Dressuur niveau in Drenthe gezakt de laatste jaren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Dressuur niveau in Drenthe gezakt de laatste jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 10:46

Toen ik in Drenthe woonde, zo'n 10 jaar geleden, ging men er altijd vanuit dat het niveau in Drenthe op dressuur gebied erg hoog lag.

Nou, dat is niet meer zo. Ik heb afgelopen zaterdag een wedstrijd even mogen aanschouwen in Veeningen. Mijn zusje had gereden in de L2 en of ik haar startcoupons wilde ophalen. Tuurlijk, dus gelijk maar eens wezen gluren hoe het nu was in Drenthe.

Diep en diep triest is het. Ik zag een groep losrijden met paarden zonder noemenswaardige bespiering, niet eentje liep regelmatig. Galop van een aantal was meer een ongecontroleerde ren. Zag er niet uit. Wel een super mooie fries zien stappen, maar geen idee hoe zijn draf verder was. Toen maar gaan kijken naar de proeven. Tjeetje, ongelovelijk!!! Niet eentje kon kreupelvrij middendraf laten zien. Want wat bleek, al die kreupele niet uitziende paarden die ik zo snel zag, waren M1 combinaties. Kan me niet voorstellen als er eentje in een hik-stap schouderbinnenwaarts gaat en in middendraf niet niet op zijn bek gaat, dat de jury zo'n combinatie niet uitbeld ivm kreupel gaan. Totdat ik meer combinaties zag, echt, niveau om te huilen, maar het ergste is nog, al die paarden liepen kreupel!!!

Dacht dat het paarden niveau hoog was in Drenthe omdat ze meer historie hebben met paarden. Maar dat daar wedstrijden worden gereden met onogelijke paarden (oke, smaken verschillen misschien) maar ook nog kreupel had ik toch zeker niet verwacht.

Mijn zusje had de regio kamp Drenthe gereden en ze zei dat het niveau daar ook zo diep triest was.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee in Drenthe??

p.s. mijn zusje was eerste geworden met 169 punten. Tjonge, ik wil daar ook wel starten, door alleen al een zuiver paard te hebben met mooie bespiering kom je dus erg ver daar.....


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 10:50

Sja, ik weet niet. Je hebt nu 1 wedstrijd gezien. Misschien is dit zo'n pretwedstrijd, ga hierheen als je nog even een puntje nodig hebt. Zoals je hier ook wat verenigingen hebt waar je graag naartoe gaat voor je puntje.
Ik denk dat je, om het echt te beoordelen, meerdere wedstrijden zult moeten bekijken.

Heb het hier bij de Prinsenstad ook vaak genoeg gezien, M proeven terwijl je bij het losrijden verbaasd was dat iemand niet bij mij in de B groep zat. Sja, zal wel net overgegaan zijn naar de L1 ofzo.
En dan een proef rijden waarbij de tranen zelfs in je bilspleet schieten Haha! Knipoog

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 10:54

In Veeningen komen vaak niet de beste combinaties aan de start.
Ik ben het ook absoluut niet met je eens. Ik vind dat het niveau behoorlijk hoog ligt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dat hou je altijd. Je hebt een bovengemiddelde groep een middenmoot en de onderlaag, maar dat zie je op iedere wedstrijd.

Ik heb 1 1/2 jaar in Barendrecht gewoond, en ik had juist verwacht dat in het "westen" het niveau hoger zou liggen als hier. De mensen hebben daar vaak hogere inkomens en ik had er dus ook betere paarden verwacht. Maar dat is dus niet waar, daar is/was het niveau soms ook ronduit bedroevend.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:01

KarinvdM schreef:
Ik heb 1 1/2 jaar in Barendrecht gewoond, en ik had juist verwacht dat in het "westen" het niveau hoger zou liggen als hier. De mensen hebben daar vaak hogere inkomens en ik had er dus ook betere paarden verwacht. Maar dat is dus niet waar, daar is/was het niveau soms ook ronduit bedroevend.

