ringen in de hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-01 21:05

Flommer heeft aan de buitenkant van haar hoeven een aantal ringvormige verdikkingen.
Suma heeft dat niet.
Waar duidt dit op???
Petra


Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 21:41

Hoi Petra,
het zou kunnen komen door de slchte verzorging van haar hoeven die ze gehad heeft, het kan ook komen doordat ze het een tijdje goed heeft gehad qua voer en dan weer een tijdje slechter qua voer, dat zie je ook in de hoeven terug, maar wat ook nog kan is, dat ze hoefbevangen is ( geweest). Je verteld al dat ze hele lange hoeven had toen die twee meiden haar gingen verzorgen, dat duidt eigenlijk ook wel wat op hoefbevangenheid. Ik zou haar goed in de gaten houden, loopt ze wat houterig als ze gewoon loopt? Al ze naar je toe draaft, als ze wat doordraaft, zie je dan de onderkant van haar hoef? ( de hoefzool dus). Dit duidt ook op hoefbevangenheid. Je moet er dan erg op letten als ze op het gras komt, of meer biks gaat krijgen dan ze gewend is, heel langzaam opbouwen, Dorien weet ook wel wat meer te vertellen over hoefbevangenheid. Isa, een pony die bij haar verzorgpaard staat is ook hoefbevangen ( geweest). Ik hoop dat je hier iets aan hebt, groetjes van Jet.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 08:54

ringen (ribbels) in de hoeven zijn meestal het gevolg van hoefbevangenheid. Het kan dus zijn dat ie dat nu heeft, maar het kan ook zijn dat ie dat ooit heeft gehad. Ik heb een pony verzorgt die ooit eens hoefbevangen was geweest. Echter sinds dien blijven haar hoeven ribbelig groeien

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 15:28

Welke hoeven hebben de randen?

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 15:44

ik meen dat het ook nog door maandagziekte kan zijn ontstaan, maar dat weet ik niet zeker meer.


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 20:29

die ringen kunnen ook ontstaan door hele snelle groei,maar meestal zie je dan maar 1 of twee ringen,die verder niet verdikt zijn.

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-01 21:29

Alle 4 de hoeven hebben die ringvormige ribbels. Als ze naar je toe loopt kun je niet de onderkant van de hoef zien. Ze beweegt goed, soepel en niet kreupel.
De hoefzool is normaal gewelfd. De stralen zijn goed gevormd en droog.
Alleen is de witte rand aan de toon-kant vrij breed en iets langer dan de hoefwand (bij alle 4 de hoeven.
Volgens de meiden die haar gered hebben, had ze rotstraal (inmiddels volledig genezen) en hoeven van "een halve meter lengte". Die zijn in de loop van een half jaar tot normale lengte terug gebracht.
Petra

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-01 07:43

Bij ons is een pony ook eens hoefbevangen geweest. Ze heeft nu ook kringen op de hoeven.
Dus het zou kunnen dat jou pony hoefbevangen is GEWEEST. Maar als ze eenmaal hoefbevangen zijn geweest, blijven ze er toch gevoeliger voor, of heb ik dat nou fout?

gillian

Berichten: 4399
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 20:48

ringen in de hoeven duidt op een slechte conditie van je paard(van een tijd terug)bv een peesblessure oid.
groeit er wel gewoon uit.
mijn paard had dat na die elleboogbreuk, en na die 2e operatie om de plaat eruit te halen. hij is in september geopereerd nu is die rand er pas uitgegroeid.hij had het aan beide voorvoeten, de breuk maar aan 1 been.
het kan ook zijn dat ze hoefbevangen is geweest.
vraag het eens aan de smid als die langskomt.
toedeledoki
gillian


_________________
**5 miljoen jaar geleden sloeg een naamloze aap een andere aap met een scherpe steen de schedel in.
De mens was geboren.**

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gillian op 2001-04-15 21:49 ]</font>

