(fries) Lady d'r sokken zijn eraf

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

(fries) Lady d'r sokken zijn eraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 22:44

hey bokkers

het was echt nodig, tot mijn grote verdriet.
Lady had heel erg last van mok in d'r koltholte maar ook over haar hele benen.
We hebben besloten om haar sokken eraf te scheren. d'r benen zijn nu bloot Huilen Ze waren zo mooi en dik, maar de mok werd alleen maar erger.

tja, verder nog tips voor mok?

LegallyBlond
Berichten: 199
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:47

Sudocrem, kan je bij de drogist kopen. 1 tot 2 x daags erop smeren

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 23:06

werkt dit super?
zelfs mokzalf werkte niet

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 23:07

hydrocortiderm, kan je bij de veearts halen. Werkt super mijn tinker zijn sokken hoefden er geeneens meer af toen ik dat gebruikte, verdwijnde als sneeuw voor de zon. Succes ermee

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 23:09

Zijn er korstjes en kloven, maar is het verder droog?
Grote kans dat het schurftmijt is. Erg hardnekkig. Lucien heeft het ook.
Ik behamdel het op dit moment met Neocidol. Dat lijkt wel te helpen. Maar het blijft moeilijk.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 23:57

mickydo schreef:
hydrocortiderm, kan je bij de veearts halen. Werkt super mijn tinker zijn sokken hoefden er geeneens meer af toen ik dat gebruikte, verdwijnde als sneeuw voor de zon. Succes ermee


Offtopic: Zie vaak fouten ......maar VERDWIJNDE????? --> het is VERDWEEN

Ontopic: hydrocortiderm is een hormoonzalf en bij veelvuldig gebruik maakt het de huid dun, dus wees daar wel voorzichtig mee.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 00:26

De moksubstantie van De Silverlinde werkt goed.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 00:29

Mokwater halen bij de DA....dan is het zo verdwenen.
Voor de rest kun je knoflook voeren, en Mokcure tabletjes van VSM geven (maar dat moet dan wel voor langere tijd wil je veranderingen kunnen zien).

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 00:41

Sudocrem is idd erg goed. Je haalt het bij de drogist, het is tegen luieruitslag.

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 00:50

oei...niet scheren bij mok!!
scheren kan wondjes veroorzaken en dan wordt de mok alleen maar erger.. de volgende keer met de schaar aan de gang!!
ik heb ook hydrocortiderm gebruikt en na twee weken was het weg
eerst de benen wassen met betadine shampoo en dan voorzichtig droogmaken en zachtjes insmeren met zalf..
het belangrijkste is dat de benen droog blijven!!

meisje_16
Berichten: 115
Geregistreerd: 23-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 01:14

bij ons op de manege staat ook een tinker die heeft ook mok ze hebben alleen aan de achterkant van de benen geschoren(daar zit de mok) aan de voorkant lijkt het dan of hij helemaal niet geschoren is

Peche

Berichten: 45
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: opeinde/almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 06:08

de enige echte remedie tegen mok is ochtend urine, klinkt vies maar werkt echt, in 99,9% van de gevallen, probeer dat maar eens

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 08:41

maar dat brand toch!?

Skattie

Berichten: 659
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 08:44

Gewoon een heel goedkoop middel zinkzalf!! Lekker dik erop smeren!! Of violetspray!!

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 08:50

supersambo schreef:
oei...niet scheren bij mok!!
scheren kan wondjes veroorzaken en dan wordt de mok alleen maar erger.. de volgende keer met de schaar aan de gang!!
ik heb ook hydrocortiderm gebruikt en na twee weken was het weg
eerst de benen wassen met betadine shampoo en dan voorzichtig droogmaken en zachtjes insmeren met zalf..
het belangrijkste is dat de benen droog blijven!!


ls je echt erge mok hebt, kun je het beter wel scheren, weliswaar voorzichtig, maar met een schaar krijg je de haren niet goed genoeg weg (zeker niet bij een fries) en als er teveel haar zit, dan ben je de haren aan het insmeren met zalf oid, ipv de mokplekken.
Wij hebben op stal een paar tinkers staan die nu elke keer de benen scheren, hierdoor hebben ze inmidels geen last meer van mok en jeuk.

Mijn ervaringen met sudocreme zijn niet zo goed, ik vond het een smerig zooitje worden en het ging ook echt voor geen meter over. Op aanraden van de dierenarts zijn we vaseline gaan smeren en dat werkte bij Jip wel perfect (en toen had ik ook de kootholte uitgeschoren, Jip is een haflinger en er zat gewoon te veel haar voor om er goed bij te kunnen). We hebben de benen eerst een keer goed gewassen met betadinescrub en daarna met de vaseline begonnen. Iedere dag de plekjes insmeren en de korstjes kwamen er vanzelf afzetten, toen was het geloof ik in twee weken zo goed als helemaal over (daarvoor waren we al anderhalve maand aan het tobben met mokzalf en later sudocreme).

