekje...
Precies bij zijn kroonrand, maar dan helemaal aan de binnenkant van zijn been.
Er is ook een stukje hoef vanaf gescheurd(niet ernstig).
Vaak als ik hem vraag 'om' te gaan en ik duw hem opzij (hij weet nog niet wat 'om' is, hij is nog jong) dan gaat hij op zijn eigen hoeven staan.

Kan het hierdoor komen??

En hoe zorg ik ervoor dat ie niet meer op zijn eigen hoeven gaat staan?

Moet ik hem nou zo'n schoen om doen??

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 19:36

Mijn paard had het laatst ook, die schrok ergens van en sprong zo met zijn ene voet op zijn andere voet. Is het mooi schoongebloed? Anders evt. een keer wassen met bijv. betadine.
Heeft hij ijzers? Dan kan je het evt. met je smid bespreken (misschien dat de ijzers iets uitsteken). Zou het gewoon aankijken, maar je kan hem met loslaten natuurlijk wel springschoenen aan doen. Dan moet je wel die van neopreen nemen en niet de rubbere. Dan kan hij daar in ieder geval niet meer op gaan staan.

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 20:42

Een van onze pony's slaat vaak de trailer kort en klein(dit is een tik die die nu eenmaal heeft..als ze links staat is het erger dan als ze rechts geladen staat) en had laats ondanks alle beschermers ook een sneetje in heer kroonrand/hoef geslagen. Dit was oppervlakkig en heb ik gewoon met Biotex een paar dagen(1 maal daags) gewassen en er Biocrème (verkrijgbaar in ruitersportzaak..heet Vossen Biocrème, zit in een
tube(tje) opgesmeerd en dat plekje is goed genezen..ziet er niks meer van en is een maamd geleden gebeurd. Ook heb ik het een paar keer met Hydrocortiderm behandeld (dit is een brandwondencrème voor honden/katten maar een super geneesmiddel wat schaafwonden en mok betreft)
Misschien een oplossing, maar niet noodzakelijk om een springschoen om te doen..rubber of neopreen maakt niet zoveel uit..als ze maar goed passen!!doe ze ook niet te strak..maar ook niet te los om..dit kan gevaarlijk zijn!!ongeveer 1 à 2 vingers ertussen.Een hoefschoen raad ik ten zeerste af!!

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:02

Zorgv heel goed voor dat wondje. Het is dè plek voor wildvleesvorming. Die wondjes zien er onschuldig uit, maar let goed op. Mijn paard moest met zo'n wel wat grotere wond vier maanden compleet stilstaan.