Veulen verhuizen, zielig of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Veulen verhuizen, zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 17:37

Ik ben opzich tevreden over de opfok waar Xara staat, maar toch hou ik m'n ogen open. Mocht er zich een opfok aandienen die dichterbij is en daarnaast ook goed en even duur of goedkoper, dan wil ik het wel overwegen om Xara daarheen te verhuizen. Toch twijfel ik een beetje, Xara heeft nu haar plekje in de kudde verworven, is het niet zielig om haar daaruit weg te halen?


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 17:38

Je kan haar niet opeens in een al gevormde kudde plaatsen bij een andere opfok. Dan moet je wachten tot mei of oktober als de nieuwe kuddes gevormd worden

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 17:43

Esme_27 schreef:
Je kan haar niet opeens in een al gevormde kudde plaatsen bij een andere opfok. Dan moet je wachten tot mei of oktober als de nieuwe kuddes gevormd worden


Dat is afhankelijk van de opfok, lijkt me.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 17:44

Bij ons maakte het niet uit wanneer het veulen kwam. Kwamen namelijk elke keer weer nieuwe veulens bij. En we zijn heel tevreden over de manier van verzorging etc. Goede ruime loopstallen en de zomers kunnen ze lekker de "bergen" in, ontzettend grote weilanden. hengsten en merries staan in verschillende stallen...En er is een zeer goede controle..

alleen het is in Limburg. dus ik denk niet dichter bij voor jou. Maar om even op je vraag terug te komen dan denk ik dat het inderdaad het beste is om te wachten totdat de nieuwe kuddes gevormd worden zoals Esme al zei hier boven.

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 17:48

Ja maar die opfokstallen zijn moeilijk te vinden Tessebes. Ik kon in December al nergens meer terecht helaas... ze laten geen nieuwe veulens meer toe dan

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 17:57

Esme_27 schreef:
Ja maar die opfokstallen zijn moeilijk te vinden Tessebes. Ik kon in December al nergens meer terecht helaas... ze laten geen nieuwe veulens meer toe dan


Nee, het is ook niet voor nu, het is meer voor richting het weideseizoen. Ik ben ook niet echt op zoek hoor, maar ik hou m'n oogjes open. Lachen

Ik lees net trouwens even jouw topic over opfok na en ik zie dat jij een opfok zocht voor 65 euro per maand in de winter, tja... dat is ook bijna niet haalbaar denk ik.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:10

Jawel hoor, op Texel hebben ze die. Maar heb alle opfokstallen gebeld, ook die van €135,- in de maand. En bij allemaal was ik te laat

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 18:15

Esme_27 schreef:
Jawel hoor, op Texel hebben ze die.


Ik weet dat je die op Texel hebt, maar daar wil ik m'n veulen niet stallen. Als er wat is, dan wil ik erheen kunnen en niet 200 km moeten rijden en vervolgens op een boot moeten wachten, waar ik me vervolgens helemaal scheel moet betalen, omdat ik de auto natuurlijk ook mee wil nemen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:31

Ja ik heb uberhaupt geen auto, dus maakt mij niet zoveel uit.
Maar van mij hoef jij je veulen niet op Texel te zetten hoor Haha!
Staat die van mij trouwens ook niet. Wel op Texel, maar niet op de Eagles Ranch

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:37

Mijn veulen is al redelijk vaak verhuisd. Merk wel dat ze er sociaal door geworden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:47

Zielig is het niet, maar als ik mocht kiezen dan zou ik haar naar een nieuwe opfok brengen als er nieuwe kuddes gevormd worden. Zo heeft ze een gelijke kans, net als alle andere veulens, om eerlijk een plekje binnen de kudde te veroveren. Zo wordt ze niet gepest als 'nieuwkomer' bij een bestaande kudde (zoals dat ene mooie veulentje dat haar gezichtje helemaal schuurde aan de muur omdat ze zo opgejaagd werd. Duurde wel een week voordat ze een klein beetje geaccepteerd werd).
Als dit niet kan dan kun je haar altijd tegelijk met een ander nieuw veulen naar een bestaande kudde brengen, dan zijn ze in ieder geval met z'n tweeen.
Bij veel opfokbedrijven worden er in het voorjaar zo'n beetje nieuwe kuddes gevormd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-03-04 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 18:49

