Puberteit????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 20:23

Hoi, mijn merrie is nu 4,5 jaar. Altijd erg braaf geweest, kan wel bokken als de beste (ik heb ook wel 'ns foto's geplaatst, dus dat kun je daar zien) Maar onder het zadel had ze nog nooit gebokt.
Nu kreeg ik van iedereen te horen: "wacht maar, dat komt nog wel, als ze gaat puberen, zo rond hun 5e jaar....". Nou ja, kan ik me iets bij voorstellen, ze komen elke dag de box uit, worden wat in de training gezet, voelen zich fantastisch, het wordt kouder, zijn lekker fris en fruitig etc.
Maar is het nou standaard dat dat gaat gebeuren, of zijn er toch ook wel paarden die daar geen 'last' van hebben en gewoon altijd braaf blijven?

Ik merk de laatste tijd wel dat ze me met wat kleine dingen gaat uitproberen (helaas voor haar, maar lukt d'r nooit) maar tijdens rijden geen last gehad. Nu vanmiddag voor het eerst tijdens m'n les vertikte ze het gewoon om te gaan galopperen. Ze verrotte het gewoon. Extreme duivel Boos!
Gelukkig had ik les en moest ik doorzetten, maar eerst dus trappen naar m'n spoor en daarna m'n eerste bokje..........Op zo'n moment word ik opeens bang, omdat ik dan in een flits zie hoe vreselijk hoog ze bokt en zie ik me in een flits weer liggen (1,5 jaar geleden rotongeluk gehad na val) Maar oke, omdat ik les had werd ik gestimuleerd om door te gaan en dat is ook goed gelukt.

Maar zou dit nu het begin betekenen, zou ze ontdekt hebben dat ze ook onder het zadel kan bokken??? Of vervelend kan doen, niet braaf zijn, me uitproberen?
Wat zijn jullie ervaringen met die jonge dingen????

_________________
paardenmensen hebben de hemel op aarde, maar als zij sterven valt er niets te erven....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: MirageGidran op 2001-12-03 22:36 ]</font>

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 20:39

ik had vorig jaar een tuiger ingereden die toen 5 jaar was. In de zomer nix aan de hand maar in de winter was het oorlog! Dat kwam ook grotendeels omdat ze nooi t meer buiten kwamen en dus der energie kwijt moest. HEt kwam ook omdat ze vrolijk was maar niet omdat ze je wou uitproberen.

Odin was inhet begin een rodeo paard. Leek wel.
Maakte niet uit of het warm was of koud, elke keer als je je been eraan legde ging ze bokken.
Maar later was dat over en nu is ze heel lief.
Ik weet niet of jouw merrie nu aan het puberen is, misschien was het die dag haar dag niet. suc6 Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 20:53

Kawa heeft gepuberd van zijn 7 tot zijn 9.
Echt om alles gekloot terwijl hij eerst zo makkelijk was. Ook met zadelmak maken.
Nu ineens is ie weer als vanouds.
Heerlijk!!! maar soms ook wel weer saai Verward

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 13:40

jahh mijn haffie (grom) Haha! is zo rond haar 6,5 begonnen met 'puberen' en ze is nu 7,5 en ze heeft me daar toch BOKBUIEN!! haha maar ooit komt het goed Haha! Lovers

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 15:41

Jaaa, dat heeft mijn paard ook gedaan. Zogenaamd ergens van schrikken in de bak en dan omdraaien. En als ie op zijn donder kreeg dan maar proberen omhoog te komen Boos!
We hebben een keertje erg ruzie gemaakt en sindsdien is het weer goed. Lachen Maar, ze proberen het altijd wel een keer. De kunst is om niet bang te worden en je zin door te drijven. Ze mogen niet het gevoel krijgen dat ze de baas worden, want dan heb je wel een probleem. Stug volhouden, het gaat vanzelf weer over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 16:04

Onze Leo bokt ook gruwelijk als er geen zadel op zit, maar onder de man nooit. Die heeft ook niet gepuberd; is gewoon een heel braaf paard.
Milena daarentegen is echt vreselijk tekeer gegaan; ik ging soms echt met buikpijn naar haar toe bij het idee dat ik er weer op moest....

Het ene paard heeft het wel, de andere niet. Maar hun dag hebben ze allemaal wel eens niet. Dus maak je niet te druk hoor, hij HOEFT echt niet moeilijk te worden!

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 17:27

Joepi dat is een leuk vooruitzicht voor mij met m'n paard van 5 jaar. Hij is tot nu toe ook altijd braaf geweest.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:08

hihi succes Knipoog

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 22:13

Mijn zusjes pony was toen ze drie was echt superbraaf, maar toen werd ze vier....Lachen Hele bokpartijen kwamen er tussendoor, vooral als ze aan het werk moest. Bij mij viel het wel mee, maar bij mijn zusje...Ze is nu vijf en het wordt alweer veel minder, alleen bij het aangalloperen wil ze nog weleens protesteren.
Mijn paard is ook vijf en die is gigantisch aan het puberen Haha! Als ik links wil, wil hij rechts. Maar als ik dan ook rechts wil, wil hij toch maar links...Party!! Ik heb hem ook nog maar drie maanden dus het is natuurlijk ook wel uitproberen. Hij bokt gelukkig niet, het enige dat hij doet is onder me vandaan rennen. Dat is ook wel vervelend, maar wel een stuk makkelijker op te lossen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 11:49

Ik denk niet dat het specifiek aan de leeftijd ligt, alhoewel jongere paarden meer energie voor dat soort dingen hebben.
Het ligt gewoon aan de bui, elk paard vertikt zo nu en dan weleens iets en wil dwars liggen.
Als je goed op zo'n situatie reageerd en je consequent bent voor je paard, zal het allemaal prima lukken!

Groetjes Anke

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:11

heyyyyyy ik heb een tuigpaard v bijna 5 jr. hij is als hij los is lekker en flink aan het bokken maar onder het zadel doet ie dat niet hoor. hij heeft wel dat als ie geen zin heeft om te werken dat ie dan ook alles vertikt en en zogenaamd v alles schrikt maar verder heb ik geen last met hem hoor.. het is ook net wat de ouders gedaan hebben op die leeftijd!(in vorm v puberen!) nou in ieder geval succes .. Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 13:01

Jur is 10 jaar en die is de laatste paar jaar gaan bokken, daarvoor steigerde ze alleen maar. Haha!

Ze zeggen weleens hoe ouder hoe gekker!
En hoe ouder ze worden hoe meer ze aan het werk worden gezet en dus gaan uitproberen.