Toeval bestaat niet - discussie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Toeval bestaat niet.

Mee eens
18 (33%)
Niet mee eens
18 (33%)
Neutraal
17 (32%)

Totaal aantal stemmen: 53


Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Toeval bestaat niet - discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 01:39

Sinds ik hier op bokt ben besef ik pas hoe klein het wereldje eigenlijk is.
Veel mensen die mijn verzorgpaarden blijken te kennen en veel mensen die ik blijk te kennen (irl) op bokt en meer van dat soort situaties.

Nou zie ik dit als toeval, maar als je er verder over nadenkt, IS dit wel toeval of is dit gewoon *de wenteling van het wiel* It had to be...

Ikzelf kan er niet over uit :p mijn mening blijft dus neutraal.
Ik ben erg benieuwd wat jullie bokkers hierover zeggen.

En daarbij, waar komt het gezegde *toeval bestaat niet* vandaan?
En tot hoeverre gelooft men hier in?

Alles hierover kan je kwijt op dit topic!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 01:58

alle oorzaken hebben een gevolg en alle gevolgen een oorzaak (de wet oorzakelijkheid ofwel causality). als de oorzaak niet verklaart kan worden dan wordt dit toeval genoemd. alles wat toeval is, is dus slechts een naam voor een oorzaak die we niet kunnen verklaren, verder is het niets.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 02:00

zo, dat noem ik eens een heldere uitleg!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 02:15

SP heeft het wel heel goed verwoordt! 'Toeval' is inderdaad maar een benaming voor iets...
Toch geloof ik graag dat er 'meer' is en denk daarom ook dat sommige dingen 'gewoon zo moeten zijn' ... En ja..Dat beestje wordt vaak 'toeval' genoemd.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 04:44

Oorzaak en gevolg zijn twee woorden die bij elkaar horen, maar dat wil niet zeggen dat toeval niet bestaat. Als je ervan uit gaat dat alles een gevolg is, dan wordt het heel makkelijk om toeval uit te sluiten. Niet alles wat gebeurd is het gevolg van iets anders, tenminste niet op die manier.

Neem persoon X en persoon Y. Beiden kunnen niet beslissen of ze die avond uit eten zullen gaan of naar de bios, dus gooien ze met een muntje. 'Toevallig' gooien ze allebei kop en komen ze elkaar tegen. Dan kan je zeggen dat het geen toeval is aangezien ze allebei kop gooiden, maar waar is dat een gevolg van? Op welke kant je muntje landt is toeval, anders kan ik het niet noemen. Of ze elkaar in de bioscoop dan ook echt tegenkomen hangt ook weer van het toeval af. Mochten ze naast elkaar zitten kan je dat verklaren doordat het bijvoorbeeld heel druk is, en de drukte doordat het zaterdag nacht is en dat ze een plek naast elkaar hebben doordat ze vlak na elkaar de zaal binnenkwamen, maar een verklaring sluit het toeval niet uit. Ik vind in ieder geval niet dat het dan voorbestemd is.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 10:56

niemand gooit "toevallig" kop. het is een gevolg van een oorzaak die onder gelijke omstandigheden hetzelfde gevolg zou hebben.

ook iemand tegenkomen is een gevolg van een serie gebeurtenissen. dat wij het gevolg niet altijd kunnen voorzien, is iets anders.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:12

Toeval bestaat wel zeker, anders hadden we deze discussie nooit gehad. Of het ook is wat we denken... dat is een andere vraag Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:13

ALLES heeft een doel.... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:32

Toeval bestaat niet

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 13:15

Toeval,
het valt je toe

dus het bestaat Verward

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 13:23

toeval bestaat wel Haha!

BEn pas geleden met 7 collega's naar center parcs geweest, en daar was de rode draad.... idd, of toeval nou wel of niet bestaat. Een deel vind van niet, de rest van wel! Ik vind dat toeval wel bestaat! Ik kan niet geloven dat mn leven al helemaal vast staat...

Gerbenfroh

Berichten: 15007
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 13:43

Toeval bestaat niet
It just had to be..

Gerbenfroh

Berichten: 15007
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 13:53

Tis ook niet dat je hele leven al bepaald is machie,
tis meer zo van, dat het op dát moment had moeten gebeuren.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 13:55

Tuurlijk bestaat toeval... alsof één of andere idoot alle levens van alle mensen + alle natuurverschijnselen vastgelegd heeft... niet dus

bovendien is er wetenschappelijk bewezen dat op het laagste niveau (quarks of nog kleiner) deeltjes niet steeds in hetzelfde patroon maar volstrekt willekeurig bewegen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 15:33

iets niet kunnen meten, of iets niet kunnen voorspellen betekent niet dat het maar willekeurig is. onderzoek daarna gebeurt in de kwantummechanica.

zo zouden we, als we de "theorie van alles" kennen, de toekomst voospellen.

carrie79

Berichten: 1002
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 16:29

Ik denk niet dat toeval bestaad, dingen gebeuren omdat ze zo moeten zijn. Om tot bepaalde inzichten te komen, iets te leren etc. Oftewel zaken gebeuren met een reden. idd it had to be!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 19:19

Toeval zal denk ik wel deels bestaan. Maar een heleboel dingen lijken toeval maar zijn het dan eigenlijk niet er is dan toch er op aan gestuurd. Dus dan eigenlijk geen toeval meer. Ik geloof wel in samenloop van omstandigheden.... dat er dan dingen ontstaan of veranderen.

