mening over een wran regel?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 12:00

hallo,
ik wil niet zeuren! maar graag vragen naar jullie mening over een wran regel en wel de volgende:
als een beginner 9 punten haalt moet deze over naar de amateurs.
we kennen ze allemaal die ruiters die al jaren bij de beginners rijden en we hebben allemaal zo iets van moet die niet eens over?
vaak krijgen deze ruiters veel commentaar te horen en ook ik maakte me daar schuldig aan!!
de wran hoort dat toch in de gaten te houden?
de wran hoort toch de andere beginners te beschermen tegen dat soort ruiters? zodat je eerlijke competitie krijgt binnen je nivogroep?
afijn veel commentaar en gemopper maar....
.....ik ben eens goed gaan nadenken na de afgelopen wedstrijd in oosterwolde!
dit was een wran wedstrijd en een lesser van mij die nog nooit gestart was is op mijn verzoek daar gestart en is in de trail nummer 1 geworden met 17 deel nemers en in de pleasure nummer 1 geworden met 33 deelnemers.
nou hartstikke leuk natuurlijk!maar... het beste meisje wordt nu per direct uit de beginners gegooit want ze had maar liefst 18 punten gehaald op 1 show (haar eerste show!).
huh..??? ja zo staat het in het wran regelement en daar heb je je aan te houden als je wran wedstrijden start en daar zal ik dan ook niet over discusseren maar over de vraag of het wel verstandig is om wran wedstrijden te starten als dit het risico is dat je kan lopen!
de lesser in kwestie had dus beter een niet wran wedstrijd kunnen starten zodat ze op haar gemak meerdere wedstrijden kan gaan rijden in verschillende onderdelen en pas een echt beeld kan krijgen van wat ze kan en vooral wat haar paardje kan en hoe die zich gedraagt op wedstrijden.
van 1 wedstrijd kan je niet een goed beeld krijgen en zeker niet de grote overstap nemen naar de amateurs!
het kan van de wran toch niet de bedoeling zijn dat ruiters bewust de wran wedstrijden gaan mijden?
het kan van de wran toch niet de bedoeling zijn dat ruiters amateur gaan starten terwijl ze het nivo nog niet hebben en daar mee het gehele nivo mee naar beneden halen?
misschien is deze regel wel de grondlegger aan het nivo op een n.k?
deze ruiter kan nu wel denken he ik ben goed want ik moet over, op naar het n.k!
en nu weet ik weet ik wel dat er mensen zijn die zeggen dat kan niet!
want je moet minimaal zoveel wedstrijden hebben gereden voor je naar een n.k mag, dat klopt maar het zegt niets over het nivo!
misschien zijn die beginners die je overal ziet winnen wel heel slim bezig, geen wran wedstrijden rijden, veel ervaring op doen, je paardje om rijden naar 1 hand nog 2 jaartjes over al mee doen aan beginners wedstrijden en dan als het nog steeds lekker gaat 1 wran wedstrijd starten en de volgende dag amateurs starten!
goed voorbereid de overstap genomen en goede competitie voor de andere amateurs geworden en ze laten een goed beeld achter van de westernsport! maar niet dankzij de wran, de vereniging met de doelstelling ter promotie van de westernsport en laten er van uitgaan dat ze daar zeker het nivo ook mee bedoelen!
de regelementen worden iedere 2 jaar aangepast misschien is dat niet vaak genoeg nu het normaal is om in zulke grote deelnemers velden te starten!
nog maals ik wil graag jullie mening zodat ik het eventueel ook van een andere kant kan bezien!!!
graag zou ik ook willen weten of er meer voorstanders zijn voor het engelse systeem.
ik weet dat het invoeren van zo'n systeem erg veel werk met zich mee brengt en ik zal dan ook de eerste zijn die mij aanmeld om een gedeelte van dit werk op mij te nemen!!!
ik zou het jammer vinden als ruiters gedemotiveerd worden om wran wedstrijden te starten!

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 12:16

hoi sil.

ik ben het met je eens als je tegen deze regel bent
deze regels zijn namelijk de aanleiding geweest,
tig jaar geleden om beginners wedstrijden te gaan organiseren die geen gevolg hadden voor de status als wranrijder.
maar dan wel onder en met goedkeuring van de wran.
die wilde dit in 1991 niet onderbouwen,en daar uit zijn dan weer de gezamelijke trainingen en de gedachte daaraan ontstaan,bij mij dan.

door omstandigheden konden die plannen in 1992 niet doorgaan, maar nu houden wij die in leusden en zo te zien is er meer animo voor in het land.

mijn gedachte daarachter is ,heel concreet, zodra er meer gezamelijke trainingen gehouden worden,zullen die als ware eenwedstrijd tegen elkaar houden, met de bedoeling van elkaar te leren,wedstrijdervaring op doen,in de verschillende diciplines,zonder de beroemde wranregel,zo breng je het nivo van de ruiters en paarden omhoog,en krijgt westernrijden op nk en ek`s wat nederland betreft meer toekomst.

sil ik hoop dat je hier wat mee kunt

Rinus

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 12:19

Als de regels inderdaad zo zijn als jij zegt dan wordt er dus volgens de regels gehandeld. Dat dit in bepaalde gevallen minder gunstig voor een persoon uit kan vallen, het zij zo. Het resultaat is er dan ook naar geweest. Dat kan een momentopname zijn, maar dat hoeft niet.

