"Mens in balans = paard in balans"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

"Mens in balans = paard in balans"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 08:21

Wat vinden jullie van deze stelling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 08:35

Aqua8horse schreef:
Wat vinden jullie van deze stelling?


Je kunt hem ook omdraaien... Ik vind de stelling 'niet compleet'. Er zijn zoveel factoren die een rol spelen bij het 'in balans' zijn. Voor een paard zijn dat niet enkel de factoren die van de ruiter afkomen. En andersom natuurlijk ook niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 10:14

Laat ik de stelling uitbreiden Haha!

Mens geestelijk in balans, paard geestelijk in balans
Daar ben ik het wel mee eens


En over de balans van evenwicht te praten, ik denk zeker dat als de ruiter in balans zit, een paard zo ook loopt.
Maar ga je bv op een jong paard zitten, merk je dat deze nog niet in balans loopt, wat jij hem als ruiter duidelijk moet maken dat dat onder het zadel ook kan.
Daar zul je als ruiter idd een onafhankelijke en goede zit voor moeten hebben, anders loopt je paard na 4 jaar nog niet in balans onder het ruitergewicht.
Maar al zit er op zo'n paard een goede ruiters, zal hij niet direct de 1e keer met iemand op zijn rug, rechtgesteld in balans lopen.
Dus de stelling gaat niet altijd meteen op.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 10:21

Ik ga met RK mee.

MAAR... het is zeker wel zo dat als de ruiter in balans zit, dat hij het paard dan ook makkelijk recht kan richten omdat het dan zelf niet tegenzit met hulpen.

(ow, ik lees nu RK bericht goed en ik zie dat zij ook zoiets schreef... laten we het maar houden op een vroege zondagmorgen.)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 10:46

het heeft wel invloed op elkaar. Andersom ook. Ik vind het veel moeilijker mijn balans te vinden op een paard wat heel slecht in balans is, dan een paard dat maar een beetje uit balans is. De ponyt die ik rijd gooit mij naar links en dan is het heel moeilijk om zelf ontspannen en recht te blijven zitten. Als je als ruiter uit balans bent, dan haal je je paard ook snel uit balans.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 10:53

Ik denk dat dat zeker zo is, maar RK's reactie ga ik absoluut ook in mee. Als de ruiter uit balans gaat tijdens het rijden en dat steeds weer, hoe kan een paard dan recht en in balans blijven lopen als de ruiter steeds tegenwerkt op bepaalde punten? Dat gaat gewoon niet.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 11:19

Ik ben het met de stelling eens..

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:10

runningkawa schreef:
Laat ik de stelling uitbreiden Haha!

Mens geestelijk in balans, paard geestelijk in balans
Daar ben ik het wel mee eens.



Als dit de stelling is ben ik het er mee eens, maar dat is dan ook omdat ik zelf ondervonden heb hoe Par op mij gereageert als ik met een rothumeur, niet lekker in mijn vel of pijn op haar rug ga zitten.
Dan doet ze gewoon helemaal niets meer voor me.

Dan kan ik drammen, doorzetten, boos worden, lief vragen...ze vind het gewoonm 10 keer niets.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 19:00

ik ben het met beide stellingen eens... als ik niet goed in balans zit op Banjer, dan heeft zij er ook moeite mee....

En wat RK zegt klopt ook helemaal... ik ga nu even door een wat moeilijkere periode heen, en als ik een "off day" heb, dat ik niet lekker in mijn vel zit zeg maar, en ik ga dan rijden, dan denkt Banjer ook "Bekijk het maar"....

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 19:44

niet mee eens.

met goed zitten alleen krijg je een verpest paard niet goed. daar is meer voor nodig. een goedgereden paard zal hoogstwaarschijnlijk bijgestuurd moeten worden. dat kan niet zonder minieme hulpen, anders loopt hij niet. (ik bedoel dus als je hem laat lopen en je doet niet behalve in balans zitten, dan loopt je paard waar het wilt). hulpen gebruiken = balans veranderen (daarom niet altijd verstoren, liefst niet zelfs Knipoog ).

het heeft er grote invloed op, langs beide kanten, maar gaat niet volledig op. in wezen klopt het, maar in praktijk heb je meer nodig, omdat je altijd een niet-ideale ruimte, omstandigheid zal hebben.

psychologisch... dat geldt enkel als je contact hebt met je paard. je hebt ook apathische en afwezige paarden die gewoon goed lopen. hoe iedereen hier reageert is hoe zij vaak invloed hebben op hun paarden en omgekeerd. dat geldt echter niet altijd en is bijgevolg geen stelling. eerder iets dat soms klopt. (onder ideale omstandigheden).

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:01

Door als ruiter in balans te zitten geef je het paard in ieder geval een goede basis om in balans te kunnen lopen.

Er zijn verschillende redenen waardoor een paard niet in balans loopt, naast lichamelijke klachten of andere vorm van ongenoegen, is toch vaak de ruiter de reden, waardoor het paard uit balans loopt.
Veel ruiters weten niet hoe belangrijk het is en dat is jammer, er zouden een hoop paardenrugjes minder gekraakt hoeven worden als ruiters hier eens wat meer aandacht aan zouden besteden.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 22:43

Ik ga mee met runningkawa Lachen

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 16:08

tsja, ligt er misschien wel aan hoe je hem bedoelt he,
net als wat runningkawa zegt, geestelijk enzo ben ik daar echt van overtuigd,
verder ben ik het dus helemaal eens met runningkawa!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 16:45

ik kan me er wel in vinden, als ik hem tenminste goed begrijp.

