Thiedemann teugel...juist of niet juist??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Thiedemann teugel...juist of niet juist??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 19:25

wanneer zou je het beste een thiedemann teugel kunnen gebruiken?
en hoe denken jullie erover,want mijn moeder heeft het idee dat dit niet juist is,waarom kan ze me niet precies vertellen Verward
mij is uit gelegd dat wanneer het paard zijn hoofd omhoog brengt hij vanzelf weer ontspannen naar beneden trekt door middel vasn een thiedemann teugel..wie kan me hierover meer vertellen??

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 19:42

Ik ben van mening dat de tiedeman beter is dan de slof. De tiedeman werk namelijk alleen als het paard het hoofd te veel omhoog doet. De slof kan je zelf zo kort pakken als je wilt, en hierdoor loop je het risico dat je (onbedoeld) het paard in de krul trekt.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:37

Je moet denk ik eerst even precies uitleggen wat je paard doet, wanneer hij dat doet, of je weleens met een hulpteugel helpt gereden (waarom, hoe beviel het) en wat je intructeur ervan denkt. Dan kunnen we beter oordelen over jouw situatie

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 20:39

ik heb het niet over mijn situatie..gewoon over het oordeel..thiedemann of niet..Haha! snap je?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:43

owh okay Lachen ik dacht dat je zelf een hulpteugel wou Lachen
Ik ben helemaal tegen hulpteugels, behalve de martingaal omdat je bij die op elk moment je teugels los kan gooien en dan kan je paard meteen zijn hoofd alle kanten op draaien. Ik rij mijn pony met een martingaal omdat hij er nog weleens vandoor gaat en dan gooit hij zijn kop zo hoog mogelijk in de lucht en dan gaat hij rennen. Maar dan heb je niets meer te vertellen over hem, dus alleen een martingaal om op een rustige manier een buitenrit te kunnen maken, zonder ook auto's heen te springen oid.
Ik vind dat je problemen met het hoofd moet oplossen met rijden en niet met hulpteugels. Je paard weet na verloop van tijd dat hij je niets kan maken met een hulpteugel, maar zodra je die er weer afhaalt ben je weer terug bij af. Daarom is het beter om het op te lossen met je benen enzo dan met een hulpteugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:43

Ik ben van mening dat als je met gewoon rijden het hoofd niet naar beneden krijgt, zonder veel aan de teugels te komen, dat je rijtechnisch nog niet ver genoeg bent en daarom nog niet aan de voorkant hoeft te denken

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 20:54

dat is wel een goeie runningkawa,maar even voor de duidelijkheid..het is dus niet voor mezelf,het was een algemene vraag Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:59

Is ook een algemeen antwoord Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:03

Ik vind de thiereman een hele goede hulpteugel als je hem op het ruimste gaatje zet.
Dan werkt ie net als een soort martingaal, hij wordt niet in de krul getrokken maar tóch wordt voorkomen dat ie gevaarlijk met zn hoofd omhoog komt.
Zelf heb ik een kleine maand met zo'n teugel gereden omdat mijn arabier heel eng met het hoofd omhooglwam, daarna heb ik hem nooit meer hoeven gebruiken.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 22:24


SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:40

heb wel eens met thiedemann gereden. mijn huidige paard is dat absoluut geen goed idee bij want hij krijgt dan het idee dat hij vast zit en flipt dan. en dan flipt hij op zo'n manier dat ik er meestal naast lig.
op zich is het denk ik van de hulpteugels een redelijk vriendelijke. maar heb ook wel eens meegemaakt dat een paard steigerde en daarbij de teugels uit handen van ruiter trok en toen schoot het klipje wat je aan het ringetje aan de teugel vast maakt vast aan het bit. en dan heb je niet zoveel meer te vertellen en is nog link ook.
zelf zal ik hem niet zo snel gebruiken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:50

Ik heb hem wel gebruikt omdat ik vanwege een schouderblessure problemen had met het aan de teugel rijden van mijn paard, maar hij stond op de ruimste stand. Ik zou deze teugel dan ook aan iedereen aanbevelen die weet wat hij doet. Ideaal is natuurlijk zonder hulpteugel, maar voordat een paard verkeerde spieren gaat kweken of blessures krijgt/stijf wordt omdat hij loopt te sterrekijken, zou ik een hulpteugel gebruiken. En dan nog eerder een Thiedemann dan een slof of een halsverlenger.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 19:16

