Heike schreef:Is het veulen voor jullie? Wij hebben ook een kruising gefokt hoor. Een arabier x fjord. Maar was ook voor eigen gebruik.
Ik vind het wat anders als je een veulentje wilt fokken voor de verkoop. Of er moet vraag naar zijn. Anders blijf ik bij mijn stelling ; zuiver fokken is beter.
Hmmm....ik las toevallig net een thread op de westernafdeling over zuiver gefokte quarterhorses waarin een nieuwe afschuwelijke ziekte is ontdekt.
Dus die stelling wil ik nog wel betwisten.
Je kan het ook zo bekijken : 'zuiver is inteelt en inteelt is problemen op de lange duur.'
Bovendien kan je in het geval van tinkers helemaal niet zeggen dat er zuiver gefokt wordt. Want had dit veulen vlekken gehad kon het gewoon ingeschreven worden als tinker.
Dit is namelijk nog puur een registratie van vlekken en sokken en niet een ras.
De haflinger is dan een ras maar als je het dan over marktwaarde en/of toekomstverwachtingen hebt heeft een zuiver veulen van dat ras weinig toekomst. Velen draaien de worst in volgens mij. Dan maakt dit veulen nu des te meer kans op een goede toekomst omdat de tinker nogal een hype is en ook kruisingen op één of andere manier goed in de markt liggen.
Maar da's puur mijn kijk hierop