Je kunt per show geen uitzondering op een regel gaan maken, want waar blijf je dan als organisatie. Regels moeten natuurlijk wel bijgesteld kunnen worden.

Ik denk wel dat het handig is om de regels van de verschillende rassen en de wran zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.

Verder denk ik dat je dit een stukje is wat je onder de aandacht van de WRAN zo moeten brengen.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 12:26

hai sugarmiss:

ik denk dat we tegelijk aan het typen waren,
maar deze regel is bij de wran bekend.
dat was het hete hangijzer, 10 jaar geleden!
beginners werden direct amateurs bij te veel punten, dat lijkt op het moment leuk,maar als de beginneling verder ging,werd het wel heel erg trappelen in het diepe,ook al omdat er vaak geen begeleiding bij was of is,want wat moet een beginners ineens bij de amateurs?
het gat daartussen qua ervaring is te vaak te groot.
daarom de trainingen in Leusden.hihihihi Lachen Dromen

karin h
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-11-01
Woonplaats: oud Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 12:58

Gek worden wij van de wran!
Moet wel eerlijk toegeven dat ze sinds het nieuwe bestuur goed bezig zijn.Maae wat ik dan weer storend vind is het volgende;zoals bijna iedereen weet hebben wij het nk cutting georganiseerd omdat de wran de koeien niet kon regelen.Toen we net begonnen met de organisatie heb ik dus de wran gebeld en gevraagd om hulp het antwoord was,sorry geen tijd!kan ik inkomen dus dan alles maar zelf doen.Mijn tweede telefoontje naar de wran en whw was;zouden jullie de inschrijfformulieren in de whw willen doen?het antwoord;nee had je maar een wranwedstrijd moeten organiseeren!!??????????dus ik zeg nog;dit is de cutting nk die jullie zouden organiseren je weet wel die van de nchan!!oh ja ik zal overleggen en je terugbellen.Niet dus en dan krijg ik de whw en staat er een schrijven in over wilde wedstrijden nou ik voelde me echt aangesproken!!!hopelijk komt het allemaal goed.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:21

Hoi Sil,
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het puntensysteem van westernrijden erg gecompliceerd vond toen ik mij daar in ging verdiepen. En nog steeds vind ik het Engelse systeem overzichtelijker en 'eerlijker'.
We zien bijvoorbeeld allemaal dat er profs rijden tussen de amateurs en dit wordt oogluikend toegestaan.

Zoals jij de regel stelt is het inderdaad een probleem om op deze wijze nog als beginner ervaring op te doen, om vervolgens commentaar te krijgen wat je tussen de amateurs doet.

Alle regels worden altijd voor momentopnamen gebruikt en moeten daarom wel goed toepasbaar zijn. Als er teveel mensen problemen krijgen en daarom wedstrijden mijden dan moet je je afvragen of het systeem wel juist is.
Soms vragen zaken een frisse wind omdat het oude al een tijdje een beetje scheef is gegroeid.
Misschien zijn de regels inderdaad aan vernieuwing toe....

Ilona-Sok

Berichten: 261
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 19:15

Iedereen wil het nivo optrekken, dan is het leuker om te kijken, leuker om mee te doen etc. Daarom denk ik dat het aan de ene kant wel een goede regel is. Als iemand een eerste wedstrijd start zou ik nooit een Wran wedstrijd starten. Die zou ik pas starten als je wat meer ervaring hebt en denkt dat je klaar bent om wedstrijden te rijden.
Kijk eens naar de pleasure, ik zal nu wel veel boze reakties krijgen, maar een pleasure hoor je je paard relax te showen. Als je kijkt hoe weinig dat lukt bij beginners wedstrijden, zijn ze toch niet echt klaar voor een Wran wedstrijd. Ze kunnen natuurlijk altijd een keer wegspringen of gek doen, maar er wordt gewoon gescheurd door de bak.

Dus mijn mening is doe mee aan de Wran als je een beetje wedstrijdervaring hebt en klaar bent om wedstrijden te rijden.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 19:26

Eigenlijk klopt het systeem dan natuurlijk niet. Het is toch eigenlijk een beetje vreemd dat je pas mee kunt doen met een WRAN wedstrijd als je je hebt weten op te krikken tot een bepaald niveau.
De WRAN zou er ook moeten zijn voor beginnende ruiters net als de NBVR, KNF, etc.