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 19:51

ik geloof echt niet in toeval, daarvoor heb ik gewoon teveel dingen meegemaakt wat gewoon geen toeval geweest kan zijn.
Alles heeft rede, of je het nou leuk vind of niet, of je er nu in geloofd of niet, het is gewoon zo.

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:23

Idd, alles gebeurd om een reden. Toeval bestaat niet..

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:27

ik weet het niet, soms maak ik dingen mee dat ik denk "dit kan geen toeval zijn", maar ik ben dan weer zo iemand die een andere verklaring moet vinden, en die is voor mij niet te vinden op dit moment.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:46

toeval is een samenloop van omstandigheden. elke omstandigheid, elke eigenschap van het omringende is dus een deeloorzaak. verschillende oorzaken kunnen een gevolg toeval hebben. wanneer we een van die oorzaken niet kennen.

het is geen toeval dat een *zkt vb*... blad zo of zo op de grond valt. de wind, de zwaarte van het blad, de stand toen het afbrak...

en idd, als alle omstandigheden dezelfde zijn, gebeurt gewoon hetzelfde. dit gaat dus niet op voor dingen oiv tijd. tijd kan immers voor ons niet stilstaan.

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:51

Doet me meteen denken aan:
Herman Finkers - Galadiner - Dat heeft zo'n jongen toch niet nodig:

Hij zei: Toeval bestaat niet. Ik zei: Toeval bestaat wel degelijk. Hij zei: Toeval bestaat niet. Ik zei: Toeval bestaat wel degelijk. Hij zei: Toeval bestaat niet.
Ik zei: Toeval bestaat wel degelijk. Nou, om van deze zinloze discussie af te zijn, zette ik mijn transistorradio aan. Op dat moment hoorde ik iemand zeggen: Toeval bestaat niet. Ik zei: Nou, als dat geen toeval is weet ik het ook niet meer. Toch? Maar praten we eigenlijk over? Luciano Pavarotti staat op de dam, van het dak van Kraskapolsky waait een dakpan. Net dat ene kleine plekje waar Pavarotti niet staat, komt de dakpan terecht. Is dat toeval? Of is dat geen toeval? Ja maar, Bernard daar gelijk weer tegenin. Hij zei: Wanneer een epilepticus elke dag om half 3 een toeval krijgt, dan noem ik dat geen toeval meer. Dat vond ik ook niet gek, hoor. Nee, eerlijk is eerlijk, dat vond ik ook niet gek. Dat ging nog zo nog een kwartiertje over en weer.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 17:48

Zinvol toeval is geen betekenisloze, willekeurige samenloop van omstandigheden. Gebeurtenissen die toevallig én zinvol samenvallen of naar elkaar verwijzen, zijn belangrijke signalen die de aandacht vestigen op betekenisvolle thema's, verborgen patronen in de levensloop en onbenutte kansen in de persoonlijke ontwikkeling.
Zinvol toeval, ook wel synchroniciteit genoemd, overkomt iedereen. Onverklaarbare gebeurtenissen, zoals aan iemand denken enige seconden voordat hij je opbelt, of dromen die dagen, of zelfs jaren later blijken een voorschouw te zijn van feitelijke gebeurtenissen - zinvol toeval komt in ieders leven voor.

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 17:56

Ik kom er niet helemaal uit. Aan de ene kant denk ik dat toeval bestaat, misschien omdat het idd niet te verklaren is of omdat de oorzaak niet bekend is dat dingen toevallig zijn. Dan schrijven we het maar toe aan het toeval, omdat het niet te verklaren is. Maar toch wil ik graag in toeval geloven, net als wel een beetje in het lot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:08

De enige keer dat ik serieus aan toeval getwijfeld heb, was die keer dat ik, ong. een jaar nadat Rio dood ging (wat in feite ook geen enkele oorzaak had) een schimmel opving langs de snelweg, midden in de nacht. Net toen ik de klep van de trailer van de toegesnelde eigenaar dicht deed, viel er een sterretje, precies boven de trailer. Ik kreeg daar toen al een beetje een raar gevoel bij. Toen ik in mijn auto stapte en de motor startte, ging de radio waar net het nummer "Together Again" van Janet Jackson begonnen was.

Periode-Rio was heb ik die nacht af kunnen sluiten.