hoe rij jij je paard(op wat voor manier...)????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

op wat voor manier rijd jij je paard???

diep laag en rond
11 (10%)
afwisselend
73 (68%)
opgericht
6 (5%)
aan een lange teugel :P
17 (15%)

Totaal aantal stemmen: 107


Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

hoe rij jij je paard(op wat voor manier...)????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 12:43

Ik las de hoefslag Tong uitsteken . afgelopen week enne daar stond een groot artikel in over het dressuurmatig rijden van je paard Bloos , hierbij ging het vooral om de kritiek van het LAAG,DIEP EN ROND rijden.... En ik vroeg me toen af hoe jullie je paard rijden...???? Bloos

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+


mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:48

ik rij recratie en soms wat dressuur. Als we lekker in de polder rijden rijd ik hem soms aan het teugeltje en dan weer lekker lange teugel. In de bak rijd ik meer aan de teugel, dan ben ik ook echt lekker met hem bezig maar ook weer de 1e 10 min en de laatste 15 min lekker met de lange teugel

Kane me kanjer!!!!
Dressuur B + heel veel en nu ook L1 +16 yeah L2 here we come ! :)

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:56

ik heb een fries en rijd alleen maar dressuurmatig. ik rij ook de eerste en de laatste 10 minuten lange teugel. en de andere tijd ben ik lekker actief met mn paard bezig. aan de teugel, wijken gewoon voltes enzow rijden. ze vind het heerlijk en het gaat toppiej!

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 10, One for the Money: L1 + 8

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:21

ik rij over het algemeen met een lange teugel. ik heb eind van de maart mijn eerste endurance wedstrijd en daar gaat het erom dat je paard gewoon lekker loopt en zo fit mogelijk voelt na de wedstrijd...

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:24

ik stap in met eenlange teugel, minuut of 10.. dan pak ik ze op en laat ik hemnageeflijk lopen, eerst laag en diep, omdatienogal stijf is in het begin, na een 20 minuten ofzo of het galopje neem ik hem korter waardoor die opgerichter gaat lopen( kon hij eerst niet, eerst kon hij alleen maar diep en hangen)
maar heb hem vaak genoeg gelongeerd aan de bijzet. omdat hij last van zijn rug had moest ik hem laag en diep latenlopen, hijmocht met zijnneus over de vloer. nou doe dat maar eens met een paar waarvan het hoofd zo ongeveer automatisch hoog staat omdatie zijn rug wegdrukt. maar dat gaat nu perfect.. hij loopt nu metneusie over de vloer als ik dat van hem vraag..
meestal stap ik hem een minuut of 10 uit(matig werk) als we flink hebben doorgewerkt doek er soms wel een kwartier of 20 minuten over..
ik zelf vind hoger ingesteld mooier, komt die hals zo mooi, maar zal altijd voorwaarts neerwaarts beginnen..

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Marije_jiplover

Berichten: 25297
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:34

Ik rijd Duvel afwisselend. Als ik er net op zit, rijd ik hem laag, maar volgens mij niet echt diep en rond, maar voorwaarts-neerwaarts. Hier begin ik mee, omdat hij vaak zijn rug een beetje vastzet. Als ik zo wat voltes heb gereden en van hand verandert ga ik zo ook galoperen en ook daarin voltes enzo en overgangen, vlotter, terugkomen etc. Daarna even stap aan ed lange teugel en daarna pak ik hem weer op. Af en toe werk ik dan echt naar de verzameling en opgericht toe, soms ook niet, dan houd ik hem gewoon wat lager en werk alleen aan de basis, ipv richting de proeven.
En uitstappen duurt vaak minstens een kwartier, soms nog wel langer, tot een half uur, tot hij helemaal op adem is. Als hij dat snel is, maar hij is nog wel bezweet, blijf ik langer stappen, ik heb nl geen zin om met zweetdekens te gaan zeulen als het niet hoeft.
Dus het liefst stap ik hem uit totdat hij helemaal droog is, dan lekker afzadelen, borstelen, hoeven uitkrabben en naar stal.
In de zomer lukt droog krijgen meestal niet, maar dan spuit ik hem ook wel vaak af en ga daarna nog een minuut of 20 met hem aan de hand stappen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:37

Ik heb gekozen voor afwisselend ondanks dat ik les krijg in het LDR,
juist het LDR is er op toegespitst het paard in alle houdingen in te kunnen stellen.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:41

In het losrijden rijden we zoveel mogelijk LDR, na een kwartier ongeveer gaan we over in oprichting.

