Discussie; paarden worden teveel vermenselijkt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-01 21:38

Wat vinden jullie hiervan dan ? (na het op de trailer zonder bescherming Haha! )..
Van die mensen die zeggen ik doe mijn pardje maar niet naar buiten, stel je voor straks krijgt hij/zij het koud.
Of mensen die doodsbenauwd zijn dat hun paard vies wordt want dat zal dat paard wel niet prettig vinden om met zijn poezelige voetjes op het zand te staan....
Kijk tuurlijk moet een paard dat geschoren is een dek op, maar waarom ook direct op stal ?
Wat vinden jullie hiervan ?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 21:43

Ben het eigenlijk wel met je eens!
Paarden kunnen echt wel tegen de kou hoor, maar met regen moet je wel oppassen. Ook wel eens als ik samen met iemand een pony heb gepoetst ofzo en ik zeg dan kom we laten hem even los in de buitenbak. Is het meestal van Nee dan wordt 'ie weer vies, oke is wel te begrijpen maar boeien? hij wordt anders toch wel weer vies haha. Ook rijden in een natte bak, wat maakt het uit? Oke, dat je zelf onder de spetters komt te zitten is niet echt fijn nee, maar verder.. boeien! Clown

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 21:43

Omdat die van mij buiten staat (overdag, t is en blijft een mietje), heb ik m niet geschoren. GEvolg is wel dat hij zeiknat wordt, zeker als hij met zijn bolle kop nog eens hárd wil gaan.
Waar ik ook niet tegen kan is dat gemiep over hoe intelligent ze wel niet zijn. Nou, reken maar dat die van mij iig ontzettend dom is, echt een IQ van -20 ofzo, want anders had hij allang gedaan wat ik m vriendelijk vroeg. Heeft hij ook nooit meer pijn aan zijn hoefjes en doet hij elke dag zijn krachttraining! Maar goed, daar is het een oliedomme knol voor. En dan mag ik m weer tot de orde roepen en hopen dat hij een béétje luistert. Of dat ge-emmer over emoties, hebben ze niet geloof ik echt neit. Anders was hij nu wel ontzettend depressief en hing hij zich op aan zijn staldeur! Haha!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-01 21:45

HAHAHAHa, dat over intelligentie heb ik er niet eens bijgezet, want ik dacht dat iedereen het wel met me eens zou zijn dat paarden nou eenmaal niet zo slim zijn Haha!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 21:49

Idd, of dat mensen denken dat een pony zich beledigd voelt als je hem verkoopt Verward dat ze dat ondanklbaar vinden, nou als ze maar eten krijgen vinden ze geloof ik alles wel best Lachen

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 22:04

Ja Amulet je heb helemaal gelijk. Paarden die wedstrijden lopen, mogen niet het land in, want stel je voor dat hij een trap krijgt. Als je paard niet gewend is om buiten te lopen of los in de bak, ja dan gaat hij ook de eerste keer gigantisch uit zijn dak en dan kan er een blessure ontstaan. Paarden die gewend zijn om elke dag naar buiten te gaan, doen niet zo achtelijk.

Mijn paarden gaan elke dag naar buiten, weer of geen weer tenzij het hoost. Zomers verplicht het land in en ik ga niet zeiken van o jee straks krijgt hij een trap, Nou dan geeft hij maar een trap terug *LOL* .
De meeste maken een mietje van hun paard. Ze mogen af en toe op een heel klein stukje ff los lopen, wel van top tot teen in gepakt Verward .

Mijn paarden hebben 1 winterdeken en 1 regendeken, meer niet. Een paard kan beter tegen de kou dan tegen de warmte. Vooral gister, bij mij gingen dus de dekens eraf, 13 graden!!. Ook al is het koud en de zon schijnt, dan ook buiten lekker de dekens af. Overdag doe ik ook vaak de dekens af als ze op stal staan. Dekens sluiten de huid voor een deel af. Paarden die met tig dekens opstaan, is de vacht doffer en de haren gebroken.

