Tips RSI te voorkomen/genezen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Tips RSI te voorkomen/genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 15:15

Ik weet het minder bokken in vrije tijd Haha! . Maar wat te doen als je RSI-achtige klachten hebt en je full-time administratief werk hebt?

Heb al op mijn houding gelet tijdens het tikken en verder weet ik het ook niet. Bureau is arbotechnisch ingesteld door het bedrijf die de bureau's heeft geleverd. Probeer de muis niet vast te pakken maar leg mijn hand er los op. Eventuele andere aanpassingen gaan ze vast niet meer doen voor mij contract loopt 1 mei af...
Gaat staat zeerder doen als ik maar heel even computer dan begint het al. en vaak loop ik de rest van de dag door met last van mijn schouders en kan bij de paarden niet veel kracht gebruiken met mesten e.d.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 15:29

Een goede houding en ergonomische hulpmiddelen zijn een goed begin. Verder moet je vooral letten op herhalende bewegingen, die moet je niet te veel achter elkaar doen. Stretch af en toe even je spieren of loop even een stukje naar de koffieautomaat ofzo. Er zijn programmatjes verkrijgbaar die je op je PC installeert en die om de zoveel minuten een waarschuwing geeft dat je even rust moet nemen.

Voor de rest: Als je echt al klachten hebt kan je beter even helemaal rust nemen dan doorlopen, van RSI kan je de rest van je leven last houden!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 15:42

Ik heb pas een week vrij gehad. En na die week weer gaan werken en meteen weer mis. Strekken moet ik idd vaker doen. Helaas staat de koffieautomaat schuin achter mij (bedrijfje met 1 1/2 personeelslid) dus daarvoor hoef ik niet te lopen Lachen .
Dus als je er last van blijft houden (gevoelig voor bent) dan moet je een ander beroep gaan kiezen? Of is dat wat overdreven. Doet echt kanp zeer.

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 16:09

Misschien een paar tips: leer combinaties op je toetsenbord waarmee je bepaalde handelingen kunt doen onder windows: e + windowstoets = verkenner open, ctrl + x ( +c)(+v)(knippen,kopieren en plakken) etc

Wellicht als je vaak een dezelfde bewerking moet doen in exel dat je een macro kun gebruiken?

Er wordt gezegd dat een powerball goed kan werken tegen rsi, het versterkt armspieren en zorgt er ook voor dat je even met iets anders bezig bent dan met de pc.

En idd wat Laura al zij, een programma op de pc zetten die er voor zorgt dat je bijvoorbeeld na ieder kwartier een bepaalde oefening moet doen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 17:13

Als de sodemieter rust gaan nemen! Bespreek met je bedrijf dat je last hebt, en kijk wat er aan werkzaamheden gesleuteld kan worden om jou handen wat te ontzien. En misschien moet je inderdaad wel aan een carriere-verandering denken. Ik kan in ieder geval nooit meer data-entry werk doen, dat weet ik nu al.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 17:18

http://www.arbobondgenoten.nl/arbothem/ ... testen.htm
De test geeft elke keer een uitkomst en dan kan je dus zien wat je moet/kan verbeteren.

stress en belichting hebben er ook mee te maken trouwens.
Je kan in ieder geval heel veel op internet vinden.

Over de afstand van je scherm en jezelf.
De fijnheid van je muis etc

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 17:21

Muis afwisselen tussen links en rechts, goede polssteun, dit helpt al flink.

Verder wordt RSI vaak ook versterkt door stress op het werk. Minder stress is minder RSI klachten. Probeer ook vaker van je werkplek af te komen of meer afwisselende werkzaamheden in te plannen (dus bijvoorbeeld eerst wat typen, dan postbehandeling, weer wat typen, wat archiveren etc. etc. ).

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 17:26

Ga naar je huisarts en vraag een verwijzing naar Cesar Therapie. Ik zelf werk bij de Cesar therapie en bij een preventie en reintegratie adviesbureau (Habitus). Hier krijg je oefeningen mee waarmee je je klachten kunt verminderen of te voorkomen.
Jammer dat je contract snel afloopt anders had je een werkplek onderzoek kunnen laten doen. Zorg voor een stoel die voldoende instelbaar is, dwz hij moet in hoogte verstelbaar zijn, de rugleuning moet naar voren, naar achteren en naar boven en naar beneden kunnen, de armleggers moeten in hoogte, en breedte verstelbaar zijn, en eventueel het zitvlak moet verstelbaar zijn. Zorg dat de hoek van je knieen 90 graden is als je voeten plat op de grond staan. zorg voor voldoende afstand voor het beeldscherm en zet het op de juiste hoogte neer (evt. met behulp van eenaantal telefoonboeken) zodat je als je recht zit je boven het midden in het beeldscherm kijkt.
Als je wilt kan ik je eventueel een blaadje toe faxen waar dit ook allemaal op beschreven staat. Als je dit wilt moet je me maar ff PB of een mailtje sturen. succes
Groetjes suzanne

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 18:47

Veel rustpauzes nemen tijdens je werk. Bekijken of je computerwerk kan vervangen (het liefst) of afwisselen met ander werk.Pauzesoftware kan helpen de pauzes ook echt te nemen , in die pauzes oefeningen doen. Verder een verwijzing van je huisarts vragen voor fysiotherapie (met Cesar therapie heb ik geen ervaring maar fysio heeft mij erg goed geholpen)

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 19:01

Inderdaad veel pauzes. Je hoeft dan niet niks te gaan zitten doen, maar doe iets anders. Bijvoorbeeld ga iets copieren, ga iets lezen, of loop even een rondje. Jezelf regelmatig even helemaal uitrekken kan ook helpen. Verder is stress en werken met deadlines ook niet goed voor RSI-klachten. Om dit op te lossen moet je dus echt met je baas om tafel. Hoewel het jezelf bewust zijn dat stress slecht is ook wel kan helpen. Ik kan je RSI-Shield als pauzeprogramma aanraden. Een pauzeprogramma geeft net de druk voor jezelf om ook echt die pauze te nemen. In RSI-Shield krijg je bijvoorbeeld ook oefeningen (volgens Cesar therapie) te zien in de pauzes. (stel wel even je collega's op de hoogte anders denken ze wat zit die nou raar te doen Haha! )

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 19:09

Stel je muis zo in dat je hem met je linkerhand kan bedienen, het is wel wennen en zo wissel je regelmatig af. En inderdaad niet te lang achter elkaar aan je toetsenbord zitten.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 09:42

Met die tips kan ik al heel wat. Stress dat heb ik hier volop (erger mij hier dood) dus ik hoop met die tips en een andere baan dat het minder word. Mijn contract loopt 1 mei af en moet vrijdag naar het CWI en zal vragen of ze mij daar ook kunnen helpen. Misschien een ander soort kantoorbaan ofzo. Bedankt voor de tips!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 09:46

En eis een appart toetsenbord. Heb ik ook zo'n ding met een knik erin. In het begin is het heel erg raar maar als je er aan gewent bent.. Ik heb zelf ook RSI gehad en met deze toetsenborden scheelt het al zoveel!