wie weet wat dit is???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

wie weet wat dit is???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 20:40

Vanmiddag poetste ik Morrie en op de achterbenen vloog ineens het haar eraf en dit is het resultaat



achterbeen
Afbeelding
op het andere achterbeen zit een zelfde plek, op dezelfde plaats

hij heeft enorme jeuk, staat te stampen en het is nogal acuut opgetreden.

Ik heb de benen gewassen met betadinescrub, afgedroogd en tea-tree-olie op de plekken gedaan.

Wat kan ik er nog meer aan doen????

Ze noemen het rasp op stal, klopt dit???

(morgen mail ik de foto's naar de DA en bel voor advies)

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 20:45

zo te zien heb je een tinker? Ik weet niet of het zo heet, ozu maar zo kunnen maar ik heb het al wel heel vaak gezien dat tinkers stampvoetend op de grond staan en er soms zelfs bij gaan liggen om aan de sokken te knagen. Het is een huidirritatie en door wassen met een bepaald middel (uh hoe heet dat ook alweer) of scheren is het zo te verhelpen. Vraag idd je dierenarts om advies

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 20:53

nee het is geen Tinker, maar een Noriker, een Oostenrijks koudbloed zonder sokken/behang

ik heb 4 jaar op een Norikerstoeterij gewerkt en nog nooit zoiets gezien... en wel honderden Norikers voorbij zien komen!

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 21:15

rasp is volgens mij zoiets als mok, maar zit idd hoger, aan de binnenkant van het boven-achterbeen
ik denk dat je het goede hebt gedaan

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 21:17

Bonnieknol schreef:
zo te zien heb je een tinker? Ik weet niet of het zo heet, ozu maar zo kunnen maar ik heb het al wel heel vaak gezien dat tinkers stampvoetend op de grond staan en er soms zelfs bij gaan liggen om aan de sokken te knagen. Het is een huidirritatie en door wassen met een bepaald middel (uh hoe heet dat ook alweer) of scheren is het zo te verhelpen. Vraag idd je dierenarts om advies

Imaverol bedoel je denk ik,
kan inderdaad werken.

Zelf smeer ik op dit soort dingen altijd Hydrocortiderm, dat helpt gegarandeerd en ik heb nog nooit een paard gehad wat overgevoelig was voor deze lotion. I.t.t. bijvoorbeeld Imaverol, Tea-tree of mokzalf.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 21:20

Citaat:
Hydrocortiderm


dat heb ik nog staan van de hond.....

Ik heb wel eens een paard gezien dat superallergisch was voor Hydrocortiderm, die ging er compleet bij liggen....en je zag de mok opkruipen, dat was vreselijk om te zien Scheve mond

Alle gaatjes en winkelhaakjes bij Morrie tot nu toe heb ik met tea-tree gedaan en hij is er niet gevoelig op.......het was het enige dat ik bij de hand had vandaag

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 21:34

het voordeel van teatree is dat het natuurlijk is (en dat zijn hydrocortiderm en imaverol niet, bij hydracortiderm kun je ook een dunne huid krijgen dus voorzichtig aan met dat goedje!) en het verdooft de huid een beetje zodat de jeuk/pijn mindert (probeer maar eens zuivere etherische teatree olie: een piepklein puntje op je tong; dat voelt "doof" aan..)TT werkt bacteriedodend, antiseptisch, mag puur gebrukt worden op de huid en doodt virussen, werkt tegen eczeem, kortom ik denk dat je in elk geval voor de eerste hulp zeker goed hebt gehandeld! Haha!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 21:38

Het is volgens mij geen rasp, dan zie je kleine witte schilfers maar geen haarverlies, is een overmatige talgproduktie. Dit lijkt op mok maar op de foto kan ik niet zien waar de plek zit. Ik zie alleen haar en een plek zonder haar maar niet de vorm van het been.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 21:45

Sox: het zit boven de knie, net onder z'n dikke baby-billen.....

Ik heb zelf net 2 maanden neteroos achter de rug en daarbij hielp tea-tree en de wondspray van de paardendrogist het beste, maar het stonk zo vreselijk......
Ik weet dus hoe erg jeuk is Lips are sealed

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 21:45

Ik gok op schurft, door de microkleine beestjes die vaak in modder zitten. Ze graven zich in de huid in, veroorzaken daar jeuk en haaruitval. Ik heb ooit een pony gehad die er aan leed.

Even de dierenarts erbij halen, die heeft er goed spul voor en dan is het zó weg, want die jeuk is echt gekmakend voor zo'n dier Boos!

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 21:45

lijkt niet op mok vind ik, misschien een schimmel?is de foto ondersteboven geplaatst?? Verward

_NOO_NOO_

Berichten: 232
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Stadskanaal :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 21:47

t'is wel raar

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 21:47

Citaat:
Ik gok op schurft, door de microkleine beestjes die vaak in modder zitten

zo hoog op het been???? het zit bijna onder z'n billen en zo diep is de modder toch echt niet.......het is eigenlijk op een plek die ook bij regen droog blijft, dat is het gekke.

Er zat met poetsen een wittig korstje en het haar kwam eraf met vettige klontjes eraan......

