stukje in "Bit"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

stukje in "Bit"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 15:24

In de nieuwe bit staat een stuk geschreven over een amerikaanse ruiter, namelijk "David De Wispelaere". In dit stuk zegt David, dat hij paarden met zo min mogelijk hulpen rijdt, maar er staat niet in hoe hij dat doet als een paard niet goed aan het been is...weten jullie dat toevallig?? Scheve mond

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl


moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 16:13

oke het is nogal moeilijk voor me omdat ik het stuk niet gelezen heb, maar ik zal eens uit proberen te leggen wat ik denk dat hij bedoeld:Ten eerste is je paard nooit zomaar slecht aan je been dat is dan veroorzaakt door de ruiter (bijv door constant drijven). Maar hij zegt dus met zo min mogelijk hulpen: dat is ook waar het hele paardrijden om draait, je moet met zo min mogelijk hulpen je paard iets laten doen (ik denk dat hij dat bedoeld). Maar wat ik zou doen met een slecht aan het been paard is: veel overgangen rijden: van stap naar draf : 1 kneep met je kuit, luistert ie niet pets met zweep. hou je dat een tijd vol, zal je paard gehoorzaam worden aan je been en kun je hem met zo min mogelijk hulpen (van je been in dit geval) gaan rijden!

O:) ......::: Wie liefde zaait, zal liefde oogsten :::...... O:)

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 16:15

volgens mij:

Rustig blijven vragen, en als je dat op een correcte manier doet zal je paard het ook gaan doen. Maar hij zegt in het stuk ook dat hij niet 'verpeste' paarden koopt, maar ze vanaf het begin op die manier traint. Dus misschien heeft hij daar helemaal geen last van Verward
Zoiets heb ik nl een keer in een ander stuk over hem gelezen... vraag me niet waar Haha! volgens mij ergens op het internet

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 17:52

volgens mij stond daar wel iets van in dat stuk. helemaal 100% herinner ik het me zo even niet, maar er stond iets van niet op het been willen aangaloperen en dat hij daarover zei dat het paard er dan nog niet klaar voor was. Dat zou wel komen als hij steeds op dezelfde manier zijn hulp zou geven. Ik denk dat hij dit dan ook doet als het paard niet goed voor het been is...

Ik zal het nog eens nalezen...


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:07

Jullie hebben allemaal gelijk *LOL* Ik heb het net gelezen en het klopt allemaal!

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 20:27

Ik heb het ook gelezen en volgens mij draait het bij hem om hele kleine hulpen. En reageert een paard er nog niet op dan geeft hij ze geen knal met de zweep en spoor erbij. Hij wacht dan totdat het paard hem snapt. Hij zei ook dat hij geen paard koopt dat met de slof gereden is, als hij op zo'n paard stapt voelt hij dat gelijk. hij is felle tegenstander van een slof

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Sall

Berichten: 6703
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:59

Hij heeft een tijd bij ons op stal gestaan, toen hij nog op tournee was met een hoop hengsten (hij werkte toen voor iemand uit Amerika)
Ik heb hem toen niet heel intensief meegemaakt, maar wat ik heb opgevangen, sprak mij erg aan.
Hij is heel rustig en weet goed waar hij mee bezig is. werkt met veel gevoel naar de paarden toe.
Hij zou in september bij ons een clinic komen geven, maar die is toen door omstandigheden niet doorgegaan, waarschijnlijk wordt er in de toekomst wel weer 1 georganiseerd.