De wedstrijden zonder 'keurmerk' liggen niet voor het oprapen en zijn er dus eigenlijk alleen maar om een beetje ervaring op te doen alvorens je 'als serieus wordt beschouwd' en mag meedoen met 'echte' wedstrijden.
Jammer dat er dan zo weinig geinvesteerd wordt in beginnend talent.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 19:59

Er is ook vaak niet zo veel keus , vooral als je in Noord Holland woont.
Nu met de Kalverhoek erbij is het voor de de mensen uit deze hoek weer wat gemakkelijker om naar een wedstrijd te gaan.
Dit keer is het trouwens ook een WRAN wedstrijd.

Misschien een idee om regelmatig wedstrijden te organiseren voor alleen beginners?

Vera,..... misschien onder de "vlag" Lips are sealed van de Pony-express?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 20:03

Ik vind het ook 'jammer' dat als je die punten hebt behaald je meteen met alle onderdelen bij de amateurs moet starten. Hoeveel ruiters beginnen niet met bv de trail of pleasure? Als je daarmee je punten hebt binnengehaald moet je ook meteen met bv de reining tussen de amateurs starten, terwijl je daar dan veel minder wedstrijdervaring mee hebt. Ik zou het wel prettig vinden als voor elk onderdeel apart die regel zou gelden.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 20:06

Hahaha, Jos Haha!
Dat is natuurlijk een goed idee maar het blijft iets wat eigenlijk onder de vleugels van een bond moet vallen.
Beginnende ruiters moeten niet vogelvrij verklaard worden maar moeten juist gestimuleerd en ondersteuning kunnen krijgen van een overkoepelend orgaan.

Maar de Pony Express Trofee is altijd leuk!

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 20:23

hoi cornelie,
gelukkig is het niet zo dat ze ook gelijk reining moet starten op amateurs nivo, daar voor mag ze wel in de beginners blijven.
maar het probleem is vaak wel zo dat een beginner nog netjes op 2 handen rijdt en nu ineens op1 hand moet want in een dag is je paardje een senior paard!
deze ruiter heeft een pony die afgelopen november 5 is geworden en dus officieel per 1 januari 6 wordt!
dus ze heeft precies 30 dagen om van haar eerste wedstrijd als beginners haar zelf en haar pony om te scholen naar amateursnivo wil ze volgend jaar kunnen starten!
wat dus ontzettend veel druk op de pony betekend en een ruiter in de amateurs die heel veel commentaar gaat krijgen als het nog niet lekker loopt op de wedstrijd!
als heel beginnend westernrijdend nederland hier een brief over schrijft naar de wran zou deze regel toch wel veranderd moeten worden!?
tenslotte zijn het toch de nieuwe sterren die het in de toekomst moeten gaan doen?!
groeten silvia

Ilona-Sok

Berichten: 261
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 20:43

Dat vind ik ook een hele goede! Per onderdeel ga je door naar de amateur en niet gelijk voor alles. Want dat houdt mij ook tegen om een keer reining te rijden.

Jannie

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 21:05

Hoi Sil

In het WRAN boekje staat:

300. Iedere ruiter wordt in één van de volgende groepen ingedeeld:

B: Beginner (disciplines 101 t/m 139)
G: Gevorderde beginner (disciplines 101 en 201 t/m 239)
A: Amateur (disciplines 201 t/m 299 en 401 t/m 499)
P: Professional (disciplines 401 t/m 499)
Iedere nieuwe ruiter wordt automatisch in de groep "B" ingedeeld, tenzij andere artikelen uit dit regelboek anders bepalen. Iedere ruiter kan zichzelf in een hogere groep laten plaatsen. Plaatsing in een lagere groep is slechts door een besluit van het WRAN-bestuur mogelijk.

311. Overgang van indeling in de "B" groep naar de "G" groep vindt plaats indien:

de ruiter daartoe zelf een verzoek indient;
òf de ruiter na 1 januari van het huidige kalenderjaar zeven (7) of meer punten heeft behaald volgens regel 160 in één of meer van de beginnersklassen;
òf het WRAN bestuur daartoe besloten heeft.

321. Overgang van indeling in de "G" groep naar de "A" groep vindt plaats indien:

de ruiter daartoe zelf een verzoek indient;
of de ruiter in het huidige kalenderjaar zeven (7) of meer punten volgens regel 160 heeft behaald in beginners Reining;
òf het WRAN bestuur daartoe besloten heeft.