Mijn paarden hoesten niet en zijn spijkerhard. Ik hou mijn geld liever in mijn portemonee, dan een dierenarts betalen voor een anti-biotica kuur en ventipulmin.

Het zijn dieren en maak er nu geen kasplantje van. De meeste zijn hard bezig om een kasplantje te kweken.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-01 22:09

Go Phia, je hebt helemaal gelijk, van die paarden die meteen het land uitgehaald worden als ze bijna tegen het schrikdraad aanlopen.
Amulet ook hoor, die staat het hele jaar door buiten, verder geen deken ofzo op en ook in het natte land staat hij gewoon, hij vliegt regelmatig uit de bocht, maar hij rent vrolijk weer verder hoor.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 22:13

Citaat:
Op 2001-12-02 21:04, schreef PhiaBink:
Paarden die met tig dekens opstaan, is de vacht doffer en de haren gebroken.



hier ben ik het niet mee eens. bij mn werk op stal staan de paarden onder 2 dekens en ze glimmen allemaal als een spiegeltje. tuurlijk sluit een deken wel wat af maar dat de vacht echt doffer wordt is IMO niet zo

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 22:17

Amen Phia!

Met jou kan ik praten, het is net zo als dat ik erover denk.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 22:24

Helemaal met Amulet en de anderen eens. Pling Een paard is toch zeker geen suikerklontje? En hoezo uitkijken met regen? Uitkijken met teveel poetsen! Een paard is uitstekend geïsoleerd en kan prima tegen regen. (Iets heel anders dan wassen met shampoo dus!) Degenen die er niet tegen kunnen zijn wijzelf. Niks zo vermoeiend als mensen die hun paard betuttelen, babytaal spreken en meer van dat soort koediekoedie.
Natuurlijk is het leuk als een paard naar je hinnikt, maar ga hem alsjeblieft niet dezelfde eigenschappen toedichten als mensen, want een paard begrijpt mensen niet.
Een paard hoort voornamelijk respect voor je te hebben en jij voor het paard, natuurlijk. Als dat goed zit, zit de rest ook wel snor wat het paard betreft.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 22:46

Go phia(en de rest) Haha!
Het zijn dieren hoor, geen bejaarden *LOL* Mijn paardje ga ik vrijdag wel scheren, maar dan gaat hij overdag echt nog wel naar buiten hoor Haha!
En emoties hebben ze volgens mij niet. Die mensen die zeggen dat hun paardje ze zal missen vind ik altijd wel grappig, als hij maar te eten krijgt vindt hij het allang best hoor....Party!!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 23:11

Nou, mijn paard is dan een aardig 'kasplantje'
Hij is geschoren, heeft een dikke winterdeken op, mooi getrokken korte manen... geschoren voetjes. Hij gaat twee keer per week een half uur naar buiten als het niet regent (nu een half uur omdat het land heel nat is en hij heel gevoelig is qua graa dus ik weer een beetje op wil bouwen later wordt dat een uur of langer) en niet de dag voor de jacht, want het risico dat ie een ijzer kwijtraakt is dan te groot.
Verder wordt ie goed ingepakt op de vrachtwagen (transportbeschermers en als het koud is twee zweetdekens)
Zomers gaat ie dag en nacht het land in, maar tijdens het jachtseizoen (en in de winter ivm slechte weilanden) niet.
Iwaldo ziet er prima uit qua huid, is gezond en vrolijk.

