singeldwang ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

singeldwang ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-04 19:21

Hoi,

Mijn paard is altijd vreselijk boos tijdens het opzadelen. Ik heb al een nieuw zadel gekocht, maar helaas hij blijft boos. Hij is vaak erg gevoelig als ik zijn buik aanraak, daar waar de singel ook ligt.
Dus singeldwang ?
Nu kan dat komen door te strak aansingelen ( dat doe ik niet hoor ). Maar zou er ook een medische redenen kunnen zijn voor singeldwang ?
Ik weet niet of er op die plaats b.v. ook ribben lopen ?

Groetjes,

Maris


Kajanus

Berichten: 4875
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:52

Misschien is het voer wat hij krijgt niet goed en is daardoor zijn spijsvertering niet goed en heeft hij buikpijn Ziek zeker als je dan aansingelt >;)
ik had een paard die zadeldwang had als ik erop zat vooral bij wedstrijdspanning en toen heb ik een singel met elastiek gekocht en daarna was het zo goed als over OK dan!

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:54

Mijn pony heeft helaas de singeldwang gekregen door een slecht passend zadel, zelfs zo erg dat ze al begon te dreigen als je de dekensingel omdeed. Weet je zeker dat het nieuwe zadel goed past? Kan ook iets zijn wat hij uit gewoonte doet omdat het vorige zadel niet paste..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 16:17

Hoi ,

Bedankt voor het meedenken !

Hij krijgt al ander voer, want hij had idd ook last van buikpijn. De buikpijn is, voor zover ik weet over, de singeldwang dus niet.

Of het zadel goed past weet niemand ooit zeker, geloof ik. De ene zadelmaker vind het zadel helemaal goed, de andere zadelmaker vindt dat ik maar een ander zadel moet kopen. Dus wie er gelijk heeft ?

Maar mijn paard loopt wel lekker ruim met dit zadel.

Groetjes,

Maris

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 16:47

Helaas heeft die van mij het ook.
Het is zo erg dat hij echt kan bijten als je niet uitkijkt.
Ik heb hem en het zadel helemaal laten nakijken en ze konden niks vinden, dit is nu al sinds ik hem heb (bijna 8 jaar)
Maar het rare is als ik hem wat lekkers geef dat doet hij echt helemaal niks, soms denk ik wel eens kan het gewoon aanstellerij zijn.

Nachony

Berichten: 106
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Heemskerk

zadeldwang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 09:56

Jeetje wat herkenbaar. Nou dacht ik niet dat ik de enige zou zijn die een paard heeft met singeldwang hoor. Die van mij heeft het dus ook en Maris zei al dat als ze wat lekkers gaf dat het dan over was en dat is bij die van mij ook het geval. Dit doe ik dus nu maar maar ik heb aan de ene kant het gevoel dat ik zijn gedrag beloon maar aan de andere kant vind ik het gewoon erg vervelend dat als iemand voorbij loopt, diegene meteen een knauw van mijn paard kan krijgen. Heb verder ook al alles geprobeert,zelfs een ander zadel gekocht maar het probleem blijft dus ben ook bang dat het aangeleerd gedrag van hem is, helaas.Nou hebik wel en beetje en sikkeneurig paard die weinig kan hebben dus probleem zal ook wel blijven.

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 11:20

Het klinkt inderdaad heel erg als gewoonte.. Hij heeft een periode pijn gehad bij het aansingelen, maar nu dat weg is blijft hij uit gewoonte happen. Ik denk dat je gewoon heel rustig zijn vertrouwen weer moet winnen door gaatje voor gaatje aan te singelen. Ik merkte trouwens bij mijn pony dat straffen averechts werkt, gewoon negeren (tot hij uiteraard te ver gaat en (bijna) jou hapt, dan uiteraard wel straffen)
succes!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:32

die van mij begint er ook mee, bijten en slaan als ik aansingel. maar het kan bij mij wezen dat er haartjes tussen gekomen zijn en dat ik haar per ongeluk geepileerd heb. (western)
ik negeer het tot ze te ver gaat... werkt bij mij wel, en ik let op de haren

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:38

hhaha en die van mij heeft ook singeldwang, hij schopt dan naar voren met een achterbeen, wel eng want hij heeft me wel es een schop verkocht. Knipoog
wat vaak ook een reden kan zijn is een koud zadel of een koude singel.
mijn pony doet het namelijk in de zomer bijna niet.
ook je zadel te ver naar voren leggen kan de oorzaak zijn.

die van mij doet het nu al vier jaar.
ik leg het zadel erop, doe de singel op het eerste gatje, loop er dan bij weg, doe even wat anders en singel vervolgens verder aan.

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:44

Die van mij gaat altijd knarsetanden als ik hem aansingel, ook zwaar irritant.

PaulineS
Berichten: 246
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:47

Komt me erg bekend voor. Mijn merrie reageert ook heftig op het zadel. Soms al als ze het zadel alleen ziet! Ik negeer zo veel mogelijk het gedrag. Heb sinds kort een singel met elastiek. (helpt wel wat) En een snoepje of wortel bij het aansingelen doet wonderen. Ik heb niet meer de illusie dat het overgaat, leer er mee leven...

