ruiterpaspoort en ruiterbewijs ---> verschil???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

ruiterpaspoort en ruiterbewijs ---> verschil???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 15:30

Ik hoor verschillende dingen over het ruiterbewijs en het ruiterpaspoort. is het zo dat je voor het ruiterbewijs wel examen moet doen en voor het ruiterpaspoort niet Verward
ik heb geen eigen paard/pony, maar wil wel een keer mijn ruiterbewijs gaan halen, maar als ik een ruiterpaspoort kan krijgen zonder examen, waar kan ik dat aanvragen? en welke kosten zijn daaraan verbonden?

ik hoop dat iemand hier antwoord op kan geven

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 17:14

dit is wat ik heb gehoord:
ruiterbewijs haal je in 1 keer je moet dan praktijk en theorie halen.
ruiterpaspoort kan je aanvragen via de frns daarin word bijgehouden hoe jij rijd. je doet dan f-proefjes en bij sommige proeven moet je theorie examen doen waarvoor je een diploma krijgt.
als je manege niet bij de frns is aangesloten heb je denk ik niet veel aan je ruiterpaspoort want dan kan je ook die proeven volgens mij niet rijden

ik hoop dat je het zo snapt (als je het niet snapt moet je maar even pben dan probeer ik het beter uit te leggen)

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 17:16

ja t is toch zo iets van dat je met je ruiterbewijs verzekerd bent als je buiten rijdt. Je moet ook verkeerdsborden en de regels als je op je paard buiten rijdt enz leren..

Maar het paspoort is meer een registratie voor wedstrijden en met chipnummer, gegevens van je paard etc.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 17:21

ok heel erg bedankt! ik denk dat ik dan toch meer aan een ruiterbewijs heb. krijg je bij je ruiterbewijs ook een soort boekje of alleen een diploma?

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 19:04

Je krijgt dan gewoon een soort kaartje met je pasfoto erop en een beoordelings lijst.

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 19:10

Het ruiterpaspoort, is dus eigenlijk alleen voor eventueele wedstrijden en dat er door je rijvereniging in bijgehouden word welke niveau je rijd enzo.
Het ruiterbewijs is iets compleet anders (heb ik zelf namelijk) daar doe je examen voor het buitenrijden en met je paard omgaan en ziektes etc.
Als dat alles goed gaat krijg je je ruiterbewijs, en daarbij zit dan ook tegelijk een verzekering, en je hebt op het ruiterbewijs staan ook een aantal afspraken waar je je aan moet houden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Doeggg
Groetjes, liefs en -xxx-jes van Anne

Mloesjuh
Berichten: 23
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:46

Ik wou laatst ook ruiterbewijs gaan doen.. heb voor de tijd (gelukkig!) nog mn verzekering gebeld, en ik ben zonder ruiterbewijs ook gewoon verzekerd. Dit is niet zo bij alle verzekeringen hoor, maar voor mij is het dus onzin om ruiterbewijs te doen. Maar dan zou ik gewoon je verzekering bellen.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 23:28

op www.fnrs.nl staat alles over het ruiterpaspoort. Het is dus iets van de FNRS!

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 23:32

ja idd, het is van de FNRS en volgens mij is het nu verplicht om een paspoort te hebben als je bent aangesloten bij een FNRS manege!
elke keer als je een F proefje ergens rijd worden daar aantekeningen van gemaakt (punten enz.) zodat je overal op zelfde niveau kan "starten".
ruiterbewijs staat hier helemaal los van, die kan je gewoon ergens halen zodat je legaal in het bos ed. kan rijden Lachen