Dat hogere salaris gaat hier op aan de hogere kosten voor de stalling!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:08

Ik vind dit altijd wel zo flauw..
Het komt erop neer dat mensen hun eigen regio het zwaarst vinden en andere delen van het land kun je je winstpuntje krijgen als je alleen maar een regelmatig paard laat zien.
Er zal heus wel wat verschil zijn, maar zo groot kan dat nooit zijn.
Wil niet zeggen dat ik me niet kan verbazen over hoe combinaties zo ver zijn gekomen, als ik bv het Z1 bekijk. Ik vraag me dan wel eens af hoe ze het voor elkaar gekregen hebben om het M door te komen, maar goed, dat is weer wat anders.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:14

Eleonoor"]
Toen ik in Drenthe woonde, zo'n 10 jaar geleden, ging men er altijd vanuit dat het niveau in Drenthe op dressuur gebied erg hoog lag.
Nou, dat is niet meer zo.
[/quote]
wellicht omdat je er zelf nu niet meer woont............... Haha!

[quote="Eleonoor"]
Ik heb afgelopen zaterdag een wedstrijd even mogen aanschouwen in Veeningen. .....................
....................
Totdat ik meer combinaties zag, echt, niveau om te huilen, maar het ergste is nog, al die paarden liepen kreupel!!!

Dacht dat het paarden niveau hoog was in Drenthe omdat ze meer historie hebben met paarden. Maar dat daar wedstrijden worden gereden met onogelijke paarden (oke, smaken verschillen misschien) maar ook nog kreupel had ik toch zeker niet verwacht.
[/quote]

Tjonge, ik wil daar ook wel starten, door alleen al een zuiver paard te hebben met mooie bespiering kom je dus erg ver daar.....
[/quote]

Het is hierboven al gezegd, maar je noemt het zelf al: VEENINGEN.
Dat is toch zeker niet representatief voor Drenthe.
Het neusje van de zalm zit hier echt meer naar het oosten. Om een beetje een indruk te krijgen zul je eerst even een keer in Exloo moeten gaan kijken. Dat scheelt meteen al weer een heel stuk......

[quote="Eleonoor schreef:
Tjonge, ik wil daar ook wel starten, door alleen al een zuiver paard te hebben met mooie bespiering kom je dus erg ver daar.....

En dan maar hopen dat ik er niet zit, want daar neem ík geen genoegen mee........... Haha!:D:D

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:18

Ik vind dit idd ook een beetje flauw verhaal.
Heb tot ong. een half jaar geleden in Meppel gewoond, dus altijd in Drenthe gereden.
Ik vond/vind het niveau altijd erg hoog, zowel bij springen als dressuur.
En ja jij bent toevallig in Veeningen geweest, niet het meest representatieve concours. Het is een gewild concours omdat er zoveel combinaties mee kunnen doen, maar dat wil niet zeggen dat het allemaal goede ruiters zijn.En dat ze allemaal kreupel waren vind ik vaag, want dat heb ik nog nooit meegemaakt daar..als er een paard onregelmatig liep, dan werd die toch echt de ring uitgestuurd.
Je kunt je mening ook niet baseren op 1x kijken.
Ik zou zeggen, ga eens kijken bij dressuur in Exloo, Beilen, Genemuiden( oke dit is overijssel,maar hier starten ook veel drentse ruiters) enz.
Of ga van de zomer eens naar Coevorden, Wannerperveen,Meppel,Ruinerwold etc. dan zul je absoluut andere dingen zien.
En idd KarinvdM, ik had ook verwacht dat het niveau hier in het westen heel hoog zou liggen, maar wat valt dat me tegen zeg. ( misschien ligt dat ook wel aan de mentaliteit hier Schijnheilig ).
Om nog een klein voorbeeldje te geven. Van de stal waar ik stond gingen ze ieder jaar met de vrachtwagen vol naar Schoorl ( ik heb nu wel ff over pony's) en ieder jaar weer kwamen ze alleen terug met 1e prijzen, springen als dressuur in de klassen B,L,M ).
Dus dat het niveau in Drenthe laag ligt..euhm neuh..ik vind absoluut van niet.

irene01

Berichten: 100
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:39

even grof gezegd; de meeste mensen komen na jarenlang wedstrijden rijden vanzelf in de M1. Dus niet alleen in Drenthe. Alleen daar worden iets moeilijker dingen gevraagd zoals het rijden van een schouderbinnenwaarts. Hier blijven ze dus hun leven lang in..... Sorry voor mijn uitspraak, het is niet mijn bedoeling iemand te krenken. Als je er maar plezier in beleeft...

