Over het leven op (paarde(n)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-01 03:16

Zonder paard geen mens.

Nadat de konijnemaatse eohippus, diens echtgenote en hun kinderen het menselijke doen en laten gedurende 3.995.000 jaren hadden aangezien en menig maal met hun hoofd geschud, besloten zij precies 5.000 jaar geleden zich te vergroten en de onderdanen van de mens te worden. Zij wilden voor elkaar krijgen dat deze verder zou komen dan tot zijn dertig mijl (kilometers waren toen nog niet uitgevonden) en een dito aantal blaren verwijderde buurman. Vooruitziend bevroedden zij dat ooit Sioux, voltigeerclubs, Djenghis Khan, Romeinse legioenen, het Shire-vierspan van Heineken, kruisridders, vijfgangfanaten, hakkeneibezeten freules, haremvergeven sjeiks, Mozart in de koets naar Praag en de managers van de Grote Prijs van Aken (excuseert u mijn algehele onkunde van de juiste geschiedkundige volgorde) niet buiten hen konden om de buurman enkele dagen eerder te kunnen vermorzelen, het bier ietwat verser te leveren, de freule met de ridder te kruisen of bijvoorbeeld - met het oog op het surfseizoen - Californië enkele jaren eerder te bereiken.

Het paard is haast een mens. De centaureske Grieken wisten dat, mijn lieveling Botticelli bewijst het hier:
Afbeelding

Het paard is oneindig veelzijdig. Het kan kwaad, sociaal, verheven, speels, moedig, weerbarstig, hengstig, afgepijgerd, beheerst, explosief, toenaderend, leergierig, van adel, gezellig en nog wel duizend dingen meer zijn. Het is in staat om maar enkele milligrammen 'zware' hulpen te begrijpen. Het heeft er klaarblijkelijk reuzelol in wanneer het - tegenpresterend voor wat worteltjes - op een minuscule circuspiste in furieuze galop rondcirkelt en toelaat dat de meester (of -esse) met gedurfde sprong in het zadel belandt en bij onverminderd doordenderend geraas driehonderdzestig graden rond het dier z'n nek klautert. Het redde, zonder water of eten, de jonge Arabische ruiter in drie dagen dwars door tweehonderdzeventig kilometer schroeiend woestijnzand. Het zal je met geduld blijven dragen, zelfs tot het uitgeput onder je doodvalt. Het zal voor je de dood ingaan: van een vriend van mij werd anno '45 tweemaal een paard onder het zadel weggeschoten. Noch de verre worm zal dit voor je over hebben, noch de nabije zebra. Voor pelham, polo en piaffe ontbreekt het beiden immers aan elk begrip.
Zonder paarden geen eerste automobielen want ook de heren Benz en Otto legden de dagelijkse weg naar de tekentafel heus wel te paard of koetsierend af. Zonder paarden ook vandaag geen auto's: ieder kind begrijpt PK's; kilowatts uit de fluitketel blijven een abstractie.

Het paard is zo goed als een mens: evenals hij springt het meer dan twee meter veertig hoog en negen meter ver. Of is de mens misschien zo goed als een paard?

Onze akkers zijn luttele duimbreedten onder het maaiveld verworden tot betonnen horizontale muren: botte trekkers missen ten enen male de balleteuze sierlijkheid van zelfs het zwaarste trekpaard dat door de eeuwen heen de bodem luchtig, molvriendelijk en wateropzuigkrachtig had weten te houden.

Je zult, meewarig glimlachend naar alle paardlozen, over precies dertig jaar, wanneer de olie is opgeraakt en het land bezaaid is met rustig roestende automobielen, ongehinderd grasoverwoekerde snelwegen betölten, in Zandvoort telrennen, in de stad ook wel eens stapvoets, dravend of in een galopje rijden. Je zult je kinderen tijdig op de uitstekende kansen op de arbeidsmarkt voor zadelmakers, laarzenknechten, staljongens en koetsiers attenderen.

De dualiteit in levendige eenheid tussen jou en jouw paard is onvergelijkbaar: zij is principieel anders dan die tussen voet en bal, tussen ijs en hockey, tussen wiel en rennen, tussen auto en racen, tussen kunst en zwemmen.

Honderd rassen wereldwijd om uit te kiezen.

Geen mens zonder paard.

Ik wens je een behouden rit.

Jean-Armand Ipark

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 10:11

Ja, eigenlijk is het wel ontzettend lief dat paarden ons zomaar dragen en dag in dag uit dingen voor ons doen. En ze blijven ons vergeven als we een keer boos zijn geweest of een keer oneerlijk zijn geweest. Ik zeg weleens: Wat zou een paard zeggen als hij kon praten? Zou hij terugschelden? Haha! "Je kan de boom in, stom ***wijf!!" Haha! Of zou hij heel begripvol knikken en zeggen dat hij fout was?
Het valt me wel op dat de paarden van tegenwoordig steeds minder begripvol (slimmer) worden........ze pikken steeds minder, zou dat door de fokkerij komen of door de behandeling die het van de mens krijgt?

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 12:01

zucht... wat mooi....

wat zijn paarden toch geweldige dieren... Lachen

Lovers

Het leven is een gebakje!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 11:53

Citaat:
Op 2001-12-02 02:16, schreef Heike:

Het paard is zo goed als een mens. Of is de mens misschien zo goed als een paard?


Jean-Armand Ipark



Mijn bescheiden mening: de mens HAAAAAAAALT het niet bij het paard!
overigebs is mijn stereenbeeld een boogscutter: half paard, half mens. Need I say more?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 12:28

If you can start the day without caffeine,
If you can get going without pep pills,
If you can always be cheerful,
ignoring aches and pains,
If you can resist complaining
and boring people with your troubles,
If you can eat the same food everyday
and be grateful for it,
If you can understand when your loved ones
are too busy to give you any time,
If you can overlook it when those you love
take it out on you when, through no fault of yours, something goes wrong,
If you can take criticism and blame
without resentment,
If you can ignore a friend's limited education
and never correct him,
If you can resist treating a rich friend
better than a poor friend,
If you can face the world
without lies and deceit,
If you can conquer tension without medical help,
If you can relax without liquor,
If you can sleep without the aid of drugs,
If you can say honestly that deep in your heart you have no prejudice
against breed, color, religion or politics,

Then, my friend, you are *almost* as good as your horse!

Heb ik verder niets aan toe te voegen Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 12:44

Dat is een mooi stukje Heike! Ik ben zelf altijd geneigd om te denken dat ik zelf rijker ben, dan mensen met geld maar zonder paarden. Is natuurlijk heel kortzichtig van mij, maar zo voel ik het nu eenmaal.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cariena1, Diertjec, Esther_r20, GrapeshotBot, Jarmo, Liaan, MairiMacBran, Mo_Noah, RoxanneJessy, spookyskippy, SsSimonee, Sting, Symke, Tara_13 en 112 bezoekers