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 09:45

Uit ervaring weet ik dat scheren helaas helemaal niets uithaald! Ook duurde het 3 jaar voordat mijn tink haar sokken volledig weer aangegroeid waren! Wassen met sebacil en daarna hydro eropdoen en cure mok tabletjes geven.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 09:48

eveline_B schreef:
Zijn er korstjes en kloven, maar is het verder droog?
Grote kans dat het schurftmijt is. Erg hardnekkig. Lucien heeft het ook.
Ik behamdel het op dit moment met Neocidol. Dat lijkt wel te helpen. Maar het blijft moeilijk.


Bij ons op stal is gister een tinker geent daarvoor. Die bleef ook last houden. Ik zou je dierenarts even raadplegen. Zelf aanmodderen heeft als het lang aanhoud geen zin meer. Zonde van de sokken hoor.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:09

irish_lady schreef:
Uit ervaring weet ik dat scheren helaas helemaal niets uithaald! Ook duurde het 3 jaar voordat mijn tink haar sokken volledig weer aangegroeid waren! Wassen met sebacil en daarna hydro eropdoen en cure mok tabletjes geven.

Bij de Tinkers bij mij op stal heeft het wel degelijk geholpen. Die stonden de hele dag te trappen en te stampen met hun benen, maar sinds ze geschoren zijn en een keer goed behandelt tegen de korsten (weet niet met wat) hebben ze er nu geen last meer van. Ze houden ze nu voorlopig kort, zodat ze de huid van de benen goed schoon kunnen houden en het is echt over hoor!
't Zal wel paard afhankelijk zijn, maar onze ervaringen zijn op dit moment goed met scheren.
En 3 jaar voor het aangegroeid is? Wij hadden eens een tinker met schimmel toen die binnenkwam, die is compleet kaal gegaan, ook manen en voorpluk eraf en dus ook de sokken en na een half jaar zag je van de sokken echt niet meer dat die eraf geweest waren.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:13

Met dat lange behang kun je moeilijk wassen het ziet er ook niet uit een Fries zonder sokken maar idd insmeren met sebacil..

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:14

de tinker van mn hoefsmid heeft het ook heel erg, ook mijn paard heeft erge mok gehad, toen ben ik Avuloxil(te verkrijgen bij de DA) gaan gebruiken, binnen 5 dagen was het over

de tinker van mn smid had al 6 mnd last van erge mok, met avuloxil was het met 1 1/2 week over!

een springstal waar ik heb gewerkt gebruikte dit middel altijd, en ik heb dezelfde DA dus heb het toen meteen ook maar gehaald, werkt echt super!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:16

Bacterien kunnen niet tegen zuurstof, dus scheren of knippen is al een goede oplossing. Hoe meer zuurstof hoe beter. Lange sokken en vocht is een heerlijke omgeving voor het kweken van bacterien. Zorg dat je stal droog is, ammoniak kan ook een veroorzaker van mok zijn. Laat je paard niet in de prut lopen of in een te nat land of paddock. Benen zo droog mogelijk houden.

Zelf hebben we al een jaar of 7 een fries. Hij heeft nog nooit mok gehad. We mesten elke dag uit en ik spuit zijn benen nooit af. Hij staat overdag in een droge paddock en zomers in het land.

Laat je DA een kweek maken en een middel maken tegen DIE mok. Zusjes van mijn fries hadden wel heel erge mok. Die zijn zeker 2 jaar bezig geweest om het weg te krijgen. Op laatst hielp Sebacil. Rotzooi zelf er niet te veel aan. Sukses!!
Laatst bijgewerkt door PhiaBink op 02-03-04 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:17

ik gebruik dry cow tegend e mok, ik eigenlijk voor koeien maar het werkt perfect enne ik heb het zo bij mijn veearts gehaald...

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:30

stuur donna1 een mailtje, die d,r paard had het ook heel erg, maar is nu zover ik het weet, helemaal over.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:39

elke dag de benen lekker insmeren met babyolie, het werkt echt waar,
van vele friezeneigenaren op het friese forum lees ik dat het werkt. Verder misschien aloe vera schijnt goed effect te geven. (als in binnen een week is de mok weg)

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:24

Jammer dat de sokjes eraf moesten maar het is zo wel beterder voor de mok!