Lichtrijden/doorzitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-01 11:37

Hoe doen jullie dat met rijden, rijden jullie vooral licht tijdens de training of zitten jullie veel door? Het hangt natuurlijk ook af op wat voor niveau je traint, dat weet ik wel. Toen ik Z reed met Jur, zat ik veel meer door in de training dan nu.

Het gekke is, dat ik het mezelf een beetje ontwend heb. Ik rij dus vooral licht, op beide paarden, en als ik een stukje wil doorzitten merk ik dat me dat best moeite kost. Ik vraag me af hoe ik ervoor kan zorgen dat het weer beter gaat.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 11:42

Gewoon veel doen

RESPECT VOOR JE MEDEMENS!!!!

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 11:56

Ik rij bijna altijd licht, doorzitten vind ik vreselijk dan krijg ik steken in mij zij...maar eigenlijk zou ik juist moeten trainen om daar misschien vanaf te komen Scheve mond\

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 11:58

Met losrijden doe ik altijd lichtrijden, dan meestal even lange teugel en daarna doorzitten, vind ik ook makkelijker om 'm af te stellen! Pling

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 11:59

Licht eraan op wat voor paard!

Als een paard hoog opgooit rijd ik liever licht.
Als Jarrander aan de teugel loopt zit hij heerlijk en makkelijk door dan dat hij met zijn hoofd in de lucht loopt!

Over het algemeen rijd ik dus licht!

groetjes melissa

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 12:02

f
Laatst bijgewerkt door janna op 07-04-22 08:14, in het totaal 2 keer bewerkt

-

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 12:23

veel oefenen met doorzitten eerst zat ik ook veel meer door dan licht rijden daarna ben ik een hele tijd meeste licht gaan rijden en doorzitten ging wel maar ik bleef niet echt helemaal netjes zitten nu met veel oefenen gaat het weer helemaal super!! zit lekker en blijf ook echt goed in het zadel "plakken" Haha!

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 12:25

Met losrijden lichtrijden, daarna doorzitten. Maar ook als ik klaar ben en als ik haar nog ff aan de lange teugel laat draven ga ik ook lichtrijden.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 12:31

veel oefenen dus, neem jezelf bijvoorbeeld voor een aantal minuten door te zitten per training en bouw dit langzaam op. Ik merk zelf ook dat ik het een beetje verleerd ben en mezelf moet dwingen er aan te werken, lichtrijden gaat zoveel makkelijker terwijl dat vroeger (op mijn vorige paarden - ander nivo) juist andersom was en ik alleen lichtreed tijdens het losrijden of bij halsstrekken.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 12:31

Hangt er een beetje vanaf hoe mijn paard loopt. Als ze een dag heel ontspannen aan de teugel loopt zit ik wat meer door dan een dag waarop ze heel gespannen loopt.
Maar eigenlijk zou ik het wat meer moeten doen om het nog beter onder knie te krijgen.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 13:18

Citaat:
Op 2001-12-02 10:37, schreef Jura:
Het gekke is, dat ik het mezelf een beetje ontwend heb. Ik rij dus vooral licht, op beide paarden, en als ik een stukje wil doorzitten merk ik dat me dat best moeite kost. Ik vraag me af hoe ik ervoor kan zorgen dat het weer beter gaat.



Ik heb dat dus ook, als ik er niet bij na denk en het gewoon doe, zoals dat kleine ielige stukje bij het aangalopperen of andere kleine stukjes dan is het geen probleem, zodra ik bewust ga doorzitten dan zit ik niet lekker...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 13:22

veel zonder beugels of zonder zadel rijden. dat helpt heel goed om door te zitten.
ik zit op crosby ook heel veel door. hij zit zo ontzettend lekker rustig dus. en rij dus ook veel zonder zadel op hem.
op de merries is het verschillend. de jonge merries die net onder het zadel zijn rij ik licht. en de andere ook weleens doorzitten.