als ik met een chagie kop op mn paard ga zitten, weet ik zeker dat het voor geen meter gaat!

voel ik mezelf goed, geen last van stress en geruzie hier thuis, dan rij ik veel fijner&beter.

maargoed, zelfs als ik mezelf 200% goed voel, wil dat nog niet zeggen dat het met ieder paard waar ik dan op ga zitten goed gaat.

maar het is wel zo dat wanneer je jezelf goed voelt, en dus in balans bent, eigenlijk alles wat je doet beter gaat.



maar ook het in balans op je paar zitten telt erg mee

mn moeder zit met het lichtrijden uit het ritme en zit altijd scheef, haar paard loopt dan dus zwalkend over de AC lijn, terwijl dit een Z-paard is, en bij mij wel rechtuit kan lopen

geeft dus aan hoe belangrijk een goede zit van de ruiter is!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 17:39

Aqua8horse schreef:
Wat vinden jullie van deze stelling?

ik zal het je sterker vertellen: ik ga aan yoga doen!

Ik wil me bewuster worden van mijn lichaam. Dan schept dat bij het rijden minder verwarring in de communicatie met mijn paard.

afgezien van het rijden; paarden LEZEN hun ruiter. En ze zijn gevoelig. Dat bij elkaar opgeteld, heeft het welzijn van de ruiter dus wel degelijk weerslag op een paard. Mijn paard weet nog sneller in wat voor humeur ik ben dan ik zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 19:25

Helemaal mee eens Desiree,
Vandaar dat ik mediteer en aan reiki doe
En dat is heerlijk.
Voor gewoon je balans te vinden in jezelf en dat merk je dan ook met rijden

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 09:30

runningkawa schreef:
Laat ik de stelling uitbreiden Haha!

Mens geestelijk in balans, paard geestelijk in balans
Daar ben ik het wel mee eens


En over de balans van evenwicht te praten, ik denk zeker dat als de ruiter in balans zit, een paard zo ook loopt.
Maar ga je bv op een jong paard zitten, merk je dat deze nog niet in balans loopt, wat jij hem als ruiter duidelijk moet maken dat dat onder het zadel ook kan.
Daar zul je als ruiter idd een onafhankelijke en goede zit voor moeten hebben, anders loopt je paard na 4 jaar nog niet in balans onder het ruitergewicht.
Maar al zit er op zo'n paard een goede ruiters, zal hij niet direct de 1e keer met iemand op zijn rug, rechtgesteld in balans lopen.
Dus de stelling gaat niet altijd meteen op.


Amen. Zeker dat geestelijke gedeelte

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 09:38

Ook ik ga mee met RK Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:47

ik denk dat het een wisselwerking is die vrij nauwkeurig gaat en dat het simpeler klinkt dan dat het is.
Door Gam ben ik me nog meer bewuster geworden van mijn stemming omdat het de dag met hem kan maken of breken. Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:21

Pellie schreef:
ik denk dat het een wisselwerking is die vrij nauwkeurig gaat en dat het simpeler klinkt dan dat het is.
)

Het is niet zo simpel omdat we te weinig bewust zijn van onszelf, in hoe we over komen op een paard. De signalen die we vaak onbedoeld uitzenden maar door de paarden wel degelijk opgepikt worden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:40

Ik ben het met de stelling eens. Als ik me niet lekker voel zie ik dat terug in mijn paardje, dan is ie juist extra lief voor me, en ben ik heel vrolijk dan hebben we samen de grootste lol.

Ik denk wel dat een paard beter kan aanvoelen in wat voor humeur wij zijn dan andersom.

fjorduhlover
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:29

het is inderdaad een combi van alle 2 als de mend niet in balans is raakt het paard niet in balans maar als de mens in balans is kan het paard er ook nog uit zijn!!!!!!!!!!!!
raaar maar waar haha....

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:37

zoals ik al zei, en wat hier nog meer blijkt... gaat op met een eigen paard, maar met een paard dat je niet kent heel vaak niet. en een scheef paard, try it.
volledig oneens. de minste hulp brengt hem uit combi-balans...

het is een VOORWAARDE voor goed lopen van het paard. evenals het evenwichtige paard een voorwaarde is voor het goed rijden van de ruiter.

iedereen heeft het hier bovendien op het GEESTELIJK aspect daar, dat gaat idd vaker op. fysieke niet altijd.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 19:11

Desiree"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Wat vinden jullie van deze stelling?

ik zal het je sterker vertellen: ik ga aan yoga doen!

Ik wil me bewuster worden van mijn lichaam. Dan schept dat bij het rijden minder verwarring in de communicatie met mijn paard.

afgezien van het rijden; paarden LEZEN hun ruiter. En ze zijn gevoelig. Dat bij elkaar opgeteld, heeft het welzijn van de ruiter dus wel degelijk weerslag op een paard. Mijn paard weet nog sneller in wat voor humeur ik ben dan ik zelf.
[/quote]
Grappig was ik ook van plan. Ik heb al een joga cd, dus het begin is er! Als ik onrustig ben reageert mijn paard hier heftig op, het rijden gaat dan ook vaak voor geen meter. Hij dwingt mij op deze manier wel om er met voldoende (innerlijke) rust op te stappen.
Wordt dit bedoeld met de stelling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 19:13

Daar ben ik het niet met je eens pony zotje
Bij een vreemd paard gaat het ook op, alleen moet je zelf dan wel ervaring hebben om zelf snel te kunnen overschakelen als je op een ander zit.

Natuurlijk brei je een scheef paard niet in 1x recht, maar de juiste hulpen verbeteren hem wel degelijk. En brengen hem juist niet meer uit balans.