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 16:17

Is het mogelijk als iemand dat stuk hier op Bokt plaats? (via scanner bijv.) Ikzou het wel graag willen lezen en ben net iets te lui om naar de winkel te gaan Knipoog

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-04 18:57

moes schreef:
oke het is nogal moeilijk voor me omdat ik het stuk niet gelezen heb, maar ik zal eens uit proberen te leggen wat ik denk dat hij bedoeld:Ten eerste is je paard nooit zomaar slecht aan je been dat is dan veroorzaakt door de ruiter (bijv door constant drijven). Maar hij zegt dus met zo min mogelijk hulpen: dat is ook waar het hele paardrijden om draait, je moet met zo min mogelijk hulpen je paard iets laten doen (ik denk dat hij dat bedoeld). Maar wat ik zou doen met een slecht aan het been paard is: veel overgangen rijden: van stap naar draf : 1 kneep met je kuit, luistert ie niet pets met zweep. hou je dat een tijd vol, zal je paard gehoorzaam worden aan je been en kun je hem met zo min mogelijk hulpen (van je been in dit geval) gaan rijden!


Ja ik snap dat een paard niet te veel gedreven moet worden, maar hij hééft dus geen zweep, dus kan hij ze ook niet voorwaarts rijden....ik denk dat hij heel erg lang geduld heeft to het paard wel gaat, maar ik denk niet dat zoiets bij mijn paard zou werken, dat kan toch niet? Verward Verward

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl


Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-04 18:58

YvonneAa schreef:
Is het mogelijk als iemand dat stuk hier op Bokt plaats? (via scanner bijv.) Ikzou het wel graag willen lezen en ben net iets te lui om naar de winkel te gaan Knipoog


haha yvy, je krijgt hem wel na mij ok ?:)

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 19:27

okee Haha!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 19:50

Irene2"]
[quote="moes schreef:
oke het is nogal moeilijk voor me omdat ik het stuk niet gelezen heb, maar ik zal eens uit proberen te leggen wat ik denk dat hij bedoeld:Ten eerste is je paard nooit zomaar slecht aan je been dat is dan veroorzaakt door de ruiter (bijv door constant drijven). Maar hij zegt dus met zo min mogelijk hulpen: dat is ook waar het hele paardrijden om draait, je moet met zo min mogelijk hulpen je paard iets laten doen (ik denk dat hij dat bedoeld). Maar wat ik zou doen met een slecht aan het been paard is: veel overgangen rijden: van stap naar draf : 1 kneep met je kuit, luistert ie niet pets met zweep. hou je dat een tijd vol, zal je paard gehoorzaam worden aan je been en kun je hem met zo min mogelijk hulpen (van je been in dit geval) gaan rijden!


Ja ik snap dat een paard niet te veel gedreven moet worden, maar hij hééft dus geen zweep, dus kan hij ze ook niet voorwaarts rijden....ik denk dat hij heel erg lang geduld heeft to het paard wel gaat, maar ik denk niet dat zoiets bij mijn paard zou werken, dat kan toch niet? Verward Verward
[/quote]

Dit is per paard verschillend, Rio rijd ik ook zonder zweep en ik ben minimaal met mijn hulpen en toch is mijn paard erg voorwaarts (maar ook erg werkwillend). Dat is ook wat hij wil bij zijn paarden, lettend op iedere miniscule hulp. en geen paard wat is afgestompt voor hulpen door overmaats gebruik (niet dat ieder paard wat niet goed op de hulpen reageert is afgestompt hoor)

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 15:02

Er staat idd in dat als hij een paard bv. de galophulpen geeft en het paard reageert niet, laat hij het rusten. Dan is het paard er nog niet aan toe.
Ik denk dat het met heel erg veel geduld voor elkaar gekregen moet worden, want hij heeft ook gezegd niet met zweep / sporen of zelfs maar wat harder de kuit erin te werken. Hij geeft zijn hulpen en wacht tot het paard het snapt.....
Tenminste, dat heb ik eruit begrepen. Ik had nog nooit van hem gehoord, en ook nog nooit iets van hem gelezen, maar het klinkt wel heel vriendelijk... Maar wel moet je veeeel geduld hebben.