Stel dat ik wat vind, dat zou ik haar aan het begin van het weideseizoen verhuizen, dus dat is niet zo'n probleem. Ik heb nu een goed plekkie, dus ik zit niet op de schopstoel.
Met dat ene mooie veulentje (Primavera) is het weer helemaal goed gekomen hoor. Ze was binnen een week gewend en opgenomen in de kudde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:52

Tessebes schreef:
Stel dat ik wat vind, dat zou ik haar aan het begin van het weideseizoen verhuizen, dus dat is niet zo'n probleem. Ik heb nu een goed plekkie, dus ik zit niet op de schopstoel.
Met dat ene mooie veulentje (Primavera) is het weer helemaal goed gekomen hoor. Ze was binnen een week gewend en opgenomen in de kudde.


Ja het komt ook wel goed, maar het is niet leuk om als eigenaar te zien dat je veulentje zich bezeert en opgejaagd wordt doordat ze alleen in een vreemde kudde geplaatst is. En al helemaal niet als je er zo voorzichtig mee bent als ik Tong uitsteken (Ik ben soms namelijk TE voorzichtig Haha! )


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:53

En trouwens, een keertje verhuizen is ook niet slecht voor veulentjes, daar leren ze best een hele hoop van
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-03-04 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 18:54

Het was idd een beetje sneu dat dat veulentje alleen was gekomen. De rest is volgens mij allemaal in koppels van 2 gekomen. Eerst een dagje samen op stal, daarna samen de groep in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:57

Ja, toen ik Shaseera eerst ook in de opfok wilde zetten had ik al helemaal een plan bedacht: Ik zou haar eerst met Primavera apart zetten een paar daagjes, en daarna zouden ze samen de kudde inkomen. Vond het namelijk voor dat veulentje ook zo sneu, ik kwam op een woensdag en de woensdag erna kwam ik weer en stond ze nog een beetje afgelegen van de rest in een hoekje...
Gelukkig dat het nu goed gaat

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 19:05

Het is beter van niet, maar als het niet anders kan ja dan moet het gewoon.

Stabiliteit is erg belangrijk voor een jong paard (veulen), vooral als het goed gaat in de bestaande kudde zou ik ze alleen daar weg halen als het niet anders kan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 19:08

Ik zoek een opfok van te voren goed uit en daar zal hij minstens 2 jaartjes vol moeten maken.

Overigens, als je halverwege de opfokperiode iets goedkopers tegenkomt, gaat het vaak hoogstens om enkele tientjes per periode, om hem daarvoor nou weer te verplaatsen Verward Moet je weer heen en weer rijden met een trailer, dat kost ook allemaal geld. Nee, ik zou het niet snel doen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 19:10

Mijn veulen komt iedere zomer thuis staan. Dus die verhuisd ieder half jaar. Lijkt me niks verkeers aan, als je maar zorgt dat ze niet als enige nieuweling de groep inkomen. 2 jaar in een opfok laten staan vind ik niet de beste manier eerlijk gezegd. En een paar tientjes is voor sommige mensen een hoop geld Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 19:12

Een bekappinkje kost tegenwoordig al een paar tientjes, als het daarom moet hangen...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 10:35

Sjuimpje schreef:
Ik zoek een opfok van te voren goed uit en daar zal hij minstens 2 jaartjes vol moeten maken.

Overigens, als je halverwege de opfokperiode iets goedkopers tegenkomt, gaat het vaak hoogstens om enkele tientjes per periode, om hem daarvoor nou weer te verplaatsen Verward Moet je weer heen en weer rijden met een trailer, dat kost ook allemaal geld. Nee, ik zou het niet snel doen.


Zoals ik al zei, gaat het mij voornamelijk om de afstand en niet om het geld. Ik ga haar natuurlijk niet verhuizen naar een opfok waar je meer moet betalen, dat zou gekkenwerk zijn.

Ik heb overigens net een mailtje terug ontvangen. In de winter komen ze er echter maar een half uur tot een uur uit, dat vind ik gewoon te weinig, dus dat is makkelijk. Lachen
Verder ben ik niet ontevreden over de opfok waar ze nu staat hoor, ik vind alleen de bodem zo slecht op het moment (veengrond), maar ik geloof dat ze het van de zomer gaan verbeteren voor het volgende winterseizoen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_vD, idion, MiniTrex113 en 140 bezoekers