Een onderschrift dat je totaal zinloos leest, omdat er niets in staat.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:41

irene01 schreef:
even grof gezegd; de meeste mensen komen na jarenlang wedstrijden rijden vanzelf in de M1. Dus niet alleen in Drenthe. Alleen daar worden iets moeilijker dingen gevraagd zoals het rijden van een schouderbinnenwaarts. Hier blijven ze dus hun leven lang in..... Sorry voor mijn uitspraak, het is niet mijn bedoeling iemand te krenken. Als je er maar plezier in beleeft...


M1 ???
Ik dacht dat L-klasse de "L" van Levenslang was.................

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:43

CGJ12"]
[quote="irene01 schreef:
even grof gezegd; de meeste mensen komen na jarenlang wedstrijden rijden vanzelf in de M1. Dus niet alleen in Drenthe. Alleen daar worden iets moeilijker dingen gevraagd zoals het rijden van een schouderbinnenwaarts. Hier blijven ze dus hun leven lang in..... Sorry voor mijn uitspraak, het is niet mijn bedoeling iemand te krenken. Als je er maar plezier in beleeft...


M1 ???
Ik dacht dat L-klasse de "L" van Levenslang was.................
[/quote]

Nu helemaal met 10 winstpuntenregeling als je niet elke 2 weken een wedstrijd rijdt.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 14:20

Wat ik juist ook zo opvallend vond dat ik drie combinaties achter elkaar heb gezien waarbij het paard heeeeeel duidelijk stokkreupel liep, zeer scheef en gewoon de proef mocht uitrijden. Misschien zegt dit wat over de jurering van die wedstrijd, ik weet het niet.

Van mijn zusje en haar vriendin heb ik begrepen dat op het regio kampioenschap het niveau ook al van hetzelfde was als op de wedstrijd. Er is wel een goede top, maar die is klein in de B en L en vanaf de M2 wordt het weer prof. Maar de concurentie die zij had in de L op de regio was vanhetzelfde als ik in Veeningen heb gezien.

Had ook begrepen dat de kwaliteit op de buitenconcoursen al beter zou zijn. Maar van de paarden die er liepen zagen ze er niet bijster fraai uit en wat ik heb zien draven was allemaal onregelmatig.

En ja, iedereen die maar blijft starten komen vanzelf wel eens in de M terecht, dat zal per provincie niet verschillen. Was gewoon erg geschrokken van de kwaliteit van paarden en ruiters.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:23

Toch blijf ik het een vreemd verhaal vinden, dat de laatste jaren opeens het niveau gedaald zou zijn..

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:26

KarinvdM schreef:
Ik heb 1 1/2 jaar in Barendrecht gewoond, en ik had juist verwacht dat in het "westen" het niveau hoger zou liggen als hier. De mensen hebben daar vaak hogere inkomens en ik had er dus ook betere paarden verwacht.

Wat een rare gedachtengang. De inkomens zijn hier wel hoger, maar alle kosten van levensonderhoud ook hoor, om nog maar niet te spreken van de stallingskosten e.d. Bovendien heeft niet iedereen hier een opa of vader die dure paarden voor ze koopt.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:29

nee? Haha!

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:30

Lovely"]
[quote="KarinvdM schreef:
Ik heb 1 1/2 jaar in Barendrecht gewoond, en ik had juist verwacht dat in het "westen" het niveau hoger zou liggen als hier. De mensen hebben daar vaak hogere inkomens en ik had er dus ook betere paarden verwacht.

Wat een rare gedachtengang. De inkomens zijn hier wel hoger, maar alle kosten van levensonderhoud ook hoor, om nog maar niet te spreken van de stallingskosten e.d. Bovendien heeft niet iedereen hier een opa of vader die dure paarden voor ze koopt.
[/quote]

In Drenthe wel dan Verward
Over rare gedachtengang gesproken.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:37

Nou ik weet niet hoor, maar als een paard echt stokkreupel loopt...zal ieder jurylid ze laten stoppen..
de juryleden in Veeningen zijn heus niet anders dan anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:58

essie79"]
[quote="Lovely"][quote="KarinvdM schreef:
Ik heb 1 1/2 jaar in Barendrecht gewoond, en ik had juist verwacht dat in het "westen" het niveau hoger zou liggen als hier. De mensen hebben daar vaak hogere inkomens en ik had er dus ook betere paarden verwacht.

