Wat te doen tegen hengstigheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Wat te doen tegen hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 17:45

Raysa is altijd (zomer én winter) om de 3 weken hengstig.
Als ze hengstig is, is ze erg aanhankelijk, hangerig en traag in de omgang.
Met het rijden is het erg vervelend. Tijdens het rijden is ze totaal niet aan het been. Wanneer je je been aanlegt, komt ze er op terug.

Nu heeft mn moeder de veearts gevraagd, maar deze gaf geen duidelijk antwoord, wat het beste middel ertegen is.

Hebben jullie misschien tips om de hengstigheid te verminderen/stoppen?

Thnx OK dan!

Golden Golias (Totilas x Discovery) Z2 *D
Jurylid B/L :)


KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 17:49

Naar mijn weten is er helaas niets aan te doen..Maar misschien dat iemand anders hier wel iets weet?

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 17:51

Aifa schreef:
Raysa is altijd (zomer én winter) om de 3 weken hengstig.
Als ze hengstig is, is ze erg aanhankelijk, hangerig en traag in de omgang.
Met het rijden is het erg vervelend. Tijdens het rijden is ze totaal niet aan het been. Wanneer je je been aanlegt, komt ze er op terug.

Nu heeft mn moeder de veearts gevraagd, maar deze gaf geen duidelijk antwoord, wat het beste middel ertegen is.

Hebben jullie misschien tips om de hengstigheid te verminderen/stoppen?

Thnx OK dan!

drachtig laten worden
Maarre alle gekheid op een stokje, ingrijpen in hormoonhuishouding is niet iets om heel licht over te denken. Ik denk dat er verder niet veel mogelijkheden zijn om hengstigheid te stoppen. Waarom zou je niet gewoon accepteren dat je een merrie hebt en dat haar lichaam om de drie weken even andere prioriteiten heeft dan vreselijk goed aan het been zijn? Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:02

Laten dekken Haha!

Maar dat wilde je waarschijnlijk niet horen Lips are sealed

Je suis Charlie.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:36

Je zou Margriet Cremers van de Silverline eens kunnen vragen voor informatie. Ken een paar paarden die dat ook hadden en door behandeling van haar is dit genormaliseerd.


miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 19:38

of laten dekken of niet. Het is natuurlijk dusja dat hou je niet tegen

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 19:43

Ben heeeeeeeeeeeeel erg benieuwd naar de antwoorden die jij hier zult krijgen....want ik zit er ook mee Boos! Boos!
De van mij is dus na al ruim 2 1/2 week hengstig (ja ...ik weet het, dat is abnormaal lang...maar ja wat doe ik daartegen?) en laten dekken is GEEN optie omdat ik haar nog veel te jong vind. Ze is nl. pas 1 jaar en 10 maanden oud.
Zal verschrikkelijk blij zijn wanneer de twenterhengst weer naar de klei gaat.....dan zijn er gelukkig alleen nog merries over.

prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 21:10

Je merrie verkopen en een ruin nemen...

nee, gekheid natuurlijk, maar hengstigheid is een natuurlijk proces, dat hoort bij het dier en daar kun je weinig aan veranderen, behalve dan met enge hormoonpreparaten.

Gewoon consequent blijven met rijden, verder kun je weinig doen. Er bestaan wel veel kruidenpreparaten die beloven dat ze de hengstigheidsverschijnselen verminderen, maar of ze dat ook doen? Ik laat mijn merrie lekker hengstig zijn, ik heb er weinig last van Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 21:47

hmm, is er niet zoiets zoals mensen ook hebben? een prikpil? Mensen worden dan helemaal niet meer ongesteld, 1x in de 3 maanden is genoeg. (zwangerschap is dan ook uitgesloten) misschien is er zoiets voor paarden? joh, je zou in de sport maar zo'n paard hebben, er zijn vast wel mensen in de hoge sport die zo'n merrie hebben, die zullen er toch ook wat op hebben? stel je voor dat je merrie net hengstig is als je voor een grote wedstrijd gaat :S ai

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 21:52

Kun je een merrie niet steriliseren??
Is zomaar een vreemd idee.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:11

Laten dekken is natuurlijk maar een tijdelijke oplossing...
Het enigste wat ik kan bedenken, maar wat wel direct heel drastisch is, is laten steriliseren. Maar denk hier eerst heel goed over na..

Volgens mij moeten er ook wel speciale hormoonpreparaten (pil of injectie weet ik niet) te krijgen zijn via de dierenarts. Eigenlijk net zo iets als de pil bij mensen. Ik zou hier je dierenarts eens naar laten vragen. Desnoods een andere als deze heel vaag blijft..

