Heel moeilijk plassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nielsje
Berichten: 17
Geregistreerd: 25-02-04

Heel moeilijk plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-04 10:37

Mijn paard Niels is heel zindelijk. Dit houdt in dat hij onder het rijden of in de wei nooit zal mesten of plassen. Dit houdt hij op totdat hij op stal is. Ik heb de laatste tijd echter het idee dat dit een probleem voor hem begint te worden.
Na een 3 kwartier rijden wordt hij langzaamaan erg druk. Hij wil dan het liefst hard gaan lopen, hij blijft wel makkelijk onder controle, echter nageven is dan erg moeilijk omdat ik voortdurend in uitgestrekte draf zit als in mijn hand uitschuif. Dit is natuurlijk voor zowel Niels als mij niet erg prettig. Ik heb Niels nu zo'n 5 jaar en dit probleem doet zich pas sinds twee maanden voor. Sinds die tijd begint hij ook meteen na aankomst op stal onder luid gekreun te mesten. Daarna gaat hij staan om te plassen. Hij schaft uit en ik zie hem persen, ik laat dan meteen de waterbak lopen, maar het duurt dan nog wel twee minuten voordat hij plast. Ook dit gebeurt onder gekreun. De straal is op zich wel krachtig en de urine helder. Zijn koker is schoon.
Wie kent dit probleem en wie kan tips geven?


Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:49

Ben benieuwd naar de reacties hierop.
Heb zelf een bijna 2 jarige die ook niet durft te plassen in de bak of wei...
Mesten doet hij alleen wanneer hij gezien heeft dat andere paarden het ook doen, lijkt het wel?
Heb geen tips, ben alleen heel erg benieuwd naar de reacties...

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:29

blaasproblemen/blaasgruis,misschien dat hij het daarom het liefst in de stal doet omdat hij daar alleen is en alle tijd om te plassen zonder iemand op zijn rug.

even de da bellen!

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:41

Ik heb laatst een artikel gelezen over het schoonmaken van penis en koker. Daarin stond dat in zijn eikel zich een steentje kan vormen. Dit zou je moeten verwijderen door de eikel een beetje open te trekken (dan moet je het kunnen zien) en het eruit te wrijven / pulleken. Als hij zo'n steentje heeft, is de straal ook niet meer één straal maar plat of gespleten als-ie plast.

Suc6!

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:03

Oei wat lastig. Ik weet van een ruin die ook altijd zo kreunde als hij plaste, maar het hoorde gewoon bij hem dacht ik.
Ik zou voor de zekerheid de DA maar eens laten kijken.
Succes en sterkte!


Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:05

Je kunt het proberen door hem eerst over z'n brok een flesje bier te geven. Dat zorgt namelijk ervoor dat de nieren wat sneller werken. Het heeft bij verschillende paarden (mtn Hengsten en ruinen) heel goed geholpen.

...Dreaming with my eye's wide open...

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:11

wat ben ik blij dat mijn ruin gewoon plast als ie moet, al is het middenop een drukke kruising Bloos (was minder handig, maar goed)

Ik had vroeger een jachtpaard dat ook niet plaste onderweg en regelmatig over z'n water was.
men haalde er altijd de DA bij die met spierverslappers in de weer ging, tot ik een keer een zomer bij een boer stond met hem en het weer gebeurde.

De boer pakte de tuinslang, hing hem in de koker, zette de koude kraan zachtjes aan en binnen een halve minuut stond meneer te plassen op de stenen en er kwam geen end aan

Vanaf die tijd deden we het op de boerenmethode, stuk eenvoudiger en goedkoper!

Nielsje
Berichten: 17
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-04 17:15

Hoe vaak moet ik hem bier geven?

Een steentje heeft hij niet, straal is gewoon goed, sterk en niet gespleten.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 18:21

bier kan je gerust ca 4 dagen achter elkaar geven. dan merk je wel of het effect heeft.
mijn paard kreeg toen oud bruin; doe het alleen niet door de warme slobber want daar wordt hij dan wat lodderig van. je kan het ook beter na het rijden geven

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:34

smurf; bedoel jij de slang in de koker van het paard? Lijkt me niet prettig of zie ik t verkeerd voor me?

whaha, zi eht al voor me.. Paard dronken! Hihi!