Ik heb de thiedemann ook gebruikt (ook onder zgn profossionele begeleiding *zucht*) En ik raad m iedereen die niet weet waar ie mee bezig is af!!! Maar dat vind ik van alle hulpteugels. Door die *** Thiedemann is mijn pony ongelofelijk op de voorhand en heel erg kort gaan lopen. Nou probeer dat er maar weer eens uit te krijgen....
Ik ben gelukkig later bij een paar goede instruktrices beland en die hebben dat ding er meteen afgehaald! Nu zijn we ong 3 jaar verder en de meeste schade is weer een beetje hersteld. Dus weet waar je aan begint...!

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:01

Ik raad je eveneens aan dat onding NIET te gebruiken!!!gewoon met been naar hand is altijd de oplossing!!een slof is wel erg fijn om mee te rijden.. maar denk altijd om de lengte waarop je ze gebruikt!!!ze moeten alleen in werking treden als dat nodig is en niet om ze in de juiste positie te trekken !!!niet thiedeman dus!!!!

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 00:58

iedereen is hiet helemaal van de slof ofzow?!
hmm, ik vind al die hulpteugels echt niets. bij ook maar even onmacht grijpen alle ruiters zowat naar een hulpteugel. de kunst van het paardrijden is om met zomin mogelijk dwingdingen te rijden.
ik ben van mening, dat welke hulpteugel dan ook, gewoon een zware inmpact heeft op je paard. ten eerste zal hij als ie dan eindelijk ontspannen loopt volgens jullie, niet helemaal ontspannen zijn, want dan kan alleen uit natuurlijke reactie komen op de hulpen van de ruiten, en NIET door een hulpteugel. ten tweede vind ik het simpelweg jammer dat mensen gewoon niet echt naar hun paard kijken, en niet willen kijken of het paard je niet wat kan vertellen over zijn probleem, dat hij niet ontspannen wil lopen. ik beschuldig echt niet iedereen, maar ik vind het zonde dat het paardrijden nogal vaak word gezien als rang-sport, het paard wat het meest in de krul getrokken loopt is het best,,
jawoor, sure,...
ik ben van mening GEEN HULPTEUGELS om een paard te laten "ontspannen" ... een ander verhaal is natuurlijk de martingaal, die gaat om het stuurbaar blijven voor de ruiter..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 01:01

Ik denk dat het gevaar ligt in het feit dat de hulpteugel er wel aan wordt gehangen, maar men problemen heeft hem er op een gegeven moment weer af te doen.

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:04

ik heb het niet zo op de thiedemann. ik moest er met mijn vorige verzorgpaard ook mee rijden (van de eigenaar) omdat hij zijn hoofd in de lucht gooide en alsmaar stijgerde. die thiedemann hielp helemaal niets want hij trok dat ding keer op keer helemaal kapot, wat de situatie dus nog gevaarlijker maakte want dan optplofte dat beest helemaal want de hele tijd werd hij zeg maar tegen gehouden en was dan ineens los

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 22:08

jeetje wat veel negatieve verhalen !! maar goed.dan weet ik dat dus Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:13

Kan je maar één ding aanraden wat betreft hulpteugels. Gewoon trensje en vooral GOED les!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 18:15

loveyaliefie schreef:
ik heb het niet zo op de thiedemann. ik moest er met mijn vorige verzorgpaard ook mee rijden (van de eigenaar) omdat hij zijn hoofd in de lucht gooide en alsmaar stijgerde. die thiedemann hielp helemaal niets want hij trok dat ding keer op keer helemaal kapot, wat de situatie dus nog gevaarlijker maakte want dan optplofte dat beest helemaal want de hele tijd werd hij zeg maar tegen gehouden en was dan ineens los



Dan heeft hij dus te strak gestaan. Haha!

