Met wat voor bit rijden jullie, en waarom?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Met wat voor bit rijden jullie, en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 16:13

Hoihoi,

Ik vroeg me af met wat voor een bit jullie rijden en waarom jullie keuze is gevallen op het bit dat jullie gebruiken.
Gewoon een topic puur uit nieuwsgierigheid en misschien dat ik nog wat kan leren over verschillende soorten bitten, netals jullie

Ok ik rijd met een dubbel-gebroken K&K bit, de Conrad huppel-de-pup, en voor de afwisseling heb ik gewoon een simpel enkel-gebroken bustrends.

O ja, is afwisseling van een bit juist goed of slecht voor een paard / pony, wat zijn jullie meningen erover?

Doei


haffies4ever

Berichten: 126
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: In de paardenstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:15

Ik rijd met een gebroken bustrens ofzo. Het is best wel een dik bit. Ik wissel nooit van bit en het lijkt me ook niet echt goed.
Laatst bijgewerkt door haffies4ever op 02-03-04 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Haha! Hallooooow Haha!

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:16

Ik wissel mijn bitten heel vaak. Heb het idee dat mijn paard meer door de 'verrassingsfactor' beter op een bepaald bit loopt, dan door het bit zelf. Als het nieuwe eraf is, dan vervallen we toch vaak weer in het oude.

Ik rij o.a. met een dubbel gebrokken bit, een bit met van die rolletjes (geen idee hoe zo'n ding heet), en heel soms (voor de echt erge dagen) met een ongebroken correctiebit..

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:23

Ik rij met een dubbelgebroken trens.
Snap het nut van afwisseling alleen niet Verward

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:26

Ik rij op het moment met een bustrens, en af en toe een dubbelgebroken bustrens. Voor het buitenrijden ga ik binnenkort een hackamore gebruiken. Ik rij dan toch altijd met waslijnen, dus zie het nut van het bit dan niet.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:34

Ik rijd met een dubbelgebroken watertrens en niet te dik.
De paardentandarts adviseerde dit bit omdat deze goed bij Rachel in de mond ligt omdat ze te weinig ruimte heeft in de mond.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:41

Ik rijd Siki met een dubbelgebroken bit, daar doet ze het super op, ze heeft veel meer ontspanning voor.
Hiervoor reed ik haar met een gebroken trens, maar ik heb het idee dat deze haar veel beter in de mond ligt!

Faber quisque fortunae suae

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:51

Ik rijd Dennis met een enkel gebroken trens. De ene keer een redelijk dunne bustrens, de andere keer met een Robart watertrens. De een hangt aan mijn gewone hoofdstel, de ander aan mijn endurance hoofdstel vandaar dat ik 'wissel'(om juist niet steeds te wisselen).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:52

Ik rijd sinds een paar maanden bitloos, met een hackamore. Dit bevalt mij prima. Yorghos is rustig met zijn hoofd en bij ons beiden is een hoop irritatie verdwenen.
Yorghos heeft volgens de DA erg dunne lagen, waardoor een bit al snel bijzonder vervelend kan aanvoelen.

* To Belg, or not to Belg *

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:54

Ik rijd met een dubbelgebroken trensje..Vind haar hier het lekkerste op lopen.

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:17

Ik rijd met een enkelgebroken (dikke) bustrens. We hebben ook een dubbelgebroken bustrens die wat dunner is maar daar loopt hij niet zo lekker op.

Gamble

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:19

Ik rij nu meestal met redelijk dun gebroken D-trens. Ze hoeft amper op de handen gereden te worden en dit bit is het stabielst in haar mond en voelt voor mij het beste aan. Ook komt ze hier het best op naar beneden.
Soms ook op een dubbelgebroken koperen watertrens voor lekker schuimen en spelen..