Ik vind dat iedereen zelf moet weten wat hij/zij met de paarden doet. Bij mijn oom waar ik een week opgepast heb op de paarden, liepen ze ook oevrdag zonder dek in de regen. Nou prima. Maar bij Iwaldo wil ik dat niet en kan het ook niet.
Ik weet zeker dat de paarden van Phia en de anderen hierboven ook prima happy zijn en gezond. Maar ik voel me nu een beetje aangesproken als zgn 'zeikerd'. Dit is mijn manier en de beste manier voor Iwaldo. Dat dient men ook te accepteren, ookal zou je zelf je paard weken in de regen zetten zonder dek ipv zoals Wal nu erbij loopt. Amen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 23:30

Mijn paard zal ook wel een kasplantje zijn, hij staat in een binnenstal met een deken op. Hij heeft dit jaar niet eens de moeite genomen een echte wintervacht te ontwikkelen, hij heeft in vergelijking met andere paarden een gladde vacht. Scheren doe ik dus niet en een dikkere deken ook niet als het toevallig ineens 5 graden kouder wordt een paar dagen, hij regelt het zelf wel.
Longeren doe ik ook in een natte bak en rijden ook als dat zou moeten (hoeft niet, de 20x60 buitenbaan is droog), die natte voeten droog ik wel weer af. Ook als het regent, want ik ben ook geen watje.
Als het in het weideseizoen toevallig regent, dan heeft ie pech en wordt ie nat.
Het enige wat ik pertinent NIET doe is een warm paard laten rollen op koude natte grond. Na het werk niet rollen op dit moment dus.
Overigens gaat ie ook met beschermers op de wagen en krijgt ie ook altijd bescherming om als hij loopt.

_________________
"ben ik nou zo slim, of zijn jullie nou zo dom?" - Louis van Gaal

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lovely op 2001-12-03 00:53 ]</font>

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 01:15

Ik geloof niet dat de verzorging van wedstrijdpaarden ook maar iets met vermenselijken te maken heeft.
Wedstrijdpaarden staan hoog in de arbeid en kun je niet vergelijken met de recreatiepaarden waar jullie over praten.
Een wedstrijdpaard moet wel geschoren worden om enigszins fatsoenlijk op te drogen.

En ja, ik kan me heel goed voorstellen dat mensen met wedstrijdpaarden hun paard niet in de koppel op het land gooien. Je gaat blessures niet opzoeken als het niet nodig is.
Mijn paard gaat ook absoluut het land niet meer op, ik heb er enorm slechte ervaringen mee.
Jammer voor hem, maar hij is er voor mij en niet andersom.

Maar dat heeft dus allemaal niets met vermenselijken te maken, alleen met beleid omgaan met je wedstrijdpaard.

En dat ie vieze voeten krijgt, daar kan ik nou absoluut niet mee zitten, met blessures wel.....

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 02:05

Ik laat mijn paarden zoveel mogelijk paard zijn!
Ze staan wel onder een deken in de winter om de vacht wat dunner te houden.
Ze komen iedere dag buiten,regen of niet.
Inteligent zijn paarden heus wel alleen in hun natuurlijke gedrag zie je dat veel meer dan in menselijk plezier.
Emoties hebben ze ook wel degelijk,let maar eens goed op je paard!
Opwinding,spanning,stress,emotie,ze hebben het allemaal!!
Ieder dier heeft dat trouwens!
Een dier is een uniek wezen in zijn eigen soort en daar hoort de mens ook bij!
De mens eigend zichzelf echter alles toe en denk de hele wereld te kunnen beheren maar dat is dus fout gedacht.
Ieder levend wezen heeft een nut op de aarde en die moeten wij mensen maar eens leren accepteren.
Dat wij mensen een paard mogen berijden betuigt de goedheid van het dier,ondanks dat het soms de spuigaten uitloopt hoe sommigen met een paard omgaan.
Ik ben geen heilige en heb de nodige fouten gemaakt in de omgang met een dier,maar als je er voor openstaat om op een zo natuurlijk mogelijke manier met je dieren om te gaan(wat echt niet altijd gemakkelijk is) dan zal je de ware aard van het dier leren kennen en kan je het dier gaan respecteren.
Vanuit die ware aard kan een mooie vriendschap ontstaan tussen een vluchtdier(paard) en een roofdier(de mens).
Zo denk ik erover Knipoog Knipoog .
Groetjes Smousje.

