aan de teugel in galop..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

aan de teugel in galop..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 12:13

Hallo mensen ik heb Fries paard en die kan ik super mooi aan de teugel rijden, stilstaand, stap en draf..
alleen het probleem is in galop wil ze niet goed aan de teugel en wil ze ook niet goed op de hoefslag blijven??

heeft iemand van jullie een idee hoe ik dr in galop ook zo mooi aan de teugel kan rijden zodat ze niet zo snel er van door vliegt en koppig gaat doen??

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 10, One for the Money: L1 + 8


llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:33

sorry maar volgens mij hoort dit hier niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:37


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:37

Les nemen!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:28

Misschien is ze nog niet sterk genoeg?? Ik weet niet hoe oud ze is natuurlijk.
Heb je instructie??

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:30

He, die is nieuw. Aan de teugel lopen heeft nu te maken met hoe sterk het paard is.
*grijns*

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:37

Kleintje schreef:
He, die is nieuw. Aan de teugel lopen heeft nu te maken met hoe sterk het paard is.
*grijns*


misschien bedoelt ze balans?

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:45

Nee, ik bedoel dat als bv. de rug niet sterk genoeg is het paard de rug weg gaat drukken en daardoor ook niet aan de teugel kan komen. Of omdat het paard het idee heeft niet de rug te kunnen ontspannen, bv. door een bonkende ruiter.

Het stond er een beetje verkeerd opgeschreven...

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 14:09

ja ik heb privéles ja en les in een manege.. nouja ik bonk niet hoor alleen ze is erg sterk. omdat ze voor de sulki, kar en onder t zadel heeft gereden. en het is een heel moeilijk paard. dat zegt me instructrice ook al. zij heeft er ook even op gereden en ze zei dat ik het aardig goed deed. ik heb dr ook ong een maandje in een dressuurstal gehad en daardoor is ze ook veel liever geworden. iemand die em bij een vorige eigenaar verzorgde heeft er ook even op gereden en ze zei dat ze een stuk op geschieten is en liever is geworden.

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 10, One for the Money: L1 + 8

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 14:10

het hoort hier namelijk wel. het is een techniek hoe ik haar aan de teugel kan krijgen en in me macht kan krijgen in galop.

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 10, One for the Money: L1 + 8

fjorduhlover
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:47

meiske als je wilt dat je paard in de galop ook in de krul gaat zul je veel moeten oefenen.
zoals al eerdere reacties moet je dat hetzelfde doen als in stap en draf.
hij zal misschien nog wat zwak in de achterhand zijn en vandaar waarschijnlijk ook dat ie van de hoefslag afrent. de makkelijke wendingen kun ie wel maken .
ik weet et anders ook niet.
xxxxxxxx
fjorduhlover

whahaha volgende week eerste wedstrijd met troika.... superrrr cool. in de b haha en ook een kur op muziek ..... ism er een fjorduh fanclub... xxxx ilse

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 15:05

ok. ik ben al flink aan het oefenen. eerst wou ze niet aan de teugel en dat lukt nu al dus het gaat al goed. ik zal het wel proberen

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 10, One for the Money: L1 + 8

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 00:13

Sorry
medebokkers, ik vind jullie reacties op haar vraag een beetje kleinerend overkomen.

Er zijn maar zat mensen die redelijk netjes rijden, en zodra ze aan t woord "galop'denken, vergeten ze ineens heel hun houding.Gaan scheef en naar voren zitten,gaan : "sjouwen" , houden hun benen niet aangelegd e.d.
Misschien zit m daar bij jou ook t probleem.
Rijd voltes in galop.Blijf lekker rechtop zitten.Rijd op je buitenteugel, ga niet op de binnenteugel hangen.
Kijken in de richting waar je naartoe moet, helpt om iig je zitbeenknobbels op een juiste manier te gebruiken.
Zit je weer lekker op zijn plaats, probeer dan halve ophoudingen te maken, op die manier zoals je ook resultaat boekt in stap en in draf.