Ik mail de foto wel ff aan de DA, wel handig een Da met mail

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 21:53

Nee, de foto is niet onderste boven geplaatst (ik heb 'm ff gemaakt). De plekken vind ik lijken op de plekken die mijn tinker had toen ze Rasp had. Was hetzelfde toen, en ook het stampen deed ze toen tegen de jeuk.

De plek zit aan de binnenkant van die spier die over het bovenbeen loopt, dus nog wel aan de achterkant van het been, net ver boven zijn knie, en onde de billen, precies waar een dubbele longe of pessoa loopt. De modder komt er ook alleen als ze aan het spelen zijn of hij gaat liggen, zo diep zakken ze ook weer niet weg...

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 21:55

en ik ging net vandaag longeren met dubbele longe dat ging ook niet helemaal goed.....

bedankt Promptertje: ik heb nu zelf overal jeuk........schurft *aaaarrgghhh* Ziek

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:02

Sox heeft wel last van rasp af en toe maar niet op dìe plekken. Zij heeft die vetkorstjes in haar knieholtes, nu alleen de voorkant maar ze heeft ook wel eens bultjes in haar achterknieholtes gehad. Maar geen kale plekken dus. Als je er plukjes haar uittrekt komen er idd kleine bolletjes talg mee. Mijn DA zegt met groene biotex wassen en de schilfers iedere dag er een beetje uitkammen/borstelen. Ik ben benieuwd wat jouw DA's diagnose is.

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:04

smurf schreef:
en ik ging net vandaag longeren met dubbele longe dat ging ook niet helemaal goed.....

bedankt Promptertje: ik heb nu zelf overal jeuk........schurft *aaaarrgghhh* Ziek


Klink erger dan het is Lachen. Trouwens, wat men rap of rasp noemt is ook meestal schurft, alleen klinkt dat andere vriendelijker Verward

Alleen de plaats is raar, maar zoals je het beschrijft lijkt het er echt op! En met rollen komen die billen ook in de modder Clown

Laat je het wel weten als je weet wat het is? Ik ben toch wel benieuwd!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 22:04

Citaat:
met groene biotex wassen

dat zei ons "melkmeisje" (de vrouw die de koeien komt melken) ook al .

Ik heb de foto gemaild na de DA en ga morgen bellen.....

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:13

Klinkt inderdaad als schurft. Oberon had het een paar weken geleden ook op allebei z'n achterbenen. Het zat net onder z'n spronggewricht. Drie keer wassen met Selvet (van de DA) en het was weg.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:47

Wat zit er in Selvet, Oberon?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 22:53

Citaat:
En met rollen komen die billen ook in de modder


de bovenkant wel, maar de waar die plekken zitten, is het altijd droog, zelfs in de stromende regen, dat zijn z'n roze baby-billen, daar hangt de staart voor, maar op de foto probeer ik die aan de kant te houden Clown

Morrie rolt bijna nooit in de modder, hij heeft het t.n.t. 2 x gedaan, ook toevallig vandaag

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 23:53

smurf schreef:
Er zat met poetsen een wittig korstje en het haar kwam eraf met vettige klontjes eraan......


Ik durf bijna te wedden dat het schimmel is.........

Als je ergens Griseofulvine (Is officieel uit de handel, maar is in het grijze circuit nog wel verkrijgbaar) kan aankomen, om door het voer te geven, ben je van een hoop prutsmuts af. Al dat wassen met Imaverol word je ook niet echt vrolijk van, zeker niet met dit weer.

Je DA zal om een zekere diagnose te stellen meer hebben aan een huid/haar monster dan aan een mailtje.
Neem wat van dat haar met schilfers mee, en laat het hem even onder de microscoop leggen!

Je kan trouwens ook enten tegen schimmel! Vraag ff aan Anya.

Pas trouwens op met deze schimmels, ze zijn ook voor mensen besmettelijk!!!!!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 07:34

Citaat:
Je DA zal om een zekere diagnose te stellen meer hebben aan een huid/haar monster dan aan een mailtje.

ja dat weet ik,maar als je het aan het eind van de middag pas ontdekt, en ze zijn er niet meer, ga ik voor zoiets niet het noodnummer bellen, dan stuur ik wel ff een fotootje per mail.

Citaat:
Pas trouwens op met deze schimmels, ze zijn ook voor mensen besmettelijk!!!!!


*aaaarrrgghh* ik heb net 2 maanden netelroos achter de rug, ben wel weer aan een beetje jeuk toe....

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:40

Irish heeft dit ook zo hoog gehad! Het was bij Is idd rasp! Eerst schilfers,lijken wel korstjes, en later laat het haar helemaal los! GEwoon insmeren met hydro en dat een aantal dagen volhouden!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 11:04

het is net bevestigd door iemand die ervoor doorgeleerd heeft: rasp, een vriendelijk woord voor......*je wilt het niet weten*......*krab kriebel* >;)

FF afwachten of de veearts vandaag in de buurt moet zijn enhet middeltje afgeeft of dat ik erheen moet (Nijkerk), ik kan eigenlijk niet weg: er wordt een logeetje gebracht....