_________________
Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: @smousje op 2001-12-03 01:19 ]</font>

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 08:42

Helemala met iedereen eens. Acf en toe zie je paarden staan waarvan je denkt, tsja niet zo vreemd dattie niks kan hebben.
Mijnes mag gewoon in de bagger rollen hoor, oke dr zullen wat vloekjes vallen (hihi) maar dan longeren we toch gewoon of gooien even los.
Gelukkig houdt ze zichzelf goed schoon op een strontvlekje na af en toe.
Ze mag van mij ook lekker in de regen staan en in de sneeuw, worden ze hard van.
Viv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 09:19

Dat binnen zetten of met dekens inpakken vind ik niets met vermenselijking te maken hebben. Dat is eerder een manier van met paarden omgaan, of hij nou goed of slecht is (zelf ben ik er tegen en onze pony's staan dan ook zonder enige problemen dag en nacht buiten).

Vermenselijking is het toekennen van menselijke waarden, normen en emoties aan dieren. En daar vind ik helemaal niets mis mee, aangezien mensen ook maar dieren zijn. Wij denken vaak in onderscheid mens-plant-dier. Terwijl wij met z'n allen ook maar een stelletje blote apen zijn. Ik geloof dat een aantal basisgedragingen bij alle dieren (en dus voor ook de Homo Sapiens) vergelijkbaar zijn. Dus angst, blij zijn, intelligentie en het hebben van gevoel. En ik kan me indenken dat veel van julllie (vooral na wat ik hierboven gelezen heb) het hier niet mee eens zijn. Toch denk ik dat er veel minder gevaar zit in het vermenselijken dan in het 'ontmenselijken' wat dus in feite het ontkennen van gevoel is.

"Mijn paard vind het niet erg als ik het een dreun verkoop" Gek dat hij dan toch zo afstompt? "want hij weet heus wel dat hij het fout doet." Dan zeg je dus in feite dat het paard besef van goed en kwaad heeft en bovendien precies weet wat hij moet doen om de oefening 'goed' te doen. Maar hij vind het niet erg om gestraft te worden? Dan is er dus iets mis met de motivatie om die oefening uit te voeren.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 10:33

Ik ben het voor een groot deel met Fitzroy eens. Je kunt wedstrijdpaarden en recreatiepaarden gewoon niet met elkaar vergelijken. Een recreatiepaard kan je over het algemeen veel soberder houden. Een wedstrijdpaard moet echt niet zo dik in het haar zitten want ten eerste gaat de conditie dan achteruit en ze worden veel sneller ziek. Ik scheer zelf niet, maar voorkom het door op tijd een deken om te doen. Maar nu de paarden op een boerderij staan ben ik wel wat makkelijker geworden dan toen ik nog op een dressuurstal stond. Mijn paarden hebben trouwens allebei een deken op, maar glimmen erover.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 10:33

De meeste denken als ze Z rijden dat ze in de sport zitten. De Z is de Basis nog!!!!. De basis is van B t/m Z. Daarna begint het rijden. Die mensen die denken dat ze in de "sport" zitten verpesten hun paard, door te voorzichtig te zijn. De meeste ECHTE sportpaarden gaan het land in!!!!! Mogen lekker uitrazen. Vooral de Eventing paarden. Die werken toch wel ff heel wat harder dan de zg. dressuurpaarden die niks mogen.
Ik ken hier op Bokt een paard die behandeld wordt alsof hij een topdressuurpaard is. Het paard is nix gewend en gaat van alles mankeren. Er is nog iemand die dat paard heel goed kent en denkt daar precies hetzelfde over.
De meeste maken echt een watje van hun paard. Is wel goed voor de kas van de DA en andere therapeuten. Zij varen er wel bij hoe de meeste omgaan met hun paarden. Zij worden wijzer en rijker en de paardeneigenaren dommer. Paard is dus de dupe!!!!
Doe ff normaal en laat je paard gewoon paard, lekker de hele zomer het land in i.pl.v. 22 uur in een stal van 3 x 3. In de winter lekker een paar uur buiten. Laat hem lekker rollen en lekker ZIJN gang gaan. Paard doet al te veel op onze commando en mag niet doen wat HIJ wil.
AMEN!!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 10:39