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:44

Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat een DA hengstigheid kan 'wegspuiten', maar dit wordt vooral gebruikt als de merries een belangrijke wedstrijd hebben en last hebben van de hengstigheid.
Maar daar heb ik ook weer eens van gehoord dat het kankerverwekkend zou zijn.

Ik kan dit niet met 100% zekerheid zeggen aangezien ik dit nooit zelf met een DA heb besproken.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 07:12

Als je geen hengstigheid wil kun je beter ene ruin kopen, hihihi
Mijn merrie is ook het hele jaar door hengstig maar de laatste tijd gaat het steeds beter, vroeger was ze gewoonweg niet te rijden en ja ze is wat trager/niet aan het been in die periode, als je daar gewoon rekening mee houdt valt het best wel mee allemaal. Zie het maar als buikkrampen bij ongesteldheid, dan ga je zelf toch ook niet lekker sporten?
Ohja en ik heb zo'n beetje alle kruidepreparaten geprobeerd en van de meeste werd ze alleen maar hengstiger, accepteren was de beste remedie.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 09:09

djuno schreef:
Ben heeeeeeeeeeeeel erg benieuwd naar de antwoorden die jij hier zult krijgen....want ik zit er ook mee Boos! Boos!
De van mij is dus na al ruim 2 1/2 week hengstig (ja ...ik weet het, dat is abnormaal lang...maar ja wat doe ik daartegen?) en laten dekken is GEEN optie omdat ik haar nog veel te jong vind. Ze is nl. pas 1 jaar en 10 maanden oud.
Zal verschrikkelijk blij zijn wanneer de twenterhengst weer naar de klei gaat.....dan zijn er gelukkig alleen nog merries over.


Je kunt ertegen enten. Vraag even na bij je veearts. In het begin van het seizoen kan een merrie wel eens een paar weken hengstig zijn. Daarna keert het meestal terug naar het normale ritme.

Persoonlijk heb ik er niet zo'n moeite mee. Onze merrie wordt er veel liever van, en omdat het een heet typje is, is ze dan zelfs iets fijner te rijden. Lachen

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 09:59

Antoinette schreef:
Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat een DA hengstigheid kan 'wegspuiten', maar dit wordt vooral gebruikt als de merries een belangrijke wedstrijd hebben en last hebben van de hengstigheid.
Maar daar heb ik ook weer eens van gehoord dat het kankerverwekkend zou zijn.


Ja idd.
En een paard van een kennis is er bijna aan overleden omdat ze niet tegen dat stofje kon Scheve mond
Ik ga het dus nooit proberen.

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:41

kan je niks tegen doen

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:59

kán wel, maar of je het wil is de vraag. Er zijn geen 123 oplossingen namelijk

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 11:49

Voor extreem hengstige merries is er wel een middel dat net zo werkt als de pil bij mensen. Het heet Regumate en is alleen bij de DA verkrijgbaar. Elke dag 2 pompjes over het voer en de merrie wordt niet meer hengstig.

Het is onschadelijk voor de vruchtbaarheid, zodra je ermee stopt zijn ze binnen een paar dagen hengstig.

Superspul, wel prijzig komt op iets van 30 euro per maand
Laatst bijgewerkt door ponymens op 02-03-04 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 11:51

Je hebt het ook wel goedkoper geloof ik, een vriendin van mij gebruikt het namelijk ook voor haar Ijslandse merrie die iedere dag alles onderpist.

kjoedie

Berichten: 205
Geregistreerd: 20-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:03

Kijk eens op de site van de paardendrogist. Volgens mij hebben zij een middel wat Moody Mare heet en dat werkt tegen de wisselingen van een merie als gevolg van de hengstigheid. Ook kan de dierenarts er tegen enten. Maar dit zou je bij je DA na moeten vragen. Doorgaans zijn ze hier niet zo een voorstander van

Kijk op paardendrogist en dan met zoeken moody mare intikken
Laatst bijgewerkt door kjoedie op 02-03-04 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Stal_Doboky
Berichten: 29
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:08

misschien idd us laten dekken verder zou ik niet weten wat je ertegen kunt doen miss wat meer krachtvoer zodat ze op die dagen wat pitteger word?

St@l Doboky!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:36

us laten dekken?
Dat doe je niet 123, we hebben het hier wel over een levend wezentje op de wereld zetten. Niet over een apparaat of robotje.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, ikbencarmen, Trendiction en 37 bezoekers