En een steigerend paard moet je ook niet met een Thiedemann in bedwang willen houden...je moet op zoek gaan naar de oorzaak van het steigeren (zadel, hoofdstel, pijn?) ...en er niet als oplossing nog meer leer aan willen hangen.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 18:24

ik heb eenhekel aan de thiedeman, ik vind het er ook altijd zo geforceerd uit zien. ze lopen vaak met het hoofd naar beneden, maar wel lekker met de neus naar voren. een stalgenoot van me gebruikte hem, op het loste gaatje, dat wel, maar gaf vervolgens geen been en ophoudingen, zodat hij de ontspanning kon opzoeken, nee die liet dat hoofd er gewoon lekker op hangen. vervolgens ging die achterhand met de dag achteruit. steeds korter lopen enzo..

je moet gewoon weten hoe te gebruiken, zoals bij alle hulpteugels.

een martingaal vind ik ook verschrikkelijk, mijn paard gaat er tegenaan lopen, dus die probeerd dan ineens hoe snel hij giraf kan worden Haha!

ik vind dan de slof nog het fijnste, maar die gebruik ik nu alleen nog maar met longeren Haha!

iedreen kan wel zeggen dat je het zonde rhulpteugels moet kunnen, maar helaas lukt dat niet iedereen, helaas worden die dingen vrij verkocht, zonder dat men weet hoe het werkt en wordt er vervolgens mee gereden op de totaal verkeerde manier.
als je er mee leert rijden( met goede instructie) vind ik dat er niets aan de hand is.. dat moet iedereen voor zichzelf weten dan.

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 18:40

Ik reed mijn bijrijdpaard wel met Thiedemann, onder begeleiding van instructie. Nooit problemen mee gehad, en zeker niet afhankelijk geworden van dat ding.
Ik vind dat het pas een negatief verhaal wordt als iemand 'hulpteugel-afhankelijk' wordt (woord van vorige instructrice Haha! ). Een hulpteugel kan een hulpmiddeltje zijn op de weg naar je doel.. Het moet niet de weg naar je doel op zich worden.
Een thiedemann in de handen van onwetende mensen die hem eraan hangen omdat hun paard 'zijn hoofd omlaag moet houden' KAN een martelwerktuig zijn.. Een hoevenkrabber kan in de verkeerde handen ook een martelwerktuig zijn.

Mensen die zeggen dat je hulpteugels niet nodig hebt en alles rijtechnisch op kunt lossen: Nah.. een hulpteugel kan een goed hulpmiddel zijn BIJ het rijtechnische gedeelte, mits er goed mee wordt omgesprongen.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 18:44

9 van de 10 die een thiedeman gebruikt, rijdt zijn paard niet verder en blijft liften. Paard heeft zijn hoofd wel naar beneden, maar staat onder spanning van die thiedeman (wanneer je hem op het strakst hebt staan). Rijdt hem eerst goed aan je benen, dan kan je vanzelf naar je handen rijden.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:27

Ik vind een Thiedeman een fijne hulpteugel. Mijn beestje kan nogal fel worden, en maakt zich dan sterk. Met een martingaal wordt dat nog erger. Met de Thiedeman gaat het super. Als hij zich sterk wil maken werkt hij in. Maar gewoon met rijden hangt hij altijd slap. Maar je moet hem idd niet te strak zetten, dan is het geen rijden meer.
Mijn pony wordt er zeker niet kort van, eerder ruim. Hij komt heerlijk los, en wil goed ontspannen ermee. Ik heb er lange tijd bijna elke dag mee gereden, op het moment bouw ik het af. Hij gaat het zonder namelijk ook goed doen. Alleen op dagen dat hij erg heet is, heb ik hem er nog onder.

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:14

Cassidy"]
[quote="loveyaliefie schreef:
ik heb het niet zo op de thiedemann. ik moest er met mijn vorige verzorgpaard ook mee rijden (van de eigenaar) omdat hij zijn hoofd in de lucht gooide en alsmaar stijgerde. die thiedemann hielp helemaal niets want hij trok dat ding keer op keer helemaal kapot, wat de situatie dus nog gevaarlijker maakte want dan optplofte dat beest helemaal want de hele tijd werd hij zeg maar tegen gehouden en was dan ineens los



Dan heeft hij dus te strak gestaan. Haha!

En een steigerend paard moet je ook niet met een Thiedemann in bedwang willen houden...je moet op zoek gaan naar de oorzaak van het steigeren (zadel, hoofdstel, pijn?) ...en er niet als oplossing nog meer leer aan willen hangen.
[/quote]

hij zat altijd op het loste gaatje

jah ik weet het dat je een stijgerend paard daarmee niet in bedwang moet proberen te houden, maar ik mocht nu eenmaal anders niet rijden. dit is ook een reden waarom ik gestopt ben met het paard.