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 22:33

als de witte lijn ter hoogte bij de toon verbreed is is ze zeer zeker hoefbevangen geweest,en zullen de ringen dus ook daardoor komen

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-01 14:50

Ringen die jij omschrijft is een verandering die het paard heeft gehad. Aan de ringen kan een hoefsmid zo zien of je paard veranderd is van voer, medicijnen heeft gehad of pijn heeft gehad. Het duurt ongeveer een jaar dat de hoef van boven naar beneden is gegroeid. Je kan eigenlijk zo nakijken en een beetje rekening wat er in dat jaar allemaal met je paard is gebeurt. Het klopt ook nog!!! Dit is de enige juiste verklaring voor de ringen.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-01 23:09

dat is niet waar phia,het is niet de ENIGE JUISTE verklaring:
citaat uit in de strengen over hoefbevangenheid:
de voeten van een paard dat hoefbevangen is geweest,hebben een paar zichtbare kenmerken.de witte lijn die herkenbaar is in de zool van de paardenvoet en de scheiding tussen hoorn en lederhuid vormt zal verbreed zijn.daarnaast is in de hoorn aan de buitenkant van de hoef duidelijk ringvorming waar te nemen.dit beeld kan ook ontstaan bij paarden die van rantsoen veranderen(bijvoorbeeld bij de overgang van wei naar stal en andersom).het verschil zit er in dat bij paarden die hoefbevangen zijn geweest de ringen naar achteren(richting verzenen toe)duidelijk breder worden,terwijl bij gezonde paarden de ringen overal even breed zijn.

dus phia zijn er twee verschillende soorten te onderscheiden in de ringvorming op de hoef en dus ook twee verklaringen!

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-01 22:06

De hoefsmit heeft vandaag de oplossing gegeven: Flommertje is aan alle 4 (!) de hoeven hoefbevangen geweest.
Dit is ook de verklaring van de eigenaardige manier waarop ze draaft: hele korte pasjes. Door de afwijkende stand die het hoefbeen heeft gekregen door de hoefbevangenheid heeft ze een heel kort gangwerk gekregen.
De hoefsmit zei dat ze geluk heeft gehad dat ze bij mij terecht is gekomen, de meeste paarden die aan 4 hoeven bevangen raken, worden afgemaakt!
Nou Flommertje dus mooi niet!
Petra

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 08:03

Hoi Petra,
Wel rot voor je dat ze hoefbevangen is geweest. Ook voor Flommer natuurlijk!
Heeft de hoefsmid je ook gelijk nog tips gegeven? Let erop in elk geval dat ze niet te veel van het verse gras kan eten, dat ze niet teveel biks krijgt, of helemaal niets, dat ze niet te dik wordt. Fijn dat jij haar zo goed opvangt, wel zonde voor zo'n jong beestje dat die zo'n jeugd heeft gehad. Dat korte lopen is denk ik, wat ik bedoelde met houterig lopen. Als je haar voerinname goed in de gaten houdt en je vraagt niet teveel van haar qua rijden, kan ze nog oud worden! Veel plezier en het is goed om te weten dat ze dit heeft, dan kan je er rekening mee houden. Als het hoefbeen gekanteld is, kan je dat ook vaak aan de zool zien, die is dan niet wat hol, zoals gewoon, maar lijkt wel wat bol te staan.
Succes met Flommer, groetjes van Jet.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-01 22:09

Hoi Jet,
De hoefbevangenheid is niet zo erg geweest dat de zool bol staat. Hij is alleen minder hol dan normaal. Vers gras krijgt ze niet, alleen kuilgras en hooi en een heel klein beetje biks met knoflookpoeder en zonnebloemolie (ze komt slecht uit haar winterjas). Het vreemde is dat alleen de draf houterig is, de galop gaat heel soepel.
Petra


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Cathalijne, assebassie, Eapy, Fayyah19, Muronia, Sjafrane, Trendiction en 33 bezoekers