Toch nogmaals western VS engels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-01 23:06

Ik zit nog steeds ontiegelijk te twijfelen, hoewel sommige aan wie ik advies vraag zeggen dat ik eigenlijk al gekozen heb Haha!

Ik kon niet echt rijden met honey, dus ben ik eens gaan kijken wat er nog meer was dan rijden. Zo kwam ik bij dingen als vrijheidsdressuur en NH terecht.
Voornamelijk (denk ik) door het NH verhaal ben ik in aanraking gekomen met western.
Nu heb ik een paardje waar ik WEL normaal mee kan rijden, en weet ik niet wat ik moet.
Engels rijden kan ik, en zo kan ik haar ook netjes zonder al te veel problemen aanrijden.
Westernrijden moet ik nog leren, waardoor ik fouten maak, waardoor mijn paardje dingen verkeerd aan kan leren.
Onze hele stal is engels. Als ik ergens met het western niet uitkom ben ik genoodzaakt mijn instructrice te bellen, terwijl als ik engels rij ik zo ongeveer op elke minuut van de dag advies kan vragen.
Ik vind western rijden leuk, maar als ik jamey nu eerst eens 100% engels onder het zadel breng (dus niet half, maar 100% de basis) dan kan ik toch altijd nog overstappen?
Pffff, ik wou dat ik eens wat makkelijker beslissingen kon maken.

Argumenten over tuigage spelen overigens geen rol, ik heb een dressuurzadel liggen wat jamey past, zou alleen een nieuw hoofdstelletje moeten kopen


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 23:25

Gaaaap Sorry oneliner, knikker er maar af.....

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 23:27

ja dan kan je nog altijd overstappen.
wat ik me afvraag is kan je wel echt engels rijden? in hoeverre vind jij dat gaan engels rijden? kan jij Jamey africhten tot een leuke B proef? of tot een super Z proef? het is maar net hoever je wil gaan. engels en western hebben beide hun voordelen en hun nadelen. ik zelf kies voor een midden weg richting engels. het is maar net wat jij wil. en niemand anders kan die beslissing voor je maken.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 23:29

Als het voor jou al makkelijker is om je paardje dressurmatig te trainen dan zou ik dat voorlopig gewoon doen!
De basis van dressuur is zowiezo goed om die te leren bij je paardje.
Je paardje zal daardoor soepeler worden waardoor het western straks makkelijker zal zijn voor haar en voor jou.
Ik zelf rij recreatief,dressurmatig western en heb mijn eigen stijl ontwikkeld daarin en beoefen dit met veel plezier.
Misschien is dat iets voor jou voorlopig?
Doe wat je graag wil doen en hou het vooral leuk voor je paardje en voor jezelf.
Groetjes Smousje Knipoog .

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 23:29

Ik zou voor het engels gaan als ik jou was, als ik jou zo hoor, wil je dat zelf eigenlijk ook het liefste...

Groetjes, Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 23:31

Stef je zit de laatste tijd wel errug veel te vragen. Je heb geen zelfvertrouwen en je weet af en toe niet hoe je je pony moet onderhouden. Sorry stef, maar wordt eens volwassen en denk zelf eerst eens na en dan pas vragen. Probeer eens zelf een keuze te maken dan steeds dingen te vragen. Zo word je nooit volwassen en zelfstandig.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 23:34

Vragen staat vrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 00:02

Tuurlijk staat vragen vrij Lov, maar hoe vaak ga je hetzelfde vragen? Hoe vaak ga je hetzelfde vragen? Hoe vaak ga je hetzelfde vragen? Hoe vaak ga je hetzelfde vragen?

Kwartje nog niet gevallen? Kijk dan bijvoorbeeld even bij http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 75&forum=4

Oftewel: Gaaaap ..............

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 00:13

Citaat:
Op 2001-12-02 23:02, schreef Sonja:
Tuurlijk staat vragen vrij Lov, maar hoe vaak ga je hetzelfde vragen? Hoe vaak ga je hetzelfde vragen? Hoe vaak ga je hetzelfde vragen? Hoe vaak ga je hetzelfde vragen?