Maar hoorde van iemand op bokt dat t voeren van brandnetel + peterselie ook kan helpen. Dit werkt namelijk zuiverend. BEn t zelf ok van plan, kon alleen nog geen brandnete vinden..

En mijn ruin heeft ook nierproblemen.. Al een paar maanden.. Hier heeft hij druppels tegen gehad, maar die hebben niet gewerkt..

Meer tips heb ik niet voor je, maar ik zou er wel even een da bij halen, omdat ik dus uit ervaring weet dat zoiets erg lang kan duren als je blijft aanmodderen!

Onderschriftloos :Y)

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:38

Citaat:
smurf; bedoel jij de slang in de koker van het paard? Lijkt me niet prettig of zie ik t verkeerd voor me?


yep, maar nodig moeten plassen en niet kunnen uitschachten lijkt me niet plezant aanvoelen........

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:31

welkom Nielsje! Ik zal er morgen ook eens op letten, ik moet zeggen dat ik het met springen nog niet gemerkt heb.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 00:05

smurf schreef:
Citaat:
smurf; bedoel jij de slang in de koker van het paard? Lijkt me niet prettig of zie ik t verkeerd voor me?


yep, maar nodig moeten plassen en niet kunnen uitschachten lijkt me niet plezant aanvoelen........


nee idd, maar hoezo lukt t dan ineens wel dan? richt je dan alleen de straal op zijn koker of 'duw' je de slang meer naar binnen zeg maar.. (sorry hoor, zo bedoel ik t niet echt, maar weet niet hoe ik t anders moet zeggen..)

Onderschriftloos :Y)

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 08:08

het laatste.
Als je uitleg wil van degene van wie ik het heb, dan kan dat niet meer, het was een oude boer en hij is er inmiddels niet meer.
Hij had wel meer van dat soort tips en ik hoor wel vaker van die oude boertjes dingen zeggen waarvan ik denk *hmmm* >;)

Maar als jij het zielig vindt voor je ruin/hengst, er zijn andere methodes; je kan ook de DA bellen, die spuit dan spierverslappers in en dan kan ie ook plassen *LOL*

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 09:11

ik denk dat als je een dierenarts gaat vertellen dat je zelf wil gaan prutsen met slangen en dergelijke in een paard zijn piemel, dat ie dan wel es erg boos kan gaan worden. je kan onherstelbare schade toebrengen.
vraag maar es aan je vader of vriend wat die van het idee vind..

bij zulke dingen altijd een veearts vragen en nooit zelf gaan dokteren.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 10:37

Nou het bier kan echt geen kwaad. Het is ook goed om 's morgen als je een lange dag op wedstrijd gaat het paard bier over z'n voer te geven want dan plassen ze op de auto. Mijn vriend heeft voor een internationale paarden transporteur gewerkt en daar deden ze het op een gegeven moment ook want het schelde gewoon een hoop ellende als de paarden niet op de auto durfde te plassen.

...Dreaming with my eye's wide open...

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 19:15

nee hoor smurf, zo bedoelde ik het niet en de m ijne heeft ook geen moeite met plassen, hij plast juist heel erg goed. Alleen heeft hij wel last van zijn nieren..

Onderschriftloos :Y)

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 22:42

farichta schreef:
Ik heb laatst een artikel gelezen over het schoonmaken van penis en koker. Daarin stond dat in zijn eikel zich een steentje kan vormen. Dit zou je moeten verwijderen door de eikel een beetje open te trekken (dan moet je het kunnen zien) en het eruit te wrijven / pulleken. Als hij zo'n steentje heeft, is de straal ook niet meer één straal maar plat of gespleten als-ie plast.

Suc6!