Mijn paarden gaan ook altijd naar buiten en in de zomer de hele dag op het land, niets mis mee hoor (alleen krijgen ze wel grasbuiken maar dat is dan niet anders). Wat betreft de DA, die komt zelden bij mijn paarden omdat ik meestal zelf wel weet wat er aan de hand is en hoe ik ze kan behandelen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 10:43

Ik denk dat vermenselijken hier de verkeerde term is. Ik vind dat als je je paard altijd binnen houdt zodat hij schoon blijft of gevrijwaard blijft van risico's je als eigenaar faalt in het toekomen van de behoeftes van een paard, en je bent dan ronduit egoistisch bezig.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 10:54

Juist Desiree, ZIJ denken aan HUN behoeftes alleen en niet aan de behoefte van HUN paard. Paard mag nix en stel voor dat hij wat krijgt, dan kan IK niet rijden. IK heb een paard om TE RIJDEN. IK moet scorren, anders tel IK niet mee. Misselijk Misselijk Misselijk
Van dat soort lui, ga ik dus echt van over me nek.
Paarden die vaak en veel lekker buiten lopen mankeren in het algemeen veel minder dan paarden die alleen zijn stal ziet en zeker 7 dagen per week de bak om te "trainen". Soms mogen ze een buitenritje maken, maar verder nix. Bah, zulke mensen zijn geen paard waard.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 11:19

Citaat:
Op 2001-12-03 09:54, schreef PhiaBink:
Paard mag nix en stel voor dat hij wat krijgt, dan kan IK niet rijden. IK heb een paard om TE RIJDEN. IK moet scorren, anders tel IK niet mee. Misselijk Misselijk Misselijk


Goh... eindelijk iemand die het durft te verwoorden... incl. kots-smiley Haha!

Toen ik op IJsland was heb ik daar nog een leuke discussie over gehad met een fokker/trainer. Hij zei letterlijk: In Holland, people treat horses like pets. In Iceland, we treat them like horses.

Hoeft dus niet generaliserend te zijn voor ijslander-bezitters, maar het zegt mij genoeg... Haha!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 14:07

Veel paarden worden in mijn ogen wel wat verwend, maar daar staan ook heel veel stakkers tegenover die echt meer verzorging nodig hebben. Wat zijn wij eigenlijk gewoon goe dovor onze paarden.

Waar ik vraagtekens bij zet: moet een paard wel werkelijk zo vol in het strooisel staan dat je er bij wijze van spreken als mens in zou kunnen slapen. Zo dik en zacht? Ik maak me sterk dat dat gezond is voor paardenbenen. die zijn toch niet gemaak tom op een dekbed te staan?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 14:34

Phia ik weet niet over wie jij je zo kwaad maakt, maar ik denk dat het nogal overdreven is en dat iedereen het beste wil voor zijn paard. Ik ken toppaarden die ook verwend worden, die met 2 dekens op stal staan, maar die het super goed hebben. 3x Per dag eruit, veel afwisseling, en die hebben veel plezier in hun leven. Ik ken ook paarden op de 'natuurlijke' manier worden gehouden en lang zo happy niet zijn, die met weer en wind in de kou staan en die er niet bepaald vrolijk en gelukkig uitzien. Geef mij dan maar het 'verwende' paard dat glimmend in zijn vel zit en een gelukkige uitstraling heeft.