Wat een rare gedachtengang. De inkomens zijn hier wel hoger, maar alle kosten van levensonderhoud ook hoor, om nog maar niet te spreken van de stallingskosten e.d. Bovendien heeft niet iedereen hier een opa of vader die dure paarden voor ze koopt.
[/quote]

In Drenthe wel dan Verward
Over rare gedachtengang gesproken.
[/quote]
Je woont in Drenthe???

Nee, CJG12, valt reuze tegen hier in de Randstad, waar de NBVR vroeger floreerde!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 15:08

Lovely"]
[quote="essie79"][quote="Lovely"]
[quote="KarinvdM schreef:
Ik heb 1 1/2 jaar in Barendrecht gewoond, en ik had juist verwacht dat in het "westen" het niveau hoger zou liggen als hier. De mensen hebben daar vaak hogere inkomens en ik had er dus ook betere paarden verwacht.

Wat een rare gedachtengang. De inkomens zijn hier wel hoger, maar alle kosten van levensonderhoud ook hoor, om nog maar niet te spreken van de stallingskosten e.d. Bovendien heeft niet iedereen hier een opa of vader die dure paarden voor ze koopt.
[/quote]

In Drenthe wel dan Verward
Over rare gedachtengang gesproken.
[/quote]
Je woont in Drenthe???
Nee, CJG12, valt reuze tegen hier in de Randstad, waar de NBVR vroeger floreerde!
[/quote]

Nee hoor.. maar mag ik het op zijn minst vreemd vinden dat jij denkt dat iedereen buiten het westen een opa of vader heeft die dure paarden koopt?

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 15:08

Je leest de zin verkeerd Essie79.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 15:11

Lovely schreef:
Je leest de zin verkeerd Essie79.


Leg dan jouw interpretatie aan mij uit, want ik zie het niet.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 15:30

Uh, dat niet iedereen hier zomaar een paard cadeau krijgt van een rijk familielid. CJG12 had 'm wel door.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 15:43

Lovely schreef:
Uh, dat niet iedereen hier zomaar een paard cadeau krijgt van een rijk familielid. CJG12 had 'm wel door.


Ben nog steeds benieuwd waar dat wel het geval is dan.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 15:47

essie79"]
[quote="Lovely schreef:
Uh, dat niet iedereen hier zomaar een paard cadeau krijgt van een rijk familielid. CJG12 had 'm wel door.


Ben nog steeds benieuwd waar dat wel het geval is dan.
[/quote]

Heeeee, zelfs ik, uit het achtergestelde Drenthe, heeft hem in de gaten...

Maar ja, ik bedel dan ook nog steeds om een goed paard bij mijn opa (aangezien hij niet meer leeft kan ik lang blijven bedelen)
Misschien dat CJG12 dan in staat is wat minder kritisch te jureren....

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 15:49

Uhm, ik denk overal, maar het komt hier in de Randstad zeker wel voor hoor, ik ken genoeg mensen die op dure bokken rondhobbelen. Actuele voorbeelden laten we maar even achterwege.

Toch is en blijft het van de zotte om maar te roepen dat ze in het westen wel poen hebben. Ik wist wel dat die boeren rare ideeën hadden over ons uit de Randstad, maar zo dom had ik ze nog niet voorbij zien komen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 15:57

Lovely schreef:
Toch is en blijft het van de zotte om maar te roepen dat ze in het westen wel poen hebben. Ik wist wel dat die boeren rare ideeën hadden over ons uit de Randstad, maar zo dom had ik ze nog niet voorbij zien komen.


Andersom gaat het ook op.
Ik woon in een plaats waar nogal rare ideeen over bestaan, geloof ik.
Toen ik bij de Fortis Bank in Utrecht werkte dacht men dat ter hoogte van mijn woonplaats "alleen maar tractoren in de file stonden"

Ik ben een gelukkeling.

Loesje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MariekeS_ en 43 bezoekers