Deze merrie + welke hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Deze merrie + welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-04 00:06

Het is niet erg origineel, maar alle tips zijn welkom!

Beschrijving merrie:
Afstamming onbekend
1.50m hoog, zeer slank en veel bloed. Verder is ze wel kalm, ze heeft een zeer goed en werwillig karakter. Ze is iets overbouwd, waardoor het met rijden moeilijk is om haar achterhand eronder te brengen. Beweegt ook daardoor soms met stijve achterbenen. Ze is in haar lichaam wel soepel en maakt ruime passen, maar houdt zich bij stress vaak gespannen. Ze springt 1.15m. Hele mooie uitstraling, arabisch type, lijkt op het oog gemixt met welsh-bloed.

Wensen:
Winnen in de hoogte, en ook forsere bouw. Bij de hengst is een (heel) goede rug gewenst, waarmee hij de merrie zou kunnen compenseren. Liefst een laag bloedpercentage, en een goed karakter (=heel belangrijk). Dressuur heeft absoluut de voorkeur boven springen. Goede bewegingen zijn een must!

... Go Ahead!! Haha!

groetjes Ronja


xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 00:28

je wilt een grote, lieve, breede(evt, iets grof) goede rug, dressuur, goed bewegen en niet zoveel bloed. JONGES jij ben moeilijk. (sorry) maar ik zit ff te denken. eh ik denk dat Nero wel wat is. of anders evt. showtime.

je kunt ff kijken op www.dalhoeve.nl daar staan ze ter dekking

Er komen steeds meer mensen met paarden maar steeds minder paardenmensen.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-04 00:41

[quote="JONGES jij ben moeilijk. (sorry) [/quote]

Hehehe, beter dan niet weten wat je wilt Haha!
Maar iig bedankt voor je reactie, die Showtime lijkt me eerlijk gezegd wel wat!
We dachten ook al aan Rubiquil, en
Escuro http://www.breemeersen.be/all/paarden.p ... 97&taal=nl
of Granusso http://www.breemeersen.be/all/paarden.p ... 75&taal=nl

Die laatste twee zijn allebei BWP en het zijn dan wel springers, maar geven nakomelingen met ook veel aanleg voor dressuur (vooral Granusso. Ik ben een fan van Grannus! )

groetjes Ronja

Tatt_x

Berichten: 807
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 01:30

Persoonlijk zou ik Escuro kiezen,Gran vind ik niet zo erg mooi.Escuro vind ik een heel mooi beestje

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 02:51

Parcival... Tegen inlevering advertentie nog 10 procent korting op het dekgeld ook...

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-04 14:02

Skaterke_89 schreef:
Escuro vind ik een heel mooi beestje



Me too Ik ga ook zeker naar hun hengstenshow kijken.

Enne Parcival had ik nog niet gezien, zal ik me es even in verdiepen Lachen

groetjes Ronja

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 14:15

tjonge, denken aan Rubiquil en ook vallen voor Grannus.... dat zijn wel twee heel verschillende paarden!

Gezien je merrie zou ik niet zo gauw met juist deze merrie dekken, maar als je dan toch perse wilt....
Wil je maat en forser, met goed bewegen en sterke rug, dressuur met springmogelijkheid, dan zit ik gauw aan Ferro te denken. Moet kunnen bij een brave merrie. Karaktertechnisch zou je ook kunnen denken aan Burggraaf, of diens (goedkopere) zoon Bachelor; ook dan krijg je waarschijnlijk een groter paard dat nog steeds wel lopen kan en toch ook springen.
Tip: Magic Rodrigo, net aangenomen bij het NRPS. Goed peerd uit goede merrielijn. Dekgeld 400 euro, en daar krijg je dan wel een mooie hengst voor.

Verwacht geen groot ripaard te fokken uit een papierloos rank 1.50m. merrietje. Je vergroot je kansen op een leuk rijpaard met capaciteiten als je een veulen koopt bij een echte fokker. Dan heb je er meteen een mooier papier bij, en je kan de kleur ook nog uitkiezen....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-04 14:36

Dees schreef:
tjonge, denken aan Rubiquil en ook vallen voor Grannus.... dat zijn wel twee heel verschillende paarden!


Bij het zoeken naar een geschikte dekhengst voor deze merrie viel ons oog op Rubiquil, Grannus is daarentegen een persoonlijke favoriet Lachen


Citaat:
Verwacht geen groot ripaard te fokken uit een papierloos rank 1.50m. merrietje. Je vergroot je kansen op een leuk rijpaard met capaciteiten als je een veulen koopt bij een echte fokker. Dan heb je er meteen een mooier papier bij, en je kan de kleur ook nog uitkiezen....


Ik verwacht geen wonderen, als het paardje tegen de 1.60 meter aanzit zijn we allang tevreden.
Wat is er mis met te fokken met een merrie, waaraan je zolang zoveel plezier hebt beleefd, en die beter bij je past dan menig ander paard die WEL een dure stamboom van hier tot Tokio aan haar kont heeft hangen? Knipoog
Ik ben er heilig van overtuigd dat je met een nakomeling van je lievelingsmerrie, die misschien niet perfect is, nog altijd gelukkiger zult zijn dan met een duur elite-paardje dat je hebt aangeschaft omdat "de namen erachter" zo mooi zijn, maar die je verder niets doet.
Bij ons op stal wordt er ook gefokt met merries met prachtige stambomen, en een nagenoeg perfecte bouw, maar die je wel elke ochtend de stal uittrappen en die amper te rijden zijn. Die geven hele goeie veulens ja Scheve mond In mijn ogen is er toch wel een onderscheid tussen fokkers, en mensen die een veulen willen van hun merrie.
Maar goed, tot zover mijn betoog en nu weer ontopic! We willen nog steeds graag een veulentje van dit geweldige merrietje, nu alleen nog de juiste hengst die haar (kleine) onvolmaaktheden zou kunnen compenseren! Pling
Laatst bijgewerkt door Ronja op 29-02-04 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 14:43

Tja, als je ze echt 100% zeker van geboorte tot eind wilt houden; heb je echt mijnz egen. dan ga je idd waarschijnlijk wel genieten van het eindresultaat. En dek dan met rubiquil; dan krijg je ook maat, mooi koppie en een lief karakter. Ik heb Rubiquil zelf ook gebruikt, dus bedoel dit absoluut niet cynisch; is echt wel een goede hengst.

Maarrrrr: o wee als je ooit denkt een dergelijk veulen te kunnen verkopen. dan dek je met een kleine papierloze merrie helaas wel voor de Salami-industrie. Hard gezegd, maar waar. Weet waar je aan begint.
Dus wil je 1) een rijpaard om de sport mee in te gaan ook als je groter bent dan 1.64m. en je wilt enigszins vooraan meedoen en 2) ooit het dier verkopen, dan ben je waarschijnlijk economisch beter af met een gekocht veulen. Hoe lief je huidige merrie ook is. En nauw verbonden aan economisch is emotioneel; een paard dat duur te verkopen is, heeft meer kans op een betere baas, immers; die komen niet op de Hedelse markt terecht waarschijnlijk.en dure paarden worden niet ingezet voor manegelessen, of verhuurd per uur op een waddeneiland.


maar wil je zelf houden; Rubiquil nemen. Krijg je waarschijnlijk een leuk paard waar je wat mee kan, en wat zeker weten een lief knuffelig karakter heeft met een mooi koppie waar al je stalgenoten jaloers op zijn.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-04 14:52

Dees schreef:
Dus wil je 1) een rijpaard om de sport mee in te gaan ook als je groter bent dan 1.64m. en je wilt enigszins vooraan meedoen en 2) ooit het dier verkopen, dan ben je waarschijnlijk economisch beter af met een gekocht veulen.


Zeker weten, maar dit is puur emotie-fokken Knipoog Laat andere mensen die chique veulentjes maar komen kopen, veel mensen zijn al zo blij met een goeie naam dat ze nog amper naar het veulen zelf kijken. Maar dit kleintje (als het komt tenminste) blijft mooi bij ons!

... maar dat neemt niet wel dat we een goeie hengst zoeken, en Rubiquil blijft absoluut kandidaat OK dan!


xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:37

ben je der al enigsinds over uit met welke hengst je gaat dekken of niet?

greetz hanneke

Er komen steeds meer mensen met paarden maar steeds minder paardenmensen.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 03:23

Hmm voorlopig houd ik het op Rubiquil, om verschillende redenen. Maar ik sta nog steeds open voor suggesties, want stel je voor dat ik later een hengst tegenkom waarvan ik denk "DIE had ik moeten nemen!!" Knipoog
Breed orienteren kan nooit kwaad volgends mij OK dan!

groetjes Ronja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 08:33

www.hvandonkelaar.nl
Hier staan diverse gelderse hengsten ter dekking zoals Parcival en Koss.
Mooi aan de maat, weinig bloed en blije karakters.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 09:27

Ronja schreef:
Hmm voorlopig houd ik het op Rubiquil, om verschillende redenen. Maar ik sta nog steeds open voor suggesties, want stel je voor dat ik later een hengst tegenkom waarvan ik denk "DIE had ik moeten nemen!!" Knipoog
Breed orienteren kan nooit kwaad volgends mij OK dan!

groetjes Ronja



Blijf bij Rubiquil. Heb ik ook persoonlijk goede ervaring mee. Natuurlijk kan je ook voor Sultano gaan. Groot fokkend, goede gangen + springen. Alleen zou ik hem niet gebruiken bij een merrie die al neigt naar een overbouwde achterhand. Stoeterij de Breemeersen hebben altijd goede hengsten maar Grannusso vind ik heel wat minder dan Gottwald. Als er nog eens hengst van hen is die ook dressuur geeft is het wel Gottwald.

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 10:36

Olivi? staat ook op www.dalhoeve.nl
heeft een heel lief karakter! Gaat van de zomer ZZ licht starten.
erg mooie bewegingen

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:14

vanuit België is Rubiquil de beste keuze of zijn zoon Radetzky mocht deze bij de merrie passen. Twijfel je neem met stal hexagon contact op en ga beide hengsten eens bij hen bezoeken of ga naar hun hengstenshow. Weet alleen nog niet wanneer die is. Vorig jaar was hij in maart. Misschien dit jaar ook. Ter info ik heb een foto van een goed springende Rubiquil nakomeling. Wil hem wel eens hier plaatsen hoor als er interesse is.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 11:37

Natuurlijk! Foto's van nakomelingen van Rubiquil (of Rubiquil zelf) wil ik altijd wel zien!

En ik ga ook zeker naar de hengstenshow van stalHexagon, het is op een half uurtje rijden vanaf hier dus ik zou er sowieso naartoe gegaan zijn

Het is toch wel makkelijk om zo dicht bij de Belgisch/Nederlandse grens te wonen, zo kun je meeprofiteren van beide landen Lachen

En nog bedankt voor alle tips tot nu toe!

groetjes Ronja

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:13

stalleke schreef:
Olivi? staat ook op www.dalhoeve.nl
heeft een heel lief karakter! Gaat van de zomer ZZ licht starten.
erg mooie bewegingen


Wablief?????
Geloof je dat zelf?

Nodeloos om nog toe te lichten maar ik doe het toch: Vader Jazz, de moeder een bewezen rotzak, Olivi zelf een stuk chagerijn op stal waar menig ruiter zich geen raad mee weet....

Er zijn een boel redenen om juist wel met de hengst te dekken, maar een zonnig goedgemutst karakter is er zeker GEEN van.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:19

U vraagt wij draaien. Haha! . Voila, de springende Rubiquil nakomeling Radetzky.

Afbeelding

Afbeelding
Nog even zijn schitterende gangen.

Nu een Sultano nakomeling

Afbeelding

een Rubiquil veulen uit de Sultano merrie:

Afbeelding
Afbeelding

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:26

ondanks dat hij nog maar voor de 3de keer in zijn leven hindernissen zag springt deze hengst met een mooie techniek. Stond er eigenlijk zelf van te kijken. Nu heeft zijn moeder ook heel wat punten gekregen voor vermogen en techniek op haar ABOP proef. Wie had dat eigenlijk gedacht. koop je een veulen als dressuurprospectie en komt daar later nog een allrounder uit volgens de jury Haha! . Vorige week heeft mijn Sultano ook haar eerste hindernis gezien en ik moet zeggen vermogen heeft ze zat. Springt als een echt springpaard met een goede techniek. Nog wat oefenen zodat ze met geen noodgang op de hindernissen afstormt en we kunnen naar de ABOP test dit najaar.

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:39

Dees"]
[quote="stalleke schreef:
Olivi? staat ook op www.dalhoeve.nl
heeft een heel lief karakter! Gaat van de zomer ZZ licht starten.
erg mooie bewegingen


Wablief?????
Geloof je dat zelf?

Nodeloos om nog toe te lichten maar ik doe het toch: Vader Jazz, de moeder een bewezen rotzak, Olivi zelf een stuk chagerijn op stal waar menig ruiter zich geen raad mee weet....

Er zijn een boel redenen om juist wel met de hengst te dekken, maar een zonnig goedgemutst karakter is er zeker GEEN van.
[/quote]
Olivi is geen rotzak, ik werk bij bax waar hij nu in training staat, en dat beest doet geen stap verkeerd en staat altijd vrolijk in zijn stal! Hij stond eerst bij de ijzeren man en daar konden ze hem idd niet rijden!! die reden hem helemaal verkeerd volgens bart! waarom denk je dat hij nu zz licht mag gaan starten? omdat hij gewoon super loopt onder bart!!
En op stal is het absoluut geen stuk chagerijn!!! Ik denk dat je eens zelf bij ons op stal moet komen kijken

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:41

Olivi is bij Bax zelfs de liefste hengst op stal!!! dat Jazz een rotzak is betekent niet meteen dat olivi dat ook is..

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:37

Ronja schreef:
Natuurlijk! Foto's van nakomelingen van Rubiquil (of Rubiquil zelf) wil ik altijd wel zien!

En ik ga ook zeker naar de hengstenshow van stalHexagon, het is op een half uurtje rijden vanaf hier dus ik zou er sowieso naartoe gegaan zijn

Het is toch wel makkelijk om zo dicht bij de Belgisch/Nederlandse grens te wonen, zo kun je meeprofiteren van beide landen Lachen

En nog bedankt voor alle tips tot nu toe!

groetjes Ronja



Bij het NRPS meldden ze dat Stal Hexagon hun hengstenshow houdt op 2 april.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:41

Snert; dan ga ik afreizen naar Ede/van Manen....
Geen Rubiquil voor [naam verwijderd] dus dit showseizoen Verdrietig

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:44

grrr snap er niets van. Het ene moment zijn de foto's zichtbaar en het andere moment niet.

Er zullen wel bokkers zijn die verslag uitbrengen. Ikzelf neem mijn videocamera mee (dit keer toch echt wel met opgeladen batterijen. Dus niet zoals vorig jaar daar met lege batterijen toe komen Bloos! ) en zal proberen om foto's te nemen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ManonGrr, Perros, Schrompeltje en 131 bezoekers