Ligt western mijn pony beter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Ligt western mijn pony beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 10:52

Misschien beetje een rare titel, maar ik heb met het rijden van mijn pony wat ontdekt.

Mijn pony is met rijden enorm stug. Ze zit helemaal vast op 1 kant, is verschrikkelijk snel en heeft een harde mond. Ze loopt ook erg op haar voorhand. Zodra ik de teugels oppak is het: rug wegdrukken, nek erop en proberen eronderuit te komen.

Nu was ik van de week aan het galopperen en gooide ik eens mijn teugels los, om te kijken hoe ze daarop zou reageren. Het tempo verminderde direct en de hals zakte zeker een meter naar beneden. Van sterrekijken naar neusje over de grond... Nu liep ze zeker niet perfect, nog steeds spanning in haar rug en te veel op haar voorhand. Maar het echte verzet was eruit Lachen

Nu zit ik er al een tijdje over te denken om westernlessen te gaan nemen, daarom ook dit experimentje zeg maar Knipoog Het ligt mij ook beter om een pony meer vrijheid te geven van voren dan altijd maar druk op de teugels.

Zou mijn pony dit nu fijner vinden? Het kan ook zo zijn dat ze vroeger altijd met een hele harde hand is gereden (verklaart ook waarom ze zo doet, ik heb haar nog niet zo lang) en dat ze, nu ik de teugeldruk weghaal, geen reden meer ziet om zich zo te verzetten.
Ik wil wel graag jullie mening hierover


peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:38

met je teugels losgooien los je je probleem niet op. het is de bedoeling dat ja paard soepeler wordt en dat je een goede aanleuning krijgt. ook bij western. een harde mond kan je alleen oplossen met een zachte hand.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:31

misschien moet je met die mooie ontspanning weer vanaf 0 beginnen nu en beetje voor beetje haar weer oppakken met teugel en been, veel overgangen... Lachen

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:46

westernrijden is niet je teugels losgooien en maar doordenderen.....
Ik denk dat je heeeeeel erg teleurgesteld gaat worden als je met die gedachte aan westernles begint.

Hoe wil je je verzameling en soepelheid in het paard brengen als 'ie stug is en een harde mond heeft? Dat zul je eerst op moeten lossen.

Waarschuwing: als je een westerninstructeur vindt die positief reageert nav wat je hierboven schrijft en e.e.a. op kan lossen mits je er een scherper bit (wrs shaffleshanks) in hangt, dan heb je een heeeeeeel verkeerde getroffen....

Stel je beeld over western maar wat bij. Voor verdere info verwijs ik je naar het westernforum.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 17:15

ik denk ook zeker niet dat western rijden je teugels losgooien is. Maar ik weet wel dat je minder druk in je hand hebt. Als ik bij mijn pony constant druk op de teugels heb, verzet ze zich dus heel erg. Hoe meer ik de druk weg haal, hoe rustiger ze wordt. Als ik helemaal niks meer in mijn hand heb, dan zakt ze zelfs met haar hoofd. Ik ben ook niet van plan om met deze pony westernlessen te gaan nemen. Ik denk ook wel dat als je heel veel raint ze uiteindelijk ook wel normaal op 2 teugels kan lopen, maar nu reageert ze dus het beste op zo min mogelijk druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 17:43

Ook in de western heb je (zeker in eerste instantie) gewoon druk op je teugels nodig om verzameling op te kunnen bouwen. Een paard leert niet 123 om te verzamelen zonder teugelcontact. Dus "vlucht" niet naar western is mijn advies, maar los je problemen op.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 21:24

Welke kant van de paardensport je ook op wilt je zal toch echt je paard lekker ontspannen aan het lopen moeten krijgen.

Dat je haar afentoe eens lekker met een lange teugel laat gaan is niets mis mee, maar voor de verdere problemen zou ik er een instructrice bijhalen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 11:22



Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 19:30

Ik vind het wel goed van je dat je de teugels als experiment eens losgooide! Voor een paard dat altijd strak in de krul moet (no offense) is het heerlijk om eens zonder aanleuning te mogen lopen of rennen! Het zal wel even wenne voor hem zijn, maar met zulke dingen doe je je paard heus wel een plezier! Ik zeg nu niet dat je dit elke keer moet doen, maar zo af en toe is heerlijk voor de ontspanning en gaat je paardje het rijden ook leuker vinden!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers