Bandages voor de sier

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Vasco

Berichten: 444
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Steenwijkerwold (bij Steenwijk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-01 13:56

Ik zie heel vaak dat mensen bandages voor de sier gebruiken, maar ik vroeg me laatst toch af waar ze echt voor dienen nou kreeg ik het volgende:
Het is voor versteviging van de pesen en dat moet je absoluut niet voor de sier gebruiken, want als je er eenmaal aan begint elke dag dragen of om de dag ofzo iets en je doet ze een keer niet om dan zijn de pesen helemaal slap en dat is zeer slecht dus hou er rekening mee koop geen bandages voor de sier. Wedstrijdruiters gebruiken het.


abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 20:25

Bandages zijn geen goede dingen voor altijd. Sommige gevallen natuurlijk uitgezonderd, herstel van een bepaalde blessure misschien.
maar voor gewoon niet. Doordat de pesen helemaal worden gesteund door de bandage, hoeven ze zelf niets meer te doen, rijd je dus altijd met bandages worden de pezen slap en blessure gevoelig,
voor af en toe kan het weinig kwaad, zolang het maar geen aanwensel word!
Kus,
Frederike

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 20:28

hoe is dat dan met peesbeschermers? hetzelfde verhaal?? die doe ik alleen in het bos om, verder niet

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 22:13

Peesbeschermers zijn inderdaad min of meer hetzelfde verhaal. Alleen bij het springen gebruikte ik die dingen, verder nooit.
Bandages worden bij ons op stal ook alleen bij het springen gebruikt en 1 meisje heeft een pony van 26 jaar voor wie ze ook bandages gebruikt.
Ik heb eerlijk gezegd een hekel aan die dingen. Heb ook nog nooit een paard in het wild die dingen zien gebruiken, terwijl ze dan echt over de meest oneffen grond lopen die je maar kunt hebben... Haha!

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 22:26

Ik gebruik heel af en toe bandages en inderdaad voor de sier, ik weet dat het niet zo goed is dus daarom doe ik het heel soms. Peesbeschermers gebruik ik met springen (wat ik trouwens eigenlijk nooit doe, ben een beetje bang) met buitenrijden en als hij los in de bak is.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 22:30

peesbeschermers hebben geen enkel schadelijk effect!!!

het zijn peesBESCHEMERS. dus ze beschermen alleen tegen het aan tikken. Ik denk dat er altijd met iets om de benen moet worden gereden, want als ie anders zijn pees aantikt, kan ie een peesblessure krijgen

Haha!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 23:30

d
Laatst bijgewerkt door janna op 10-04-22 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 00:26

dat ben ik ook met je eens janna. het probleem is alleen meestal dat als je dat op bokt zecht, iedereen begint hoe slecht het is....... Haha! maar ik train zelf ook met bandages

Haha!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 00:29

Ik gebruik ze beiden.
Maar moet eerlijk zeggen dat ik bandages gewoon mooier vind staan.
Maar ik ben dan ook zo'n mode-freak, alles in dezelfde kleur *LOL* .
Mijn voorkeur gaat uit naar bandages. Lekker stevig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 08:50

ik heb het zelfde als jana; in een goed aangelegde piste kan je nog zonder rijden vind ik maar als je dan soms die inrijpistes op tornooien ziet? daar heeft hij altijd bandages om; dat elpt hem tenminste wat! ik vind het ook netjes staan maar ik heb echt alle kleurtjes van flgeel tot zwart; de lelijke zijn voor als er een paar plassen zijn Schijnheilig

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 12:00

Ik rij altijd rondom met bandages met Escadron lappen er onder. Verder als ze los gaan pijpkousen. En s'nachts stalbandages. Ik heb ze dus ook in alle kleuren, bijpassend bij mijn rijbroeken....

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 12:20

ik gebruik bij dressuur meestal bandages, toch voor de extra steun bij de moeilijke dingen.
en bij het spingen gebruik ik voor pijpkousen van kieffer en achter ook pijpkousen, dus niet alleen de kogel is beschermd maar ook de rest van het been.

kussies liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 16:06

ik gebruik voor de drs altijd bandages en voor het springen voor peesbeschremers en achter of bandages of strijklappen

Love the life that you live, live the life that you love

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 17:22

ik gebruik peesbeschermers altijd om dat hij zijn eigen aantikt... met dressuur heb ik soms bandages om...

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 17:27

ik vind het zowiezo taboe bij jonge paarden!!(bandages)
deze pezen en spieren moeten eerst de kans krijgen goed aan te hechten .
Als je wat verder met je paard komt en de training zwaarder word...ben ik voor bandageren
en voor oudere paarden

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:24

Ik vind het zo'n onzin dat de pezen van je paard slapper zouden worden door het gebruik van bandages Frusty . Tuurlijk niet, je immobiliseert de pezen er niet mee, je geeft steun EN bescherming. De pezen worden gewoon gestrekt en gebogen. Een paard kan ook gewoon nog zwikken, vergelijkbaar als door de enkel gaan bij mensen.

Het zou anders zijn als je ze zou intapen zoals de fysio met mijn pols deed. Omdat je dan wel de beweging blokkeert, gebruik je die spieren/pezen een tijdje niet en worden ze minder sterk.

Verder geven beenBESCHERMERS alleen bescherming (en geen steun) tegen aantikken of bijv hindernisbalken.

Ik heb zaterdag een soort "westernbeschermers" gekocht van Proffesionals choice. Leek me voornamelijk fijn bij het springen en buitenrijden bijv. In de bijsluiter staat dat deze neopreen beschermers die de kogel ook omvatten, ongeveer 45% van de schokken opvangt die het paardenbeen te voorduren heeft. Ideaal geen gedoe met bandages en een groter oppervlak beschermd, wat wil je nog meer.

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:40

Ik gebruik altijd iets om de benen. Ligt wel aan hoeveel tijd ik heb en mijn bui of ik pijpkousen of bandages gebruik. Als ik veel tijd heb en ik een blauwe shabrak erop leg (heb nl alleen maar blauwe bandages Clown ) doe ik altijd bandages, maar als ik ff snel moet zijn ofzo of ik heb een andere kleur shabrak eronder liggen worden het mijn kieffer pijpkousen. met springen doe ik altijd pijpkousen.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 19:18

Wat een onzin dat dat slecht is. ik weet er alles van na die peesklap, dus doe ze echt maar om, want dat is absoluut niet slecht. Ga gewoon na het rijden even met hem stappen op het harde 10 min. Daar worden ze echt hard van!!! Doe ik nu ook altijd.
Ik vind het dom om zonder bescherming te gaan rijden!!! Boos!


Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 20:05

Citaat:
Op 2001-12-03 18:18, schreef Pascha:
Wat een onzin dat dat slecht is. ik weet er alles van na die peesklap, dus doe ze echt maar om, want dat is absoluut niet slecht. Ga gewoon na het rijden even met hem stappen op het harde 10 min. Daar worden ze echt hard van!!! Doe ik nu ook altijd.
Ik vind het dom om zonder bescherming te gaan rijden!!! Boos!

Helemaal mee eens! Wennie en ik gaan elke zondag naar het bos, dan stappen we dus bij elkaar een uur over de harde weg. Daar worden pezen sterker van, omdat de pees bij elke stap op en neer "veert". Vandaar dat bij peesblessures aangeraden wordt om op de harde weg (gewoon op het erf kan ook) te stappen.


Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

Vasco

Berichten: 444
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Steenwijkerwold (bij Steenwijk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-01 20:38

Ik wil heel misschien bandages kopen, maar ik weet niet wat het beste is mijn ponyu is 18 jaar en sloft nog weleens en stapt 2 keer op haar hoef zodat je tik tik hoort op de straat (ze heeft hoefijzers)

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 21:51

springschoenen?

Haha!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 21:56

Ik sluit me helemaal aan bij Esmeralda Lachen

Maar bij die bandages, kun je die niet TE strak om doen?? Daar was ik namelijk een beetje bang voor toen ik vanmiddag anita bandageerde voor de lol (en te oefenen).

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 11:59

nou dan ben ik maar DOM
maar mijn paard heeft met rijden echt geen steun nodig!!!!!!!!
met springen is het wat anders, dan krijgt ze wel BESCHERMING om.
en trouwens het is een FEIT en geen onzin.
vraag maar aan je dierenarts

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 12:05

Voor Pinky gebruik ik ook niets.
heb bandages die ik best wel eens om doe voor de sier (lekker witte/bruine voetjes bedekken) maar mdat maar heel af en toe.
verder heb ik het er met mijn instructeur over gehad om Pinky peesbeschermers om te doen.
Maar hij vond het niet nodig. Pinky stoot niet en loopt erg gecontroleerd.
Nou ja, dan niet Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 13:10

Als ik mijn (jonge) paard longeer, heeft ie springschoenen (hij tikt zich aan), peesbeschermers en kogelbeschermers om. Als ik les heb of gewoon zelf train, bandageer ik hem rondom met wollen onderlappen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 151 bezoekers