Zoals het hier staat mag ze dus nog wel starten bij de beginners. Alleen zie je dus vaak alleen beginners en geen beginners B en beginners G.
Maar ze heeft geen Reining gereden dus mag ze volgens deze regels nog gewoon bij de beginners starten. Bij regel 300 staat duidelijk dat je maar in één groep ingedeeld kan worden, het is dus of beginner of amateur!

Groetjes Jannie

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 23:32

oke de laaste update:
na contact met iemand van de wran het volgende:
de score die je haalt op een wedstrijd wordt niet per kalenderjaar bekeken maar van n.k tot n.k.
de ruiter in kwestie mag daardoor tot het eerst volgende n.k beginners blijven rijden omgeacht hoeveel punten ze daar nog mee scoort!
na het n.k moet ze amateur gaan starten en op 1 hand gaan showen.
de wran erkend dat de deelnemers velden tegenwoordig veel groter zijn dan ze verwacht hadden en daar door je volgens de huidige regelementen te snel hoge scores haalt.
de wran is bezig hier een mouw aan te passen maar hoelang dat nog op zich laat wachten....?
voor iedere beginner kan ik alleen zeggen wees voorzichtig waar je start!!!!!

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 00:52

zou iemand kunnen vertellen wat de "engelse" regels zijn bij wedstrijden?
ben ik wel benieuwd naar Lachen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 08:54

Engelse regels (kan er een puntje naast zitten, heb mijn boekje niet bij de hand, is lang geleden):
Winstpunten krijg je aan de hand van het behaalde aantal punten op je protocol.
Boven de 153 = 1 wp
Boven de 163 = 2 wp
Boven de 173 = 3 wp
Kan ook allemaal 10 punten omhoog hoor (163, 173, 183) iets in die geest tenminste.
Bij 5 wp in een klasse mag je over, bij 15wp moet je over.
Eigenlijk heel simpel dus. Wp hangen niet af van de plaats waar je geindigd bent. Je kunt 1e zijn met geen wp of 1-3wp.
Tis alleen een gedoe voor de organisatie om bij te houden. Maar wel veel duidelijker, en je krijgt de tijd om toe te werken naar een hogere klasse.
Waarom het wiel 2x uitvinden?
Punten mogen niet verekend worden met andere diciplines en je moet bv eerst een wp in de B dresuur hebben voor je B springen mag starten.

Duidelijker?
Viv

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 08:58

Toevallig had ik in mijn reaktie het over reining. Was niet zo goed voorbeeld *LOL* het is nl het enige onderdeel waarbij je nog bij de beginners mag starten als je de rest al bij de amateurs rijdt. Althans, dit was nog zo bij de regels uit het boek van 2000. Ik heb dit toen nog speciaal nagevraagd bij een WRAN jury. In de dressuur is het heel simpel, als je 156 punten hebt heb je een winstpunt. Bij 15 punten moet je naar een hogere klasse, bij 5 punten mag je. Springen en dressuur gaan apart, dus kan je in de ene discipline bv B starten en in de andere Z ofzo.

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 20:18

Nou begrijp ik toch het een en ander niet meer, want ook ik heb een tijdje geleden contact gehad met iemand van de WRAN over de puntentelling en toen werd mij verteld dat de punten per jaar opnieuw worden geteld. Hij had het niet over van nk naar nk., maar gewoon een kalenderjaar. Ook zei hij dat je schriftelijk bericht krijgt van de WRAN als je amateursklasse moet starten, maar als ik dit allemaal lees twijfel ik daar wel over. Weet iemand of dat zo is? En volgens mij hebben wij in Nederland helemaal geen klasse beginnners B en beginners G. Dit staat natuurlijk wel in het WRAN boekje, maar als je ook kijkt in het WRAN boekje bij de beginners G, dan lijkt het net of je alleen naar de amateurs mag als je in het huidige kalenderjaar zeven of meer punten volgens regel 160 heeft behaald in beginners Reining. Daar hebben ze het helemaal niet over de andere onderdelen. Ik snap het niet helemaal meer. Ik neem denk ik toch nog een keer contact op met de WRAN.
Groetjes, Francisca

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 20:26

Naar mij weten en ervaring gaat het ook per kalenderjaar. In 1996 starte ik de kerstwedstrijd in de beginnersklasse, mijn eerste wran wedstrijdje. Ik werd eerste en 2 weken later kreeg ik een brief van de wran met de felicitaties en de mededeling dat ik overgeplaatst was naar de amateur klasse. Aangezien de kerstwedstrijd in december was kon ik een maand later gelijk in de amateurklasse starten..

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-01 12:36

oke nou ben ik het ook kwijt!!!????
misschien moeten we eens een seminar over het regelboek hebben van de wran want hoe kan je je aan regels houden als je ze niet snapt of als ze op verschillende wijze geintepeteerd (goed moeilijk woord haha) kunnen worden!
misschien nog maals eens met de wran bellen?
groetjes silvia