De draf is bij een Fries ook makkelijker als de galop.Das ook een fase waar je doorheen zal moeten.
Ik hoop je een beetje te hebben kunnen helpen.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

fjorduhlover
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 08:37

sorry hoor was niet banketstaaf bedoeld maar wat jij zegt komt op het zelfde neer
veel oefenen
op je zit enz..... xxx mij

whahaha volgende week eerste wedstrijd met troika.... superrrr cool. in de b haha en ook een kur op muziek ..... ism er een fjorduh fanclub... xxxx ilse

wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 11:36

assiejlover schreef:
het hoort hier namelijk wel. het is een techniek hoe ik haar aan de teugel kan krijgen en in me macht kan krijgen in galop.

Er is geen techniek voor. Aan de teugel is een reactie op ontspanning, en ontspanning komt als je zelf ook ontspannen bent en vwnw

'The readiness is all'


wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 11:38

fjorduhlover schreef:
meiske als je wilt dat je paard in de galop ook in de krul gaat zul je veel moeten oefenen.
zoals al eerdere reacties moet je dat hetzelfde doen als in stap en draf.
hij zal misschien nog wat zwak in de achterhand zijn en vandaar waarschijnlijk ook dat ie van de hoefslag afrent. de makkelijke wendingen kun ie wel maken .
ik weet et anders ook niet.
xxxxxxxx
fjorduhlover

Aaaaaaaaaaah in de krul, dat zeg je toch niet Verward Scheve mond

'The readiness is all'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 11:55

Bij de Fries bij mij op stal hebben ze het zo edaan: aangezien Friezen over het algemeen niet heel makkelijk in galop verzamelen eerst zorgen dat je de sprong goed onder controle hebt. Dus eerst in draf langzaam lange teugels geven tot hij gaat zakken en daarmee aangalloperen. Dan goed voorwaarts met lange teugels en sprong in de galop houden, dan even niet letten op of hij op de hoefslag loopt of niet, het gaat om de galop zelf (mag natuurlijk niet gaan crossen ofzo, moet wel enigzins gesloten houden met je zit). Dan zal hij vanzelf zijn neusje laten zakken en zijn rug loslaten. Na dit eren paar keer te oefenen kan je de teugels na een steeds kortere tijd bij je houden en uiteindelijk ook in de overgang en angalloperend en in galop rond rijden.

fjorduhlover
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 14:09

aan de teugel dan........
tjongejonge
in de krul vind ik schattig klinken.

whahaha volgende week eerste wedstrijd met troika.... superrrr cool. in de b haha en ook een kur op muziek ..... ism er een fjorduh fanclub... xxxx ilse

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:22

Zorg dat je veel galop-draf overgangen rijd, het tempo in de galop niet te hoog leggen, en je Fries voor de galop wat dieper instellen. Als ze ook maar íéts bijgeeft, meteen ontspannen. Succes!

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:27

Nou, zal ik dan iets aardigs zeggen, want ik zie dat heel veel mensen zo ontzettend kinderachtig reageren dat ik er werkelijk niet goed van word. Ik kan je er ook niet mee helpen maar ik wens je wel heel veel succes met het oefenen!!
kijk, zo moeilijk is dat niet om iets aardigs te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:17

Ik heb eerlijk gezegd niemand gezien die echt raar reageerde hoor?? (hoop niet dat je mij n reactie nu ook zo opvat)

LegallyBlond
Berichten: 199
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:18

Ik ben het met Fellor eens, ik had hetzelfde probleem met mijn Fries, ook op zo een manier aangepakt. Succes!

[..>>Wietse fan de Slachtedijck Lovers Valla<<..]

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:42

Natasha schreef:
Ik hoop je een beetje te hebben kunnen helpen.


Goh, kun je bij mij ook ?

Kom ik ff langs.....

Duhelo

Berichten: 28465
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:47

ik denk ook dat je best eerst zult kijken hoe je je paard onder controle hebt in galop
vergeet dat in de teugel, al kijkt hij naar zen achterste terwijl hij galopeert, laat dat
het beste dat je "denk ik " kunt doen, is gewoon aanspringen, en zorgen dat je haar op de hoefslag kunt houden (binnenbeen)
kunt voltes rijden, beetje verruimen, beetje verzamelen, de basisdingen
als je dat onder controle hebt zal je paardje veel rustiger komen en ontspannen, en daarna zal het allemaal vanzelf gaan Lachen

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:40

Biepmiep"]
[quote="Natasha schreef:
Ik hoop je een beetje te hebben kunnen helpen.


Goh, kun je bij mij ook ?

Kom ik ff langs.....
[/quote]
Nee, bij jou kan ik dat niet.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers