[AR] Inspannen alleen of samen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
malle_pietje

Berichten: 115
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

[AR] Inspannen alleen of samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-04 13:36

Hoe spannen jullie in?
Staat er altijd iemand voor het paard zo nee waar laten jullie dan de leidsels.
Ik hou ze meestal vast om mijn arm ook een keer om mijn nek gehangen.
Maar je kan ze ook opsteken.
Wat is veiliger als je alleen bent.


Dennis

Berichten: 31458
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 13:40

Als ik het alleen doe(wat ik liever niet doe) heb ik de leidsels vast zodat je meteen in zou kunnen grijpen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 13:43

Ik ben denk ik heel onveilig Knipoog
Ik span Taco altijd alleen in, zowel enkel als tweespan.
Zo heeft hij het ook geleerd. Staan is staan.
De leidsels steek ik op aan mijn haam.

<3 Galanto <3

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 13:48

Samen inspannen, en zowiezo samen rijden. Als jou pet maar van je hoofd waait, in de slootkant of je laat je zweep perongeluk uit je handen vallen en hij ligt 50 m terug. Is dat best lastig pakken als je maar alleen bent. Het is gewoon veiliger met 2 personen en veiligheid gaat toch voor!! Dan maar wat minder mennen en een keertje extra onder het zadel trainen, dan een ongeluk krijge....toch?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:11

Normaal gesproken samen. Eentje die ervoor staat (houdt het paard niet vast) en eentje die alles vastmaakt. Als ik het alleen moet doen, dan doe ik het met een longeerlijn aan het bit, die ik wel in de hand houd. Leidsels heb ik altijd opgestoken. Eigenlijk doe ik het bijna nooit alleen. Het is al zo goed als onmogelijk om je paard goed tussen het lamoen te krijgen alleen (of je moet een lamoen hebben wat rechtop blijft staan).

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:33

Altijd met twee mensen. Dan inderdaad maar minder aangespannen en meer onder de man als alleen.
Wat me trouwens niet slim lijkt is de leidsels om je nek te doen.
Wat gebeurt er dan als de paard/pony dan aanloopt??
Moet er eigenlijk niet aan denken.

TREC oefenen in Noord Brabant: Trec Team Eersel

Morrie

Berichten: 22301
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:43

ik ben groom geweest en optuigen en inspannen deed ik altijd alleen bij 2-span, bij 4-span deden we het met 2 grooms. De koetsier kwam pas inbeeld als de aanspanning gereed stond.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 16:14

veiliger als je alleen bent?
je paard een extra halster, of band om de hals doen en vastzetten.
dat doe ik dus altijd, ik bind haar altijd aan als ik haar inspan, en mijn leidsel zitten in een veiligheidsknoop, die je met 1 ruk lostrekt, in het leidselgat vast.
verder vind ik losstaand inspannen ookal heb je de leidsels vast niet zo'n goed idee.als je paard gaat rennen en jij staat er naast heb je met die leidsels niet zoveel te zeggen hoor.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 16:18

Ik kan me overigens niet voorstellen dat Jan je dit zo geleerd heeft Piet. Je komt net koud van die cursus af en dan nu al praten over alleen inspannen... je moet geen problemen op gaan zoeken natuurlijk. Er is altijd wel iemand waaraan je kunt vragen of ze je even willen helpen, lijkt me.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 18:10

Tessebes schreef:
Ik kan me overigens niet voorstellen dat Jan je dit zo geleerd heeft Piet. Je komt net koud van die cursus af en dan nu al praten over alleen inspannen... je moet geen problemen op gaan zoeken natuurlijk. Er is altijd wel iemand waaraan je kunt vragen of ze je even willen helpen, lijkt me.


Jan Maiburg?

<3 Galanto <3

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 18:17

Taaclover"]
[quote="Tessebes schreef:
Ik kan me overigens niet voorstellen dat Jan je dit zo geleerd heeft Piet. Je komt net koud van die cursus af en dan nu al praten over alleen inspannen... je moet geen problemen op gaan zoeken natuurlijk. Er is altijd wel iemand waaraan je kunt vragen of ze je even willen helpen, lijkt me.


Jan Maiburg?
[/quote]

The one and only!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30596
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 18:21

Inspannen is het makkelijkste om met twee te doen. Op wedstrijden doen we dat ook altijd samen. Meestal sta ik ervoor, en mijn kennis spant in.
Maar we laten hem ook weleens gewoon aan het halster staan met inspannen. Dus halster om de hals. Dan kan hij niet weg. Dat is nog wel handig als je alleen bent.
Leidsels zijn bij ons altijd opgestoken, dan kun je die pakken als het nodig is.

Overigens alleen inspannen is niet echt makkelijk. Maar op de vereniging wordt het veel gedaan, omdat lang niet iedereen elke keer een groom kan meenemen. En in de les rijd je toch alleen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 19:21

Magpie span ik altijd alleen in, al valt er een bom, staan blijft ze Haha! De leidsels zitten dan gewoon opgeknoopt zodat ik ze zo los kan trekken.
Ik ga als ik de weg op ga niet alleen rijden.
Liberty span ik nu nog niet alleen in, maar dat moet hij ook gaan leren Lachen

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 19:49

Wij doen het altijd met zijn twee'en.
De leidsels leggen we even vast onder het tuig, zodat als er wat gebeurt de leidsels zo gepakt kunnen worden.
En er staat altijd iemand voor het paard, helemaal als we met tweespan rijden.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:15

Ik ben altijd alleen op stal dus niemand om te helpen Tong uitsteken maar dat is ook niet nodig hoor. Timon blijft lief staan zodat ik rustig kan inspannen...

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:25

Meestal span ik met z'n tweeën in, omdat ik ook meestal met z'n tweeën ga rijden. Als ik in m'n eentje ga rijden, zet ik m'n pony vast bij het inspannen. Ja, ze blijft wel braaf staan, maar ik ga het risico niet lopen dat ze wel een keer schrikt of er vandoor gaat met alle gevolgen van dien.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:03

Tessebes"]
[quote="Taaclover"][quote="Tessebes schreef:
Ik kan me overigens niet voorstellen dat Jan je dit zo geleerd heeft Piet. Je komt net koud van die cursus af en dan nu al praten over alleen inspannen... je moet geen problemen op gaan zoeken natuurlijk. Er is altijd wel iemand waaraan je kunt vragen of ze je even willen helpen, lijkt me.


Jan Maiburg?
[/quote]

The one and only!
[/quote]

Kan me dan ook niet voorstellen dat je hij het je zo aangeleerd heeft.
Ben in mijn vrije tijd veel bij Jan geweest en zelf doet hij het ook alleen Schijnheilig Overigens geen verwijt naar hem want die man kan super met paarden omgaan. Hij krijgt een wilde hengst nog zo mak als een lammetje

<3 Galanto <3

malle_pietje

Berichten: 115
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-04 23:05

Tessebes schreef:
Ik kan me overigens niet voorstellen dat Jan je dit zo geleerd heeft Piet. Je komt net koud van die cursus af en dan nu al praten over alleen inspannen... je moet geen problemen op gaan zoeken natuurlijk. Er is altijd wel iemand waaraan je kunt vragen of ze je even willen helpen, lijkt me.

Ik ben dit topic begonnen omdat ik bij de foto's commentaar kreeg en vroeg me dus af hoe anderen dit doen. In principe doen we het met zijn tweeen zoals geleerd bij Jan. Maar aangezien ik al iets meer ervaring heb met paarden weet ik waar ik mee bezig ben.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 17:44

malle_pietje schreef:
Maar aangezien ik al iets meer ervaring heb met paarden weet ik waar ik mee bezig ben.


wat een onzin zeg
al kun je 30 jaar ervaring hebben met paarden, een paard is en blijft een vluchtdier en je moet er altijd op berekend zijn dat ie ineens kan gaan rennen, en je paard dan los hebben staan terwijl je aan het inspannen bent is gewoon een risico, ervaring of niet!

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 17:59

.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 20-05-23 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:08

Nou annemieke, zeg nooit nooit, als ze eenmaal gaan kunnen ze ook zo door een wei-afzetting heenvliegen.


malle_pietje

Berichten: 115
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 18:56

sanderijn"]
[quote="malle_pietje schreef:
Maar aangezien ik al iets meer ervaring heb met paarden weet ik waar ik mee bezig ben.


wat een onzin zeg
al kun je 30 jaar ervaring hebben met paarden, een paard is en blijft een vluchtdier en je moet er altijd op berekend zijn dat ie ineens kan gaan rennen, en je paard dan los hebben staan terwijl je aan het inspannen bent is gewoon een risico, ervaring of niet!
[/quote]
Sorry ik had het niet in die context bedoeld.
Ik bedoelde er alleen maar mee te zeggen dat ik niet voor het eerst met paarden bezig ben, en ervaring met paarden heb en ik weet dat paarden vlucht dieren zijn op elk moment dat ik er mee bezig ben.
Alleen is het zo dat het ene paard gemakkelijker blijft staan dan het andere.

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:59

.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 20-05-23 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 20:16

annemieke"]
[quote="liberty schreef:
Nou annemieke, zeg nooit nooit, als ze eenmaal gaan kunnen ze ook zo door een wei-afzetting heenvliegen.

Dan moet er wel iets héél ergs zijn, wil Gate door onze wei-afzetting heen willen/komen...
[/quote]
Alles kan, toch?? Maar bedoelde dus als voorbeeld he, Gate kan heel braaf zijn, dan is het ok, maar een jonkie zou ik toch niet zo snel in de wei inspannen Lachen

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 20:34

.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 6 bezoekers