Kan iemand raad geven?Of heb jij het zelfde gehad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Kan iemand raad geven?Of heb jij het zelfde gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 10:08

Hoi,
Ik zal het even uitleggen.Ik heb sinds 7 weken een Fjordenmerrie Ninla.Sinds de 6e week,probeert ze me eraf te krijgen.Wij hebben alleen een buitenbak dus meestal doet ze het wanneer het guur weer is.(regen,wind,sneeuw),dan doet ze alsof ze schrikt en dan rent ze naar het midden en bokt een rondje ik ben er nu sinds de 6e week 4 keer afgevallen.En als ik nu ga rijden zit ik gespannen en met het idee ze springt zo weg.Maar de vorige eigenaar zegt,dat deed ze ook bij mij dat is uitproberen.Maar wat kan ik er nou tegen doen?Gewoon meteen straffen en een tik of een schop geven?Dit is mijn eerste eigenpaard,dus heb dit nog niet mee gemaakt.Wist dat het zou komen.Maar hoe kan ik het het beste oplossen?En ben ik niet de enigste die dit heeft of heeft gehad? Scheve mond

alvast bedankt he! Lachen

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken


Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 10:13

Een goed instructrice vragen om te helpen als jij gaat rijden, je moet hem dus idd voorruit trappen! Probeer alles voorwaarts op te lossen! Dus een flink tempo erinzetten en blijven rijden, zingen kan ook nog wel eens helpen om jezelf te laten ontspannen.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 10:16

ik krijg nu 1 tot 2 keer in de week les,aan de longe en zonder beugels teugels etc.En dan moet ik proberen alles ook met mijn zit op te lossen.Het helpt wel maar ze is ook niet voorwaarts.Mijn instructrice zei dat ik veel overgangen moest rijden.Ze gaat wel vooruit moet ik zeggen.Maar dat uitproberen gaat toch wel over?Ik laat me iig niet kennen!

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 10:16

Het kan inderdaad uitproberen zijn.Even laten zien wat je waard bent,streng en consequent zijn dus.Een goede instructrice wil ook weleens helpen Knipoog
Verder,met guur weer zijn veel paarden wat drukker..De mijne ziet dan ook overal spoken.
Succes!


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 10:17

leuk he die koudbloedpaarden,
iig meteen weer opstappen en mevrouw aan het werk zetten,
inderdaad goed voorwaarts houden, flink de zweep erbij als ze bokt en vooral niet te zacht meppen :p
suc6

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 10:20

Haha! bedankt!!

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 10:40

héél herkenbaar...
toen ik dertien was kreeg ik mn eerste paardje... eerste maand ging alles super, maar toen begon de miserie...ik kon niet meer normaal galloperen (schoot weg, sprong opzij, uiteindelijk wou hij niks meer doen) nou ik dacht het ligt aan het weer (was toen ook net winter)

maar toen begon hij zelfs pissig te lopen in draf en smeet me er zonder waarschuwing af... was ik in een sloom drafje aan het rijden, na lang worstelen, ineens bam: alle voeten van de vloer en BOK!

ik was nog jong en was helemaal ondersteboven ervan, ik dacht metteen hij heeft pijn ofzo, ik dacht aan alles behalve uitproberen....

iemand met ervaring erbijgehaald, ze kroop erop en hij deed precies hetzelfde.. nou ik kan je verzekeren, hij heeft echt enkele LOEIHARDE trappen gekregen en was zélf zo geschrokken...
derna ging ik erop (dag erna ofzo) en hij deed een second een vertraging van tempo en ik had afgesproken hem metteen weer LOEIHARD te straffen...dat was dan ook metteen het einde van het uitproberen!

ik heb hem nu 5 jaar en hij heeft nooit meer zoiets uitgehaald...

even op je tanden bijten, dan komt het goed!!

succes!

sjalalaaaaa

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:11

Idd, het is waarschijnlijk gewoon uitproberen, kijken wie de baas is. Zolang jij je eigen niet laat kennen en hem goed straft (dus niet gaat afranselen!) zal het zeker weer overgaan.

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 13:49

maar het probleem is als ik haar een lel geef met de zweep dan bokt ze me er zeker af

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 14:21

Dat moet je dus juist NIET denken... want dat voelen paarden altijd heel leuk aan.
Gewoon actie reactie... bok--->mep
Gewoon meteen aan haar laten zien wie er de baas is.
Dan gaat het na een tijdje veel beter

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 14:22

Het paard waar ik op rij heeft daar ook last van.. in de zomer lekker relaxed allemaal.. maar in de winter.. poe.. echt een ettertje Haha! hehe.. Lachen Maar gewoon gelijk straffen helpt.. ik heb er ook wel moeite mee om hem dan te straffen.. maar hij probeert me gewoon uit.. heel irritant.. dus je moet er gewoon doorheen..
heel veel succes ermee!!!!!!!!

'Moonlight Holly'

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 15:19

je moet gewoon zn hoofd omhoog proberen te krijgen zodra je denkt dat ze begint te bokken, want dan is het moeilijker om te bokken, verder goed zwaar en achterin zitten en net zo lang schoppen tot hij weer normaal voorwaarst gaat.
vertel mij wat over moeilijk handelbare paarden pppfff. Ik word vaak gevraagd om (tegen een vergoeding Tong uitsteken) moeilijk handelbare paarden weer in toom te krijgen, word ook vaak gevraag voor paarden inrijden.
Ik heb nu een pony die heb ik zelf in gereden en eerst ging het ook leuk maar na een tijd zat ik zowat elke week bij de dokter: stijgeren en zich 8erover laten vallen, in het draad bokken en het draad meenemen enz enz. de gekste dingen deed ie om me er af te krijgen, het heeft dan ook 1 1/2 jaar geduurd voordat ik zonder brokken te maken kon rondrijden! Maar ik heb gewonnen!! en dat moet jij ook doen: volhouden!!