=^.,.^=


Farichta heeft gelijk. Veel mensen maken wel de koker schoon, maar ze kunnen ook een 'pea' (= engels voor erwt) ontwikkelen in het uiteinde van de plasbuis. Is eigenlijk gewoon een vuilophoping. Dit kan echt heel groot worden en dus last veroorzaken. Alleen hoeft hij er geen gespleten of platte straal door te hebben.
Het komt eigenlijk heel veel voor, alleen weten veel mensen dit niet. De slang er op zetten heeft geen zin, het moet echt met de hand verwijdert worden.
Mocht dat niet helpen, dan zou ik hem zeker laten onderzoeken op z'n nieren.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 03:24

Geef hem eens een bierkuurtje, 1 week lang donkerbruin bier 1/2 flesje over het voer 1x dgs. Is een oud middel van vroeger mn bij oude hengsten wordt het gebruikt. (half jaar geleden bij onze eigen toegepast, met succes)

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 03:45

SuperSmurf schreef:
Maar hoorde van iemand op bokt dat t voeren van brandnetel + peterselie ook kan helpen. Dit werkt namelijk zuiverend. BEn t zelf ok van plan, kon alleen nog geen brandnete vinden..

En mijn ruin heeft ook nierproblemen.. Al een paar maanden.. Hier heeft hij druppels tegen gehad, maar die hebben niet gewerkt..


Je kan dat gewoon kopen in natuurwinkels enzo. Daar verkopen ze allerlei gedroogde 'plantjes' om thee van te maken.

Wij geven de paarden 's ochtends ook altijd thee en ze vinden het heerlijk Haha!

Je hebt trouwens ook speciale nier-kruiden-thee (tenminste, die staat hier in de kast Clown )

Dit is misschien ook nog wel een interesante link:
http://www.natuurlijkerwijs.com/overzicht.htm

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:28

ik heb een paard op stal en die doet dat ook die vind het moeilijk te plassen en als dat meisje gaat stil staan gaat hij in de plashuiding staan en hij plas ook moelijk ik zal hij of zij na kijken!

Crossende Welshruiter#1
L1 6 winst :Nicolai:: Sunday L :L1 2 Winst
IK BEN REGIOKAMPIOEN GEWORDEN MET SUNDAY L


santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 01:18

lust een paard wel bier???. Ik denk dat als ik bier over zijn brok giet, hij het niet op eet. Mijn ruin heeft ook wat plas problemen(plast te veel) en de da vroeg me wat urine op te vangen. Ik heb 14 dagen op wacht gezeten, maar denk maar niet dat hij 1 druppel laat vallen als ik in de buurt ben. Ik heb het dus maar opgegeven.

het leven is goed met een engels volbloed

Nielsje
Berichten: 17
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 10:26

Hallo luitjes,
Inmiddels ben ik begonnen Niels 6ml per dag Solidago te geven. ZO'n 15 jaar geleden had een natuurgenezer dat voorgeschreven aan een paard wat ik toen reed. Deze had nierproblemen, de Solidago hielp geweldig. Binnen een paar weken was zelfs de kleur van het paard verandert zo goed voelde hij zich.
Nu hoop ik dat het bij Niels ook gaat helpen. Over drie weken weet ik meer!

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:37

ellepel schreef:
ik denk dat als je een dierenarts gaat vertellen dat je zelf wil gaan prutsen met slangen en dergelijke in een paard zijn piemel, dat ie dan wel es erg boos kan gaan worden. je kan onherstelbare schade toebrengen.
vraag maar es aan je vader of vriend wat die van het idee vind..

bij zulke dingen altijd een veearts vragen en nooit zelf gaan dokteren.

Mijn ruinen en hengst worden wekelijks goed schoongemaakt en voorzichtig de slang erin kan in zijn geheel geen kwaad. Bij de paarden is er geen enkele wijze een verzet hier tegen. Ik denk, dat je bij vader/vriend maar eens te raden moet gaan, want als hij daar ook geen aandacht aan besteed, zou dat maar een smerig boeltje worden!!

I love my Arabian horses

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 19:02

Ik denk dat de ene bedoelt een slang in de koker en de ander bedoelt een slang in zijn plasbuis... Dat laatste is niet zo'n goed plan... Dat eerste kan prima!

Misschien een tip om een paard te laten plassen in jouw bijzijn. (als hij natuurlijk niet op de wei wil plassen...) een dagje op de wei, rijden en daarna op stal zetten en opvangen (een paar milliliter is al voldoende, hoewel iets meer wel fijn is voor de DA, is iets makkelijker onderzoeken) Dat werkte namelijk bij mijn paard goed, want hij durfde echt niet op de wei te plassen.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 45 bezoekers