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 13:52

Ik rijd veel licht. Zo nu en dan ga ik doorzitten. Ik kan helemaal niet doorzitten.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 13:56

sinds ik western ben gaan rijden en in het begin veel op een barebackpad (zo'n dekje met een singel) heb gereden gaat het doorzitten een stuk makkelijker!!

misschien moet je zo nu en dan eens gewoon zonder zadel rijden... dan moet je wel Haha!
en het is ook nog eens lekker afwisselend voor jou en je paardje Knipoog

Het leven is een gebakje!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 14:11

Ik denk dat als ik zonder zadel ga rijden ik er nog voor het einde van de bak naastlig..

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 14:12

Eerst zat ik heel veel door. Vond ik lekker zitten, maar nu ik meer basiswerk ga doen met hem, rij ik veel meer licht. Af en toe in overgangen een stuk doorzitten, of soms een rondje of lange zijde, maar meestal rijdt ik de hele tijd licht.
Gewoon af en toe stukjes door gaan ziten helpt een boel om het te trainen

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 14:12

Hahahaha misschien dat ik van de zomer als meneer lekker relaxed is een keer met een barebackpad erop klim Lachen Als hij zo'n opzij-schuif zoals gisteren zou maken lig ik anders wel heel snel met mijn neus in het zand Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 14:21

paard africhten Haha! niet persoonlijk opvatten hoor, tis maar een grapje...

maar tis ook nog eens goed voor je evenwicht... en ik geef toe ik keil er ook vaak af hoor Clown
mijn haf heeft nog al wel eens last van bokstuipen Haha!

maar ach nobody's perfect zullen we maar zeggen Knipoog
Lovers

Het leven is een gebakje!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 14:21

bij queen ligt het er helemaal aan wat voor een zin ze heeft
maar meestal rijdt ik lig met het losrijden en als ik hem hoog ga instellen ga ik meestal doorzitten...

Love the life that you live, live the life that you love

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 16:53

Ik ben nu de 'easy jog' aan het leren bij Margot zodat ik lekker kan blijven zitten, maar na het galoperen kan je natuurlijk niet anders dan lichtrijden.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-01 17:13

He wat leuk zoveel reacties! Lachen

Het ligt niet aan mijn paard want ze loopt heel fijn, maar het komt gewoon omdat ik het niet meer zo vaak doe. En net als Astrid, toen ik nog op een hoger niveau reed met Jur, vond ik juist doorzitten fijner, gek he.

Overigens reed ik altijd veel zonder zadel en zonder beugels. Misschien moet ik zonder beugels rijden weer eens wat vaker doen, maar ik wil Jur ook niet storen in haar bewegingen. Ze zit wel ontzettend makkelijk zonder zadel. Ik kan op die manier uren galopperen, bij wijze van spreken! Lachen

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 17:14

Ik was laatst aan het rijden en merkte ineens op dat ik al weken niet meer lichtgereden had Verward
Alleen als Aldira heel erg fris is laat ik haar even lekker gaan, en dan ga ik wel lichtrijden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 17:49

frustrerend is dat he!

Dat heb ik namelijk ook een poos gehad, toen reed ik alleen Ozep en aangezien die alleen zadelmak was heb ik daar de eerste tijd alleen maar op lichtgereden.
Het koste me daarna zoveel moeite om te ontspannen tijdens het doorzitten!
Daardoor werd die knol gespannen en ging het helemaal niet meer.

Ik heb toen de volgende methode geprobeerd en ben daar heel veel mee opgeschoten.
Tel de drafpassen,
zit er vervolgens 4 door,
de volgende 4 ga je weer lichtrijden,
als dit lekker gaat kun je er 6 doorzitten om er vervolgens weer 4 te lichtrijden.
Dit bouw je steeds meer uit,
binnen 3 dagen had ik het oude gevoel weer terug!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 17:52

Ik rijd op jonge paarden altijd licht .
Op lodewijk zit ik behalve bij het losrijden en afwerken alleen maar door.

Was sjuimpje als zegt is een goede oplossing en zonder beugels rijden wil ook wel goed helpen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 18:57

toen ik gister Toscar reed om te "testen" heb ik ook ff een stuk doorgezeten, en hij draaft very relaxed! Echt, bijna geen moeite om stil te zitten! En in galop is hij ook heel fijn!
echt, super gangen om lekker te rijden!
Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 132 bezoekers