Tancreda4

Berichten: 24014
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:41

Gen eigenlijk altijd met lang teugeltje. Met haar koppie naar beneden kende ze niet (tuiger altijd voor de kar gestaan) dus soms wat opgericht. Maar niet bewust, maar omdat ze niet anders kon. Verder reed ik ook neit echt serieus met haar. Lekker recratief met lang teugeltje.

Met otto afwisselend aan het teugeltje naar ontspanning proberen en verder lange teugel.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:45

Moeilijk te zeggen, ik rij niet LDR, maar ook niet opgericht of aan de lange teugel (behalve bij instappen ed). Ik neem de teugels op maat en hou ze de hele tijd op dezelfde lengte. Als het goed is loopt hij de eerste tijd voor de loodlijn, dan lekker actief en ontspannen maken waarop hij dan met zijn neusje tot de loodlijn zakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:53

De instelling is afwisselend, is maar net waar ik aan werk. LDR zowiezo niet vaak, ik vind dat echt niet voor alle paarden geschikt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:55

heel afwisselend...........

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:05

vnl. recreatief, aan een lange teugel. wat niet wil zeggen dat hij niet op de teugelinwerking moet reageren. dat doet hij eigenlijk héél precies. maar ik laat er hem wel zijn eigen houding bij kiezen. en van storen in de mond heeft hij nog nooit gehoord.
hij is wel nog heel jong, en heeft nog niet heel veel ervaring, maar wat ik in de teugelvoering ook zou aanpassen, zijn zeer ontspannen rugje wil ik niét kwijt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:19

De essentie van het diep en rond rijden zit hem er nou net in dat je in heel veel verschillende houdingen kunt werken. Om die 2 als verschillende keuzes aan te houden klopt dus niet.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 14:22

Ja maar in de hoefslag hadden ze over het diep en laag en rond rijden als 1 soort rijmanier

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:23

ik ben recreantje dus ik heb gekozen voor lange teugel Clown

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:29

Ik doe niets aan de voorkant! Als je je paard zijn achterhand goed laat gebruiken en zijn rug ook komt ie vanzelf naar beneden toe met zijn hoofd!!!

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 15:08

Ik rij heel afwisselend.
Nu vaker met een lang teugeltje.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 16:29

Afwisselend!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 16:39

ricoh schreef:
In het losrijden rijden we zoveel mogelijk LDR, na een kwartier ongeveer gaan we over in oprichting.



Zo doe ik het ook!

Toos paardloos

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 16:39

afwisselend, je moet je paard op alle mogelijke manieren in kunnen stellen.

ik begin met laag diep en rond en als dat goed gaat richt ik hem meer op, en op het einde vwnw

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 16:42

ga met rösvka alleen naar buiten en dan rijd ik altijd met lange teugel

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 16:47

das heel afhankelijk van mijn bui, het paard en de training. ik vraag van een jong dier iets heel anders als van een ouder dier. als ik ga springen of dressuren scheelt het ook een hoop. heb dus maar voor afwisselend gekozen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 17:28

Afwisselend. Met inrijden stel ik mijn paard wat dieper in, maar lang niet zover als Anky hoor Knipoog
Als ze losgewerkt is dan rijd ik haar opgericht, maar soms nog even ter controle of afwisseling wat lager.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 10:01

Ja ik rijd mijn paardje ook afwisselend, maar toch probeer ik wel het meest met oprichting te rijden, aangezien je dan beter achterbeen gebruik krijgt!

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 108 bezoekers