Hoe vroeg in het jaar dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Hoe vroeg in het jaar dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 12:47

Ik ga binnenkort beginnen met het dekken van mijn merries. Ik had meestal veulens rond mei. Ik wil nu wat eerder beginnen omdat de veulens dan voor de winter al van de moeder af zijn en samen in een loopstal kunnen.
Maar hoe vroeg kun je nu beginnen? In deze tijd zullen de veulens wel met een pak haar geboren worden, dus koud zullen ze het niet hebben. Zit alleen met het probleem dat ze pas begin maart het land op kunnen (in februari rijden wij koeienmest op het land en dat moet eerst wegzakken).
Wel kunnen ze de hele dag in een paddock.
Ik wilde zelf eigenlijk begin maart/half maart beginnen met dekken. Ook met het oog op terugkomen van de merries. Mijn hengst is nu 2, dus ik weet niet hoe hij bevrucht.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 13:32

Ik begin niet vóór april met dekken.
Hier gaan de veulens meteen overdag op de weide en ik wil ze niet in een paddock hebben. Lijkt me voor het beenwerk niet goed + de kans dat ze teveel zand binnen krijgen.

Verder zijn hier de merries voor april niet optimaal hengstig om ze natuurlijk te dekken en wil ik liever niet gaan spuiten zo vroeg in het seizoen.
Maart vind ik zelf al erg vroeg voor de veulens maar rond die tijd heb ik mijn weide bij huis weer klaar voor veulens. Februari vind ik zelf nog wat te nat, ze liggen nog veel te veel buiten, kou is idd geen probleem.

Afspenen doe ik ook zoveel mogelijk voor de winter, maar dat kan ook als de veulens in mei geboren worden.
Liever op 4 maanden afspenen dan veulens in februari...

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:53

ik zet de merries nooit bij de hengst voor het eind van april!
In mei heb je wel mooi weer, lekker gras.....
Ik heb ze altijd vroeg laten dekken.
Vorig jaar zijn alle merries pas vanaf begin juni gedekt! (op eentje na dan, die is voor het eerst gedekt op 27 april)
Ik heb ze dus bewust later laten komen, lekker goed weer, tegen de zomervakantie aan, heb ik ook meer tijd voor ze!
Je hebt ze toch altijd voor de winter afgespeend..., wij laten ze ca. 4 maanden bij de moeder.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:32

Het lijkt me het verstandigst om op zijn vroegst in april te beginnen. Het is heel belangrijk om pasgeboren veulens direct in de wei te kunnen doen. Dat gaat dus niet in februari.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:10

MIjn merrie is op 1 april gedekt en was meteen drachtig. Als ik had geweten dat het in één keer zo lukken had ik haar wat later laten dekken Bloos
Ik vind een veulen begin maart eigenlijk wat te vroeg

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 15:49

Ik laat mijn merrie pas in Juni dekken. Een veulen voor mei vind ik eerlijk gezegd niks. Ik wil het veulen namelijk helemaal niet op stal hebben als ze zo klein zijn. Gelijk dag en nacht buiten.
Mijn veulen is pas met 6 maanden afgespeend (was ook nog eens laat veulen geboren in juli!) en ging er dus pas in december vanaf. Tegen die tijd stonden ze wel 's nachts op stal en overdag in de paddock. Maar ik heb liever een iets ouder veulen in een paddock dan zo'n jong ding.
Als het veulen in mei word geboren kunnen ze er in oktober/november vanaf, lijkt mij perfect eerlijk gezegd.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 16:33

Onze merrie was telkens pas eind juni/begin juli drachtig. Dit jaar zal ze waarschijnlijk in april gedekt worden. Ze is altijd ruim 11 maanden drachtig geweest telkens voor het veulen kwam, dus zal het dan eind maart geboren worden.
Eerder lijkt me niets. Zo kunnen ze tenminste vaak al overdag naar buiten.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:53

Die van mij gaat volgende maand onder de hengst.
Ik wil graag een maart veulen omdat ik nu zelf wat latere merrie's heb en ik vind het wbt beleren en zelf weer laten dekken best lastig.
Hinke bv die word pas in Juli 3 tegen de tijd dat ik dan begin met beleren en ze onder het zadel is, is het net weer snertweer

katinkaaa

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:13

ik laat mijn pony eind april dekken begin mei maar eerder ook niey

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 15:59

Onze merrie is vorig jaar op 20 maart de wei op gegaan met de hengst.
Hij heeft haar dus - blijkt nu - toen meteen gedekt.
Het veulen is op 25 februari geboren.
Ongelooflijk hoe de natuur zich aanpast, ze heeft een erg dikke vacht dus ze kan makkelijk in deze temperatuur overleven.
Buiten mag ze nog niet, maar ze heeft een grote schuur tot haar beschikking.

Zie topic:
Fresnos is opa

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:03

Wij beginnen dit jaar ook vroeg met dekken. Bij ons mogen ze pas eind april, begin mei het land op, maar ze is moeilijk drachtig te krijgen, en dan kunnen we in het zomerseizoen gewoon lekker starten.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 19:13

Die van ons gaan nooit vóór april onder de hengst. De veulens moeten wel naar buiten kunnen als ze jong zijn. Maar juist ook niet weer te laat, zodat de sportmerries eind zomerseizoen/begin winterseizoen weer klaar zijn.

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 18:20

ik wil mijn merrie eind maart begin april laten dekken. Het zal voro het eerst zijn dus ik weet niet of ze snel drachtig word. Maar met het oog op de wedstrijden wil ik graag een vroeg veulen.