O:) ......::: Wie liefde zaait, zal liefde oogsten :::...... O:)

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 15:29

Ik heb het meegemaakt met een jonge haflinger! Het was eerst een lieve schat, totdat hij merkte dat hij zijn baasje(lisanne) er makkelijk af kon gooien. we hebben hem toen veek gestraft en Lisanne heeft heel wat van zijn bokken geleerd, maar daar moet je wel sterk genoeg voor zijn, het kan best zijnd at jou fjord gewoon ehel erg sterk is, dan heb ik er ook geen oplossing voor........

p.s. wij ehbebn bij die haf ook een ander bit ingedaan, dat heeftook aanzienlijk geholpen

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 15:47

tobilover schreef:
maar het probleem is als ik haar een lel geef met de zweep dan bokt ze me er zeker af

Dat is niet waar.
Want als je haar een tik met de zweep geeft, weet je, dat ze naar de zweep gaat bokken of iets dergelijks. Dus jij hebt de kans je voor te bereiden, waar zij verrast wordt, omdat ze 'opeens moet bokken'. Dus van te voren, benen lang, hakken uitdrukken, probeer haar hoofd hoog te houden, en geef haar een tik terwijl ze bokt, zodat ze ook voor die bok gestraft wordt.

Overigens is de zweep officieel niet om te straffen, dus wanneer ze weer gewoon loopt, rijd dan even zonder zweep, en gebruik heb daarna weer alleen maar om haar attenter op je been te maken. Als ze dan nog iets doet, waar jij het niet mee eens ben, gebruik dan eerst je stem om te straffen (kort, luid en bot NEE oid)

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 16:25

maar als ze nou er vandoor gaat,of net alsof doet of ze schrikt..kan ik haar toch ook een rot schop geven?In het begin gaf ik haar een lel maar ze ging steeds meer bokken en als ik haar een tik gaf,ging ze rennen en een rondje bokken en verlies ik dom weg me evenwicht ...en ik moet haar dus vooruit rijden en hoofd omhoog en een lel geven naar die bok die ze dus gaf.......oke ik moet sterk zijn hopelijk lukt het Lachen bedankt voor al het advies!

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 16:38

Je zegt zelf in je eerste berichtje dat ze dit vooral doet als het guur weer is. Misschien is het dan handig om haar eerst even te longeren voordat je erop gaat.
Natuurlijk helpt dit niet tegen het uitproberen, maar ze is dan alvast wat overtollige energiekwijt. Veel paarden zijn met guur weer wat frisser.

En werkt het niet, heb je het in ieder geval geprobeerd, kwaad kan het zeker niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 16:56

Heb je al eens aan een bok riempje gedacht puur om alleen je evenwicht een beetje te kunnen bewaren?

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:31

idd gewoon aanpakken, snap dat je t eng vind in het begin, maar het is het waard!

royena mijn supper knollie Haha!
sjoerd bedankt voor de fijne tijd,.... marlot veel plezier van hem Lachen
"geen beter hulpmiddel als een beloning"

Heureka

Berichten: 416
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 19:04

Als je ZEKER weet dat het niet aan je zadel en/of singel ligt, kan je je paardje aanpakken. Maar stel nou dat er ergens iets knelt ofzo. Enne, niet gaan afwachten wat ie gaat doen als je een schop geeft. JIJ bent de baas JIJ neemt de leiding, dus nooit afwachten wat je paard doet. En als je weet wat er gaat gebeuren, omdat jij dat nml.bepaalt, hoef je je ook niet zenuwachtig te maken Lachen Dus goed voorwaart rijden, veel overgangen en (ruime) wendingen, en reactie eisen, been is vooruit, ophouding is HO. Zo niet dan hulp herhalen (iets groter) tot je wel reactie krijgt. Zodra paard weet dat jij degene bent die alles bepaalt, is dat bokken ook afgelopen.

succes! Knipoog

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 20:24

Waarschijnlijk probeert ze je idd uit. Gewoon consequent zijn tegen der. Gooit ze je eraf er gewoon weer opstappen en wegrijden alsof er niks aan de hand is. Misschien doet ze ook wel zo omdat ze zich verveelt probeer het rijden zo gevarieerd mogelijk te maken. Dus veel overgangen en figuren.

In ieder geval veel succes

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 21:07

oke dank jullie wel!!

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 22:23

Mijn paard doet da took.
Ik negeer dat gewoon, als ze wegrent of gaat bokken, prima maar daarna gaan we wel weer terug naar het punt waar ze wgrende en gaan we verder waa rwe mee bezig waren, en ik ga nu merken dat het beter word. Misschien vind ze er niks aan zo, vroeger werd ik kwaad op haar.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57924
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 00:52

komt me inderdaad enorm bekent voor! phara doet het nu nog... al weet ie dat ik hem toch meteen weer aan het werk zet als ik val!
streng aan pakken meisje wees maar niet te zacht met die zweep ~~}>
~~}>
ze leert zich vanzelf te gedragen dan

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 07:23

Je moet er denk ik eerst helemaal zeker van zijn dat het paard geen pijn heeft ergens. Dat kan heel goed van het zadel of het opzadelen komen. De meeste mensen leggen namelijk het zadel te ver naar voren.
Als je dat zeker weet, moet je toch proberen om je jezelf te onspannen. Niet straffen met geweld zo min mogelijk aandacht aan besteden.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-04 09:44

Oke,bedankt ik ga het zeker proberen!

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot, ComscoreBot en 76 bezoekers