Dat ik dit nog mag meemaken Verward IK BEN HET EENS MET SONJA Verward
alleen zal ik op de Blaze way Stef vertellen wat ze moet doen. }>
man ga in godsnaam engels rijden,ik heb je vaker gezegd dat je niet geschikt bent om western te rijden,dus hou op met zeuren en ga dressuur rijden.
wist niet dat recreatie ruiters zo kunnen zeuren over niets }>

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 00:22

Als je in je omgeving voldoende hulp kunt krijgen om een paardje te beleren in de dressuur, dan zou ik mijn paard op de dressurwijze beleren. Want neem het van me aan dat het niet meevalt om western te beginnen te beleren als je er geen begeleiding voor krijgt, en je het zelf nog niet onder de knie hebt. Ik zou in ieder geval voorkomen dat het een "halfbakken" opleiding wordt. Of van alles een beetje, en niets goed. Dressuur dus. En als ik het zo begrijp heb je de spullen er ook voor.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 00:41

Ik heb alleen nog toe te voegen (ik kan me zomaar in de woorden van Blaze vinden Knipoog ) is dat ik het ronduit belachelijk vind, dat je hiermee aan de gang wilt terwijl Jamaica pas 2 1/2 is.
Wacht een jaar en ga anders ondertussen op een westernmanege bijv. westernlessen volgen op een westernpaard. Dan weet je misschien echt zeker of western je wel trekt.
Dan kun je, als die pony oud genoeg is, haar engels beleren en later eventueel western proberen.

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 01:33

Ik had niet door dat dit dier pas 2,5 jaar is!!
Doe het dan heel rustig aan en leer haar spelenderwijs vanaf de grond een beetje de basis.
Gun het dier echter zijn jeugd!!
Ga leuke dingen doen die leerzaam zijn en afwisselend maar zet het dier nog niet aan het werk.
Smousje.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 01:50

Behalve dat de vraag al vaker gesteld is, hebben we deze antwoorden ook al heel vaak voorbij zien komen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 02:14

Goh.. Stef .. je krijgt er wel van langs zeg Haha!

Ik heb dat ergens hierboven aangegeven topic ook eens bekenen, en een beetje gelijk hebben sommigen natuurlijk wel.
Gewoon simpel en "normaal" beginnen. In jouw geval lijkt me dat dus nu beslist geen western.

Wat me trouwens wel opvalt is dat veel van de mensen die reageren hun leeftijd niet prijs durven geven. Jammer eigenlijk, want is natuurlijk nogal een verschil of een advies komt van iemand van 13 of van 33 ! Lachen

Groetjes van Bertus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 08:49

Zwaaaar offtopic, maar toch:

Ach Bertus, sommige mensen hier zetten 'm er wel in maar maken het niet waar, dus wat zeggen die cijfertjes nou eigenlijk?

Enne.... Blaze, Schijnheilig Eindelijk..... kan ik weer rustig dressuur gaan rijden! *LOL* (kidding)

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 10:42

Stef, lees je vorige topic nog ff. Dan weet je wat de antwoorden waren.
Die antwoorden kopieer je naar deze topic, je 2de topic!!!! over het zelfde onderwerp, en je weet hoe wij er over denken. Haha! Scheelt ons weer typen!!
Dan heb je 2 x een antwoord op dezelfde vraag. En als je er dan nog niet uitkom, ga dan dammen op je pc of zo. Je kan dan alleen je pc lastig vallen als je weer vragen heb. Je drukt op help, stel je vraag en binnen enkele seconde heb je antwoord. Haha!

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 10:57

Laat je pony voorlopig nog even een baby wezen. Zoals je zelf aangeeft heb je dressuurmatig geen problemen (voor als je gaat beginnen) maar met western wel. Laat het western voorlopig zitten. Jos van het westernforum heeft tijd voor lessers. Je kan op een van haar paarden de basis gaan leren als je zou willen en die over brengen volgend jaar op jou pony. Zo sla je twee vliegen in een klap. Jij leert rijden en de pony kan nog even baby zijn. Als je dan volgend jaar gaat beginnen en je heb nog les van Jos kan je haar ook meenemen naar Beets. Dan kan Jos je verder helpen met het beleren van je pony.
Voor de mensen die hier reageren met, het scheeld twee keer antwoord geven, reageer dan niet. Niemand is verplicht te reageren op een vraag.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 11:32