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 00:09

Mijn paard is ook heel narrig met aansingelen, maar bijt of slaat gelukkig niet. Volgens mij is het gewoon dwang, want als ik zijn deken singels vastmaak, die gewoon los hangen, doet hij het ook.

het leven is goed met een engels volbloed

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 08:55

Mijne neemt het hek waar ze aan vast staat onder handen. Gelukkig niet mij! Maar volgens mij is het merendeel val alle paarden chaggerijnig met opzadelen, zou ik ook zijn als ik een paard was!

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 09:09

Yesta heeft ook heel erg last gehad van singeldwang, ze ging soms zelfs gewoon op de stenen liggen. Wij hebben er een chiropractor bij gehaald.
Wat bleek nou: door een slecht passend zadel zaten de spieren bij haar schoft helemaal vast en deed vreselijke pijn. Wij dachten steeds dat het bij haar buik zat omdat ze het vooral met aansingelen had. Die mevrouw heeft het weer helemaal los gemaakt, Yesta's nieuwe eigenares heeft een goed passend zadel gekocht en er is nu helemaal niks meer aan de hand.

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:19

die van mij heeft het niet als ik het zadel er op leg. maar als je in een keer teveel aansingelt en je stapt dan op dan geeft ie in een keer een rodeo weg. meestal singel ik in drie keer aan en loop een rondje en dan is het goed.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:08

Ik doe ook gaatje voor gaatje aansingelen. Eerst aan de linkerkant, dan de rechterkant een gaatje erbij. Hoofdstel om, links een gaatje erbij. Hoeven uitkrabben, rechts een gaatje erbij en dan in de binnenbak het laatste stukje.
Hij kijkt wel eens zuur, maar reageert lang zo heftig niet meer als vroeger.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

pjmhorse
Berichten: 172
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 16:59

dit verhaal ken ik, mijn paard heeft precies hetzelfde, zodra je maar naar haar buik wijst trapt ze je de hele stal door, leg je een zadel op haar rug gaat ze ermee liggen, en ga je rijden is er geen land mee te bezeilen. steigeren bokken, zelfs in de stal. levensgevaarlijk wordt er tegen me gezegd, terwijl het altijd het liefste en rustigste paard van allemaal is geweest.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 19:07

pjmhorse schreef:
dit verhaal ken ik, mijn paard heeft precies hetzelfde, zodra je maar naar haar buik wijst trapt ze je de hele stal door, leg je een zadel op haar rug gaat ze ermee liggen, en ga je rijden is er geen land mee te bezeilen. steigeren bokken, zelfs in de stal. levensgevaarlijk wordt er tegen me gezegd, terwijl het altijd het liefste en rustigste paard van allemaal is geweest.



hey vandaag was ze erreg lief hoor.
ik heb gewandeld beetje borstel eroverheen gehaald en stukje NH gedaan (vertrouwen voor die doorgang waar ze doorheen moet naar de bak)
en dat deed ze aardig goed...

maarja van die singel snap ik verder ook niets, misschien ligt het ook wel aan dr rug als je een borstel over dr rug haalt zakt ze met dr rug...

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:49

zoo. dat lijkt me wel een rug-porbleem, laat je zadel maar es goed nakijken, want als ik dit zo lees kan er wel meer aan de hand zijn.

pjmhorse
Berichten: 172
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:12

kan geen rugprobleem zijn, zadel is speciaal op haar maat gemaakt.
en als het al een rugprobleem is waarom mag ik dan niet aan haar buik zitten, of wijzen alleen al levert grote problemen op.steigeren bokken neemt me op sleeptouw.ze heeft ook een hele grote rare bult onder haar buik maar niet op de plaats van de singel, dierenarts zegt dat het niets is.
dat inzakken van haar rug is hetzelfde als ik met mijn vinger over jouw rug ga, dan trek je je schouders ook ineen, heb je toch ook geen rugprobleem, nee volgens mij zit het meer in de buik....

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:28

dat intrekken is niet zo, marinde trekt haar rug ook niet meer in als ik met een borstel of mn hand over haar rug ga.. voor de kraker kwam deed ze dat wel... maar daarna niet meer.

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

pjmhorse
Berichten: 172
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:31

trouwens, zo erg trekt mijn paard helemaal niet met haar rug, valt best nog mee, moet je eens aan haar buik zitten en om heel eerlijk te zijn heb ik het niet zo op krakers....(oplichters) zul je bedoelen.

soesie

Berichten: 751
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:36

Mijn merrie heeft zich dit gedrag aangewend toen ze drachtig was. Ze had geen zin om te werken toen. Ook met dekens opdoen is ze erg chagrijnig. Ik negeer het. Aan de zadels ligt het niet, en ze drukt haar rug ook niet weg bij druk met mijn handen/massageborstel. Ik mag wel overal aankomen. Het zij zo.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:36

ik zeg niet dat er een kraker bij moet komen ik zei alleen dat marinde haar rug introk elke keer als ik er over heen ging, en dat ze dat nadat de kraker is geweest niet meer deed.

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

pjmhorse
Berichten: 172
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:42

dat begrijp ik ook wel, ik geef alleen aan, dat ik dat niet zo gauw zou doen daar ik geen vertrouwen in krakers heb, maar als het bij jou pony/paard geholpen heeft, ben ik erg blij voor je.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AbbyRabbit, annahiltlady, joyce83, LV19952, Selente, Sjors050, YandexBot en 38 bezoekers