Er stond ook in dat hij liever geen doorgereden paarden heeft, omdat die meestal te hard op de hulpen zijn afgericht. Dus jonge onbeleerde paarden op zijn manier inrijden.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 15:33

Irene2 schreef:
In de nieuwe bit staat een stuk geschreven over een amerikaanse ruiter, namelijk "David De Wispelaere". In dit stuk zegt David, dat hij paarden met zo min mogelijk hulpen rijdt, maar er staat niet in hoe hij dat doet als een paard niet goed aan het been is...weten jullie dat toevallig?? Scheve mond

dat vroeg ik me ook af! vooral n.a.v. dat paard dat niet door hem opgeleid was, het reageerde niet op zijn galophulpen. En toch weigerde hij grover te worden in de hulpen, omdat hij dan zijn principes overboord zou zetten. Ik vroeg me dus ook af hoe hij het dan zou klaar spelen, maar daar gingen ze helaas niet dieper op in.

In wat voor opzicht was het paard er dan niet klaar voor? Fysiek niet, mentaal niet? begreep het paard het gewoon niet en zou het later dan wel gaan begrijpen?

De hond is de betere mens

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 15:45

Een typisch Bit artikel dus weer.... Wat moet je daar nou mee??? Waarom zijn ze nou nooit eens wat concreter!

(Moet hem nog kopen, heb het dus nog niet gelezen.... Ga dat van de week maar eens doen, word nu wel heel nieuwsgierig...)

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 15:45

Ik denk dat het paard de zachte hulpen dan niet begrijpt... Maar hoe het dan wel aan het paardenverstand peuterd dat ze wel naar zachte hulpen gaan luisteren zou ik ook wel willen weten :-D

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:06

moes schreef:
oke het is nogal moeilijk voor me omdat ik het stuk niet gelezen heb, maar ik zal eens uit proberen te leggen wat ik denk dat hij bedoeld:Ten eerste is je paard nooit zomaar slecht aan je been dat is dan veroorzaakt door de ruiter (bijv door constant drijven). Maar hij zegt dus met zo min mogelijk hulpen: dat is ook waar het hele paardrijden om draait, je moet met zo min mogelijk hulpen je paard iets laten doen (ik denk dat hij dat bedoeld). Maar wat ik zou doen met een slecht aan het been paard is: veel overgangen rijden: van stap naar draf : 1 kneep met je kuit, luistert ie niet pets met zweep. hou je dat een tijd vol, zal je paard gehoorzaam worden aan je been en kun je hem met zo min mogelijk hulpen (van je been in dit geval) gaan rijden!


Dit is inderdaad waar het om draait.

Over het andere, als hij gewoon de hulpen geeft, het paard reageert niet en hij laat het dan maar rusten. Hoe gaat het paard dit dan ooit snappen vraag ik me af Verward Je kan toch niet verwachten dat als je aan een kind een vreemd of moeilijk woord zegt dat hij dat dat na een paar maande opeens gaat begrijpen. Ik snap het echt niet, die methode! Klinkt me wel zeer vriendelijk ze
*LOL*

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel

Sall

Berichten: 6703
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:09

Nou, als ik een clinic heb georganiseerd, dan horen jullie er zeker meer van! Kunnen we het zelf aanschouwen en kijken hoe hij het dan doet!
Volgens mij stond er in het stuk dat hij het met 'minimale spoor en zweephulpen' doet, hij gebruikt ze dus wel, maar echt minimaal (als ik het goed gelezen heb)

Kreeg vorig jaar zomer, nog spontaan een compliment van hem, omdat hij mij met mijn pony zo'n mooie combinatie vond.... kanje bij mij natuurlijk niet meer stuk Haha!

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:10

Ik zou wel dolgraag van zo iemand les krijgen. Want het spreekt me wel aan.

De hond is de betere mens

Sall

Berichten: 6703
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:14

Desiree schreef:
Ik zou wel dolgraag van zo iemand les krijgen. Want het spreekt me wel aan.


Hij zit volgens mij in de buurt van breda, bij jou in de buurt?
www.dwdewispelaere.com

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 23:32

nee, eindhoven ligt in Oost brabant. Breda is toch wel minstens een uur rijden, met trailer langer.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Googlebot en 74 bezoekers