Ik snap je wel een beetje dat je erover zit te dubben ik heb het afgelopen voorjaar ook gehad, ik wilde het liefste zoveel mogenlijk met haar doen.
Ik heb haar afgelopen zomer bij een kennis op het land gezet en ben haar paard gaan verzorgen, op dat moment vond ik het verschrikkelijk dat ik mijn paardje op het land moest laten staan maar achteraf gezien was het geweldig, ze is enorm opgeknapt en is nu een stuk meer happy. Ze heeft goed voer gekregen en heeft nu ook stukken meer energie.
Mijn tip voor jou is dus: Laat Jamaica lekker een jaartje dollen, af en toe, eens in de week of iets minder vaak, een stukje wandelen over de weg en pak tot Jamaica 3,5/4 is (ze heeft het natuurlijk afgelopen tijd ook niet makkelijk gehad omdat ze al ingereden is) lekker Honey en ga daarmee aan hetw erk, dat ging voor je Jamaica kocht ook prima, lekker een beetje klooien met haar, lekker poetsen en knuffelen vinden ze al geweldig, ga lekker met haar fietsen, wandelen enzo gewoon een beetje plezier maken met je ukkie, en laat Jamaica maar lekker staan, desnoods de hele dag in de bak of als dat kan op het land, geen deken om ze hoeft niet hard te werken en zal dus ook niet veel zweten, ze kunnen zichzelf prima vermaken.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 11:33

Rij je pony Engels in, en als je lekker buitenritten gaat maken doe je dat lekker met je westerntuig! Knipoog

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 13:19

Begin binnenkort eens met longeren af en toe, waardoor je Jamaica conditie kan laten opbouwen en die stemhulpen kan leren. Je kan dmv longeren je pony gymnastiseren en haar voor bereiden op het echte werk straks. Als ze daar aan toe is zou ik haar engels rijden .

Je zegt dat je een pony zonder veel problemen kan inrijden. Maar hoe weet je dat het zonder zal gaan? Misschien gaat het wel hardstikke mis!

Ga geen pony western inrijden als je zelf nog niet eens western kan rijden. Je moet een beginner niet met een beginner laten werken, want dan gaat het fout.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 13:59

Ojee, ik moet even iets rechtzetten.
Stef ik adviseerde jou om les te nemen van Jos, maar ik kom er net achter dat je al les heb van Claudia. Ook zie ik pas dat je uit NB komt en ik had in mijn hoofd dat je uit de buurt van Den haag kwam.
Dit schrijf ik omdat ik Met iedereen door een deur wil kunnen en dat er niet door mijn stomme fout scheven gezichten ontstaan.
Claudia, sorry van mijn kant en Stef, Ik weet dat je van Clau heel goed les krijgt. Ik denk ook dat je je vraag dan ook beter aan haar had kunnen voorleggen. Ik begreep niet uit je verhaal dat je al les had.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 14:35

Ik zou bij een western manege les gaan halen.
Dan leer je zelf wat western rijden is en of het je ook voor langere tijd leuk zal vinden.
In die tijd zou ik Jamaica lekker op de wei gooien en van dat ietsie pietsie jeugd wat ze nog heeft laten genieten.
Na een jaar weet je zelf dan beter wat je wilt en kun je jamaica aan leren wat je dan gekozen hebt.
2 vliegen in een klap dus.

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 17:27

Stef, je moet niet te licht denken over het western rijden. Wil je je pony western aanleren dan moet je echt een paar jaar ervaring hebben op veel verschillende paarden. Het is echt niet zomaar gedaan. Ga lekker engels rijden met je pony en neem er de tijd voor. Besluit je toch voor het westernrijden? Succes ermee....

RESPECT VOOR JE MEDEMENS!!!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 17:31

Ga fanatiek lessen op een ervaren paard, laat je paardje t.z.t. door een vakkundig persoon western inrijden en ga dan samen veel lessen om het bij te houden en verder te komen.
Dat is volgens mij de enige manier waarop 2 'beginners' samen toch een eind kunnen komen.
Als je haar persé zelf in wilt rijden zou ik het Engels doen, dan loop je het minste risico.

Nulla tenaci invia est via

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 19:39


Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam, Pova en 91 bezoekers