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:22

Ik rijd met een enkel gebroken bustrens. Daar loopt hij tot nu toe het fijnst op. Heb van de zomer wel een paar andere bittn geprobeert, maar dat ging niet echt denderend.


rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:27

Ik rij met een dik rubberen bit aangezen dit zachter is in de mond en mijn paardje altijd de neiging had om heel hard met zijn hoofd te schudden. Dat doet ze nu niet meer. Af en toe rij ik met een gewoon dubbel gebroken bitje.

Rona, Linanda en Oackly

Technoboy

Berichten: 423
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:28

128 bits

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:35

Ik rij met een hack met lange scharen of een k&k correctiebit

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:40

Anoeska schreef:
Ik wissel mijn bitten heel vaak. Heb het idee dat mijn paard meer door de 'verrassingsfactor' beter op een bepaald bit loopt, dan door het bit zelf. Als het nieuwe eraf is, dan vervallen we toch vaak weer in het oude.

Ik rij o.a. met een dubbel gebrokken bit, een bit met van die rolletjes (geen idee hoe zo'n ding heet), en heel soms (voor de echt erge dagen) met een ongebroken correctiebit..


het is niet goed om je bit iedere keer te verwisselen.... paard weet dan niet waar die aan toe is! Als je je paard gewoon netjes rijd dan maakt het niet uit wat voor bit er in hangt!

Ik rijd met een dubbelgebroken watertrens...
Eerst liep mn pony ibj zn vorige eigenaar op een bustrensje maar ik wou dit bit eens proberen en daar liep ie veel fijner op... dus dan maar lekker zo'n bitje. is ook niet scherp ofzo

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:47

ik rij western, met een trensbit, gewoon zo'n hele simpele, ik weet niet precies hoe dat heet?

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:52

Ik rij mn haflingermerrie met een simpel dik dubbelgebroken bitje ,
omdat ze op andere bitten niet goed reageerd en op gaat hangen.

mn newforestpony rij ik met een bit met een dingetje in het midden dat kan draaien ik weet niet precies hoe het heet Verward
omdat dat het enige bit is dat hij accepteerd anders gaat hij alleen maag vandoor er erop hangen Lachen

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:53

Prodigy heeft altijd op een enkelgebroken bustrens gelopen, daar deed ie het altijd goed mee. Volgens de staleigenaresse niet. Monique (de eigenaresse van Prodigy) heeft als advies gekregen om hem met een correctiebit te rijden of met een dubbelgebroken watertrens. Waarom weet ik ook niet precies.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:05

Ik rijd onder het zadel met een soepele dikke kunststof stang met tongvrijheid. En met mennen gebruiken we een bokkenbit voorzien van een dikke latex bitbandage. als ik een metalen bit in zijn mond hang dan blijft ie paniekerig met zijn mond open staan en met zijn hoofd slaan.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:19

Simpele enkelgebroken bustrens van RVS.
Heb er bij Duvel nog nooit een ander bit in gehad. Estor reed ik af en toe wel eens op een dubbelgebroken watertrensje, maar meestal ook op de enkelgebroken bustrens.
En voor Jip heb ik ook alleen maar een enkelgebroken bustrens. Ik vind het een fijn, simpel bit, ze lopen er goed op, dus waarom zou ik het veranderen?

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:44

Par loopt op een dubbelgebroken bitje en Ellie eigenlijk ook.

Beide doen het er goed op, als ze er nou echt niet lekker op zouden lopen zou ik wat anders proberen, maar Ellile loopt er perfect op en het bit beetpakken wat Par doet moet ook anders op te lossen zijn.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

HeleennAnton

Berichten: 394
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:46

Anton heeft een dikke enkelgebroken bustrens.
Anton loopt er lekker op. Het is een super zacht bitje voor een zo'n sterke haflinger maar hij reageerd er goed op.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:55

Ik rij in de bak met een enkel gebroken bustrensje. Hiermee rij ik omdat dit bit bij haar spullen zat die we erbij kregen toen we haar kochten en ze er prima op reageert
Buiten rij ik met een stang. Hier rij ik mee omdat ze anders niet te houden is buiten.

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Appelien, ikkedus, Sanne_com en 42 bezoekers